لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کلیه نعل اسبی چیست؟

کلیه نعل اسبی چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


همانطور که از نام آن پیداست، کلیه نعل اسبی یک ناهنجاری است که در آن دو کلیه با هم متصل می شوند و یک نعل اسب را تشکیل می دهند. با این حال، فقط شکل و ساختار کلیه ها غیرطبیعی نیست. علاوه بر آن هم محل قرارگیری کلیه نعل اسبی نیز غیر طبیعی است.

یک کلیه نعل اسبی به جای اینکه در قسمت فوقانی شکم وجود داشته باشد، در زیر قفسه سینه و در کنار ستون فقرات شما، معمولاً بسیار پایین تر در لگن وجود دارد. این تنها ناهنجاری ژنتیکی محل یا ساختار کلیه ها نیست. نمونه رایج دیگر چیزی به نام ” کلیه نابجا ” است. قبل از اینکه بتوانیم دلیل تشکیل کلیه نعل اسبی و پیامدهای آن را درک کنیم، لازم است شکل گیری طبیعی کلیه انسان در طول رشد خود در رحم را درک کنیم.

مطالعه بیشتر: ساختار و عملکرد کلیه

رشد طبیعی کلیه انسان

زمانی که ما در مرحله جنینی هستیم و به یک انسان کامل تبدیل می‌شویم، کلیه‌های ما سه مرحله رشد را طی می‌کنند قبل از اینکه یک کلیه کاملاً عملکردی و بالغ تشکیل شود:

  • پرونفروس
  • مزونفروس
  • متانفروس

یک شکل اولیه از سلول ها و ساختارهای اولیه را تصور کنید که با هم ترکیب می شوند و به یک کلیه توسعه یافته کاملاً عملکردی تبدیل می شوند. مرحله متانفروس در حدود 6 هفته بارداری به دست می آید. از به اصطلاح “مزانشیم متانفریک” و “جوانه حالب” تشکیل شده است. این ساختارها در نهایت کلیه و حالب را تشکیل خواهند داد.

چرا باید این فرآیند شکل گیری را درک کنیم؟

خوب، وقتی درک کنیم که کلیه انسان تا زمانی که به شکل نهایی خود به اوج خود برسد، دچار تغییرات ساختاری و موقعیتی خاصی می شود، درک ناهنجاری مانند کلیه نعل اسبی آسان تر می شود. بنابراین جالب است بدانیم که مرحله متانفروس که در بالا توضیح داده شد (که قبل از کلیه توسعه یافته است). در واقع در لگن ما قرار دارد و نه در جایی که یک کلیه بالغ (بالای شکم) قرار دارد!

همانطور که از یک جنین به یک نوزاد بالغ می شویم، رشد بدن ما منجر به تغییر موقعیت نسبی این کلیه در حال رشد می شود. به طوری که از لگن حرکت می کند و به تدریج به موقعیت نهایی خود (زیر قفسه سینه و کنار آن) بالا می رود. ستون فقرات. نه تنها کلیه ها به اصطلاح بالا می روند، بلکه در واقع به صورت داخلی می چرخند به طوری که به اصطلاح “لگن کلیه” اکنون رو به ستون فقرات است. این فرآیند چرخش نامیده می شود، در حالی که صعود کلیه به مکان نهایی خود را مهاجرت می نامند. این فرآیند تا زمانی که جنین به سن 8 هفته می رسد تکمیل می شود.

اکنون که مروری بر شکل‌گیری کلیه‌های انسان داریم، می‌توانیم متوجه شویم که هرگونه اختلال در فرآیند چرخش یا انتقال به این معنی است که نه تنها کلیه‌های ما ممکن است در یک مکان اشتباه قرار داشته باشند، بلکه ممکن است در نهایت به وجود بیایند. به جای کلیه های راست و چپ مجزا، در یک توده ذوب می شوند.

مطالعه بیشتر: دیسپلازی کلیه چیست؟

بیماری های کلیوی

در صورت لزوم همین الان با متخصص کلیه و مجاری ادرار در پزشکت تلفنی مشورت کنید.

کلیه نعل اسبی چیست؟ || پزشکت

کلیه نعل اسبی چگونه تشکیل می شود؟

این اختلال به دلیل هرگونه اختلال در مهاجرت طبیعی هر دو کلیه رخ می‌دهد. اما در برخی موارد کمی نادرتر، تنها یک کلیه به جای دیگری مهاجرت غیرطبیعی می‌کند، که باعث می‌شود هر دو کلیه در یک طرف ستون فقرات قرار بگیرند. این حالت به عنوان “کلیه نابجای متقاطع ذوب شده” شناخته می‌شود.

در این اختلال، قطب پایینی کلیه‌ها با هم ترکیب می‌شود، بنابراین شکل نعل اسبی معمولی ایجاد می‌کند. هر یک از لوله‌هایی که ادرار را از کلیه‌ها به بیرون تخلیه می‌کنند (حالب) هنوز وجود دارد و هر یک از آن‌ها جداگانه ادرار را تخلیه می‌کند. به قسمت ذوب شده کلیه “ایستموس” نیز گفته می‌شود.

تنگه می‌تواند به طور متقارن روی ستون فقرات قرار گیرد یا نباشد. در صورتی که بیش از یک طرف را درگیر کند، آن را “کلیه نعل اسبی نامتقارن” می‌نامند. بافت عملکردی کلیه ممکن است تنگه را تشکیل دهد یا نباشد، بنابراین دیدن دو کلیه که توسط یک نوار بافت فیبری غیرعملکرد متصل شده‌اند، غیرعادی نیست.

مطالعه بیشتر: بیماری کلیه پلی کیستیک

علت ایجاد کلیه نعل اسبی

پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد کلیه نعل اسبی می‌شود، اما به نظر می‌رسد عوامل خاصی می‌توانند این خطر را افزایش دهند.

افراد مبتلا به برخی اختلالات کروموزومی مانند سندرم ادواردز، سندرم ترنر و سندرم داون، شانس بیشتری برای داشتن کلیه نعل اسبی دارند. با این حال، سایر عواملی که ممکن است با کلیه نعل اسبی مرتبط باشند عبارتند از:

  • مصرف الکل در دوران بارداری
  • عدم کنترل قند خون به دلیل دیابت
  • قرار گرفتن در معرض برخی داروها در دوران بارداری

کلیه نعل اسبی تا چه حدی شایع است؟

به طور متوسط، مطالعات وجود کلیه نعل اسبی را در بین 0.4 تا 1.6 بیمار به ازای هر 10000 تولد زنده گزارش کرده اند. بروز واقعی می تواند بیشتر باشد زیرا وجود کلیه نعل اسبی اغلب برای بیمار مبتلا ناشناخته است.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل برگشت ادرار به کلیه

کلیه نعل اسبی چیست؟ || پزشکت

علائم کلیه نعل اسبی

اغلب افرادی که با کلیه نعل اسبی متولد می شوند علائمی ندارند. در واقع، کلیه های نعل اسبی اغلب به طور اتفاقی در مطالعات تصویربرداری که به دلایل دیگر انجام می شود، برداشت می شوند. با این حال، زمانی که علائم وجود دارد، معمولاً مربوط به ناهنجاری‌هایی در جریان ادرار است که به دلیل موقعیت و جهت غیر طبیعی کلیه‌ها ایجاد می‌شود. برخی از علائم عبارتند از:

سوزش در هنگام ادرار، افزایش تکرر ادرار، فوریت ادراری. همه اینها به دلیل افزایش تمایل به ایجاد عفونت ادراری ایجاد می شوند. این تمایل به دلیل ترشح نادرست ادرار بروز می کند. این منجر به ایجاد حفره‌های ادرار ساکن می‌شود که محیطی عالی برای رشد و نمو باکتری‌ها است.

درد پهلو یا لگن به دلیل انسداد جریان ادرار و افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه. اینها، به نوبه خود، باعث درد پهلو یا لگن می شوند، اما همچنین می توانند باعث ظاهر شدن خون در ادرار شوند. سنگ ها به خودی خود می توانند منجر به عفونت دستگاه ادراری نیز شوند.

وجود رفلاکس ادرار از مثانه به حالب ها، که می تواند منجر به افزایش خطر عفونت های دستگاه ادراری و همچنین ایجاد اسکار در کلیه ها شود. این وضعیت به VUR (ریفلاکس مثانه ادراری) معروف است.

هیدرونفروز که به یک سیستم تخلیه ادراری بزرگ و انسدادی در کلیه اشاره دارد. این انسداد می تواند توسط سنگ های کلیه یا حالب و همچنین با فشرده سازی حالب ها توسط ساختارهای خارجی ایجاد شود.

سایر ناهنجاری های دستگاه تناسلی. از آنجایی که کلیه نعل اسبی می تواند بخشی از طیف وسیع تری از ناهنجاری های ژنتیکی باشد، ناهنجاری های دیگری در دستگاه ادراری تناسلی نیز قابل ذکر است. اینها شامل بیضه های نزول نکرده در پسران یا ساختار غیر طبیعی رحم در دختران است.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص کلیه و مجاری ادرار آنلاین تلفنی بپرس.

عکس کلیه نعل اسبی- پزشکت

آیا داشتن کلیه نعل اسبی خطرناک است؟

کلیه نعل اسبی در حالت عادی معمولاً خطرناک نیست و تأثیر قابل توجهی بر عملکرد کلیه‌ها ندارد. با این حال، وجود کلیه‌های به هم جوشیده خطر عوارض خاصی را افزایش می‌دهد.

زمانی که کلیه‌ها به هم وصل شده‌اند، آنها بیشتر از کلیه‌های جداگانه به سمت جلوی بدن قرار می‌گیرند، که در صورت بروز صدمه، خطر آسیب کلیه را افزایش می‌دهد.

موقعیت رگ‌های خونی نیز ممکن است با کلیه‌های جداگانه متفاوت باشد. این به این معنی است که در صورت بروز حادثه، درمان کلیه دشوارتر خواهد بود.

مهم است همواره با پزشک خود در مورد وضعیت خاص خود صحبت کنید و همه توصیه‌ها و تغییرات درمانی را که به شما داده می‌شود رعایت کنید.

عوارض کلیه نعل اسبی

عوارض کلیه نعل اسبی در بسیاری از افراد ممکن است ایجاد شود، اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری زندگی کامل و فعالی دارند. اما شکل غیرمعمول و محل قرارگیری کلیه نعل اسبی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد طبیعی ساختارهای آناتومیک مجاور شود و به عوارض خاصی منجر شود. برخی از این عوارض عبارتند از:

ریفلاکس مثانه: در این حالت، ادرار از مثانه به سمت عقب و به کلیه‌ها جریان می‌یابد. این موضوع می‌تواند علائمی مانند تحریک مثانه و نیاز مکرر به ادرارکردن را ایجاد کند.

انسداد محل اتصال حالب لگنی: در این موارد، زهکشی کلیه و ادرار به طور جزئی یا کامل مسدود می‌شود که باعث مشکلاتی مانند درد شدید در ناحیه پایین شکم، تورم کلیه و ادرارکردن مشکل می‌شود.

هیدرونفروز: در این عارضه، کلیه‌ها به دلیل تجمع ادرار در داخل متورم می‌شوند. این موضوع می‌تواند منجر به درد شدید کمر، تورم در منطقه کلیه و اختلال در عملکرد کلیه شود.

بیماری کلیه پلی کیستیک: در این حالت، کیست‌های خوش‌خیم و غیرسرطانی در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند که ممکن است به افزایش حجم کلیه و کاهش عملکرد آنها منجر شود.

پرفشاری کلیه: در این موارد، شریان‌های حامل خون به کلیه‌ها باریک می‌شوند و باعث افزایش فشار خون می‌شوند.

سرطان کلیه: اگرچه سرطان کلیه در افراد مبتلا به کلیه نعل اسبی نسبتاً نادر است، اما ممکن است رخ دهد. درمان سرطان کلیه ممکن است شامل داروها، جراحی یا ترکیبی از این دو باشد.

مطالعه بیشتر: فشار خون کلیوی چیست؟

درخواست آزمایش خون در منزل در هر ساعت از شبانه روز. کلیک کن

کلیه نعل اسبی چیست؟ || پزشکت

تشخیص کلیه نعل اسبی 

بیشتر افرادی که کلیه نعل اسبی در آنها تشخیص داده می‌شود، غالباً به دلایل دیگری به پزشک مراجعه نموده‌اند که پزشک در حین معاینه به این بیماری پی می‌برد. گاهی هم پزشک اورولوژیست با مشاهده علائم موجود در بیمار، پی به این عارضه می‌برد. برخی از اقدامات می‌توانند پزشک متخصص را در مورد تشخیص این بیماری کمک نمایند که این اقدامات عبارتند از:

  • آزمایش‌های عملکرد کلیه
  • پیلوگرام داخل وریدی (IVP)
  • سیستورتروگرام ادراری (VCUG)
  • اسکن رادیونوکلئید
  • ام آر آی (MRI)

مطالعه بیشتر: تست عملکرد کلیه

آیا کلیه نعل اسبی، نیاز به درمان دارد؟

اگر هیچ عارضه عمده یا علائم نگران کننده ای وجود نداشته باشد و عملکرد کلیه طبیعی باشد، نیازی به درمان بیشتر نیست. با این حال، هنوز باید به بیمار در مورد حساسیت کلیه خود به ترومای بلانت شکم هشدار داده شود. در صورت مشاهده عوارض ناشی از انسداد جریان ادرار، بیمار باید توسط متخصص (نفرولوژیست و اورولوژیست) مورد ارزیابی قرار گیرد تا اقدامات بعدی مشخص شود و بررسی شود که آیا جراحی می تواند انسداد را برطرف کند یا خیر. در اکثر بیماران، پیش آگهی طولانی مدت خوب است.

برای آشنایی بیشتر با تفاوت نفرولوژیست و اورولوژیست روی لینک کلیک کنید.

سخن آخر

به یاد داشته باشید که کلیه نعل اسبی یک ناهنجاری نسبتاً نادر در موقعیت و ساختار کلیه ها است. در حالی که اکثر بیماران علائمی ندارند. کلیه نعل اسبی آنها به طور اتفاقی در تصویربرداری کشف می شود. توجه داشته باشید که علائم را می توان در تعداد کمی از بیماران گزارش کرد و معمولاً مربوط به انسداد جریان ادرار، سنگ کلیه یا عفونت های دستگاه ادراری است.

در صورت وجود علائم، درمان، از جمله درمان جراحی برای از بین بردن انسداد، ممکن است ضروری باشد. اما اکثر بیماران را می توان با خیال راحت تحت نظر داشت و ارزیابی یا درمان بیشتری لازم نیست. اگرچه باید به افزایش خطر آسیب فیزیکی به کلیه نعل اسبی توجه داشته باشید (مخصوصاً در اثر ترومای بلانت شکمی). به یاد داشته باشید که پیش آگهی طولانی مدت آن مطلوب است!

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز