لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

خطر نادیده گرفتن علائم سرطان تخمدان

خطر نادیده گرفتن علائم سرطان تخمدان | پزشکت

فهرست مطالب

خطر نادیده گرفتن علائم سرطان تخمدان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


محققان در مورد خطر نادیده گرفتن علائم سرطان تخمدان در زنان هشدار داده اند و با اعلام این خبر می گویند: عدم آگاهی زنان در مورد علائم سرطان تخمدان، آنها را به جای مراجعه به پزشک، به خوردن ماست پروبیوتیک بیشتر سوق می دهد. این در حالی است که به نظر می رسد بیماران علائم سرطان پستان را با سوءهاضمه اشتباه گرفته و در نهایت آن را نادیده می گیرند. در نظرسنجی صورت گرفته در انگلستان اکثر خانم ها اعتراف کرده اند در صورت بروز نفخ، رژیم غذایی خود را تغییر داده اند. در حالی که نفخ ممکن است یکی از علائم سرطان تخمدان باشد که زنان آن را نادیده می گیرند.

آنوون جونز، مدیر اجرایی بررسی صورت گرفته در مورد سرطان تخمدان در این مورد می گوید: یکی از علائم سرطان تخمدان نفخ مداوم، احساس درد شکم و نیاز به ادرار کردن بیش از حد است. زنانی که به طور مرتب هر یک از این علائم را تجربه می کنند بهتر است برای تشخیص به پزشک مراجعه کنند.

نتایج بررسی انجام شده بر روی 1140 زنان در انگلستان، نشان داده که:

  • 22 درصد نیز گفتند که ورزش بیشتری انجام داده اند.
  • چهل و سه درصد گفتند که آنها علائم خود را در Google بررسی کرده اند.
  • 23 درصد با استفاده از داروهای بدون نسخه سعی در تسکین علائم خود داشته اند.
  • تنها 34 درصد از زنانی که احساس نفخ مداوم داشته اند به پزشک مراجعه کرده اند.
  • 50 درصد از زنان با بروز احساس نفخ مداوم به گمان به سوء هاضمه رژیم غذایی خود را تغییر داده و مصرف گلوتن یا لبنیات را کاهش داده و با مصرف ماست پروبیوتیک سعی کرده اند علائم خود را تسکین دهند.

سرطان تخمدان

خطر نادیده گرفتن علائم سرطان تخمدان | پزشکت

زنان با دو تخمدان در هر طرف رحم متولد می شوند، یکی تخمدان ها بخشی از سیستم تولید مثل زن و مسئول تولید هورمون ها از جمله استروژن و پروژسترون هستند. تخمدان ها می توانند در زنان تومور یا کیست ایجاد کنند. معمولاً این کیست ها خوش خیم هستند و در تخمدانها باقی می مانند؛ اما برخی از تومورهای تخمدان باعث خونریزی غیر طبیعی واژینال یا حذف دوره های قاعدگی در زنان می شوند، اما بعید است که این علائم به تنهایی نشان دهنده سرطان تخمدان باشند؛ اما زنان بهتر است به عنوان یک راه پیشگیری از بروز سرطان روند چرخه قاعدگی خود را ردیابی کنند و ریتم بدن خود را بشناسید. آنها می توانند تاریخ قاعدگی خود را روی تقویم علامت گذاری کنند و چرخه های نامنظم خود را تشخیص دهند و در صورت حذف چرخه های قاعدگی بهتر است به پزشک مراجعه شود.

شیوع سرطان تخمدان

بررسی های صورت گرفته نشان داد که از هر 5 زن با نفخ مداوم فقط یک مورد آن به سرطان تخمدان مبتلا بوده است. این در حالی است که تشخیص زودرس سرطان تخمدان، روند درمان را آسان تر می کند. پس زنان بهتر است علائم احتمالی بیماری را شناسایی کنند و آن ها را یاد بگیرند تا در صورت بروز آنها هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند. البته محققان معتقدند این علائم به ندرت به یک بیماری جدی مربوط می شوند اما بررسی آنها می تواند در تشخیص علت آن ها موثر باشد.

سرطان تخمدان، قاتل خاموش

تشخیص سرطان تخمدان بسیار دشوار است و تشخیص تخمدان سرطان تخمدان بسیار دشوار است. فقط 20 درصد از موارد در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند. این در حالی است که در صورت تشخیص زودهنگام  روند درمانی به موقع می تواند بسیار موثر باشد؛ اما متاسفانه در بیشتر مواقع سرطان تخمدان در مراحل پیشرفته که به اندام های دیگر سرایت کرده است تشخیص داده می شود. دکتر کارمل کوهن، استاد برجسته زنان و زایمان، در این مورد معتقد است: از آنجایی که سرطان تخمدان بدون بروز علائم خاصی به طور تدریجی رشد می کند به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود که در اکثر بیماران در مراحل آخر و پیشرفته شناسایی می شود. بسیاری از پزشکان معتقد بودند که این بیماری علائم اولیه ایجاد نمی کند.

حذف چرخه قاعدگی و سرطان تخمدان

خطر نادیده گرفتن علائم سرطان تخمدان | پزشکت

بیشتر اوقات دوره های از دست رفته قاعدگی منجر یا علائم شرایط خاصی نمی شوند.

برخی از دلایل عمده حذف چرخه قاعدگی عبارتند از:

سلامت بانوان

در موارد نادر، دوره های نامنظم می تواند علائم شرایط جدی تر باشد و ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد. در یک مطالعه مشخص شد زنانی که سابقه بی نظمی قاعدگی دارند با افزایش سن دو برابر بیشتر به سرطان تخمدان مبتلا می شوند. دوره های نامنظم یا از دست رفته شایع ترین علامت سرطان تخمدان نیست. علائم شایع دیگری نیز وجود دارد.

علائم سرطان تخمدان

خطر نادیده گرفتن علائم سرطان تخمدان | پزشکت

سرطان تخمدان در مرحله اولیه به ندرت علائمی بروز می‌دهد. سرطان تخمدان در مرحله پیشرفته ممکن است باعث علائم کم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و غیر اختصاصی شود که غالباً در شرایط خوش خیم شایع‌تر اشتباه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. بسیاری از خانم ها در مراحل اولیه سرطان تخمدان علائمی نخواهند داشت. همچنین علائم سرطان تخمدان در سایر شرایط مانند سندرم روده تحریک پذیر مشترک است. آنها ممکن است مبهم و خفیف باشند که می تواند منجر به تاخیر در تشخیص و نتایج بدتر شود.

در صورت بروز علائم زیر بیش از 12 بار در ماه با پزشک یا متخصص زنان مراجعه شود:

تفاوت اصلی بین سرطان تخمدان و سایر اختلالات احتمالی، تداوم و بدتر شدن تدریجی علائم است.

علایمی که با پیشرفت سرطان، ممکن است وجود داشته باشد:

  • خستگی
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن
  • نفس نفس زدن
  • از دست دادن اشتها

اگر زنی نفخ، فشار و یا درد در شکم یا لگن را که بیش از چند هفته طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد تجربه کند باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

تشخیص اشتباهی علائم سرطان تخمدان

علائم سرطان تخمدان بیشتر با شرایط جدی تر مانند سوء هاضمه همراه است. بر همین اساس بیشتر بیماران این علائم را جدی نمی گیرند و در صورت بروز آن ها پزشکان ممکن است به سرطان تخمدان شک نداشته باشند. بررسی ها نشان داده که 41 درصد از خانمها قبل از تشخیص نهایی سرطان تخمدان، حداقل سه بار به پزشک خود مراجعه کرده اند. محققان معتقدند که در این شرایط با اشتباه گرفتن علائم سرطان تخمدان با سوء هاضمه به بیماران توصیه می شود که رژیم غذایی خود را تغییر دهند، غذای بیشتری بخورند. سرطان تخمدان ممکن است در نهایت به عنوان توده ای بزرگ در لگن و در طی سونوگرافی و یا تصویربرداری اتفاقی تشخیص داده شود که در این شرایط، سرطان اغلب به اندام های دیگر سرایت کرده و به مرحله ای رسیده است که درمان آن دشوارتر خواهد بود.

ضرورت خودمراقبتی در زنان

زنان برای تشخیص احتمالی و درمان زودرس باید در صورت بروز علائم غیر طبیعی که بیش از چند هفته طول بکشد به پزشک مراجعه کنند. پزشک در صورت شک به سرطان تخمدان می تواند انجام معاینه لگن، سونوگرافی یا سایر آزمایش های سرطان را تجویز کند. بر همین اساس خانم ها واقعا مجبور هستند که از خودشان مراقبت کرده و با دقت به بدن خود گوش کند و در صورت بروز علائم طولانی مدت سریعا به پزشک مراجعه شود. دستورالعمل های انستیتوی ملی بهداشت و مراقبت های ویژه (NICE) در انگلیس به پزشکان توصیه می کند تا زنان بالای 50 سال را که علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) دارند را برای تشخیص سرطان تخمدان احتمالی غربالگری کنند، زیرا IBS به ندرت برای اولین بار در میانسالی رخ می دهد.

زنان بالای 50 سال سن و مبتلا به IBS به منظور پیشگیری از بروز سرطان تخمدان بهتر است برای غربالگری به پزشک خود مراجعه کنند. سرطان تخمدان بیشتر در زنان بین 55 تا 64 سال مشاهده می شود.

چندین آزمایش از جمله سونوگرافی ترانس واژینال (TVUS) و آزمایش خون برای تشخیص و غربالگری سرطان تخمدان وجود دارند. با این حال آزمایشات غربالگری اختصاصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارند و از طرفی هم دلایل خوش خیم این بیماری می توانند نتایج مثبت کاذب را ایجاد کنند. در نتیجه، کارگروه خدمات پیشگیری از ایالات متحده، در حال حاضر غربالگری روتین برای سرطان تخمدان در زنان بدون هیچ علائم خاصی را توصیه نمی کند؛ اما زنان با سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا جهش های ژنتیکی BRCA1 یا BRCA2 بهتر است برای پیشگیری از بروز سرطان مورد غربالگری قرار گیرند.

عوامل خطر سرطان تخمدان

خطر نادیده گرفتن علائم سرطان تخمدان | پزشکت

برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهند. درک خطر و همچنین علائم سرطان تخمدان مهم است و در تشخیص و درمان زودرس نقش به سزایی دارد.

عوامل خطر سرطان تخمدان، عبارتند از:

وزن. زنانی که چاق هستند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان دارند.

سن. زنان مسن بیشتر احتمال دارد به سرطان تخمدان مبتلا شوند. بیش از نیمی از زنان مبتلا به سرطان تخمدان 63 سال یا بالاتر دارند.

سابقه خانوادگی. پنج تا 10 درصد از سرطانهای تخمدان با تغییرات ارثی یا جهش در ژنهای خاص مرتبط هستند. یکی از این جهش های ژنتیکی BRCA است. زنان مبتلا به جهش BRCA1 در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان 35 تا 70 درصد قرار دارند.

عدم استفاده از روش های کنترل بارداری. قرص های ضد بارداری می توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهند.

داروهای باروری. تحقیقات نشان می دهد که داروهای باروری ممکن است خطر تومورهای تخمدان را در زنان افزایش دهد. تحقیقات اولیه نشان می دهد که این خطر به ویژه برای زنانی که در اثر این داروهای باروری باردار نمی شوند، بسیار زیاد است. علاوه بر این، زنانی که نازا هستند ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار بگیرند.

هورمون ها. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، استروژن درمانی پس از یائسگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد.

سابقه باروری. زنانی که اولین بارداری کامل خود را در سن 35 سالگی و بالاتر انجام داده اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان هستند. این خطر برای زنانی که قبل از سن 26 سالگی باردار می شوند، کمتر است. با هر بارداری کامل و همچنین با شیردهی، این خطر کاهش می یابد.

درد قاعدگی. حدود 16 تا 19 درصد از خانم ها دیسمنوره یا درد متوسط یا شدید قاعدگی را گزارش می دهند بررسی ها نشان داده. دیسمنوره با افزایش خطر ابتلا به سرطان اپیتلیال تخمدان همراه است. سرطان اپیتلیال تخمدان شایعترین نوع تومور تخمدان است.

منابع: 

https://www.healthline.com/health-news/many-women-mistake-common-symptom-of-ovarian-cancer-for-indigestion

https://www.healthline.com/health-news/many-women-mistake-common-symptom-of-ovarian-cancer-for-indigestion

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز