لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان خانگی خشکی پوست در زمستان  

درمان خانگی خشکی پوست در زمستان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


این متن به درمان خانگی برای خشکی پوست در زمستان و اقدامات پیشگیرانه از آن در وهله اول پرداخته است. با این وجود، می توان با اقدامات مراقبت از خود و درمان های خانگی، چنین خشکی پوستی را مدیریت کرد. کاهش دما و رطوبت کم در زمستان اغلب بر روی پوست تأثیر می گذارد. در نتیجه، پوست نمی تواند محتوای آب خود را حفظ کند و پوسته پوسته و خشک می شود. با این وجود، می توان با اقدامات مراقبت از خود و درمان های خانگی، چنین خشکی پوستی را مدیریت کرد.

درمان های خانگی برای خشکی پوست چیست؟

درمان خانگی خشکی پوست در زمستان | پزشکت

مواد زیر که به راحتی در دسترس هستند می توانند به شما در مدیریت خشکی پوست در تمام فصل سرد زمستان کمک کنند.

روغن های گیاهی

روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، نارگیل، گلاب و جوجوبا، همراه با ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان، هم خاصیت آبرسانی به پوست و هم برای تغذیه پوست مناسب هستند. بنابراین این روغن‌ها می‌توانند به پیشگیری از خشکی پوست، عفونت‌های پوستی و آسیب اشعه uv کمک کنند.

شیوه استفاده از آنها: به آرامی این روغن را روی پوست ماساژ دهید. و هر زمان که لازم باشد، دوباره از آن استفاده کنید.

چربی های طبیعی

چربی های طبیعی شامل کره، کره انبه، کره کاکائو، کره آووکادو و خامه شیر است.این چربی های طبیعی حاوی اسیدهای اولئیک و لینولئیک هستند که به راحتی جذب پوست می شوند و به مرطوب سازی آن کمک می کنند.

روش استفاده: کره آووکادو، خامه شیر، یا کره را مستقیماً روی پوست قرار دهید. از چربی های طبیعی دیگر نیز می توان به صورت لوسیون های موجود در بازار استفاده کرد.

ژله و موم

ژله هایی مانند وازلین و آکوافور، به حفظ رطوبت پوست کمک می کنند و همچنین فعالیت ضد میکروبی را در پوست انجام می دهند. می توانید برای کمک به درمان خشکی پوست، پمادهای موم یا موم را امتحان کنید. موم حاوی استرول و ویتامین A است که به بازسازی پوست کمک می کند.

روش استفاده: مقداری ژله یا موم روی پوست بمالید تا از رطوبت پیشگیری کند. همچنین می توانید ابتدا روغن های گیاهی بزنید و سپس ژله را بپوشید.

گلیسیرین

گلیسیرین به رطوبت کمک می کند و از ترمیم پوست پشتیبانی می کند.

روش استفاده: گلیسیرین و به دنبال آن ژله را در ناحیه آسیب دیده قرار دهید. گلاب، آب لیمو و گلیسیرین را مخلوط کنید و این ترکیب را قبل از خواب روی پوست خشک بمالید.

عسل

درمان خانگی خشکی پوست در زمستان | پزشکت

عسل دارای خواص مرطوب کننده، ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان و ضد میکروبی است که می تواند به درمان و پیشگیری از خشکی پوست کمک کند. همچنین به لایه برداری ملایم پوست کمک می کند، بنابراین به خلاص شدن از شر خشکی پوست کمک می کند.

نحوه استفاده: عسل خام یا ارگانیک را روی پوست خود بمالید. گلاب، روغن های گیاهی یا چربی های طبیعی و عسل را مخلوط کرده و این ترکیب را به ناحیه آسیب دیده بمالید. بعد از 20 دقیقه آن را بشویید.

لایه برداری پوست با بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر حاوی ترکیبات مختلفی از جمله لیپیدها، پلی ساکاریدها، پروتئین ها، مواد معدنی ،ویتامین ها و فلاونوئیدها است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، پاک کنندگی، ضد التهابی و مرطوب کنندگی هستند. محصولات مختلف حاوی بلغور جو دوسر در بازار موجود است که با تمیز کردن و آبرسانی به پوست می توانند به پیشگیری از خارش و خشکی پوست کمک کنند.

نحوه استفاده: 2 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر آسیاب شده را با 1 قاشق چایخوری عسل و مقداری شیر یا آب مخلوط کنید. این خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید 10 دقیقه قبل از آبکشی خشک شود.

ژله آلوئه ورا

موکوپلی ساکاریدهای موجود در ژل آلوئه ورا به عنوان یک ماده مرطوب کننده عمل می کنند. آلوئه ورا همچنین به تحریک تولید کلاژن و الاستین کمک می کند، که با کشش بیشتر پوست به نرم شدن آن کمک می کند.

نحوه استفاده: مقداری ژل آلوئه ورا تازه استخراج کرده و آن را به پوست خشک ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه استفاده، آن را بشویید. قبل از استفاده، چربی های طبیعی یا عسل را با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید.

کرم های بدون نسخه یا OTC

کرم های بدون نسخه می توانند به مرطوب سازی عمیق کمک کنند. اینها ممکن است حاوی موارد زیر باشد:

  • لانولین
  • سرامید
  • گلیسیرین
  • نیاسین آمید
  • دی متیکون
  • روغن جوجوبا
  • عصاره های اکالیپتوس
  • هیدروکورتیزون(به ویژه برای درمان تکه های اگزما)

توجه: کرم های ضد حساسیت را انتخاب کنید زیرا محصولات OTC اغلب حاوی مواد حساسیت زای بالقوه هستند. علاوه بر این، همیشه پس از استفاده از کرم های هیدروکورتیزون، از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

اقدامات خودمراقبتی و پیشگیری خشکی پوست در زمستان چیست؟

درمان خانگی خشکی پوست در زمستان | پزشکت

نکات زیر برای مراقبت می تواند به کنترل و پیشگیری از خشکی پوست در فصل زمستان کمک کند:

از پوست خود مراقبت کنید.

حداقل دو بار در روز از لوسیون ها، کرم ها یا پمادهای مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده های حاوی روغن جوجوبا، روغن ویتامین E، اسید هیالورونیک، سرامید، اسید سالیسیلیک یا پوسته ذرت را انتخاب کنید. بهتر است بعد از دوش گرفتن، روی پوست کمی مرطوب، مرطوب کننده بزنید.

از روغن و کپسول های ویتامین E استفاده کنید.

ویتامین E یک ماده مغذی محلول در چربی با خاصیت آنتی اکسیدانی قابل توجه است که به پیشگیری و ترمیم آسیب سلول کمک می کند. همچنین به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. بنابراین، استفاده خوراکی و موضعی از ویتامین E می تواند ضمن بهبود کیفیت کلی پوست، به رفع قرمزی پوست، تحریک و خشکی آن کمک کند.

از مصرف محصولات تحریک کننده پوست خودداری کنید.

محصولات مراقبت از پوست که حاوی رتینوئید ، الکل یا رایحه هستند می توانند باعث تحریک پوست شوند. به دنبال محصولات ضد حساسیت باشید. علاوه بر این، باید از خمیر دندان حاوی لوریل سولفات خودداری کنید. این ماده شیمیایی می تواند باعث التهاب قلبی آلرژیک شده و پوست اطراف لب های شما را خشک کند.

آب زیاد بنوشید.

درمان خانگی خشکی پوست در زمستان | پزشکت

هر روز حداقل هشت لیوان مایعات بنوشید تا بدن شما را مرطوب نگه دارد. علاوه بر این، از الکل و کافئین اجتناب کنید زیرا آنها می توانند پوست را کم آب کنند.

یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنید.

خشکی پوست همچنین می تواند به دلیل کمبودهای غذایی مانند کمبود ویتامین D ایجاد شود. تخم مرغ و لبنیات منابع خوبی از ویتامین D هستند.علاوه بر این، برای کمک به مدیریت خشکی پوست ، غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی های آب شیرین، آجیل های رژیمی، دانه های چیا، روغن سویا، روغن کانولا و دانه های کتان را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

از دستکش استفاده کنید.

دست ها به دلیل قرار گرفتن مداوم در هوای سرد مستعد خشکی پوست هستند. برای پیشگیری از این کار، هنگام پا گذاشتن در فضای باز یا قبل از انجام فعالیت هایی که دست را در معرض مواد شیمیایی یا گریس قرار می دهید، از دستکش استفاده کنید.

لباس نرم بپوشید.

از استفاده از الیاف خشن که باعث تحریک پوست می شوند، خودداری کنید.

دوش آب گرم طولانی نگیرید.

فقط یک بار در روز حمام یا دوش کوتاه 10 دقیقه ای انجام دهید.

از اسکراب های خشن خودداری کنید.

درمان خانگی خشکی پوست در زمستان | پزشکت

مالیدن پوست با برس های اسکراب، اسفنج های حمام یا پارچه های دستشویی می تواند خطر پارگی پوست را افزایش دهد. به همین ترتیب، از مالیدن پوست خود در هنگام خشک کردن بعد از دوش گرفتن، خودداری کنید.

از پاک کننده های ملایم استفاده کنید.

صابون ها به خصوص صابون های ضد باکتری با کاهش چربی پوست می توانند منجر به خشکی پوست شوند. علاوه بر این چون کمی اسیدی هستند می توانند PH طبیعی پوست را مختل و آنرا قلیایی کنند. پوست قلیایی منجر به رشد بیشتر باکتری ها می شود و بنابراین بیشتر در معرض غفونت های پوستی مانند آکنه است. یک پاک کننده با کیفیت خوب باید پوست را عمیقا تمیز کند بدون اینکه رطوبت ذاتی آن را از بین ببرد یا تعادل pH آن را تغییر دهد. 

از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

مرطوب کننده داخلی می‌ تواند به افزایش رطوبت هوا کمک کند در نتیجه باعث خشک شدن پوست شما می‌شود. دقت کنید که مرطوب کننده را به طور منظم تمیز کنید تا از انباشته شدن کپک پیشگیری کنید.

از خاراندن پوست خود بپرهیزید.

از خاراندن پوست بپرهیزید. زیرا باعث افزایش خطر عفونت می شود.

ضد آفتاب بزنید.

همیشه قبل از قدم زدن در فضای باز از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. استفاده منظم از ضد آفتاب ضروری است زیرا اشعه ماورا بنفش حتی در صورت ملایم بودن اشعه خورشید نیز آسیب می رساند.علاوه بر این، لباس های آستین دار بپوشید و از وسایل محافظتی مانند عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.

لب های خود را مرطوب کنید.

درمان خانگی خشکی پوست در زمستان | پزشکت

از شکاف لبها به درستی مراقبت و از خیس کردن آنها خودداری کنید، زیرا خشکی را تشدید می کند. در عوض، برای آبرسانی به لب های خود از ژل یا چربی های طبیعی استفاده کنید.

هفتگی لایه برداری کنید.

حداقل یک بار در هفته از لایه بردارهای ملایم استفاده کنید تا سلولهای خشک و مرده را از بدن خارج کرده و بعد آن از مرطوب کننده استفاده کنید. می توانید با مخلوط کردن جو دوسر، شکر و عسل یا ماست یک اسکراب را در خانه تهیه کنید.

مصرف دخانیات را ترک کنید.

ترک سیگار و عدم مصرف دخانیات برای پیشگیری از خشک شدن پوست ضروری است. پس بهتر است برای پیشگیری از این وضعیت همین حالا سیگار را ترک کنید.

حرف آخر

خشکی پوست به خصوص در فصل سرما، یک وضعیت معمول و خفیف است. این می تواند با دوش طولانی، عدم استفاده از مرطوب کننده ها، قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده و مصرف ناکافی آب تشدید شود. اقدامات ساده مراقبت از خود، همراه با چند روش درمانی خانگی، به راحتی می توانند به پیشگیری خشکی پوست کمک کنند. برای کنترل یا پیشگیری از خشکی پوست در مراحل اولیه آن، نکات ذکر شده را دنبال کنید، زیرا خشکی شدید پوست می تواند منجر به شکاف، ترک خوردگی و عفونت شود که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز