لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آیا الکل باعث سرطان می شود؟

آیا الکل باعث سرطان می شود؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در مورد اینکه آیا الکل و سرطان با هم ارتباط دارند، یک نظر علمی قوی وجود دارد که مصرف الکل می تواند باعث ایجاد چندین نوع سرطان شود. شواهد نشان می‌دهد که هر چه یک فرد الکل بیشتری بنوشد (به ویژه هر چه فرد به طور منظم الکل بیشتری بنوشد) خطر ابتلا به سرطان مرتبط با الکل در او بیشتر می‌شود. حتی کسانی که بیش از یک نوشیدنی در روز نمی‌نوشند و افرادی که زیاد الکل می‌نوشند (کسانی که 4 نوشیدنی یا بیشتر برای زنان و 5 یا بیشتر نوشیدنی برای مردان در یک جلسه مصرف می‌کنند) در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها هستند.

الکل، اصطلاح رایج برای اتانول یا الکل اتیلیک است. اما الکل یک ماده شیمیایی است که در نوشیدنی های زیر یافت می شوند:

  • آبجو
  • شراب ها
  • مشروب مالت
  • الکل های مقطر

همچنین الکل از تخمیر قندها و نشاسته توسط مخمر تولید می شود. الکل همچنین در برخی داروها، دهانشویه ها و محصولات خانگی (از جمله عصاره وانیل و سایر طعم دهنده ها) یافت می شود. ما در این مقاله سعی کرده ایم خطرات سرطان مرتبط با مصرف نوشیدنی های الکلی را جمع آوری کنیم.

مطالعه بیشتر: خطر مصرف الکل و آنتی بیوتیک 

آیا الکل باعث سرطان می شود؟ || پزشکت

مصرف الکل خطر چه سرطانی را افزایش می دهد؟

طبق دستورالعمل های رژیم غذایی، افرادی که الکل نمی نوشند به هر دلیلی نباید مصرف آن را شروع کنند. الگوهای واضحی بین مصرف الکل و ایجاد انواع سرطان زیر ظاهر شده است:

سرطان سر و گردن

مصرف متوسط تا زیاد الکل با خطر بیشتر برخی از سرطان های سر و گردن مرتبط است. خطر ابتلا به سرطان های حفره دهان  (به استثنای لب ها) و حلق (گلو) و خطر ابتلا به سرطان حنجره (جعبه صدا) در مصرف کنندگان متوسط 1.8 برابر بیشتر از افراد غیر مشروب است و افرادی که الکل زیاد الکل مصرف می کنند، 5 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. سرطان های حفره دهان و حلق و 2.6 برابر خطر سرطان های حنجره است. علاوه بر این، خطر ابتلا به این سرطان ها در بین افرادی که این مقدار الکل مصرف می کنند و همچنین از تنباکو استفاده می کنند به طور قابل ملاحظه ای بیشتر است.

سرطان مری

مصرف الکل در هر سطحی با افزایش خطر ابتلا به نوعی سرطان مری به نام کارسینوم سلول سنگفرشی مری همراه است. خطرات، در مقایسه با عدم مصرف الکل، از 1.3 برابر بیشتر برای نوشیدن سبک تا تقریبا 5 برابر بیشتر برای نوشیدن سنگین متغیر است. علاوه بر این، افرادی که کمبود آنزیمی را که الکل را متابولیزه می کند به ارث می برند، در صورت مصرف الکل، به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی مری را افزایش می دهند.

سرطان کبد

مصرف زیاد الکل با افزایش تقریباً 2 برابری خطر ابتلا به دو نوع سرطان کبد (کارسینوم سلولی کبدی و کلانژیوکارسینوم داخل کبدی) مرتبط است.

مطالعه بیشتر: هپاتیت الکلی 

سرطان سینه

مطالعات نشان می دهد که افرادی که الکل سبک می نوشند در مقایسه با افراد غیر مشروب خطر ابتلا به سرطان سینه کمی افزایش یافته است. افزایش خطر در مصرف کنندگان متوسط الکل (1.23 برابر بیشتر) و مصرف کنندگان سنگین الکل (1.6 برابر بیشتر) بیشتر است.

سرطان کولورکتال

مصرف متوسط تا سنگین الکل با افزایش 1.2 تا 1.5 برابری خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و راست روده در مقایسه با عدم مصرف الکل همراه است.

مطالعات متعددی بررسی کرده اند که آیا ارتباطی بین مصرف الکل و خطر ابتلا به سرطان های دیگر وجود دارد یا هیچ ارتباطی وجود ندارد. برای  برخی سرطان هیچ ارتباطی یافت نشده است. این سرطان، عبارتند از:

  • معده
  • تخمدان
  • پروستات
  • رحم و مثانه

با این حال، شواهدی در حال انباشته شدن است مبنی بر اینکه مصرف الکل با افزایش خطر ابتلا به ملانوم و سرطان پروستات و پانکراس مرتبط است.

مصرف الکل همچنین در مطالعات متعدد با کاهش خطر سرطان کلیه و لنفوم غیر هوچکین مرتبط بوده است. با این حال، هر گونه مزایای بالقوه مصرف الکل برای کاهش خطرات برخی سرطان ها احتمالاً از مضرات مصرف الکل سبقت می گیرد. در واقع، یک مطالعه اخیر به این نتیجه رسید که تعداد بهینه نوشیدنی برای مصرف در روز برای به حداقل رساندن میزان مصرف خطر کلی برای سلامتی صفر است. این مطالعه شامل داده هایی در مورد سرطان کلیه یا لنفوم غیر هوچکین نمی شد.

مطالعه بیشتر: درد کلیه پس از نوشیدن الکل

آیا الکل باعث سرطان می شود؟ || پزشکت

الکل چگونه بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر می گذارد؟

محققان چندین فرضیه را مطرح کردند که الکل ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، این راه ها شامل موارد زیر می شود:

  • مکانیسم هایی که توسط آن مصرف الکل احتمالا خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد شناخته نشده است و احتمالا غیر مستقیم باشد.
  • اختلال در توانایی بدن برای تجزیه و جذب انواع مواد مغذی که شاید با خطر سرطان مرتبط باشد، از جمله: ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، کاروتنوئیدها
  • تولید گونه‌های اکسیژن فعال (مولکول‌های واکنش‌پذیر شیمیایی حاوی اکسیژن)، که می‌تواند به DNA، پروتئین‌ها و لیپیدها (چربی‌ها) در بدن از طریق فرآیندی به نام اکسیداسیون آسیب برساند.
  • نوشیدنی های الکلی همچنین ممکن است حاوی انواع مختلفی از آلاینده های سرطان زا باشند که در طی تخمیر و تولید وارد می شوند. مانند: نیتروزامین ها، الیاف آزبست، فنل ها و هیدروکربن ها.
  • متابولیسم (تجزیه) اتانول موجود در نوشیدنی های الکلی به استالدئید، که یک ماده شیمیایی سمی و یک سرطان زای احتمالی برای انسان است. استالدهید می تواند هم به DNA (ماده ژنتیکی سازنده ژن ها) و هم به پروتئین ها آسیب برساند.

ترکیب الکل و تنباکو چه تاثیری بر خطر ابتلا به سرطان دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که هم از الکل و هم از تنباکو استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به تنهایی از الکل یا تنباکو استفاده می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های حفره دهان، حلق (گلو)، حنجره و مری هستند. در واقع، برای سرطان های دهان و حلق، خطرات مرتبط با مصرف الکل و تنباکو چند برابر است. به این معنا که از اضافه کردن خطرات فردی مرتبط با الکل و تنباکو با هم بیشتر از انتظار می‌رود.

آیا ژن های افراد می توانند بر خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با الکل تأثیر بگذارند؟

خطر ابتلای افراد به سرطان های مرتبط با الکل تحت تأثیر ژن های آنها است. به ویژه ژن هایی که آنزیم های دخیل در متابولیسم (تجزیه) الکل را رمزگذاری می کنند.

به عنوان مثال، یکی از راه‌هایی که بدن الکل را متابولیزه می‌کند، از طریق فعالیت آنزیمی به نام الکل دهیدروژناز یا ADH است که اتانول را به متابولیت سرطان‌زا استالدئید، عمدتاً در کبد، تبدیل می‌کند. شواهد اخیر نشان می دهد که تولید استالدئید در حفره دهان نیز رخ می دهد و ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند میکروبیوم دهان قرار گیرد.

بسیاری از افراد آسیای شرقی نسخه‌ای از ژن ADH را دارند که شکل «فوق‌فعال» آنزیم را کد می‌کند. این آنزیم فوق فعال ADH تبدیل الکل (اتانول) به استالدئید سمی را سرعت می بخشد. در میان افراد ژاپنی تبار، کسانی که این شکل از ADH را دارند در مقایسه با افرادی که شکل شایع ADH دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پانکراس هستند.

آنزیم دیگری به نام آلدهید دهیدروژناز 2 (ALDH2) استالدئید سمی را به مواد غیر سمی متابولیزه می کند. برخی از افراد، به ویژه آنهایی که تبار آسیای شرقی دارند، دارای نوعی ژن برای ALDH2 هستند که شکل معیوب این آنزیم را رمزگذاری می کند. در افرادی که آنزیم معیوب را تولید می کنند، استالدئید هنگام نوشیدن الکل ایجاد می شود. تجمع استالدئید چنان اثرات ناخوشایندی دارد (از جمله برافروختگی صورت و تپش قلب) که اکثر افرادی که نوع ALDH2 را به ارث برده‌اند قادر به مصرف مقادیر زیاد الکل نیستند و بنابراین خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با الکل کم است.

با این حال، برخی از افراد مبتلا به فرم معیوب ALDH2 می توانند نسبت به اثرات ناخوشایند استالدئید متحمل شوند و مقادیر زیادی الکل مصرف کنند.

مطالعه بیشتر: ترک الکل در منزل

آیا الکل باعث سرطان می شود؟ || پزشکت

خطر ابتلا به سرطان پس از قطع نوشیدن الکل در چه افرادی اتفاقی می افتد؟

اکثر مطالعاتی که بررسی کرده اند که آیا خطر ابتلا به سرطان پس از قطع نوشیدن الکل کاهش می یابد یا خیر، روی سرطان های سر و گردن و سرطان مری متمرکز شده اند . به طور کلی، این مطالعات نشان داده اند که توقف مصرف الکل با کاهش فوری خطر سرطان مرتبط نیست. خطرات سرطان در نهایت کاهش می‌یابد، اگرچه ممکن است سال‌ها طول بکشد تا خطرات سرطان به خطرات سرطان‌هایی که هرگز الکل نمی‌نوشند بازگردد.

به عنوان مثال، افرادی که قبلاً الکل مصرف می کردند، حتی 16 سال پس از توقف نوشیدن الکل، همچنان خطر ابتلا به سرطان حفره دهان و حلق را نسبت به افرادی که هرگز الکل ننوشیدند، بیشتر می کردند، اگرچه این خطر کمتر از قبل از اینکه نوشیدن الکل را ترک کردند، بود. یک مطالعه تخمین زده است که بیش از 35 سال طول می کشد تا خطرات بالای سرطان های حنجره و حلق مرتبط با مصرف الکل به سطح افرادی که هرگز الکل نمی نوشند کاهش یابد.

آیا نوشیدن الکل در حین شیمی درمانی سرطان برای کسی بی خطر است؟

مانند بسیاری از سوالات مربوط به درمان سرطان یک فرد خاص، بهتر است بیماران با تیم مراقبت بهداشتی خود در مورد بی خطر بودن نوشیدن الکل در طول یا بلافاصله پس از درمان شیمی درمانی بررسی کنند. پزشکان و پرستارانی که این درمان را انجام می‌دهند، می‌توانند در مورد بی‌خطر بودن مصرف الکل در حین انجام درمان‌های خاص سرطان، توصیه‌های خاصی ارائه دهند.

الکل و سرطان مری

برای افرادی که این بیماری را دارند یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند، سوء مصرف الکل با انواع مشکلات سلامتی همراه است. بسیاری از مردم از اثرات کوتاه مدت مصرف الکل مانند نوسانات خلقی، اختلال در قضاوت و از دست دادن هماهنگی آگاه هستند. با این حال، مصرف طولانی مدت الکل می تواند منجر به عوارض جدی تری شود. مصرف مکرر الکل ممکن است به کبد، مغز یا سیستم قلبی عروقی آسیب برساند.

الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان های خاص از جمله سرطان مری را افزایش دهد. محققان معتقدند برخی از عوامل کلیدی در مورد مصرف الکل ممکن است در ایجاد سرطان نقش داشته باشند. این عوامل، عبارتند از:

  • الکل احتمال دارد پوشش مری را تحریک کند.
  • سطح هورمون احتمال دارد توسط الکل تغییر کند.
  • الکل توانایی بدن در جذب مواد مغذی و ویتامین های مهم را مختل می کند.
  • بدن الکل را به استالدئید تجزیه می کند، یک ماده شیمیایی که به DNA آسیب می رساند.

آیا الکل باعث سرطان می شود؟ || پزشکت

چه کسانی در معرض خطر سرطان مری هستند؟

هر سطحی از مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد. با این حال، هر چه یک فرد بیشتر مشروب بنوشد، خطر ابتلا به آن بیشتر می شود. در مقایسه با عدم مصرف الکل، نوشیدن زیاد الکل منجر به افزایش پنج برابری خطر ابتلا به سرطان مری می شود.

چندین عامل خطر دیگر برای این سرطان وجود دارد. با این حال، داشتن یک عامل خطر به این معنی نیست که فرد به سرطان مری مبتلا می شود. برخی از افراد بدون عوامل خطر ممکن است به سرطان مری مبتلا شوند. برخی از عوامل خطر رایج، عبارتند از:

  • چاقی
  • سن بالاتر
  • جنس مرد
  • مصرف تنباکو
  • رژیم غذایی ضعیف
  • GERD (بیماری رفلاکس معده به مری)

راهکار کاهش خطر سرطان مری مرتبط با الکل چیست؟

یک فرد می تواند با اتخاذ تصمیمات سالم خطر ابتلا به سرطان مری را کاهش دهد . این تصمیمات شامل موترد زیر می شود:

  • حفظ وزن سالم
  • محدود کردن مصرف الکل
  • پرهیز از مصرف دخانیات
  • خوردن میوه و سبزیجات فراوان

محدود کردن مصرف الکل خطر سرطان و سایر مشکلات مرتبط با سلامتی را کاهش می دهد. راهبردهای محدود کردن مصرف الکل، عبارتند از:

آهسته نوشیدن: نوشیدن آهسته نوشیدنی در فواصل زمانی مصرف را کاهش می دهد.

اجتناب از محرک ها: اگر فرد یا مکان خاصی باعث نوشیدن بیش از حد می شود، سعی کنید از آن اجتناب کنید.

اندازه گیری نوشیدنی ها: دانستن اندازه استاندارد نوشیدنی می تواند به فرد کمک کند تا نوشیدنی های خود را به طور دقیق پیگیری کند.

داشتن اهداف واقع بینانه و ردیابی آنها: بدانید چه چیزی را می توان به طور واقع بینانه به دست آورد و اهداف را به طور مناسب تعیین کنید.

شروع کوچک و کاهش تدریجی: حتی تغییرات کوچک می تواند به مزایای سلامتی مثبت منجر شود. پیشرفت‌های کوچک نیز ممکن است انگیزه فرد را برای کاهش بیشتر کند.

زمان درخواست کمک را بدانید: بسیاری از افراد برای کاهش مصرف الکل به راهنمایی های حرفه ای نیاز دارند. صحبت با یک مشاور یا جستجوی بازپروری الکل شرم آور نیست.

با این حال، در برخی افراد، استالدئید شاید به سرعت تجزیه نشود و باقی بماند و احتمالاً باعث آسیب به سلول‌های شما شود که می‌تواند منجر به ایجاد سرطان مری شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز