لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شایع ترین علت سقط جنین در گاو

شایع ترین علت سقط جنین در گاو 1 | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از شایع ترین علت سقط جنین در گاو می توان به عوامل عفونی و غیر عفونی اشاره کرد. به طور کلی، میزان واقعی سقط جنین در گاوها به دلیل عوامل ژنتیکی مشخص نیست. برخی از سقط های جنینی ممکن است ضایعات فنوتیپی قابل تشخیص نداشته باشند. در اکثر مواقع ژن های کشنده باعث سقط جنین زودرس یا مرگ زودرس رویان می شوند.

ویتامین های A و E، سلنیوم و آهن در سقط جنین گاو تاثیر دارند. از طرفی هم به نظر می رسد که استرس گرمایی باعث افت فشار خون جنین، هیپوکسی و اسیدوز می شود. دمای بالای مادر ممکن است مهمتر از استرس گرمایی ناشی از محیط زیست باشد. اگرچه ضربه شدید به ندرت ممکن است منجر به سقط جنین شود، بدون شک کشاورزان، سقط جنین  را ناشی از “ضربه دیدن ” گاو می دانند.

تعدادی از سموم می توانند باعث سقط جنین در گاوها شوند. سوزن های کاج Ponderosa در صورت بلع در سه ماهه آخر بارداری باعث سقط جنین می شوند. گاوها ممکن است پس از زایمان و خونریزی بیش از حد دچار بیماری شوند. ترکیبات اصلی عامل سقط جنین در سوزن های کاج Ponderosa، اسید ایزوکپرسیک و رزین لابدان هستند. همچنین کومارین های ناشی از سم موش، بسیاری از علف ها، یا شبدر شیرین کپک زده. یدید سدیم، در گاوهای باردار منع مصرف دارد.

اما علاوه بر عوامل محیطی و ژنتیکی، بسیاری از عوامل عفونی ممکن است منجر به سقط جنین در گاو شوند.

مطالعه بیشتر: بیماری های قابل انتقال حیوان و انسان

شایع ترین علت سقط جنین در گاو ها چیست؟

برخی از شایع ترین علت سقط جنین در گاو ها بر اثر عوامل عفونی، عبارتند از:

شایع ترین علت سقط جنین در گاو 2 | پزشکت

Neosporosis

Neospora caninum در سراسر جهان یافت می شود و شایعترین علت سقط جنین در گاوهای شیری و گوشتی در بسیاری از مناطق ایالات متحده است. سگ ها و کایوت ها میزبان قطعی N caninum هستند و می توانند منبع عفونت باشند.

سقط جنین می تواند هر زمان بعد از 3 ماه بارداری اتفاق بیفتد اما بیشتر در 4 تا 6 ماهگی بارداری مشاهده می شود. نئوسپورا می تواند با سقط های پراکنده یا سقط مکرر همراه باشد.

بیشتر عفونت ها منجر به تولد یک گوساله بدون علامت مادرزادی می شود. برخی از گوساله های آلوده با فلج یا نقص مادرزادی به دنیا می آیند. نقص های میکروسکوپی، التهاب غیرطبیعی در مغز، قلب و عضلات اسکلتی شایع است. نئوسپورا می توانند در دوران بارداری فعال شده و جنین را آلوده کنند. تصور می شود که این شایع ترین منبع عفونت باشد. هیچ درمانی برای این عفونت وجود ندارد. بهداشت دقیق برای جلوگیری از آلودگی خوراک گاوها به مدفوع سگ ها یا کایوت ها ممکن است به پیشگیری کمک کند.

دامپزشکی

مطالعه بیشتر: مشاوره دامپزشکی آنلاین

اسهال ویروسی گاو (BVD)

در چندین نظرسنجی، BVD شایعترین ویروس تشخیص داده شده در موارد سقط گاو بود. آسیب شناسی BVD در جنین در حال رشد پیچیده است. عفونت قبل از تلقیح یا در طی 40 روز اول بارداری منجر به ناباروری یا مرگ جنینی می شود.

در صورت زنده ماندن جنین، عفونت بین 40 و 125 روز بارداری منجر به تولد گوساله های آلوده مداوم می شود. عفونت جنین در طول دوره ارگانوژنز (100-150 روز) ممکن است منجر به ناهنجاری های مادرزادی CNS (هیپوپلازی مخچه، هیدرانسفالی، هیدروسفالی، میکروانسفالی و هیپوپلازی نخاع) شود. علاوه بر آن نقایص مادرزادی چشمی مانند (آب مروارید، نوریت بینایی، تخریب شبکیه، میکروفتالمی) نیز دیده شده است.

BVD پس از 125 روز بارداری، ممکن است باعث سقط جنین شود.

تب مالت

بروسلوز (بیماری بانگ) تهدیدی در بیشتر کشورهایی است که گاو پرورش می یابد. در ایالات متحده آمریکا، برنامه های کنترل فعال، از جمله آزمایش، کشتار و واکسیناسیون تلیسه، میزان آن را بسیار کاهش داده است. تب مالت باعث سقط جنین در نیمه دوم حاملگی می شود. 80٪ گاوهای واکسینه نشده در حاملگی بعدی در صورت قرار گرفتن در معرض بروسلا آبورتوس سقط می شوند. ارگانیسم ها از طریق غشای مخاطی وارد بدن حیوان می شوند و به پستان، غدد لنفاوی و رحم حمله می کنند و باعث ایجاد عفونت می شوند که ممکن است حاد یا مزمن باشد. در این وضعیت سقط جنین یا مرده زایی 2 هفته تا 5 ماه پس از عفونت اولیه اتفاق میفتد.

بروسلوز یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و باید بیماری را به مسئولان شبکه بهداشت گزارش داد.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی

شایع ترین علت سقط جنین در گاو 3 | پزشکت

لپتوسپیروز

لپتوسپیروز سرووار پومونا، سجروئه و Icterohaemorrhagiae معمولا علت سقط جنین در سه ماهه آخر، 2-6 هفته پس از عفونت مادر هستند. سرووار هاردجو، می تواند عفونت های مادام العمر در کلیه ها و دستگاه های تولید مثل را ایجاد کند.

در صورت ابتلا گاو به این بیماری، جنین آنها معمولاً 1-2 روز قبل از زایمان می میرد و بنابراین اوتولیز می شود. گاهی اوقات، گوساله ها زنده اما ضعیف متولد می شوند.

 Trueperella پیوژن

Trueperella pyogenes باعث سقط جنین پراکنده در هر مرحله از بارداری می شود. این باکتری در نازوفارنکس بسیاری از گاو های سالم و در آبسه وجود دارد. اما با ورود به جریان خون باعث آندومتریت و عفونت می شود.

تریکومونیازیس

Tritrichomonas باعث یک بیماری وریدی و بالتبع ناباروری می شود اما در نیمه اول بارداری گاهاً باعث سقط جنین خواهد شد. در این شرایط جفت نسبتاً خفیف است. جنین ضایعات خاصی ندارد. گاوهای آلوده به طور معمول ارگانیسم را در طی 20 هفته برطرف می کنند، اما گاوها، به خصوص آنها که بعد از 3 سال آلوده شده اند، می توانند ناقل مادام العمر شوند. هیچ درمان موثری برای آن وجود ندارد.

رینوتراکتیت گاوی عفونی، ویروس هرپس گاو IBR

رینوتراکتیت گاوی عفونی (IBR) یکی از مهمترین علل سقط جنین ویروسی در جهان است که در گله های غیر واکسینه شده باعث سقط جنین 5٪ – 60٪ می شود. میزان شیوع ویروس گسترده است، باعث عفونت های نهفته می شود. بنابراین، هر گاو با عنوان IBR مثبت یک حامل احتمالی است. ویروس در WBCs به جفت منتقل می شود. طی 2 هفته تا 4 ماه، باعث ایجاد عفونت می شود، سپس جنین را آلوده کرده و در 24 ساعت آن را می کشد.

سقط جنین می تواند در هر زمان رخ دهد اما از 4 ماهگی تا پایان بارداری شایع تر می باشد.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص دامپزشکی همین الان کلیک کنید.

شایع ترین علت سقط جنین در گاو 5 | پزشکت

کمپیلوباکتریوز

Campylobacter fetus venerealis باعث بیماری وریدی می شود که معمولاً منجر به ناباروری یا مرگ زودرس جنینی خواهد شد. اما گهگاه باعث سقط جنین بین 4 تا 8 ماه حاملگی می شود. در صورت تشخیص این بیماری در بین گاوها، اقدام به واکسیناسیون، جداسازی و شناسایی گونه های درگیر اهمیت دارد. کمپیلوباکتریوز وریدی می تواند با تلقیح مصنوعی و واکسیناسیون کنترل شود. Campylobacter  بین انسان و دام مشترک است و C jejuni دلیل مهمی در التهاب روده در انسان ها است.

لیستریوز

لیستریا مونوسیتوژنز می تواند باعث جفت خونی و سپتی سمی جنین شود. سقط جنین معمولاً پراکنده است اما ممکن است 10٪ – 20٪ گله را تحت تأثیر قرار دهد. سقط جنین در هر مرحله از بارداری رخ می دهد و  ممکن است گاو قبل از سقط، تب و بی اشتهایی داشته باشد.جنین برای 2-3 روز پس از مرگ حفظ می شود. لیستریوز در بسیاری از مناطق یک بیماری قابل گزارش و یک بیماری مشترک جدی با انسان هاست که شیوع آن از طریق شیر پاستوریزه نشده امکان پذیر است.

کلامیدیوز

کلامیدیا آبورتوس، علت سقط آنزوتیکی میش ها، باعث سقط جنین پراکنده در گاوها می شود. بیشتر سقط ها در اواخر سه ماهه آخر اتفاق میفتد، اما ممکن است زودتر هم رخ دهد. ارگانیسم ها اغلب می توانند در ریه ها و کبد شناسایی شوند. هیچ واکسنی برای گاو وجود ندارد، اگرچه برای گوسفند تولید شده است. این باکتری بین انسان و دام مشترک است و گاهی اوقات در زنان باردار بیماری خطرناک و سقط جنین ایجاد می کند.

عفونت اوره پلاسما دیورسوم

Ureaplasma diversum یکی از ارگانیسم ها واژن می باشد که باعث سقط جنین گاو نیز می شود. این عفونت همچنین ممکن است منجر به تولد نوزاد مرده و تولد گوساله های ضعیف شود. در این وضعیت اکثر جنین ها در سه ماهه سوم سقط می شوند.

شایع ترین علت سقط جنین در گاو 4 | پزشکت

سایر دلایل سقط جنین

ویروس آکابان (در صورت وجود) باعث سقط جنین و ناهنجاری های جنین می شود. ویروس پاراآنفلوانزا -3 باعث سقط جنین در گاوهای آزمایشی تلقیح شده می شود، اما در موارد صحرایی سقط جنین به ندرت تشخیص داده شده است. گاهی اوقات، ماهی سالمونلا باعث  سقط جنین می شود. در این وضعیت گاوها معمولاً بیمار هستند و جنین ها و جفت ها اتولیز  می شوند. سالمونلا را می توان از محتویات شکمی و بافتهای جنین و از مایعات رحم و مدفوع گاوها جدا کرد. Mycoplasma spp، Histophilus somni، و طیف گسترده ای از باکتری های دیگر نیز می تواند باعث سقط جنین پراکنده در گاو شود. ویروس اشملنبرگ که در اروپا در سال 2011 کشف شد، از گروه سیمبو است و با ناباروری، سقط جنین و بدشکلی جنین در چندین گونه نشخوارکننده همراه است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.5 / 5. تعداد رای ها: 17

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز