لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چرا سگ من شب ها نمی خوابد؟

چرا سگ من شب ها نمی خوابد؟4 || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بی خوابی در سگ ها می تواند در هر زمانی از زندگی حیوان رخ دهد و ممکن است ناشی از عوامل متعددی از جمله شرایط محیطی، بیماری یا سن باشد. خوشبختانه، تشخیص اینکه چه چیزی سگ شما را بیدار نگه می‌دارد معمولاً دشوار نیست. علاوه براین، راه‌های زیادی وجود دارد که به کمک آن ها می توان سگ را در کوتاه ‌مدت دوباره به خواب برد.

سگ ها ممکن است به علت بیماری های زمینه ای، اضطراب یا تغییر در برنامه روزانه زندگی خود برای داشتن یک خواب خوب در شب تلاش کنند. درست مانند زمانی که ما انسان ها به اندازه کافی استراحت نمی کنیم، اختلالات خواب می توانند باعث شوند که سگ ها احساس خستگی، گیجی و تحریک پذیری کنند.

چند راه مختلف وجود دارد که می توانید به کمک آن ها سعی کنید به سگ خانگی خود کمک کنید تا هر شب بهتر از قبل استراحت کند. مکمل های آرام بخش، افزایش ورزش و ایجاد تغییرات ساده در محل خواب سگ خانگی می تواند به کاهش بی خوابی سگ کمک کند.

همچنین می توانید سعی کنید به سگ خانگی خود اجازه دهید در رختخواب شما بخوابد، اما این روش دارای مزایا و معایبی است. این مزایا و معایب ممکن است بر شما و سگ خانگی تان تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که این موضوع را به دقت بررسی کنید.

انواع سرطان در سگ را جدی بگیرید.

علل نخوابیدن سگ خانگی در شب

اگر سگ خانگی شما در پایان یک روز طولانی بی قرار است یا نمی تواند به رختخواب برود، قطعاً باید به آن توجه کنید. بیشتر سگ های خانگی به چرت زدن علاقه دارند و عدم تمایل به انجام این کار نشانه واضحی از بروز یک مشکل است. به هر حال، شایع ترین علل مشکلات خواب در سگ ها، عبارت اند از:

  • قرار گرفتن در یک محیط جدید

نقل مکان فقط برای انسان استرس زا نیست. سازگاری با یک خانه جدید برای سگی که به طور ناگهانی غرق در مناظر، صداها و بوهای جدید می شود، دشوار است. اگر به تازگی سگ خانگی خود را تهیه کرده اید، این مسئله استرس حیوان را افزایش می دهد. زیرا سگ خانگی تان هنوز شما را نمی شناسد.

  • تغییر در برنامه روزانه سگ خانگی

سگ ها مانند انسان ها به یک برنامه عادت می کنند. اگر اخیراً در یک شیفت دیگر شروع به کار کرده اید یا توجه کمتری به سگ خانگی تان می کند، ممکن است حیوان خانگی شما احساس کند که از حالت عادی خارج شده و به مشکل برخورده است.

  • تغییر در وضعیت خانواده

اضافه شدن (یا از دست دادن) یکی از اعضای خانواده یا حیوان خانگی دیگر برای سگ خانگی شما سخت است. توله سگ خانگی شما ممکن است در مورد جایگاه خود در گله نامطمئن یا در مورد تغییر ایجاد شده مضطرب باشد. مشورت با یک مربی حیوانات خانگی را در نظر بگیرید تا به سگ خانگی تان کمک کنید تا با اعضای جدید خانواده سازگار شود.

جهت ویزیت تصویری و فوری با متخصص دامپزشکی همین الان کلیک کنید.

دامپزشکی

بی خوابی در سگ-پزشکت

  • مشکلات پوستی یا آلرژی

مشکلات پوستی در سگ یا آلرژی فوق العاده ناراحت کننده هستند. مشکلاتی مانند آلرژی غذایی یا آلودگی با کک‌ ها می ‌توانند به علت خارش بیش از حد تسکین را غیرممکن کنند و باید در اسرع وقت درمان شوند.

  • بیماری

سگ خانگی شما اگر احساس ناراحتی کند، نمی تواند با شما حرف بزند، اما اعمال سگ می تواند نشان دهنده وضعیت سلامتی حیوان خانگی تان باشد. بی قراری اغلب پیش درآمد مواردی مانند ناراحتی شکم یا مشکلات کلیوی است که نیاز به استراحت دارد. اگر فکر می کنید مشکلی در سگ خانگی شما وجود دارد، همیشه با دامپزشک حیوان خانگی خود مشورت کنید.

  • درد

درد ناشی از آرتریت یا سایر بیماری ‌ها می ‌تواند دراز کشیدن را برای سگ خانگی تان ناراحت ‌کننده کند، به‌خصوص اگر تخت سگ ‌تان به خوبی آماده نشده باشد. یک سگ بی ‌قرار مبتلا به آب ‌ریزش آب دهان، قدم زدن غیر طبیعی، یا تهوع بدون استفراغ، ممکن است که به نفخ مبتلا شده باشد.

نفخ در سگ های خانگی یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به مراقبت فوری دامپزشکی دارد. علائم درد، عبارت اند از:

  • ناله کردن
  • راه رفتن سفت
  • تغییر در تنفس
  • نفس نفس زدن
  • وضعیت نامناسب خز
  • لیسیدن مکرر یک ناحیه خاص

مطالعه بیشتر: علائم درد در سگ 

  • اضطراب

خواه این اضطراب عمومی به صورت مزمن باشد یا افزایش ناگهانی اضطراب ناشی از طوفان یا آتش بازی، سگی که استرس دارد از آرام شدن خودداری می کند. سگ مضطرب ممکن است به سرعت حرکت کند، پنهان شود یا بیش از حد سر و صدا به پا کند. اضطراب می تواند عوارض جانبی فیزیکی نیز ایجاد کند. بنابراین مهم است که آن را جدی بگیرید و علت اصلی را برای داشتن یک سگ خانگی شادتر و سالم تر درمان کنید.

  • سن و مشکلات خواب

توله سگ ها به علت داشتن انرژی به ظاهر نامحدود مستعد مشکلات خواب هستند. توله سگ خانگی شما ممکن است برای تطبیق با برنامه خواب شخصی شما مشکل داشته باشد، که این امر باعث می شود که یک برنامه روتین روزانه لازم باشد.

با افزایش سن سگ خانگی شما ممکن است دچار زوال عقل شود که می تواند باعث بروز سندرم غروب آفتاب شود. یعنی وضعیتی که منجر به بروز بی قراری در بعد از ظهر و عصر می شود. اختلال عملکرد شناختی سگ یکی دیگر از علل بروز مشکل در خواب حیوان خانگی است که سگ ها را به طور تصادفی از خواب بیدار می کند و باعث سردرگمی می شود.

مطالعه بیشتر: نگهداری از توله سگ 

  • کابوس‌

سگ ‌ها می ‌توانند مانند ما انسان ها کابوس ببینند. برخی حتی به نظر می ‌رسد که در خواب راه می‌ روند! توله سگ خانگی شما ممکن است در خواب غر بزند یا فریاد بزند که نشان می دهد خواب حیوان چندان خوشایند نیست. کابوس ها می توانند توسط یک ضربه ایجاد شوند یا به یک اختلال اضطراب کلی مرتبط شوند.

  • آپنه خواب

آپنه خواب معمولاً در سگ‌ های چاق (بولداگ، ماستیف و پاگ) دیده می ‌شود، آپنه خواب جریان هوا را در هنگام خواب محدود می ‌کند و در واقع باعث توقف تنفس حیوان می ‌شود که می تواند سگ را بیدار ‌کند.

  • ورزش نکردن

سگی که کم ورزش می کند، سگ شادی نیست. همچنین بعید است که خواب خوبی داشته باشد. اگر توله سگ خانگی شما در شب حاضر به خواب نیست و همچنان می ‌خواهد بازی کند، به احتمال زیاد به پیاده‌ روی یا زمان بازی بیشتری در برنامه روزانه خود نیاز دارد.

اگر سؤال یا نگرانی دارید، همین الان با دامپزشک آنلاین در پزشکت تماس بگیرید. 

چرا سگ من شب ها نمی خوابد؟4 || پزشکت

چگونه به سگ کمک کنیم تا بخوابد؟

خبر خوب این است که شما معمولاً می توانید به سگ خانگی خود کمک کنید تا در کوتاه ترین زمان با چند تغییر، دوباره به خواب برود. غلبه بر مشکلات زمان خواب، ممکن است به کمک موارد زیر امکان پذیر باشد:

افزایش ورزش

سوزاندن انرژی اضافی راه مطمئنی برای کمک به خسته کردن سگ خانگی در صورتی است که حیوان با تغییر روتین برنامه زندگی یا به طور کلی کمبود ورزش دست و پنجه نرم می کند. نژادهای پرانرژی نیاز به خروجی کالری دارند و گنجاندن یک ورزش جدید در برنامه، یک نوبت پیاده روی اضافی در روز یا بازی های سرگرم کننده می تواند کمک کننده باشد.

تنظیم یک برنامه منظم برای حمام کردن سگ خانگی

سگ ها، مانند نوزادان، با یک برنامه روتین رشد می کنند. حفظ یک برنامه منظم تغذیه و حمام می تواند ساعت درونی حیوان خانگی تان را طوری تنظیم کند که با ساعات برنامه زندگی شما هماهنگ شود و سگ خانگی تان خواب آرام تری داشته باشد.

تامین امنیت

یک سگ پر استرس ممکن است برای احساس راحتی بیشتر در شب نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشد. با استفاده از یک لحاف مناسب، سگ خانگی تان می ‌تواند در یک تخت راحت پنهان شود. این امر به ویژه در هنگام طوفان یا آتش بازی، زمانی که برخی از سگ ها به اوج اضطراب می رسند، صادق است. مالش بیشتر شکم و سایر اقدامات نیز هرگز ضرری ندارند.

جابجایی محل خواب سگ خانگی

گاهی اوقات توله سگ خانگی شما ممکن است بخواهد نزدیک شما بخوابد. این مسئله لزوماً به معنای خوابیدن در نزدیکی شما نیست، اما اگر توله سگ خانگی شما در بستر خود سر و صدا می کند، نزدیک کردن تخت یا جعبه سگ به تخت یا اتاق خواب تان می تواند به سگ کمک کند تا احساس امنیت بیشتری داشته باشد (و کمتر دچار اضطراب شود).

بررسی وضعیت تخت خواب سگ خانگی

هر تختی برای هر سگی مناسب نیست. به عنوان مثال، سگ های مبتلا به آرتروز از استفاده فوم حافظه دار یا سایر تخت های حمایت کننده مفاصل سود می برند. کمک به خواب سگ خانگی شما ممکن است به سادگی تعویض تخت با چیزی بهتر باشد.

چرا سگ من شب ها نمی خوابد؟4 || پزشکت

مصرف مکمل‌ های آرام‌ بخش

سگی که دچار اضطراب عمومی یا بی ‌قراری گاه به گاه است، ممکن است پس از مصرف یک مکمل آرام‌ بخش 30 دقیقه یا بیشتر قبل از خواب، بهتر بخوابد. مکمل ‌های آرام ‌بخش که معمولاً به صورت اشکال جویدنی نرم ارائه می ‌شوند، می ‌توانند به‌ عنوان یک میان‌ وعده در شب استفاده شوند. در این محصولات از مواد فعالی مانند ملاتونین و ال – تریپتوفان استفاده می کنند که ممکن است به آرامش سگ مضطرب کمک کند.

تاریک کردن محیط خواب

اگر چراغ های خانه روشن باشد، ممکن است سگ خانگی شما همچنان احساس کند که باید بلند شود و حرکت کند. مطمئن شوید که محل خواب حیوان خانگی تان تاریک است. در صورت نیاز، پوشاندن تخت یا جعبه را امتحان کنید. این موارد به ویژه در هنگام طوفان یا آتش بازی مفید هستند، هنگامی که نور بیرون ممکن است باعث اضطراب شوند.

استفاده از نویز پس ‌زمینه

پخش موسیقی کلاسیک یا نوع دیگری از موسیقی می‌ تواند با جلوگیری از شنیده شدن صداهای عجیب و غریب به خوابیدن حیوان خانگی شما کمک کند. این امر به ویژه در محیط ‌های جدید مفید است، جایی که صداهای ساده مانند صدای یخچال یا شومینه ممکن است سگ شما را دچار اضطراب کنند.

مصرف CBD

برخی از صاحبان دریافته ‌اند که مصرف مکمل ‌های CBD به سگ مضطرب آنها کمک می ‌کند تا آرام شوند. این مسئله به خوابیدن سگ خانگی کمک می کند. CBD که هم به صورت روغن و هم سایر اشکال ارائه می شود، می تواند به عنوان یک روش درمانی منظم یا روشی گاه به گاه در طول دوره های بی خوابی استفاده شود

برس زدن قبل از خواب

یک جلسه نظافت شبانه نه تنها ظاهر حیوان خانگی شما را به بهترین شکل ممکن حفظ می کند، بلکه می تواند آرامش بخش نیز باشد. نظافت یک تجربه پیوندی است و می تواند به سگ خانگی شما کمک کند تا آرامش پیدا کند. اگر بی خوابی طولانی شد، رفتن به کلینیک دامپزشکی برای معاینه کامل ضروری است. برخی از داروها وجود دارند که می توانند به رفع مشکلات مزمن مانند اختلال عملکرد شناختی سگ کمک کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز