لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سرطان دهانه رحم، در اثر ناهنجاری‌هایی در سلول‌های دهانه رحم ایجاد می‌شود که معمولاً در طول زمان به کندی پیشرفت می‌کنند و تقریباً همیشه ناشی از عفونت با انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. تغییر سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهد و واکسیناسیون در پیشگیری از عفونت HPV بسیار موثر است.

غربالگری منظم با آزمایش HPV اولیه یا ترکیبی از آزمایش HPV و آزمایش پاپ اسمیر می تواند تغییرات پیش سرطانی اولیه را شناسایی کند. درمان به موقع تا حد زیادی احتمال انتشار سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد.

وقتی صحبت از سرطان دهانه رحم می شود، اهمیت غربالگری و واکسیناسیون را نمی توان نادیده گرفت. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تا 93 درصد از سرطان های دهانه رحم قابل پیشگیری هستند.

مطالعه بیشتر: شایع ترین سرطان ها کدامند؟

تغییر سبک زندگی برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم

برخی از عادات سبک زندگی می توانند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهند و همچنین ممکن است در صورت آلوده شدن، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهند.

داشتن رابطه جنسی با چندین شریک، خطر ابتلا به HPV و سایر بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد. البته در صورتی که شریک زندگی شما در معرض ویروس قرار گرفته باشد، حتی با داشتن تنها یک شریک نیز ممکن است به ویروس HPV مبتلا شوید.

بیشتر اوقات، زنان تا زمانی که تغییرات در دهانه رحم تشخیص داده نشود، نمی‌دانند که به HPV مبتلا هستند، و مردان معمولاً نمی‌دانند که به این ویروس مبتلا هستند. برهمین اساس غربالگری برای تشخیص و پیشگیری از سرطان دهانه رحم بسیار مهم است.

استفاده از کاندوم

استفاده مداوم و صحیح از کاندوم می تواند به جلوگیری از عفونت HPV کمک کند. از آنجایی که HPV از طریق تماس پوست به پوست نواحی تناسلی پخش می‌شود، کاندوم می‌تواند با افزودن یک سد محافظ، شانس انتشار عفونت را کاهش دهد. گفتنی است، کاندوم ها محافظت کاملی در برابر HPV ایجاد نمی کنند، زیرا تماس با ویروس حتی با استفاده از آنها همچنان ممکن است رخ دهد.

ترک سیگار

سیگار نکشیدن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد، اگرچه سیگار کشیدن ارتباطی با ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس HPV ندارد. سیگار باعث کاهش عملکرد کلی سیستم ایمنی بدن شما می شود، که به طور معمول به شما کمک می کند با ویروس هایی مانند HPV و همچنین سرطان مبارزه کنید. زنان سیگاری حدود دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

مطالعه بیشتر: کوتاهی دهانه رحم

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

استفاده از آی یو دی

دستگاه داخل رحمی (IUD) روشی برای کنترل بارداری است که توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در رحم قرار می گیرد. از بارداری جلوگیری می کند و آی یو دی ممکن است حاوی داروهای اسپرم کش نیز باشد.

تجزیه و تحلیل سیستمیک 16 مطالعه تحقیقاتی شامل 12482 زن به این نتیجه رسید که سرطان دهانه رحم در زنانی که IUD داشتند یک سوم کمتر بوده است. به طور کامل مشخص نیست که چرا این اثر رخ می دهد، اما اعتقاد بر این است که به پاسخ سیستم ایمنی بدن به IUD مربوط می شود.

رژیم غذایی

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی مناسب سرشار از میوه ها و سبزیجات، حفظ وزن سالم و فعالیت بدنی منظم می تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهد. این احتمالاً به این دلیل است که یک سبک زندگی سالم عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند و تأثیر تغییرات محرک سرطان در بدن را کاهش می دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه تحقیقاتی در آمریکای جنوبی نشان داد که مصرف کورکومین، ادویه ای با خواص آنتی اکسیدانی، ممکن است در یک محیط تحقیقاتی در مهار سرطان دهانه رحم امیدوارکننده باشد. آنتی اکسیدان ها، مواد طبیعی هستند که می توانید آنها را از برخی از انواع غذاها (به ویژه میوه ها و سبزیجات) دریافت کنید. آنها ممکن است به مقابله با رادیکال های آزاد در بدن شما کمک کند که با ایجاد سرطان در ارتباط است. اگرچه، تحقیقات بیشتری برای تایید فواید مورد نیاز است.

همچنین مهم است که به جای مصرف مکمل‌ها روی دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها از غذاهای کامل تمرکز کنید، زیرا آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که مکمل‌های آنتی‌اکسیدان اغلب تأثیر کمی دارند و برخی حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

مطالعه بیشتر: 15مواد غذایی ضد سرطان را بشناسید.

واکسیناسیون HPV

برخی از انواع مختلف ویروس HPV وجود دارد و واکسیناسیون آنهایی را هدف قرار می دهد که بیشترین خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را دارند.

عفونت با HPV 16 و حدود 70 درصد از تمام موارد این بیماری و همچنین میزان بالای سرطان های مقعد، آلت تناسلی و سر و گردن را نشان می دهد. 20 درصد دیگر از موارد سرطان دهانه رحم مربوط به HPV ، است.

سویه های کم خطر HPV معمولاً باعث سرطان نمی شوند، اما ممکن است منجر به  ایجاد زگیل تناسلی شوند.

در حالی که تصور می شد واکسیناسیون HPV می تواند خطر این بیماری را کاهش دهد، یک مطالعه در سال 2020 شواهدی را برای تأیید این فرض ارائه کرد. به زنان و دختران سوئدی واکسن چهار ظرفیتی تزریق و بروز سرطان دهانه رحم بررسی شد.

در میان افرادی که قبل از 17 سالگی واکسن دریافت کرده بودند، بروز سرطان دهانه رحم 88 درصد کمتر از افرادی بود که واکسینه نشده بودند. در میان زنانی که دیرتر واکسینه شدند (بین 17 تا 30 سالگی، حتی اگر قبلاً از نظر جنسی فعال بودند)، بروز بیماری 53 درصد کمتر بود. واکسیناسیون HPV می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهد.

مطالعه بیشتر: سرطان دهانه رحم در بارداری

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

چک آپ و غربالگری

اگر هر گونه خارش، خونریزی یا ناراحتی در ناحیه واژن را تجربه کردید، حتما این مشکلات را به پزشک خود گزارش دهید. اینها می توانند نشانه های اولیه HPV، این بیماری یا سایر بیماری ها یا بیماری های مقاربتی باشند.

البته، رفتن به معاینات منظم با متخصص زنان، حتی اگر چنین علائمی را نداشته باشید، مهم است. این واقعیت که سرطان دهانه رحم در حال حاضر چهارمین سرطان شایع در زنان است دلیل کافی برای مراجعه منظم به پزشک است.

پاپ اسمیر

پاپ اسمیر یک تست غربالگری است که می تواند اکثر تغییرات دهانه رحم مرتبط با ایجاد سرطان را تشخیص دهد و در صورت بالاتر بودن میزان ابتلا، امکان درمان زودتر را فراهم کند. آزمایش HPV اولیه آزمایشی است که به طور خاص انواع پرخطر HPV را که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند بررسی می کند.

در این آزمایش پزشک با استفاده از یک برس کوچک که دهانه رحم را خراش می دهد، نمونه ای از بافت را در طول معاینه لگن دریافت می کند. این آزمایش کمی ناراحت کننده است اما نیازی به بیهوشی ندارد. این آزمایش ممکن است همراه با آزمایش HPV انجام شود. ممکن است برای چند دقیقه تا چند ساعت خونریزی خفیف داشته باشید، اما نباید خونریزی یا درد شما مداوم باشد.

نمونه پاپ اسمیر زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا بی نظمی در اندازه، شکل و سازماندهی سلول های دهانه رحم شناسایی شود. ناهنجاری هایی که سرطانی نیستند اغلب به عنوان دیسپلازی دهانه رحم توصیف می شوند.

تست HPV شما مثبت یا منفی گزارش می شود و در صورت مثبت بودن، ممکن است سویه خاص ذکر شود. پس از آزمایش‌های شما، ممکن است یک هفته طول بکشد تا نتایج شما به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ارسال شود.

مطالعه بیشتر: غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر

تست HPV

طبق دستورالعمل های سال 2020، آزمایش HPV به تنهایی یا ترکیبی از آزمایش HPV و آزمایش پاپ اسمیر هر پنج سال یکبار توصیه می شود از سن 25 سالگی شروع می شود و تا سن 65 سالگی ادامه می یابد.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که تست HPV در دسترس نیست، تست پاپ هر سه سال یک بار جایگزین است. اگر آزمایش غربالگری غیرطبیعی داشته باشید یا بیماری زمینه ای دارید که شما را در معرض خطر بالاتری قرار می دهد، ممکن است آزمایش های مکرر یا زودهنگام توصیه شود.

زنان باید از سن 25 تا 65 سالگی هر پنج سال یک بار آزمایش HPV یا آزمایش HPV به همراه پاپ اسمیر انجام دهند.

مطالعه بیشتر: چگونه تشخیص دهیم واژن سالمی داریم؟

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

پیشگیری از سرطان در زنان زیر 25 سال

سن در غربالگری اولیه از 21 سالگی به 25 سالگی در دستورالعمل های 2020 افزایش یافت. این به این دلیل است که عفونت های HPV به دست آمده در زنان جوان بدون ایجاد ناهنجاری های دهانه رحم بهبود می یابند و غربالگری افراد زیر 25 سال می تواند منجر به درمان های غیر ضروری و عوارض جانبی شود. علاوه بر این، بسیاری از مردم در حال حاضر توسط واکسن محافظت می شوند.

با این حال، اگر کمتر از 25 سال سن دارید و از نظر جنسی فعال هستید، ایده خوبی است که برای معاینه با متخصص زنان برنامه ریزی کنید.

پیگیری نتایج غیرعادی

اگر تست HPV شما مثبت باشد یا اگر آزمایش پاپ اسمیر شما شواهدی از دیسپلازی را نشان دهد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آزمایش های بیشتری مانند معاینه کولپوسکوپی یا حداقل پیگیری های مکرر را توصیه کند. گاهی اوقات درمان هایی برای حذف سلول های غیر طبیعی مورد نیاز است. برای کسانی که برای دیسپلازی قابل توجه تحت درمان قرار گرفته اند، غربالگری حداکثر هر سه سال یکبار به مدت حداقل 25 سال توصیه می شود.

انجام معاینات منظم لگن و غربالگری سرطان دهانه رحم می‌تواند آزاردهنده باشد، اما ممکن است این بازدیدهای گاهی شرم‌آور را از زاویه‌ای دیگر بررسی کنیم. سرطان دهانه رحم یکی از سرطان هایی است که به راحتی قابل پیشگیری است. با توجه به اینکه از هر سه زن یک نفر در طول زندگی خود به سرطان مبتلا می شود، با پیشگیری از بروز و ابتلا به آن می تواند جان افراد را نجات داد.

سوالات متداول

چه سنی بیشترین خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را دارد؟ گروه های سنی که اغلب به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند، بین 35 تا 44 سال و میانگین سنی 50 سال هستند. با این حال، خطر سرطان دهانه رحم بر اساس سن تعیین نمی شود، اما به ندرت در افراد جوان تر از 20 سال ظاهر می شود.

آیا واکسنی برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم وجود دارد؟ واکسن HPV به پیشگیری از عفونت هایی که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود، کمک می کند. با این حال، برای افراد مسن تر از 26 سال توصیه نمی شود. واکسن HPV نیاز به چندین دوز دارد.

آیا IUD به پیشگیری از سرطان دهانه رحم کمک می کند؟ این امکان وجود دارد که یک دستگاه داخل رحمی (IUD) بتواند از خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. یک مطالعه نشان داد که بروز سرطان دهانه رحم در زنانی که IUD داشتند یک سوم کمتر بود. استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی همراه با IUD می تواند خطر ابتلا به عفونت HPV را که منجر به سرطان دهانه رحم می شود، کاهش دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز