لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

گربه ها چقدر باهوش هستند؟

گربه ها چقدر باهوش هستند؟|| پزشکت، اولین و بزرگترین جامعه آنلاین پزشک و بیمار

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قبل از بررسی هوش گربه ها باید بدانیم که گربه‌ها حیواناتی باهوش به نظر می‌رسند. آنها همیشه می‌دانند صبحانه‌شان چه ساعتی باید آماده باشد و با مشاهده قفس می‌دانند که باید به کلینیک دامپزشکی بروند. به نظر می‌رسد که آنها می‌توانند هر حرکت ما را پیش بینی کنند و می‌دانند که ما به چه چیزی فکر می‌کنیم، اما ما هرگز نمی‌دانیم که در مغز آنها چه می‌گذرد.

این مسئله تا حد زیادی به این علت است که گربه‌ها موجوداتی مرموز هستند و به علت عدم تمایل آنها برای شرکت در مطالعات و تحقیقات علمی، نتایج شفافی از آنها به دست نیامده‌ است. بنابراین، پاسخ دادن این سوال که گربه‌ها چقدر باهوش هستند و حافظه گربه چقدر است؟ هنوز به طور قطعی مشخص نشده ‌است.

در این مقاله از پزشکت نگاهی به تحقیقات فعلی پیرامون حافظه گربه‌ها و همچنین بحث قدیمی در مورد اینکه آیا گربه‌ها از سگ‌ها باهوش‌تر هستند یا خیر، می‌اندازیم. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با باهوش ترین نژادهای گربه آشنا شوید.

شاید تعجب کنید که بدانید ساختار مغز گربه خانگی کوچک شما حدود 90 درصد شبیه به مغز انسان است! قشر مغز گربه حدود 300 میلیون نورون دارد که در برنامه ریزی عمل و تفسیر کلی زبان نقش دارد و همچنین مسئول ذخیره سازی اطلاعات و حافظه کوتاه مدت و بلندمدت می باشد. به همین علت گربه به جای مشاهده، تمایل به یادگیری یا انجام دادن کارها را دارد.

مطالعه بیشتر: تمیز کردن دندان سگ و گربه

آیا گربه‌های خانگی از سگ‌های خانگی حافظه بهتری دارند؟

این سوال که آیا گربه‌ها از سگ‌ها باهوش‌تر هستند یا خیر، بحثی بی‌پایان بین صاحبان گربه و سگ است. به نظر می‌رسد که هر دو طرف علل موجهی برای اثبات باهوش بودن حیوان خانگی خود دارند، اما علم در این مورد چه می‌گوید؟

با توجه به نتایج تحقیقاتی که در زمینه هوش حیوانات انجام شده است، سگ‌ها معمولاً باهوش‌تر از گربه‌های خانگی در نظر گرفته می‌شوند. زیرا آنها بسیار آموزش‌پذیرتر هستند. سگ‌ها برای مدت طولانی‌تری نسبت به گربه‌ها اهلی شده‌اند و به نظر می‌رسد که اجتماعی‌تر و مایل به خشنود کردن انسان‌ها هستند، به همین علت است که در کارهای مختلفی مانند راهنمایی نابینایان، جستجو و نجات و امور پلیسی موفق بوده‌اند.

اما این موضوع تنها یک راه برای سنجش حافظه حیوانات است. گربه‌های خانگی را می‌توان به علت عدم تمایل آنها به هماهنگ شدن با انسان‌ها و شرکت در مطالعات باهوش‌تر دانست، زیرا آنها ذهن مستقلی برای خود دارند و صرفاً برای جلب رضایت صاحب خود از شرکت در کارهای بی‌معنی خودداری می‌کنند.

مطالعه بیشتر: بیماری های پوستی سگ و گربه 

گربه و سگ|| پزشکت

دامپزشکی

با این حال، در مطالعه دیگری مشخص شد که گربه‌ها می‌توانند پازل‌ها را حل کنند، اما برخلاف سگ‌هایی که از صاحبان خود کمک می‌گیرند، گربه‌ها به سادگی تا زمانی که هدف خود را به دست آورند، به تلاش خود ادامه می‌دهند. بنابراین، با وجود اینکه سگ‌ها قطعاً اجتماعی‌تر از گربه ها هستند و بیشتر تمایل دارند صاحبان خود را راضی کنند، گربه‌ها بسیار مستقل‌تر هستند و ترجیح می‌دهند کارهایی را برای منافع خودشان انجام دهند.

 این نکته بدان معنی است که هوش گربه به سختی قابل مقایسه با هوش سگ است. بسیاری از دوستداران سگ‌ها فکر می‌کنند که توانایی سگ‌ها در کمک به انسان‌ها در انجام وظایف، نشان می‌دهد که آنها باهوش تر از گربه‌ها هستند. اما در حالی که در طول تاریخ گربه‌های راهنما یا گربه‌های پلیس وجود ندارند، اما در گذشته گربه‌های نامه‌بر وجود داشته‌اند!

گربه ها حیوانات فوق‌العاده مستقلی هستند که می‌توانند چیزهای زیادی را درک کنند (حتی ممکن است شما را نادیده بگیرند) و حتی خاطرات کوتاه مدت و بلند مدت فوق‌العاده‌ای دارند!

شواهد علمی درباره حافظه گربه‌ها

شکی نیست که گربه‌های خانگی کاملاً باهوش هستند و حافظه خوبی دارند. آنها نام خود و صدای شما را می‌شناسند و بسیار کنجکاو هستند. در واقع این موضوع نشانه بالا بودن هوش و ذکاوت آنها است. همچنین گربه‌های خانگی می‌توانند آموزش ببینند. البته تا زمانی که آموزش را دوست داشته باشند، این کار را انجام می‌دهند.

رفتار اجتماعی گربه‌های خانگی

کریستین ویتال، مربی و محقق رفتار حیوانات، بر روی 55 گربه از جمله گربه‌های موجود در پناهگاه‌های حیوانات مطالعه‌ای انجام داد تا بررسی کند گربه‌ها از بین سه گزینه اسباب بازی، غذا یا تعامل با انسان کدام گزینه را انتخاب می کنند. بیش از نیمی از گربه‌ها تعامل انسانی را به دو گزینه دیگر ترجیح دادند، اما جای تعجب نیست که غذا در رتبه دوم قرار داشت.

برخی از گربه‌ها زمان بازی را ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند غذا را دریافت کنند یا بر روی دامان گرم صاحب خود بخوابند.

بازی گربه|| پزشکت

استقلال گربه‌های خانگی

گربه‌ها معمولاً مانند سگ‌ها صبر ندارند و بیشتر تکانشگر هستند. بیشتر سگ‌ها فداکار هستند و تقریباً هر کاری را برای صاحبانشان انجام می‌دهند، به خصوص اگر صاحب حیوان خانگی رفتار مناسبی با حیوان خانگی خود داشته باشد.

گربه‌ها باهوش هستند و توانایی تربیت شدن را دارند، اما فقط در صورتی که دوست داشته باشند، دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کنند. آنها حتی اگر صاحبان خود را دوست داشته باشند، براساس تمایلات خود عمل می‌کنند.

از آنجایی که گربه‌ها هرگز برای اطاعت از دستورات انسان مانند سگ‌ها آموزش ندیده‌اند، سطح استقلال بسیار بالاتری دارند.

باهوش ترین نژادهای گربه کدامند؟

اکثر مردم ادعا می‌کنند که باهوش ترین نژاد گربه‌های خانگی شامل حبشی، سیامی و بنگال هستند زیرا هوش گربه معمولاً بر اساس جامعه پذیری و تمایل به برقراری ارتباطش با صاحبان‌شان رتبه‌بندی می‌شود. حبشی‌ها، سیامی‌ها و بنگالی‌ها همگی نژادهای فوق‌العاده اجتماعی هستند که در تعامل و بازی با صاحبانشان فعال‌تر هستند. حتی می‌توان ترفندهایی را به آنها آموزش داد!

اما همه چیز مربوط به نژاد نیست. به عنوان مثال، یک گربه خانگی کوچک به نام نورا می‌تواند پیانو بنوازد! ظاهراً هرگز به این گربه خانگی یاد نداده بودند که چگونه پیانو بنوازد. ولی در عوض خودش آن را انتخاب کرد. زیرا صاحب گربه‌خانگی در خانه پیانو تدریس می‌کرد.

مطالعه بیشتر: نژادهای گربه با چشمانی درشت 

گربه بالینز|| پزشکت

بنابراین نژادهای خاصی در صدر جدول هوش قرار دارند. گربه‌هایی که تمایل به کنجکاوی دارند و به نظر می‌رسد همه جا می‌روند، گربه‌سانان باهوش‌تری هستند، به خصوص به این علت که از چالش‌های مختلف لذت می برند. ۵ مورد از باهوش‌ترین نژاد‌های گربه عبارت‌اند از:

گربه‌های بالیایی

این گربه‌ها مربوط به سیامی‌ها هستند.

گربه‌های بنگال

این جگوارهای مینیاتوری، حیواناتی پرانرژی هستند و به چالش‌های ذهنی نیاز دارند. اگر فعالیت ذهنی نداشته باشند، ممکن است که خیلی زود خسته شوند. بنابراین باید با این گربه‌های خانگی به خوبی بازی کنید‌.

گربه‌های برمه ای

وقتی گربه‌های برمه‌ای خسته می‌شوند، انتظار رفتارهای شیطنت آمیز را باید از آنها داشته باشید. این گربه‌ها بازیگوش هستند و می‌توانند آموزش ببینند. علاوه براین، از زمانی که با صاحبانشان می‌گذرانند لذت می‌برند.

گربه‌های ساوانا

این گربه‌ها حیواناتی فعال و بزرگ هستند. شما باید فرصت‌هایی برای ورزش و چالش‌های ذهنی برای آنها فراهم کنید. زیرا بدون فعالیت و تحرک، آنها به راحتی خسته می‌شوند.

گربه‌های سیامی

آخرین مورد از این لیست، گربه سیامی نام دارد که یکی از محبوب‌ترین نژادهای گربه در جهان است. این گربه‌ها بسیار باهوش هستند. علاوه براین، این گربه‌ها تعامل و روابط اجتماعی خوبی دارند.

با توجه به اینکه اندازه‌گیری و انجام مطالعات بر روی هوش گربه‌ تاحدودی دشوار است، صحبت درباره حافظه این حیوانات سخت خواهد بود. با این حال، ما صاحبان گربه‌های خانگی به خوبی می‌دانیم که بچه گربه‌های ما باهوش هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. من يه گربه پرشين دارم خيلي باهوشه و وقتي خسته ميام خونه اروم پيشم ميشينه وسعي ميكنه نوازشم كنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز