لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آمبولیزاسیون فیبروم رحمی

آمبولیزاسیون فیبروم رحمی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آمبولیزاسیون فیبروم رحم (UFE) یک روش کم تهاجمی است که برای درمان تومورهای فیبروم رحمی استفاده می شود. این تومورهای فیبروم رحمی می تواند باعث خونریزی شدید قاعدگی، درد و فشار بر مثانه یا روده شوند. این روش از نوعی اشعه ایکس بلادرنگ به نام فلوروسکوپی برای هدایت انتقال عوامل آمبولیک به رحم و فیبروم ها استفاده می کند. این عوامل، رگ هایی را که خون رسانی به فیبروم ها را تامین می کنند مسدود کرده و باعث کوچک شدن آنها می شوند. مطالعات نشان داده اند که تقریبا در 90  درصد از زنانی که تحت UFE قرار می گیرند، علائم مربوط به فیبروم خود را به طور قابل توجهی یا کامل برطرف می شود.

پزشک احتمالاً ابتدا وضعیت شما را با استفاده از تصویربرداری تشخیصی ارزیابی می کند. اگر احتمال بارداری وجود دارد به پزشک خود اطلاع دهید و در مورد سابقه بیماری های اخیر، آلرژی ها و داروهایی که مصرف می کنید، از جمله مکمل های گیاهی و آسپرین مشورت کنید.

ممکن است به شما توصیه شود چند روز قبل از انجام عمل، مصرف آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا رقیق‌کننده‌های خون را متوقف کنید. یا به شما گفته شود که بعد از نیمه شب قبل از عمل چیزی نخورید یا ننوشید.

گاهی اوقات از این روش به عنوان آمبولیزاسیون شریان رحمی نیز یاد می شود، اما این اصطلاح کمتر کاربرد دارد.

تومورهای فیبروئید که به عنوان میوم نیز شناخته می شوند، تومورهای خوش خیمی هستند که از دیواره عضلانی رحم به وجود می آیند. بسیار نادر است که آنها به سرطان تبدیل شوند. معمولاً باعث خونریزی شدید قاعدگی، درد در ناحیه لگن و فشار بر مثانه یا روده می شوند.

از آنجایی که تأثیر آمبولیزاسیون فیبروم رحم بر باروری به طور کامل شناخته نشده است، UFE معمولاً برای زنانی که دیگر مایل به باردار شدن نیستند یا نیاز به اجتناب از هیسترکتومی دارند ، انجام می‌شود.

کاربرد آمبولیزاسیون شریان رحمی

آمبولیزاسیون شریان رحمی برای متوقف کردن خونریزی شدید لگنی ناشی از شرایط زیر استفاده می شود:

  • ضربه
  • تومورهای بدخیم زنان
  • خونریزی بعد از زایمان

چگونه آمبولیزاسیون فیبروم رحمی انجام می شود؟

آمبولیزاسیون فیبروم رحمی || پزشکت

تصویربرداری از رحم با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اولتراسوند قبل از عمل انجام می‌شود. گاهی اوقات، متخصص زنان ممکن است بخواهد با انجام لاپاراسکوپی، رحم را به طور مستقیم بررسی کند. اگر در بین دوره های قاعدگی خونریزی شدید داشته باشید، ممکن است بیوپسی از آندومتر (پوشش داخلی رحم) برای رد سرطان انجام شود.

زنان در صورت بارداری همیشه باید به پزشک و تکنسین خود اطلاع دهند . پزشکان برای جلوگیری از قرار گرفتن جنین در معرض تشعشعات، آزمایشات زیادی را در دوران بارداری انجام نمی دهند . اگر نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس باشد، پزشک اقدامات احتیاطی را برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض اشعه در کودک انجام می دهد.

ظاهر تجهیزات چگونه است؟

در این روش از تجهیزات اشعه ایکس، کاتتر و انواع داروها و مواد مصنوعی به نام عوامل آمبولیک استفاده می شود. کاتتر یک لوله پلاستیکی بلند و نازک است که به طور قابل توجهی کوچکتر از “سرب مدادی” است. قطر آن حدود 1/8 اینچ است.

چندین نوع مختلف از عوامل آمبولی، برای آمبولیزاسیون فیبروم رحم استفاده می شود. آنها به طور مشابه عمل می کنند، اما در ترکیب آنها متفاوت است:

  • پلی وینیل الکل، یک ماده پلاستیکی شبیه ماسه درشت
  • Gelfoam™، یک ماده اسفنجی ژلاتینی است.
  • میکروسفرها، کره های پلی آکریل آمید با پوشش ژلاتینی

همه اینها برای آمبولیزاسیون فیبروم رحم ایمن و مؤثر هستند. این روش ممکن است از تجهیزات دیگری مانند خط داخل وریدی  (IV)، دستگاه سونوگرافی و دستگاه‌هایی که ضربان قلب و فشار خون شما را کنترل می‌کنند، استفاده کند.

این روش شامل وارد کردن کاتتر از طریق کشاله ران، حرکت آن از طریق شریان رحمی  و تزریق عامل آمبولیک به شریان هایی است که خون را به رحم و فیبروم ها می رسانند. همانطور که فیبروم ها می میرند و شروع به کوچک شدن می کنند، رحم به طور کامل بهبود می یابد.

در حین و بعد از عمل چه چیزی را تجربه خواهم کرد؟

آمبولیزاسیون فیبروم رحمی || پزشکت

شما روی تخت روش دراز خواهید کشید. پزشک یا پرستار ممکن است شما را به مانیتورهایی متصل کند که ضربان قلب، فشار خون، سطح اکسیژن و نبض شما را ردیابی می کند.

یک پرستار یا تکنسین  یک خط داخل وریدی  (IV) را در ورید دست یا بازوی شما وارد می کند تا یک آرام بخش تجویز کند. این روش ممکن است از آرامبخشی متوسط ​​استفاده کند. نیازی به لوله تنفسی ندارد. با این حال، برخی از بیماران ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشند.

پرستار ناحیه ای از بدن شما را که قرار است کاتتر در آن قرار داده شود، استریل می کند. آنها این ناحیه را استریل کرده و با یک پارچه جراحی می پوشانند.

پزشک ناحیه مورد نظر را با بی حسی موضعی بی حس می کند. ممکن است قبل از بی حس شدن ناحیه، برای مدت کوتاهی بسوزد یا گزش کند.

پزشک یک برش پوستی بسیار کوچک در محل ایجاد می کند.

با استفاده از راهنمایی اشعه ایکس، یک کاتتر در شریان فمورال شما، که در ناحیه کشاله ران قرار دارد، وارد می شود. یک ماده کنتراست نقشه راهی برای کاتتر فراهم می کند که در شریان های رحمی شما مانور می دهد. عامل آمبولیک با جابجایی همان کاتتری که در ابتدا وارد شده بود، در هر دو شریان رحمی راست و چپ آزاد می شود. فقط یک سوراخ پوستی کوچک برای کل عمل مورد نیاز است. برای اطلاعات بیشتر به صفحه آمبولیزاسیون کاتتر مراجعه کنید.

هنگامی که این روش کامل شد، پزشک کاتتر را برمی دارد و برای جلوگیری از خونریزی فشار می آورد. این به شما امکان می دهد با سرعت بیشتری در اطراف حرکت کنید. هیچ بخیه ای روی پوست دیده نمی شود. پرستار این دهانه کوچک در پوست را با یک پانسمان می پوشاند.

به احتمال زیاد یک شب در بیمارستان می مانید تا داروهای مسکن دریافت کنید و تحت نظر باشید. این روش معمولاً در عرض 90 دقیقه تکمیل می شود. پس از بازگشت به خانه، نسخه هایی برای درد و سایر داروهای خوراکی به شما داده می شود. شما باید بتوانید ظرف یک تا دو هفته پس از UFE به فعالیت های عادی خود بازگردید.

پس از آن، معمولاً خونریزی قاعدگی در سیکل اول بسیار کمتر است و به تدریج به افزایش می یابد که معمولاً نسبت به قبل از عمل بسیار بهبود می یابد. گاهی اوقات ممکن است یک یا دو سیکل را از دست بدهید یا حتی به ندرت به طور کامل پریود نشوید. تسکین علائم مربوط به حجیم معمولاً دو تا سه هفته طول می کشد تا قابل توجه باشد و در طی چند ماه فیبروم ها به کوچک شدن و نرم شدن ادامه دهند. در شش ماهگی، روند معمولاً به پایان رسیده است و میزان بهبود علائم تثبیت می شود.

فواید آمبولیزاسیون فیبروم رحم در مقابل خطرات چیست؟

آمبولیزاسیون فیبروم رحم که تحت بی حسی موضعی انجام می شود، نسبت به جراحی باز یا لاپاروسکوپی برای برداشتن فیبروم های رحمی (میومکتومی) یا کل رحم (هیسترکتومی) بسیار کمتر تهاجمی است.

جراحی به هیچ برشی نیاز ندارد. فقط یک سوراخ کوچک در پوست که نیازی به بخیه ندارد.

معمولاً بیماران می توانند فعالیت های معمول خود را خیلی زودتر از زمانی که برای درمان فیبروم خود تحت عمل جراحی قرار می دادند، از سر بگیرند.

این امر هم برای زنانی که خونریزی شدید دارند و هم برای کسانی که علائم مرتبط با حجم زیادی از جمله تکرر ادرار، درد لگن یا فشار دارند صادق است. به طور متوسط، فیبروم ها به نصف حجم اصلی خود کاهش می یابند که حدود 20 درصد کاهش قطر آنها را نشان می دهد. مهمتر از آن، آنها پس از آمبولیزاسیون نرم می شوند و دیگر فشاری بر اندام های لگن مجاور وارد نمی کنند.

 این به این دلیل است که تمام فیبروم‌های موجود در رحم، حتی گره‌های مرحله اولیه که ممکن است در معاینه تصویربرداری خیلی کوچک باشند، در طول عمل درمان می‌شوند. آمبولیزاسیون فیبروم رحم راه حل دائمی تری نسبت به درمان هورمونی است، زیرا زمانی که درمان هورمونی متوقف شود، تومورهای فیبروم معمولاً دوباره رشد می کنند. رشد مجدد نیز مشکلی در درمان فیبروم های رحمی با لیزر بوده است.

خطرات

آمبولیزاسیون فیبروم رحمی || پزشکت

هر روشی که کاتتر را در داخل رگ خونی قرار می دهد، خطرات خاصی را به همراه دارد. این خطرات شامل آسیب به رگ خونی، کبودی یا خونریزی در محل سوراخ شدن و عفونت است. پزشک اقدامات احتیاطی را برای کاهش این خطرات انجام خواهد داد.

زمانی که توسط رادیولوژیست باتجربه انجام شود، احتمال وقوع هر یک از این رویدادها در حین آمبولیزاسیون فیبروم رحمی کمتر از یک درصد است.

هر روشی که به پوست نفوذ کند، خطر عفونت را به همراه دارد. به نظر می رسد احتمال عفونتی که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد کمتر از یک در 1000 باشد.

همیشه این احتمال وجود دارد که یک عامل آمبولیک  بتواند در مکان نامناسبی قرار بگیرد و بافت طبیعی را از تامین اکسیژن خود محروم کند.

یک بیمار گاه به گاه ممکن است واکنش آلرژیک به ماده حاجب اشعه ایکس مورد استفاده در آمبولیزاسیون فیبروم رحم داشته باشد. این دوره‌ها از خارش خفیف تا واکنش‌های شدید که می‌تواند بر تنفس یا فشار خون زن تأثیر بگذارد، متغیر است.

نکته مهم

تقریباً دو تا سه درصد از زنان پس از آمبولیزاسیون فیبروم رحم، تکه‌های کوچکی از بافت فیبروم را دفع می‌کنند. این زمانی اتفاق می افتد که فیبروم های واقع در داخل حفره رحم پس از آمبولیزاسیون جدا می شوند. زنان مبتلا به این مشکل ممکن است به روشی به نام D&C (اتساع و کورتاژ) نیاز داشته باشند تا مطمئن شوند که تمام مواد برای جلوگیری از ایجاد خونریزی یا عفونت برداشته شده است.

در اکثر زنانی که تحت آمبولیزاسیون فیبروم رحمی قرار می‌گیرند، سیکل‌های قاعدگی طبیعی پس از عمل شروع می‌شوند. با این حال، تقریباً در یک درصد تا پنج درصد از زنان، یائسگی پس از آمبولیزاسیون فیبروم رحم رخ می دهد. به نظر می رسد که این امر بیشتر در زنان بالای 45 سال رخ می دهد.

اگرچه هدف آمبولیزاسیون فیبروم رحمی درمان علائم مرتبط با فیبروم بدون جراحی است، برخی از زنان ممکن است در نهایت به دلیل عفونت یا علائم مداوم، نیاز به هیسترکتومی داشته باشند. هر چه سن بیمار کمتر باشد، تمایل به ایجاد فیبروم های جدید یا علائم عود کننده بیشتر است.

پزشکان ممکن است توصیه کنند که زنی که مایل است فرزندان بیشتری داشته باشد، به جای انجام آمبولیزاسیون فیبروم رحمی، جراحی را برای برداشتن تومورهای فردی در نظر بگیرد.

محدودیت های آمبولیزاسیون فیبروم رحمی (UFE) چیست؟

آمبولیزاسیون فیبروم رحمی نباید در زنانی که هیچ علامتی از تومورهای فیبروم خود ندارند، زمانی که احتمال سرطان وجود دارد، یا زمانی که التهاب یا عفونت در لگن وجود دارد، انجام شود. آمبولیزاسیون فیبروم رحم برای زنان باردار گزینه مناسبی نیست. زنی که به شدت به مواد حاجب حاوی ید حساسیت دارد، باید قبل از UFE پیش درمان شود یا شاید باید گزینه درمانی دیگری را در نظر بگیرد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز