لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت یبوست در سگ چیست؟

یبوست در سگ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

یبوست در سگ، حرکت نامنظم روده یا فشار مدفوع سفت است. یبوست در سگ خانگی، در اکثر مواقع به نوع غذاهایی که به حیوان می دهید بستگی دارد. یبوست این حیوانات می تواند ناشی از رژیم غذایی، یک بیماری عصبی عضلانی یا متابولیکی باشد. در بیشتر موارد، یبوست سگ موقتی است، اما می تواند نشانه یک مسئله سلامتی جدی تر باشد و سلامتی حیوان را به خطر بیاندازد.

به طور طبیعی دفع مدفوع در سگ های خانگی یک یا دو بار در روز است. در شرایط یبوست، ممکن است برنامه منظم دفع حیوان دچار اختلال شود. سگهایی که از یبوست رنج می برند، به هیچ وجه دستشویی نخواهند کرد، برای اجابت مزاج فشار نمی آورند و یا مدفوع سخت را تولید نمی کنند. در برخی موارد، سگ ها ممکن است مواد مدفوع سخت و خشک را در دستگاه گوارش خود حفظ کنند که به عنوان یبوست شناخته می شود. در یبوست مواد مدفوع به قدری زیاد است که فشرده می شود و سگ به هیچ وجه نمی تواند مدفوع کند.

چه عواملی باعث یبوست در سگ می شود؟

در شرایط عادی، مواد مدفوع از طریق دستگاه گوارش عبور می کند و به روده بزرگ می رسد که آب و الکترولیت ها را جذب می کند. جذب مجدد آب، عملکرد اصلی روده بزرگ است. مواد مدفوع در روده بزرگ از طریق فرایندی معروف به «امواج روده ای» منتقل می شوند. اگر این روند دچار اختلال یا کند شود، توده مدفوع در روده بزرگ متوقف شده و همچنان رطوبت خود را از دست می دهد، سخت و خشک می شود و در نهایت به راحتی نمی تواند دفع گردد.

مدتهاست دانشمندان از اصطلاحی که معمولاً با زمین شناسی مرتبط است «بتن» برای توصیف مدفوع به سختی سنگ استفاده می کنند.

در كتب درسی دامپزشكی تعداد زیادی از دلایل اساسی وجود دارد كه برخی از آنها به دلیل علت های محیطی مانند كمبود تحرک حیوان ربط دارند و برخی دیگر در شرایط جدی تر ممکن است ناشی از بیماری های مانند سرطان در حیوان باشد.

این اختلال، بر اساس محل بروز مشکل در دستگاه گوارش حیوان، به سه دسته زیر دسته بندی می شود:

  • ذاتی (بیماری ها و آسیب های عصبی)
  • اینترلومینال (اشاره به انسداد داخل روده بزرگ)
  • اکسترالومینال (انسداد ناشی از خارج روده بزرگ، مانند تومورها یا شکستگی لگن)

غالباً، وقتی یك سگ دچار یبوست می شود، علت آن چیزی است كه توله سگ خورده است. بیشترین علت شایع یبوست سگ تغذیه، به ویژه با فیبر کم است.

مطالعه بیشتر:  سگ ها چه میوه هایی بخورند؟ 

جهت ویزیت تصویری و فوری با متخصص دامپزشکی همین الان کلیک کنید.

یبوست در سگ | پزشکت

دامپزشکی

برخی از رایج ترین دلایل یبوست سگ ها عبارتند از:

  • عدم ورزش
  • خاک یا شن
  • عوارض جانبی دارو
  • مسائل غده مقعدی
  • بزرگ شدن پروستات
  • استرس و مشکلات روانی
  • اختلالات سیستم عصبی مرکزی
  • کمبود آب بدن یا عدم تعادل الکترولیت
  • تومورهایی که ناحیه لگن را مسدود می کنند.
  • اختلالات ارتوپدی که چمباتمه زدن سگ را دشوار می کند.

سن. به نظر می رسد سگ های مسن بیشتر در معرض یبوست هستند.

داروها. از جمله مواد افیونی، داروهای ادرار آور، آنتی هیستامین ها، برخی از آنتی اسیدها، داروهای خاص سرطانی

سطح فعالیت. به دلایل ناشناخته، کم تحرکی اغلب منجر به کاهش سرعت انتقال مدفوع در دستگاه گوارش سگ های خانگی می شود.

رژیم غذایی. همانطور که در انسان، رژیم غذایی فاقد فیبر اغلب منجر به بروز مشکلات گوارشی مانند یبوست می شود، در سگ ها هم رژیم غذایی می تواند مشکل ساز باشد. علاوه بر آن، برخلاف انسان، سگها تمایل به خوردن مواد غیر غذایی، مانند مو، اسباب بازی و و بچه گربه دارند. این موضوع ممکن است باعث انسداد و انتقال غیر طبیعی مدفوع شود. استخوان ها، پودر استخوان و سایر منابع کلسیم در رژیم غذایی سگ های خانگی می توانند به یبوست کمک کنند.

مطالعه بیشتر: غذاهای سمی سگ 

چگونه متوجه شویم که سگ یبوست دارد؟

از آنجایی که روند درمان یبوست در سگ ها، به علت بیماری بستگی دارد. از طرفی هم تشخیص زودهنگام بیماری برای تعیین نوع روند درمان موثر است، صاحبان سگ های خانگی باید در صورت بروز هرگونه مشکل سریعا به دامپزشک مراجعه کنند. بارزترین علامت یبوست سگ عدم حرکت مدفوع در یک دوره 24 ساعته است. سگ ها حداقل یک بار در روز مدفوع می کنند و بسته به رژیم غذایی که دارند ممکن است دفعات آن بیشتر هم شود.

علائم یبوست در سگ ها، عبارتند از:

– کمبود انرژی

– بی اشتهایی

– استفراغ پراکنده

– مدفوع سفت و خشک

– دفع مخاط یا مدفوع مایع مختصر پس از مدفوع کردن

– گریه کردن یا نشان دادن علائم ناراحتی در هنگام دفع مدفوع

– دور زدن، چمباتمه زدن مکرر بدون نتیجه، اسکوتر (پایین کشیدن شکم در امتداد کف)

مطالعه بیشتر: شایع ترین بیماری های سگ 

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی

یبوست در سگ | پزشکت

کدام سگ ها مستعد یبوست هستند؟

همه سگ ها ممکن است به یبوست دچار شوند؛ اما این شرایط بیشتر در سگ های سالخورده و مسن دیده می شود.

عوارض یبوست در سگ ها 

این حالت می تواند منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود. اختلال بیش از حد در دستگاه گوارشی سگ می تواند منجر به بی حالی، از دست دادن اشتها و حتی استفراغ شود.

درمان یبوست در سگ های خانگی 

اکثر موارد، این حالت با درمان های خفیف مانند تقویت مایعات و فیبرهای غذایی یا ورزش بیشتر برطرف می شوند. شیاف و ملین ممکن است مفید باشد، اما فقط باید با راهنمایی دامپزشک استفاده شود، خصوصاً اگر حیوان خانگی به مصرف طولانی مدت نیاز داشته باشد. موارد شدیدتر یبوست در سگ ها نیاز به مداخلات پزشکی دارد.

برخی از گزینه های درمانی برای یبوست در سگ ها، عبارتند از:

– حذف مدفوع به صورت دستی

– دارو برای فعال کردن عملکرد طبیعی روده بزرگ یا جلوگیری از تولید آنزیم های خاص

– جراحی که ممکن است در موارد بسیار نادر، معمولاً برای مگاکولون، به جراحی نیاز باشد. یک روش جراحی به عنوان کولکتومی شناخته می شود که در آن بخش هایی از روده بزرگ برداشته می شود.

برای بیشتر سگ ها، یبوست یک مشکل نادر است که از طریق یک رژیم غذایی متعادل، دسترسی به آب شیرین و ورزش منظم تحت کنترل قرار می گیرد.

مطالعه بیشتر: نگهداری سگ خانگی

یبوست در سگ | پزشکت

درمان خانگی برای یبوست سگ 

در شرایطی که این حالت، یک مشکل تازه و جدیدی باشد که بیش از یک یا دو روز رخ داده است، شاید استفاده از چند دارو خانگی در تسکین علائم حیوان موثر باشند؛ اما صاحبان حیوان خانگی به این نکته توجه داشته باشند که هیچ راهکاری برای همه سگ ها به طور یکسان جواب نمی دهد.

برخی از داروهای قدیمی برای درمان این حالت، عبارتند از:

مکمل های پودر شده فیبر.

ورزش. حرکت دادن تمام بدن باعث فعال شدن روده های سگ می شود.

مصرف آب به میزان کافی. برای درمان یبوست در سگ های خانگی مطمئن شوید که سگ شما به آب شیرین و شاید مکمل های الکترولیت دسترسی دارد.

کدو تنبل. مصرف کدو تنبل در سگ ها، به طرز عجیبی می تواند در رفع یبوست یا اسهال موثر باشد. کدو تنبل، حاوی فیبر و رطوبت بالایی است و بسیاری از سگ ها طعم آن را دوست دارند، بنابراین با خوشحالی آن را می خورند.

غذای کنسرو شده. افزایش میزان مصرف مواد غذایی کنسرو شده برای سگ های خانگی ممکن است به تنظیم سیستم گوارشی حیوان خانگی کمک کند.

غذا و گیاهان. برخی غذاها و گیاهان مانند زنجبیل، سبوس گندم، دانه های پسیلیوم پودر شده و روغن زیتون می توانند به حیوان خانگی شما در تسکین علائم مربوط به یبوست موثر باشد. یک مطالعه در سال 2011، با بررسی روش های درمانی یبوست در انسان، نشان داد که خمیر انجیر برای درمان یبوست احتمالاً برای سگ مناسب است، اما همیشه باید در مورد مصرف آن احتیاط کرد و از دامپزشک مشورت گرفت.

پرهیز از مصرف شیر در هنگام یبوست.

از آنجا که بسیاری از سگ ها نمی توانند لاکتوز را به خوبی تحمل نمی کنند، برخی از افراد ادعا می کنند که شیر با عملکرد ملین، یک درمان خوب در خانه برای یبوست سگ است. با این حال، شیر می تواند باعث اسهال شود و به خودی خود مشکلات سلامتی بیشتری ایجاد کند. بر همین اساس به صاحبان سگ های خانگی توصیه می شود در هنگام یبوست حیوان خانگی از دادن شیر به حیوان خودداری کنند.

عدم مصرف ملین ها.

ملین یا نرم کننده مدفوع فقط باید توسط دامپزشک تجویز شود. هرگز به سگ ملین انسانی ندهید که این ماده برای وی بسیار قوی تر بوده و خطر ایجاد عارضه را دارد.

یبوست در سگ | پزشکت

چه زمانی باید به دامپزشک مراجعه کرد؟

اگر سگ شما بیش از دو روز اجابت مزاج نداشته است یا هنگام تلاش برای اجابت مزاج فشار می آورد، خم می شود یا فریاد می کشد، باید فوراً به دامپزشک مراجعه کنید. البته باید به این نکته هم توجه شود که علائم یبوست در سگ ها مشابه اختلال در دستگاه ادراری آنها می باشد. برهمین اساس صاحبان حیوان خانگی باید مراقب بروز علائم در حیوان خود باشند. بهتر است به محض اطلاع از مشکل یبوست در حیوان خانگی خود با دامپزشک تماس بگیرید. یبوست می تواند نشانه برخی بیماری های بسیار جدی باشد.

یبوست طولانی مدت یا مزمن ممکن است منجر به تجمع مواد مدفوع خشک شود که در روده بزرگ گیر می کند. یبوست مزمن در سگ ها، حتی می تواند به وضعیت دیگری منجر شود که با عدم توانایی در مدفوع کردن به طور معمولی تعریف می شود که به مگاکولون معروف است. در این شرایط روده توانایی خود را در حرکت دادن مدفوع از دست می دهد. یبوست مزمن هم عامل ایجاد کننده و هم علامت این اختلال است.

برای آمادگی بهتر هنگام مراجعه به دامپزشک و یا مشاور آنلاین بهتر است، اطلاعات زیر را در مورد حیوان خانگی خود یادداشت کنید:

  • صدمات
  • درمان های دارویی
  • رنگ و قوام مدفوع سگ
  • تغییر در رژیم غذایی یا روال سگ
  • فشار در هنگام تلاش برای مدفوع کردن
  • آخرین باری که سگ شما اجابت مزاج طبیعی داشته است.
  • علائم دیگر پریشانی یا ناراحتی، به خصوص استفراغ، بی حالی یا ظاهر نفخ
  • اقلام غیر غذایی که سگ خورده است که می تواند شامل مواردی از استخوان گرفته تا بستر بچه گربه ها باشد.

نقش دامپزشک برای تشخیص یبوست در سگ چیست؟

راه های درمان یبوست سگ و آنچه را که باید به یک سگ یبوست بدهید، فقط باید توسط دامپزشک آموزش دیده توصیه شود. به هیچ عنوان به توله سگ و بدون مشاوره قبلی با دامپزشک نباید از داروهای انسانی یا خانگی برای یبوست سگ استفاده کرد.

تحت مراقبت های دامپزشک، عادات غذایی و سابقه پزشکی یک سگ مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، آزمایشاتی برای تعیین علت یبوست انجام می شود و درمان هایی که برای رفع هرگونه بیماری زمینه ای و همچنین خود یبوست تجویز می شود.

دامپزشک می تواند به سگ مبتلا به یبوست کمک کند تا به زندگی عادی خود برگردد. برهمین اساس، وی در مرحله اول معاینه فیزیکی را انجام می دهد تا شدت یبوست سگ مشخص شود. دامپزشک در موارد یبوست شدید ممکن است آزمایشات جانبی را تجویز کند. هنگامی که سگ کاملاً ارزیابی شد، دامپزشک در مورد بهترین روش برای درمان یبوست سگ تصمیم خواهد گرفت.

بسته به مدت و شدت علائم، آزمایش دامپزشکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انما باریوم
  • لمس شکم
  • معاینه رکتوم
  • آزمایش ادرار
  • شمارش کامل خون
  • رادیوگرافی از ناحیه شکم
  • سونوگرافی یا کولونوسکوپی

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز