لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

رابطه مصرف فیناستراید و خودکشی چیست؟

رابطه مصرف فیناستراید و خودکشی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

رابطه مصرف فیناستراید و خودکشی چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رابطه مصرف فیناستراید و خودکشی ناشی از آن، این سوال برای متخصصان مطرح شده: که آیا مصرف داروی فیناستراید با افزایش خطر افسردگی و خودکشی و سایر عوارضاختلالات خلقی مرتبط است؟.

آنها معتقدند مردان جوانی که از Propecia استفاده می کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی روانشناختی باشند. محققان در بوستون دریافتند که گزارش این عوارض جانبی منفی دارویی در مردان 45 سال به بالا پس از سال 2012 به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

یک مطالعه جدید نشان می دهد مردان جوان با استفاده از داروی ریزش مو فیناستراید که با نام تجاری Propecia فروخته می شود، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی قرار دارند.

اثر فیناستراید برای درمان مشکلات پروستات تایید شده است.

دکتر برایان نوروزی، متخصص ارولوژی در بیمارستان سنت جوزف در اورنج کانتی، کالیفرنیا، در این مورد می گوید: فیناستراید تقریباً تا زمانی که در بازار بوده یک داروی بحث برانگیز محسوب می شود. سازمان غذا و دارو (FDA) این دارو را در سال 1997 تأیید کرد.

وی گفت: در ابتدا، اثرات بالقوه آن بر نعوظ باعث ترس زیادی در بیماران شد. با این حال، فیناستراید می تواند یک درمان موثر برای برخی از مردان مسن با هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) باشد. این وضعیت منجر به مشکلات ادراری در مردان می شود.

با توجه به اثربخشی فیناستراید در کوچک شدن پروستات، مردان باید از عوارض جانبی احتمالی آن آگاه باشند. خطرات استفاده از این دارو بیشتر از مزایای آن است. مصرف این دارو، یک تصمیم شخصی است؛ زیرا فیناستراید به طور بالقوه باعث اختلال در نعوظ و از بین رفتن میل جنسی می شود.

مردانی که می خواهند فیناستراید را برای ریزش مو امتحان کنند باید خطرات آن را در نظر بگیرند. به ویژه مردان جوان که به نظر می رسد بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی منفی هستند.

ارائه دهندگان این دارو باید در مورد احتمال بروز عوارض جانبی جنسی، جسمی و روانی در طول درمان به بیماران خود مشاوره دهند. برخی از بیماران پس از قطع مصرف این دارو همچنان این علائم را تجربه می کنند، اگرچه پزشکان از علت بروز آن اطمینان ندارند.

 اگر مردان جوان ترجیح می دهند از این دارو برای ریزش مو استفاده کنند، در صورت مشاهده هرگونه عارضه جانبی، به ویژه افکار خودکشی، باید با پزشک خود تماس بگیرند.

وقتی بیمار برای درمان آلوپسی، مصرف فیناستراید را شروع می کند، پزشک معالج وی باید به طور دوره ای افسردگی، اضطراب و افكار خودكشی بیمار را كنترل كنند.

وجود ارتباطی قوی بین مصرف دارو فیناستراید و خودکشی

رابطه مصرف فیناستراید و خودکشی چیست؟ | پزشکت

 شلی گری، فارم دی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه واشنگتن، در این مورد می گوید: توجه به این نکته مهم است که مطالعات مشاهده ای، مانند این، نمی تواند ثابت کند که فیناستراید باعث این عوارض جانبی می شود. اگرچه محققان پیوندی قوی بین این دارو و خودکشی و علائم روانشناختی یافتند، اما چندین توضیح ممکن برای نتایج این تحقیقات وجود دارد. مردان مبتلا به ریزش مو که به آن آلوپسی نیز می گویند، ممکن است عوامل یا مشکلات سلامتی دیگری داشته باشند که خطر خودکشی، افسردگی یا اضطراب آنها را افزایش می دهد. از طرفی هم شاید، افزایش توجه رسانه ها به عوارض جانبی احتمالی این دارو همچنین ممکن است منجر به گزارش علائم بیشتر مردان شود. درک کامل ارتباط بین دارو و علائمی که مردان جوانتر تجربه می کنند، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

 فیناستراید، برای درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات، تاییده شده است. بعداً استفاده از آن برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه گسترش یافت. در مطالعه جدید، محققان 356 گزارش خودکشی و تقریبا 3000 گزارش سایر علائم روانشناختی را در بین مردان مصرف کننده فیناستراید شناسایی کردند.

بیشتر این موارد در مردان 45 ساله یا کمتر و در افرادی که برای ریزش مو از فیناستراید استفاده می کردند اتفاق افتاد. در مردان مسنی که از دارو برای بزرگ شدن پروستات استفاده می کنند، هیچ ارتباط قوی بین عوارض آن و دارو مشاهده نشده است.

فیناستراید چیست؟

قرص خوراکی فیناستراید برای درمان بزرگ شدن پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات) و ریزش مو با الگوی مردانه تجویز می شود. قرص خوراکی فیناستراید به عنوان داروهای تجاری با نام تجاری Proscar و Propecia در دسترس است. شرایطی که فیناستراید برای درمان استفاده می شود به نوع داروی مصرفی بستگی دارد.

مصرف فیناستراید در زنان و کودکان تجویز نمی شود.

فیناستراید با کاهش میزان هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) در بدن شما کار می کند. DHT به طور معمول باعث بزرگتر شدن پروستات می شود. کاهش DHT به بیمار کمک می کند تا پروستات بزرگتر نشود. همچنین منجر به افزایش رشد مو و کاهش ریزش مو در سر می شود. رشد مو در سایر قسمت های بدن تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

فیناستراید باعث بروز چه عوارضی می شود؟

رابطه مصرف فیناستراید و خودکشی چیست؟ | پزشکت

قرص خوراکی فیناستراید خواب آلودگی ایجاد نمی کند، اما می تواند منجر به بروز عوارض جانبی دیگری شود. عوارض جانبی شایع تر

عوارض جانبی شایعتری که می تواند با فیناستراید رخ دهد شامل موارد زیر است:

  • اختلال انزال
  • بثورات پوستی
  • کاهش میل جنسی
  • مشکل در نعوظ یا حفظ آن
  • افزایش اندازه و حساسیت پستان

اگر این اثرات خفیف باشد، ممکن است طی چند روز یا دو هفته از بین برود. اگر شدت آنها بیشتر است یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

فیناستراید ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که ماده ای نحوه کار دارو را تغییر می دهد. این می تواند مضر باشد و یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند. برای کمک به جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.

هشدارهای مربوط به فیناستراید

رابطه مصرف فیناستراید و خودکشی چیست؟ | پزشکت

این دارو با چندین هشدار همراه است.

هشدار آلرژی. فیناستراید می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند، علائمی مانند:

  • کندوها
  • مشکل تنفس
  • تورم گلو یا زبان

اگر تا به حال نسبت به آن واکنش آلرژیک داشته اید، این دارو را دیگر مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

فیناستراید ممکن است از طریق پوست منتقل شود. زنان باردار و زنانی که قصد دارند در آینده نزدیک باردار شوند نباید از پس این دارو مصرف کنند چون می تواند منجر به بروز نقایص مادرزادی شود.

این دارو متعلق به دسته داروهایی است که می تواند خطر رشد سریعتر یا نامنظم سرطان پروستات را کاهش دهد. فیناستراید می تواند باعث کاهش سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) شود. افزایش سطح این آنتی ژن با سرطان پروستات ارتباط دارد. اگر سطح PSA در هنگام مصرف این دارو افزایش یابد، ممکن است نشانه سرطان پروستات باشد.

نحوه مصرف فیناستراید

دوز، فرم و تعداد دفعات مصرف این دارو فقط با نظر پزشک و با شرایط زیر تجویز می شود:

  • سن
  • شرایط تحت درمان
  • واکنش بدن به اولین دوز مصرفی
  • وضعیت و سایر شرایط پزشکی بیمار
  • مقدار مصرف ریزش مو با الگوی مردانه

هایپرپلازی خوش خیم پروستات چیست؟

رابطه مصرف فیناستراید و خودکشی چیست؟ | پزشکت

هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) بزرگ شدن پروستات است و هنگامی رخ می دهد که سلول های غده پروستات شروع به تکثیر کنند. این سلولهای اضافی باعث التهاب غده پروستات می شوند که مجرای ادرار را فشرده و جریان ادرار را محدود می کند. BPH همان سرطان پروستات نیست و خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد. با این وجود، می تواند علائمی را ایجاد کند که بر کیفیت زندگی مرد تأثیر بگذارد. BPH در مردان مسن تر از 50 سال شایع است.

پروستات، یک غده عضلانی کوچک در سیستم تولید مثل مردان است. پروستات مجرای ادرار را احاطه کرده و بیشتر مایعات را در مایع منی ایجاد می کند. عملکرد عضلانی پروستات در انتقال مایع منی از طریق آلت تناسلی در اوج رابطه جنسی کمک می کند. در بسیاری از مردان، پروستات بزرگ می شود. بعضی اوقات منجر به علائم و به مرور زمان عوارض دیگری می شود. با این حال، گزینه های درمانی برای هر یک از این شرایط وجود دارد.

اندازه پروستات لزوماً شدت علائم این وضعیت را تعیین نمی کند. برخی از مردان که فقط پروستات کمی بزرگ شده دارند می توانند علائم قابل توجهی داشته باشند، در حالی که سایر مردان با پروستات بسیار بزرگ شده فقط می توانند علائم جزئی ادراری را تجربه کنند. در برخی از مردان، علائم در نهایت تثبیت می شود و حتی ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد.

چندین روش درمانی مؤثر  از جمله داروها، روشهای حداقل تهاجمی و جراحی برای بزرگ شدن غده پروستات وجود دارد، برای انتخاب بهترین گزینه، پزشک علائم، اندازه پروستات، سایر شرایط سلامتی و ترجیحات بیمار را در نظر خواهد گرفت.

برای کمک به کنترل علائم پروستات بزرگ شده، سعی کنید:
  • رژیم مناسب را دنبال کنید. چاقی با بزرگ شدن پروستات همراه است.
  • ادرار کنید و چند لحظه بعد دوباره ادرار کنید. این عمل به دوبار رد کردن معروف است.
  • خودتان را گرم نگهدارید. دمای سردتر می تواند باعث احتباس ادرار شود و فوریت ادرار را افزایش می دهد.
  • فعال بمانید. عدم تحرک به احتباس ادرار کمک می کند. حتی مقدار کمی ورزش می تواند به کاهش مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات کمک کند.
  • مواد ضد احتقان یا آنتی هیستامین ها را محدود کنید. این داروها عضلات اطراف مجرای ادرار را کنترل می کنند که جریان ادرار را کنترل می کند و باعث دفع ادرار سخت تر می شود.
  • مصرف نوشیدنی ها را در شب محدود کنید. یک یا دو ساعت قبل از خواب چیزی بنوشید. آنها می توانند تولید ادرار را افزایش داده، مثانه را تحریک کرده و علائم را بدتر کنند.

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/researchers-investigate-link-between-hair-loss-drug-and-thoughts-of-suicide

https://www.healthline.com/health/finasteride-oral-tablet#alternatives

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/benign-prostatic-hyperplasia/symptoms-causes/syc-20370087

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز