لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

پودر تالک و سرطان

پودر تالک || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پودر تالک از تالک، ماده معدنی که عمدتاً از عناصر منیزیم، سیلیکون و اکسیژن تشکیل شده است، ساخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. به عنوان پودر، رطوبت را به خوبی جذب کرده و به کاهش اصطکاک کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. حتی برای خشک نگه داشتن پوست و کمک به جلوگیری از راش مفید است. این ماده به طور گسترده در محصولات آرایشی مانند پودر بچه و پودرهای بدن و صورت بزرگسالان و همچنین در تعدادی از محصولات مصرفی دیگر استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

در شکل طبیعی خود، مقداری تالک حاوی آزبست است، ماده ای که در هنگام استنشاق باعث ایجاد سرطان در داخل و اطراف ریه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در سال 1976، انجمن لوازم آرایشی و بهداشتی و عطرها (CTFA)، که انجمن تجاری نمایندگی صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی است، دستورالعمل های داوطلبانه ای صادر کرد مبنی بر اینکه تمام محصولات آرایشی در ایالات متحده باید عاری از مقادیر قابل تشخیصی از تالک باشند.

بیشتر نگرانی ها در مورد ارتباط احتمالی بین پودر تالک و سرطان بر روی موارد زیر متمرکز شده است:

  • این که آیا افرادی که در محل کار خود در معرض طولانی مدت ذرات تالک قرار دارند، مانند معدنچیان تالک، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه در اثر تنفس آنها هستند.
  • این که آیا زنانی که پودر تالک را به طور منظم در ناحیه تناسلی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

برهمین اساس سعی کردیم در این مقاله از پزشکت تمام تحقیقات را در مورد پودر تالک و سرطان را بررسی کنیم. پس بهتر است قبل از مصرف آن، این مقاله را تا انتها بخوانید.

مطالعه بیشتر: آیا سیب زمینی سبز سرطان زاست؟

پودر بچه || پزشکت

آیا پودر تالک باعث سرطان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

هنگام صحبت در مورد ارتباط یا عدم ارتباط پودر تالک با سرطان، مهم است که بین تالک حاوی آزبست و تالک بدون آزبست تمایز قائل شوید. به طور کلی مشخص شده است که تالک دارای آزبست در صورت استنشاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث سرطان شود. شواهد در مورد تالک بدون آزبست نتایج مشخص و واضحی را نشان نداده اند.

محققان از 2 نوع مطالعه اصلی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا بفهمند آیا یک ماده یا قرار گیری در معرض آن باعث سرطان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود یا خیر.

بررسی های آزمایشگاهی

در مطالعات آزمایشگاهی، حیوانات در معرض یک ماده (اغلب در دوزهای بسیار زیاد) قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند تا ببینند آیا باعث ایجاد تومور یا سایر مشکلات سلامتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. محققان همچنین ممکن است سلول‌های طبیعی را در یک ظرف آزمایشگاهی در معرض این ماده قرار دهند تا ببینند آیا باعث ایجاد انواع تغییراتی در سلول‌های سرطانی می‌شود یا خیر.

اما مشخص نیست که آیا نتایج حاصل از این نوع مطالعات برای انسان‌ها اعمال می‌شود یا خیر، اما مطالعات آزمایشگاهی راه خوبی برای تشخیص سرطان زا بودن و حتی نبودن یک ماده است.

بررسی بر روی انسان ها

نوع دیگری از مطالعه به خطرات سرطان در میان گروه‌های مختلف مردم می‌پردازد. چنین مطالعه ای ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در گروهی که در معرض یک ماده قرار دارند با خطر گروهی که در معرض آن قرار ندارند مقایسه کند. یا آن را با آنچه در جمعیت عمومی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انتظار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود مقایسه کند. اما گاهی اوقات نتایج این آزمایشات زیاد مشخص نیستند، زیرا بسیاری از عوامل دیگر ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارند.

در بیشتر موارد هیچ یک از این مطالعات به تنهایی شواهد کافی را ارائه نمی‌دهند، بنابراین محققان معمولاً وقتی تلاش می‌کنند بفهمند آیا چیزی باعث سرطان می‌شود، هم به مطالعات آزمایشگاهی و هم مطالعات انسانی تکیه می‌کنند.

اما در مورد عوارض پودر تالک و سرطان زا بودن آن مطالعاتی که حیوانات آزمایشگاهی (موش و همستر) را به طرق مختلف در معرض تالک بدون آزبست قرار داده اند، نتایج متفاوتی داشته است، برخی از آنها تشکیل تومور را نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند و برخی دیگر هیچ کدام را پیدا نکرده اند.

اما در بررسی های انسانی به نظر می رسد اگر ذرات پودر (در ناحیه تناسلی یا روی نوار بهداشتی، دیافراگم یا کاندوم) از طریق واژن، رحم و لوله های فالوپ به تخمدان منتقل شود، پودر تالک ممکن است باعث ایجاد سرطان در تخمدان ها شود.

بسیاری از مطالعات روی زنان به ارتباط احتمالی پودر تالک و سرطان تخمدان پرداخته اند. نتایج تا حدودی متفاوت بوده است. به طوری که برخی از مطالعات افزایش اندکی خطر را گزارش کرده‌اند و برخی دیگر هیچ خطری را گزارش نکرده‌اند.

با این حال، برخی از بررسی ها افزایش خطرات احتمالی را در گروه‌های خاصی از زنان (به عنوان مثال، در زنانی که هنوز دستگاه تناسلی سالمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند) یا در انواع خاصی از سرطان تخمدان پیشنهاد کرده‌اند.

مطالعه بیشتر: ۱۵مواد غذایی ضد سرطان را بشناسید.

چه ارتباطی بین پودر تالک و سرطان وجود دارد؟

TalcTrusted Source یک ماده معدنی طبیعی و حاوی ترکیبی از منیزیم، سیلیکون، اکسیژن و هیدروژن است. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که تالک استخراج و آسیاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، به پودر تالک تبدیل و معمولاً در محصولات آرایشی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. پودر تالک به طور طبیعی جاذب است. بنابراین اغلب در محصولاتی مانند پودر بچه یا محصولات آرایش صورت که به خشک نگه داشتن پوست شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

در حالت طبیعی خود، تالک اغلب در مجاورت آزبست یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. آزبست، ماده خطرناکی که باعث التهاب و سرطان ریه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که تالک در نزدیکی آزبست استخراج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، احتمال ایجاد آلودگی دوطرفه بین این دو ماده معدنی وجود دارد.

با توجه به خطر بالقوه پودر تالک حاوی آزبست، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA ) نقش عمده ای در تنظیم دستورالعمل های ایمن برای محصولات حاوی تالک داشته است.

در 25 اکتبر 2021، FDA نتایج یک نمونه برداری یک ساله را منتشر کرد که محتوای آزبست مواد آرایشی حاوی تالک تصادفی را آزمایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد. محققان FDA در هیچ یک از 50 نمونه آزمایش، آزبست را شناسایی نکردند. اما این تغییری نسبت به نتایج سال 2019 است که در آن آزبست در 9 نمونه از 51 نمونه لوازم آرایشی کور شده یافت شد.

مطالعه بیشتر: شایع ترین سرطان ها کدامند؟

پودر تالک و سرطان || پزشکت

پودر تالک باعث کدام سرطان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

تحقیقات در مورد پودر تالک و خطر ابتلا به سرطان بسیار گسترده است و انواع مختلفی از سرطان ها مانند سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم و غیره را پوشش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

سرطان تخمدان

یک بررسی اولیه از سال 2008 ادبیات موجود در مورد استفاده از پودر تالک و سرطان تخمدان را تجزیه و تحلیل کرد. بسیاری از تحقیقات نتوانستند ارتباطی بین گردگیری پودر تالک پرینه و افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان پیدا کنند. “پرینه” به ناحیه بین دستگاه تناسلی و مقعد اشاره دارد.

در یک مطالعه قدیمی‌تر و حیوانی کوچک، موش‌های صحرایی ماده که در معرض پودر تالک قرار گرفتند، افزایش بروز سرطان تخمدان را نشان ندادند. انتشار یک تجزیه و تحلیل معتبر در JAMAکه بیش از 250000 زن را مورد بررسی قرار داده است، از این بررسی اولیه پشتیبانی کرد. نتایج این تجزیه و تحلیل بزرگ نشان داد که هیچ ارتباط آماری معنی داری بین استفاده از پودر تالک در ناحیه تناسلی و خطر ابتلا به سرطان تخمدان وجود ندارد.

ارتباط سرطان تخمدان و پودر تالک

تحقیقات در مورد سرطان تخمدان و استفاده از پودر تالک متناقض است. به این معنی که محققان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به طور قطعی بگویند ارتباطی بین این دو وجود ندارد. احتمالاً چند دلیل برای این وجود دارد. یک دلیل ممکن است این باشد که سرطان تخمدان نسبتا نادر است، که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مطالعه را برای محققان سخت تر کند. تخمین زده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود 21410 زن در سال 2021 تشخیص سرطان تخمدان را دریافت کنند.

دلیل دیگر ممکن است نحوه تنظیم مطالعه خود توسط محققان باشد که بر نتایج آنها تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. به عنوان مثال، مطالعات طولانی مدت مربوط به زنانی که از پودر تالک استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و سرطان تخمدان را ردیابی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، هیچ ارتباطی بین این دو ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

اما مطالعات بر روی زنانی که قبلاً به سرطان تخمدان مبتلا بودند نشان می دهد که ممکن است گاهی ارتباط بالقوه ای بین استفاده از پودر تالک و سرطان تخمدان پیدا کند.

بررسی انتقادی 30 مطالعه مربوط به سرطان تخمدان و پودر تالک در سال 2019 به این نتیجه رسید که برخی از زنان در صورت استفاده از پودر تالک ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان باشند. آنها عبارتند از:

  • زنان سفید پوست
  • زنان اسپانیایی تبار
  • خانم هایی که پودر تالک را به لباس زیر خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنند.
  • خانم هایی (چه قبل و چه بعد از یائسگی) که از هورمون درمانی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

محققان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که یک ارتباط “احتمالی” بین استفاده از پودر تالک و سرطان تخمدان وجود دارد.

سرطان آندومتری

یک مطالعه اولیه معتبر در سال 2010 در ابتدا پیشنهاد کرد که استفاده از پودر تالک پرینه با افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر، به ویژه در زنان یائسه مرتبط است. مطالعه دیگری در سال 2019، یک ارتباط مثبت بین مصرف تالک و سرطان آندومتر را شناسایی کرد. این مطالعه یک مطالعه گذشته نگر بود که به بررسی زنان مبتلا به سرطان آندومتر و عادات آنها پرداخت.

اما مطالعه دیگری که چند سال بعد منتشر شد نشان داد که قرار گیری در معرض پودر تالک نه در قسمت پایین و نه در قسمت بالایی بدن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

یک تجزیه و تحلیل جدیدتر از چهار مطالعه کوهورت بزرگ، که شامل تقریباً 210000 زن بود، هر گونه ارتباط بالقوه بین پودر تالک و سرطان آندومتر را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. محققان هیچ ارتباط معناداری بین استفاده از پودر تالک پیدا نکردند.

سخن آخر

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) بخشی از سازمان بهداشت جهانی (WHO) است. هدف اصلی آن شناسایی علل سرطان است. IARC  تالک حاوی آزبست را به عنوان “سرطان زا برای انسان” طبقه بندی می کند. اما IARC  تالک استنشاقی فاقد آزبست را به عنوان «غیر سرطان زا در انسان» طبقه بندی می کند.

بر اساس شواهد محدود مطالعات انسانی در مورد ارتباط با سرطان تخمدان، استفاده از پودر بدن حاوی تالک بر روی پرینه (تناسلی) را به عنوان «احتمالاً سرطان‌زا برای انسان» طبقه‌بندی می‌کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز