لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان بثورات گردن در نوزاد

درمان بثورات گردن در نوزاد || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از بررسی درمان بثورات گردن در نوزاد باید بدانیم که،  دیدن یک نوزاد از بثورات گردن رنج می برد، می تواند ترسناک و نگران کننده باشد. خوشبختانه راه‌های زیادی برای درمان بثورات گردن نوزادان وجود دارد. بهترین گزینه معمولا استفاده از لوسیون یا کرم است. اگر بثورات ناشی از گرما است، با درآوردن لباس‌ها، پوشاندن لباس‌ های پنبه ‌ای یا سایر پارچه ‌های قابل تنفس و استفاده از یک پارچه خنک روی بثورات نوزاد، سعی کنید نوزاد خود را خنک کنید. اگر وضعیت بثورات بدتر شد یا با روش های درمانی مورد استفاده تان برطرف نشد، با متخصص اطفال خود تماس بگیرید.

روش های بدون نسخه برای درمان بثورات گردن در نوزاد

در طول حمام از از مواد شوینده ملایم مخصوص نوزاد که بدون مواد مضر هستند، استفاده کنید. دستورالعمل‌های خاص استفاده، بسته به محصولی که استفاده می ‌کنید، متفاوت است، اما به طور کلی، می‌ توانید مقداری از محصول مخصوص شست ‌و شو نوزاد را روی یک پارچه نرم و مرطوب بمالید، سپس آن را به آرامی با بدن نوزاد تماس بدهید.

علاوه براین، از وسیله مناسب برای شست و شوی پوست نوزادان استفاده کنید. شوینده های نوزاد، بدون عطر و ملایم هستند و به طور خاص برای پوست حساس نوزاد طراحی شده اند. پس از شستن گردن نوزاد، آن را با آب خنک بشویید. به آرامی این کار را انجام دهید. برای تسکین التهاب، اجازه دهید مقداری از آب به طور طبیعی از سطح گردن نوزاد شما تبخیر شود.

بعد از شستن گردن نوزاد، از مرطوب کننده های بدون عطر استفاده کنید. مرطوب ‌کننده‌ ها می‌ توانند به نوزاد شما کمک کنند تا از شر جوش‌ های گردن خلاص یابد. در حالی که دستورالعمل‌های خاص استفاده، بسته به محصولی که استفاده می ‌کنید، متفاوت است، معمولاً می ‌توانید پس از حمام کردن، یک لایه نازک از مرطوب ‌کننده‌ مناسب را روی گردن نوزادتان بمالید.

یک پماد محافظ پوست را به صورت یک لایه نازک روی گردن نوزاد بمالید. لوسیون کالامین (معمولاً برای درمان بثورات جزئی و تحریکات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد) می تواند به همان روش روی گردن نوزاد شما نیز استفاده شود.

کرم هیدروکورتیزون

اگر روش های درمانی دیگر موثر نبود، می توانید از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید. هیدروکورتیزون یک داروی قوی است که برای بازگرداندن پوست به حالت طبیعی استفاده می شود. مقدار کمی (به اندازه یک نخود) را روی نوک انگشت خود قرار دهید، سپس آن را به صورت یک لایه نازک روی بثورات نوزادتان پخش کنید. از کرم هیدروکورتیزون برای بهبود صورت نوزاد خود استفاده نکنید. انجام این کار می تواند منجر به بروز واکنش های نامطلوب شود.

کرم هیدروکورتیزون فقط برای استفاده کوتاه مدت تجویز می شود. اگر متوجه شدید که بیش از چند روز به مصرف آن نیاز دارید، برای اتخاذ یک‌ روش درمانی طولانی مدت با یک پزشک مشورت کنید. به طور کلی، در نوزادان زیر 2 سال نباید از هیدروکورتیزون 1% بدون نسخه استفاده شود، مگر اینکه پزشک بگوید.

پماد عفونت قارچی

برای مبارزه با عفونت قارچی، به عنوان مثال کاندیدا، کرم مخصوص درمان عفونت قارچی را روی گردن نوزاد خود بمالید. اگر توسط پزشک تشخیص داده شد که نوزاد شما به راش گردن همراه با عفونت قارچی مبتلا شده است، می توانید آن را با کرم مخمر درمان کنید.

روش استفاده کرم های عفونت مخمر بسته به محصول خاصی که استفاده می کنید تا حدودی متفاوت است. با این حال، شما می توانید به سادگی یک مقدار کم از کرم را به نوک انگشت خود بزنید و سپس آن را به آرامی روی پوست گردن نوزاد تان ماساژ دهید.

کرم ‌های ضد قارچ مانند Lotrimin نیز ممکن است مفید باشند. اگر نوزاد شما به راش‌های مربوط به مخمر مبتلا شده باشد، ممکن است نیاز باشد از این محصول استفاده کنید. پس از تشخیص بثورات گردنی مربوط به مخمر در نوزاد، پزشک بهترین کرم بدون نسخه را توصیه خواهد کرد.

پس از استفاده از کرم حتما دست های خود را کاملا بشویید. زیرا این عفونت ها به راحتی شیوع پیدا می کنند. قبل از تمیز کردن دستان خود، به جای دیگری از بدن نوزاد یا خودتان دست نزنید.

روش های درمانی پزشکی برای بثورات گردن در نوزاد

درمان بثورات گردن در نوزاد

اگر بثورات به کمک روش های بدون نسخه بهبود پیدا نکرد، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر بثورات پس از چند ساعت به طور محسوسی بهبود نیافت، با پزشک اطفال خود مشورت کنید. بثورات می توانند حاصل یک بیماری دیگر باشند. سایر علل شایع بروز راش، عبارت اند از:

  • اگزما
  • درماتیت
  • زرد زخم
  • بیماری های مسری پوست
  • بیماری های مسری و سایر اختلالات التهابی

در صورت بدتر شدن وضعیت بثورات با پزشک خود تماس بگیرید. اگر بثورات روی گردن نوزاد قرمزتر شده است یا ترک خورده یا مترشحه به نظر می رسد، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر نوزاد شما به علت تحریک آشکار ناشی از راش گریه می کند، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

درمان زرد زخم در نوزادان

به خاطر داشته باشید که بیماری هایی مانند زرد زخم می توانند به سرعت گسترش یافته و جدی شوند. در مورد زرد زخم، بثورات پس از چند روز تبدیل به زخم مترشحه می شوند. به اطلاعات مهمی که ممکن است متخصص اطفال به آنها نیاز باشد، توجه داشته باشید.

زمان روز اولین بثورات و نحوه گسترش یا کوچک شدن ناحیه را بررسی کنید. سوالات دیگری که ممکن است پزشک شما بخواهد پاسخ آن ها را بداند، عبارت اند از:

  • آیا بثورات بدتر یا بهتر شده است؟
  • آیا شروع به دادن غذا، دارو یا شیر خشک جدید به نوزاد خود کرده اید؟
  • از زمانی که بثورات ظاهر شده است، آیا نوزاد شما تحریک پذیرتر و بداخلاق تر شده است؟

ممکن است نیاز باشد که از یک دارو برای کنترل شرایط پزشکی که ممکن است باعث ایجاد بثورات شده باشد، استفاده کنید. اگر پزشک نوزاد شما تشخیص دهد که بثورات ناشی از یک بیماری زمینه‌ ای (مثلاً اگزما یا پسوریازیس) است، احتمالاً استفاده از کرم یا پماد کورتیکواستروئیدی را توصیه ‌کند.

دستورالعمل استفاده از کورتیکواستروئیدها و پمادها باتوجه به محصولی که استفاده می کنید، متفاوت است. اما معمولاً می توانید یک لایه نازک از پماد را روی ناحیه بمالید. زیاد نگران قرمزی گردن نوزاد خود نباشید. معمولاً نوزادان کمی قرمزی در چین های گردن خود دارند.

قرمزی، ناشی از وضعیتی به نام درماتیت سبورئیک است و باید خود به خود ناپدید شود. اگر این عوارض 1 یا 2 هفته پس از تولد فرزندتان باقی ماند، با پزشک اطفال نوزاد خود تماس بگیرید.

پیشگیری از بروز راش گردن در نوزادان

درمان بثورات گردن در نوزاد

گردن نوزاد خود را تمیز و خشک نگه دارید. به طور کلی، اگر پوست تمیز و خشک باشد، کمتر احتمال ایجاد جوش وجود خواهد داشت. نوزادان فقط 3 بار در هفته نیاز به حمام دارند، اما همچنان باید آنها را حمام دهید. اگر می خواهید نوزادتان را بیشتر حمام کنید، تا زمانی که پوست نوزادتان خشک نشود، اشکالی ندارد.

آب دهان اضافی را تا حد امکان خشک کنید. اجازه ندهید آب دهان نوزادتان روی گردنش جمع شود، زیرا ممکن است باعث ایجاد جوش شود. از یک پارچه نرم برای پاک کردن دهان، چانه و گردن نوزاد خود برای پیشگیری از تجمع آب دهان استفاده کنید. قرارگیری در معرض گرما و رطوبت را کاهش دهید.

اگر بثورات گردن نوزاد شما مربوط به گرما است، تهویه هوا یا پنکه را روشن کنید. این کار به تسکین بثورات روی گردن نوزاد شما کمک می کند. اگر کاهش گرما غیرممکن است، نوزاد خود را به مکان خنک ‌تری ببرید. مثلا اگر در خیابان هستید، می توانید وارد یک مرکز خرید شوید.

خنک کردن پوست نوزادان

علاوه براین، شما می توانید پوست نوزاد خود را مستقیماً خنک کنید. راه های مختلفی برای خنک کردن پوست نوزاد وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید به آنها یک حمام ولرم بدهید یا یک حوله خنک و مرطوب روی گردنشان بیندازید. این اقدامات خنک کننده، خارش و تحریک بثورات را از بین می برد و از گسترش آن پیشگیری می کند.

لباس های اضافی را بردارید. اگر نوزادتان در پتوهای ضخیم یا لباس های سنگین قنداق می شود، آن ها را بردارید تا هوای بیشتری گردن نوزادتان را خنک کند. بهبود جریان هوا باید شدت بثورات را کاهش دهد. لباس های پنبه ای و تنفس پذیر به نوزاد خود بپوشانید.

پنبه رطوبت بدن را جذب می کند، به این معنی که بثورات بدون تشدید مداوم عرق می توانند التیام پیدا کنند. پنبه همچنین ضد حساسیت است، به این معنی که مانند برخی مواد دیگر باعث ایجاد جوش در نوزاد شما نمی شود. نوزاد خود را در معرض آلرژن ها قرار ندهید.

به عنوان مثال، اگر پزشک تشخیص دهد که نوزاد شما حساسیت غذایی دارد که باعث ایجاد بثورات گردنی می شود، آن غذا را دور از نوزاد خود نگه دارید و بسته بندی غذا را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که نوزاد شما به طور تصادفی با آن تماس پیدا نکند.

به طور کلی، همه روش هایی را که در خانه امتحان می کنید با دقت پیگیری کنید. زمان شروع مشکل و مدت زمان ادامه آن و همچنین دفعات و تعداد درمان هایی را که امتحان کرده اید، یادداشت کنید. همچنین، ویژگی‌ هایی مانند خارش یا دردناک بودن یا داشتن علائم مشابه در خانه را در نظر بگیرید.

سوالات متداول

درمان بثورات گردن در نوزاد

چگونه می توان تشخیص داد که راش نوزاد جدی است؟ اگر فکر می کنید که بثورات ممکن است جدی باشند، نوزاد خود را به نزد پزشک اطفال ببرید. در عین حال، همه روش هایی را که در خانه امتحان می کنید با دقت پیگیری کنید. زمان شروع مشکل و مدت زمان ادامه آن و همچنین دفعات و تعداد درمان هایی که امتحان کرده اید را یادداشت کنید. همچنین، ویژگی‌هایی مانند خارش یا دردناک بودن یا داشتن علائم مشابه در خانه را در نظر بگیرید. به این ترتیب، شدت بیماری نوزاد را تشخیص خواهید داد.

چه چیزی باعث بروز جوش گردن می شود؟ بثورات گردن می توانند به علل زیادی ایجاد شوند. اگر محصول جدیدی مانند صابون، شامپو، لوسیون، مواد شوینده، نرم کننده یا پارچه استفاده می کنید، ممکن است باعث ایجاد راش شوند. لباس های جدیدی که شسته نشده اند نیز می توانند پوست را تحریک کنند.

چگونه می توان فهمید که لباس باعث ایجاد بثورات در نوزاد می شود؟ ممکن است نیاز باشد با شستشو لباس نوزاد در یک شوینده ضد حساسیت شروع کنید تا ببینید آیا این کار کمکی می کند یا خیر. همیشه دستورالعمل های محصول را برای داروها، لوسیون ها، کرم ها و سایر محصولات مراقبت از پوست دنبال کنید.

اگر نوزاد شما دچار جوش شد یا هر گونه نگرانی داشتید، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید. هر بثوراتی که به سرعت گسترش یابند یا نوزاد را ناراحت کنند، نیاز به درمان فوری دارند. برای پیشگیری از گسترش بثورات، بلافاصله پس از استفاده از هر گونه کرم روی پوست نوزاد، دست های خود را بشویید. هیچ پمادی به چشم، بینی یا دهان نوزادتان نزنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز