لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین بیماری های پوستی در سگ و گربه

بیماری های پوستی در سگ و گربه | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شایع ترین بیماری های پوستی سگ و گربه، یکی از مهمترین دلایلی است که باعث می شود تا صاحبان گربه و سگ به دنبال خدمات دامپزشکی بروند. بیماری پوستی که بر حیوانات خانگی تأثیر می گذارد می تواند در اثر عوامل مختلفی از آلرژی به حشرات، عفونت های قارچی و باکتریایی ایجاد شود. علائم می تواند از ریزش مو تا ایجاد ضایعات بسته به نوع بیماری و جدی بودن آن متغیر باشد. پوست بزرگترین اندام بدن بوده و حتی برای سلامت حیوان خانگی شما مهم است. این اندام یک سد محافظتی برای بدن ایجاد می کند و از هدر رفتن بیش از حد آب و کمبود آب در بدن جلوگیری خواهد.

ضایعات پوستی در سگ و گربه ممکن است خارش دار و دردناک باشند. حتی در برخی شرایط احتمال دارد منجر به عفونت شده و از یک حیوان به  حیوانات دیگر منتقل شوند. رعایت بهداشت و نظافت منظم، یک روش عالی برای پیگیری سلامت پوست حیوان خانگی شما است. حتی شما در هنگام نظافت روزانه می توانید هر علائم غیرعادی پوستی را به راحتی شناسایی کنید و آن را تشخیص دهید. همچنین هرگونه تغییر در رفتار حیوان خانگی از جمله خراشیدن یا لیس زدن زیاد پوست می تواند یک علامت هشدار باشد. موارد زیر برخی از شایع ترین بیماری های پوستی در گربه ها و سگ ها است. آنها می توانند هر دو گونه را تحت تأثیر قرار دهند، اگرچه ممکن است تفاوت هایی در میزان شیوع این بیماری ها در انواع حیوانات وجود داشته باشد.

مطالعه بیشتر: غذاهای سمی سگ و گربه 

بیماری های پوستی در سگ و گربه | پزشکت

بیماری های پوستی شایع در گربه ها

درماتوفیتوز

کرم حلقوی یا درماتوفیتوز، یک بیماری قارچی مسری است و علیرغم نام آن، توسط کرم ایجاد نمی شود. این قارچ از خاک ناشی می شود  و می تواند از طریق آسیب جزئی به سطح پوست حیوان وارد شود. بچه گربه ها، گربه های مسن، گربه ها با سیستم ایمنی بدن ضعیف و گربه های مو بلند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. این عفونت به احتمال زیاد در هوای گرم و مرطوب یا هنگامی که گربه ها کنار یکدیگر و به صورت دسته جمعی مثل پناهگاه نگهداری می شوند، انتشار پیدا می کند.

اگر یک یا چند قسمت دایره ای و طاس را بر روی پوست حیوان خود مشاهده کنید که مرکز آن پوسته پوسته است و ضایعات حلقه ای قرمز رنگ در اطراف آنها وجود دارد، گربه شما ممکن است دچار کرم حلقوی باشد. کرم حلقوی همیشه خارش ندارد بلکه باعث از بین رفتن موهای اطراف می شود. اسپورهای قارچی که از حیوانات آلوده به اطراف ریخته می شوند، ممکن است ماه های زیادی دوام بیاورند. بنابراین کرم حلقوی می تواند به راحتی از طریق محیط به گربه ها و سگ های دیگر و اشیایی مانند برس، لباس و ملافه و حتی با تماس مستقیم انتشارر یابد.

انسان ها هم در  صورت تماس با حیوان آلوده یا خاک ممکن است به کرم حلقوی مبتلا شوند. کرم حلقوی با دارو، یک شامپوی ضد قارچ و چندین نوبت ویزیت دامپزشک درمان می شود. دامپزشک همچنین در مورد ضد عفونی کردن محیط و جدا کردن گربه از سایر حیوانات خانگی تا زمان درمان کامل آنها به شما مشاوره می دهد. برای پیشگیری از شیوع این بیماری باید شما و اعضاء خانواده هر بار پس از لمس گربه دستان خود را بشویید. حتی اقدامات احتیاطی را انجام دهید و در صورت لزوم از دامپزشک خود مشاوره بگیرید.

آبسه

شایع ترین علت التهاب پوست در گربه ها، آبسه است. آبسه ناحیه ای متورم از پوست است که احتمال دارد هنگام لمس، گرم یا داخل آن حاوی چرک باشد. یعنی گربه شما در محل زخم خود بر روی پوست، عفونت دارد. علاوه بر التهاب، ممکن است گربه  رفتارهایی را برای بروز درد خود نشان دهد، از جمله:

  • بی حالی
  • بی اشتهایی
  • پنهان شدن
  • عدم تمایل به لمس

آبسه به طور معمول در اثر خراش توسط گربه های دیگر و انتقال باکتری از بزاق دهان به داخل زخم ایجاد می شود. عفونت همراه با آبسه می تواند منجر به بروز عوارض زیادی در حیوا ن خانگی شما شود. بنابراین اگر فکر می کنید حیوان خانگی شما به این بیماری مبتلا شده است بهتر است در اولین فرصت برای درمان و راهکار از یک دامپزشک حرفه ای و با تجربه مشورت بگیرید. آبسه بیشتر در صورت، گردن و دم حیوان دیده می شود. گربه ها در محیط بیرون از خانه در معرض خطر ابتلا به این عفونت پوستی هستند.

به همین دلیل، بهتر است گربه خود را در خانه نگه داری کنید، زیرا این امر خطر صدمه به آن ها را  کاهش می دهد. آبسه بسیار دردناک بودن و ممکن است بدون درمان باز و تخلیه شود. دامپزشک آبسه را تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی تخلیه می کند. حتی ممکن است داروی آنتی بیوتیکی تجویز کند و در مورد مراقبت از زخم به شما مشاوره دهد .

مطالعه بیشتر: انواع کیست در گربه 

دامپزشکی

سرطان سلول سنگفرشی

گربه هایی که در معرض نور خورشید هستند ممکن است به کارسینوم سلول سنگفرشی مبتلا شوند. سرطان سلول سنگفرشی نوعی سرطان پوست است. گربه های سفید و گربه های مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. در این شرایط تومور ها حتی می توانند به خصوص در مناطق در معرض آفتاب مانند بینی، پلک ها، لب ها و گوش ها  ایجاد شود. سرطان سلول سنگفرشی به صورت یک یا چند زخم برجسته ظاهر می شود که التیام نمی یابد و ممکن است پوسته پوسته شود یا خونریزی کند. دامپزشک برای ارزیابی سرطانی بودن زخم ها، حیوان را با  بیهوشی و بی حسی معاینه می کند . این سرطان می تواند در سراسر بدن انتشار یابد. اما با درمان زودرس می توان از انتشار آن جلوگیری کرد درمان این سرطان  اغلب شامل جراحی است. همچنین دامپزشک ممکن است پرتودرمانی ، درمان فوتودینامیکی  یا شیمی درمانی را تجویز کند.

مطالعه بیشتر: تومورهای پستانی سگ و گربه 

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

بیماری های پوستی در سگ و گربه | پزشکت

بیماری های پوستی شایع در سگ ها

درماتیت آلرژیک

آلودگی به کک برای سگ ها و گربه ها ناخوشایند است. اما برخی از حیوانات خانگی حتی به یک نیش کک نیز واکنش شدیدی نشان می دهند. زیرا به بزاق کک حساسیت دارند. این بیماری  کک نامیده می شود.  اگر سگ شما به این بیماری مبتلا باشد، دچار خارش شدید می شود و هنگامی که کک آنها را گاز بگیرد، دیوانه وار پوست خود را لیس می زند. اما شما هرگز نمی توانید کک را بر روی پوست حیوان خانگی خود تشخیص دهید. سگ هایی که به درماتیت آلرژیک کک مبتلا می شوند ممکن است به خود آسیب برسانند و در نهایت با مشکلات ثانویه مانند ریزش مو و عفونت های پوستی مواجه  شوند. به همین دلیل بهتر است که از دامپزشک در مورد کنترل موثر آلودگی با کک برای سگ و راه های پیشگیری از ابتلا به آن مشاوره بگیرید.

لکه های گرم

سگ ها به خصوص در هوای گرم اغلب با لکه های گرم به دامپزشکان ارجاع می شوند،. لکه های گرم، ضایعات پوستی هستند که پس از لیسیدن و گاز گرفتن شدید به سرعت روی بدن سگ ایجاد می شود. این لکه ها وقتی تازه هستند، مرطوب و قرمز به نظر می رسند. اگرچه این عفونت ها جدی نیستند، اما اگر لکه گرم روی سگ خود مشاهده کنید باید به دنبال درمان باشید تا ناراحتی و علائم حیوان خانگی خود را تسکین داده و از بروز عفونت های ثانویه جلوگیری کنید.

دامپزشک ناحیه آسیب دیده پوست را ضد عفونی کرده و داروهای ضد التهابی تجویز می کند. لکه های گرم نشانه این است که چیزی باعث تحریک پوست حیوان خانگی  می شود. این وضعیت می تواند از یک آلرژی (از جمله درماتیت آلرژیک به کک)، زخم گزش یا برخی دیگر از آسیب های پوستی، عفونت زمینه ای یا زخم با ناشی شده باشد. به هر حال این وضعیت در حیوان خانگی شما باید به درستی درمان شود.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

بیماری های پوستی در سگ و گربه | پزشکت

آلرژی های پوستی

سگ ها ممکن است  به تعدادی از مواد محیطی حساسیت داشته باشند. به عنوان مثال می توان به مواد حساسیت زا موجود در هوا مانند گرده ها، علف ها، هاگ های کپک و گرد و غبار اشاره کرد. این وضعیت به عنوان درماتیت آتوپیک آتوپی شناخته می شود. این شرایط حتی باعث خارش شدید شده که بسته به ماده آلرژی زا ممکن است فصلی یا در تمام طول سال مداوم باشد. در این حالت سگ معمولا در ناحیه روی پوست صورت، گوش یا پا دچار خارش می شود. سایر علائم آلرژی های پوستی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ریزش مو
  • بثورات پوستی
  • خونریزی پوست
  • عفونت های پوستی یا روی گوش
  • پوسته پوسته و ضخیم شدن پوست

این وضعیت با گذشت زمان بدتر می شود. بنابراین نیاز به درمان فوری دارد. دامپزشک به شما کمک می کند تا مواد آلرژی زا را تشخیص دهید. اما اگر نمی توانید این مواد را حذف کنید، درمان  می تواند علائم را تسکین داده و از عفونت های ثانویه جلوگیری کند. آلرژی غذایی یکی دیگر از دلایل خارش شدید در سگ ها است. حتی می تواند ضایعات پوستی مشابهی را در سگ ایجاد کند. در این حالت، ماده حساسیت زا یک پروتئین غذایی یا برخی مواد دیگر در غذا است. این حالت به مرور زمان ایجاد می شود. دامپزشک، سگ شما را برای مدت مشخصی تحت یک رژیم غذایی ضد آلرژی قرار می دهد و در صورت برطرف شدن علائم، رژیم غذایی اصلی را بتدریج مشخص می کند. در این شرایط  محرک های غذایی باید به طور دائم از رژیم غذایی سگ شما حذف شوند.

بیماری های پوستی در سگ و گربه | پزشکت

از دامپزشک مشورت بگیرید.

مشکلات پوستی هم در گربه ها و هم در سگ ها بسیار شایع هستند. آنها حتی باعث ناراحتی و درد شدید می شود. به عنوان صاحب یک حیوان خانگی، بهتر است که علائم یک بیماری پوستی را تشخیص داده و در اسرع وقت به دنبال درمان حیوان خانگی خود باشید. اگر به عنوان صاحبان حیوانات خانگی، علائمی مانند خارش بیش از حد، گاز گرفتن و یا لیس زدن زیاد را در حیوان خانگی خود می بینید، حتما از یک دامپزشک برای تشخیص شایع ترین بیماری پوستی در سگ و گربه خود مشورت بگیرید.

حیوان خانگی شما ممکن است از یکی از بیماری های پوستی  رنج ببرد. بیماری های پوستی در حیوانات کوچک به طور معمول کشنده نیستند. با این حال، ضایعات مرتبط با برخی بیماری های پوستی در سگ ها و گربه ها به حدی شدید هستند که شکل ظاهری حیوان خانگی شما را بسیار بد جلوه می دهد. به طوری که شاید تصمیم بگیرید دیگر حیوان خانگی خود را نگه ندارید و آن را رها کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز