لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آزمایش کشت قارچ

آزمایش کشت قارچ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آزمایش کشت قارچ یک استاندارد طلایی برای تشخیص عفونت قارچی است. میلیون ها نوع قارچ وجود دارد، اما فقط انواع خاصی از آنها می توانند باعث عفونت در انسان ها شوند. قارچ ها می توانند شامل کپک ها و مخمرها باشند که بسیاری از آنها به طور طبیعی در داخل و روی بدن انسان وجود دارند. شرایطی مانند ضعف سیستم ایمنی وجود دارد که می تواند منجر به رشد بیش از حد این قارچ ها شود. این شرایط ممکن است منجر به بروز عفونت های سطحی روی پوست یا ناخن های شما یا حتی یک عفونت سیستمیک شود که می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این مقاله از پزشکت بررسی می‌کند که چه نوع قارچ‌هایی باعث عفونت می‌شوند، این عفونت‌ها چه شکلی هستند و چگونه عفونت قارچی تشخیص داده می‌شود.

مطالعه بیشتر: عفونت های قارچی سیستم ایمنی

عفونت قارچی چیست؟

قارچ ها همه جا در هوایی که تنفس می کنیم، در خاک و حتی در پوست خودمان در اطراف ما هستند. انواع مختلفی از قارچ ها از جمله کپک ها، مخمرها و حتی قارچ ها وجود دارد. برخی از این قارچ ها مفید هستند، اما حدود نیمی از آنها اگر اجازه رشد غیرقابل کنترل را داشته باشند، می توانند باعث بیماری در افراد شوند.

عفونت های قارچی سطحی

عفونت قارچی سطحی، اصطلاحی است که برای توصیف رشد بیش از حد قارچی استفاده می‌شود و فقط لایه‌های خارجی یا سطحی بدن شما مانند پوست، اندام تناسلی و ناخن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اینها شایع ترین انواع عفونت های قارچی هستند. نمونه هایی از عفونت های قارچی سطحی، عبارتند از:

  • پای ورزشکار
  • درماتوفیتوز
  • قارچ واژن
  • کچلی ورسیکالر
  • عفونت های پوستی قارچی، باکتریایی و ویروسی

مطالعه بیشتر: عفونت قارچی زیر پستان

عفونت های قارچی سیستمیک

به طور کلی عفونت قارچی سیستمیک، عفونتی است که بر سیستم های اندام بدن شما تأثیر می گذارد. این عفونت ها می توانند جدی و حتی خطرناک باشند. افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها به دلیل برخی شرایط یا داروها ضعیف شده است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عفونت ها هستند، اما این عفونت در افرادی که با خاک، گیاهان و حیوانات کار می کنند نیز شایع است.

برخی از عفونت‌های سیستمیک در نتیجه عفونت‌های سطحی خارج از کنترل ایجاد می‌شوند، اما شما ممکن است این عفونت‌ها را از تماس مستقیم نیز بگیرید. انواع خاصی از قارچ ها هاگ های ریزی را آزاد می کنند که در هوا آزاد می شوند. اگر در این هاگ ها تنفس کنید، عفونت های قارچی می توانند در ریه های شما رسوب کنند و مشکلاتی مانند ذات الریه قارچی ایجاد کنند. این یک عارضه رایج برای افراد مبتلا به HIV/AIDS است.

موارد استفاده از آزمایش کشت قارچ

در حالی که از روش‌های سریع‌تری برای تشخیص عفونت‌های قارچی رایج مانند کرم حلقوی یا پای ورزشکار استفاده می‌شود، کشت خراش دادن از ناحیه آسیب‌دیده، ابزاری برای تشخیص نوع قارچ‌های موجود است.

کشت ها، آزمایش هایی هستند که از یک ظرف و نوعی ماده استفاده می کنند که می تواند رشد چیزهایی مانند قارچ ها و باکتری ها را امکان پذیر کنند. نمونه ای از مایع یا بافت روی این ماده قرار می گیرد که شرایط رشد ایده آلی را ارائه می دهد. این به این معنی است که اگر باکتری یا قارچ در نمونه مورد آزمایش وجود داشته باشد، به رشد آنها در ماده کشت ادامه خواهد داد.

علاوه بر تایید وجود عفونت قارچی، یک کشت همچنین می تواند به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما کمک کند تا دقیقاً تشخیص دهد کدام نوع قارچ عامل عفونت شما بوده است. از کشت ها می توان برای تشخیص عفونت های قارچی سطحی و سیستمیک استفاده کرد و حتی به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما کمک کند تا گزینه درمانی احتمالی شما را برای مبارزه با آن نوع خاصی از قارچ ها را تجویز کند.

مطالعه بیشتر: عفونت قارچی قبل از پریود

آزمایش کشت قارچ || پزشکت

چه زمانی به آزمایش کشت قارچ نیاز دارم؟

برخی از عفونت های قارچی را می توان با پودرها، کرم ها و پمادهای بدون نسخه درمان کرد. اگر مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی سطحی مانند پای ورزشکار هستید، ممکن است خودتان بتوانید عفونت را تشخیص داده و درمان کنید. با این حال، اگر علائم شما بدتر شود یا در عرض چند هفته از بین نرود، ممکن است برای درمان شدیدتر نیاز به مراجعه به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی داشته باشید.

کشت قارچی به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما کمک می‌کند تا نوع خاصی از قارچ‌هایی که باعث عفونت شما می‌شوند را شناسایی کند، درمان‌های شما را تجویز کند یا ببیند آیا درمان‌های فعلی مؤثر هستند یا خیر.

مطالعه بیشتر: عفونت قارچی ناخن

علائم عفونت قارچی سطحی

عفونت های قارچی سطحی به ندرت باعث بیماری جدی می شوند، اما می توانند ناراحت کننده و آزاردهنده باشند. علائم این نوع عفونت ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کهیر
  • قرمزی پوست
  • خارش پوست
  • تخلیه یا چرک
  • لکه های سفید در داخل دهان
  • ناخن های ضخیم یا شکننده
  • تغییر رنگ پوست یا ناخن

علائم عفونت قارچی سیستمیک

عفونت های سیستمیک، عفونت هایی هستند که در داخل بدن ایجاد می شوند و می توانند کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهند. این عفونت ها به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، جدی تر هستند. گاهی اوقات به این عفونت‌های فرصت‌طلب گفته می‌شود، زیرا زمانی رخ می‌دهند که یک قارچ یا باکتری معمولی در حالت ضعیف از بدن غلبه کند.

علائم عفونت های قارچی سیستمیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لرز
  • تب
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • حالت تهوع
  • تغییر در ضربان قلب

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با متخصص عفونی آنلاین در پزشکت تلفنی مشورت کنید.

آزمایش کشت قارچ || پزشکت

قارچ هایی که می توانند باعث عفونت شوند، کدامند؟

برخی از قارچ‌ها نسبت به سایر آنها شایع‌تر هستند و فهرست زیر برخی از انواعی را که می‌توانند باعث عفونت در انسان شوند، نشان می‌دهد.

کچلی

این گروهی از بیماری‌های ناشی از قارچ است. چندین علت خاص و انواع مختلف عفونت کچلی وجود دارد، اما شایع ترین آنها شامل کرم حلقوی و پای ورزشکار است. عفونت کچلی معمولا سطحی و به ندرت شدید است.

کاندیدیازیس

عفونت های کاندیدا توسط انواع مخمرهایی ایجاد می شود که به طور طبیعی در داخل و روی بدن رخ می دهند. کاندیدا آلبیکنس رایج ترین آنهاست. با این حال، زمانی که این مخمرها فرصت رشد خارج از کنترل را دارند، اغلب به دلیل عوامل محیطی یا سیستم ایمنی ضعیف، می توانند باعث عفونت های سطحی و حتی عفونت های سیستمیک جدی شوند. این مخمرها به طور کلی روی پوست انسان، در دهان، نواحی تناسلی و دستگاه گوارش زندگی می کنند. نمونه هایی از این نوع عفونت ها می تواند شامل عفونت های مخمری واژن و برفک دهان باشد.

مطالعه بیشتر: سکنیدازول برای عفونت واژن

Cryptococcus neoformans

 این عفونت توسط نوعی قارچ ایجاد می شود که در خاک، فضولات حیوانات و سایر مواد آلی مانند چوب در حال پوسیدگی زندگی می کند. در حالی که این عفونت‌ها مسری نیستند، اما از طریق هاگ‌های کوچکی که ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض آنها تنفس کنید، پخش می‌شوند. این هاگ ها برای اکثر افراد مشکلی ایجاد نمی کنند، اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند احتمالاً دچار عفونت می شوند.

بلاستومایکوزیس

این عفونت ناشی از قارچ هایی به نام بلاستومایس است که در محیط زندگی می کنند. مواد آلی مانند خاک مرطوب و برگ‌ها و چوب در حال تجزیه محل‌های رایج این قارچ هستند که در سراسر ایالات متحده و کانادا یافت می‌شوند. این قارچ ها به ویژه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، هنگام استنشاق اسپور قارچ ها باعث عفونت می شوند.

آسپرژیلوزیس

این عفونت قارچی ناشی از یک کپک معمولی است که در داخل و خارج از منزل یافت می شود. بیشتر مردم می‌توانند هر روز بدون مشکل در این قارچ‌ها تنفس کنند، اما برای برخی از افراد مانند کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا بیماری‌های ریوی این قارچ‌ها می‌توانند باعث عفونت شدید شوند. ریه ها هدف معمولی برای عفونت با این نوع قارچ ها هستند.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علائم عفونت ریه

هیستوپلاسموز

این عفونت ها توسط هیستوپلاسما نوعی قارچ که بیشتر در مدفوع پرندگان و خفاش یافت می شود، رخ می دهد. مانند سایر انواع قارچ های محیطی، زمانی که افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف اسپورها را استنشاق کنند، این قارچ ها بسیار مضر هستند. هیستوپلاسما را می توان در ایالات متحده، آمریکای مرکزی و جنوبی، آسیا، آفریقا و استرالیا یافت.

Coccidioidomycosis (تب دره)

این نوع قارچ در خاک و گرد و غبار در بخش‌هایی از ایالات متحده، مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می‌شود. تنفس در هاگ‌های این قارچ‌ها می‌تواند منجر به عفونت شود ، بیشتر در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

آزمایش کشت قارچ-پزشکت

در طول آزمایش کشت قارچ چه انتظاری داریم؟

عفونت قارچی تقریباً در هر جایی از بدن می تواند رخ دهد، بنابراین نحوه کشت قارچ می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. هنگامی که کشت قارچ انجام می شود، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما باید نمونه ای از مایع، بافت ها یا سلول ها را از بدن شما برای قرار دادن در ظرف کشت یا نوع دیگری از زمینه آزمایش قرار دهد. در زیر فهرستی از روش‌های متداول آزمایش یا جمع‌آوری و نوع عفونت قارچی که برای تشخیص استفاده می‌شود، آمده است.

سوهان زدن ناخن یا پوست: ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما تکه‌هایی از ناخن یا پوست شما را برای آزمایش تشخیص عفونت‌های قارچی پوست و ناخن می‌تراشد.

تست سواب: سواب برای جمع آوری بافت یا مایع از نواحی مانند اندام تناسلی و دهان استفاده می شود. این اغلب برای تشخیص عفونت هایی مانند برفک دهان و عفونت های مخمری واژن استفاده می شود.

آزمایش کشت خون: این آزمایش با کشت نمونه خون گیری از یکی از وریدهای شما، عفونت قارچی سیستمیک را بررسی می کند.

آماده سازی KOH: این آزمایش گاهی اوقات به جای تراشیدن پوست استفاده می شود و از مجموعه ای از سلول ها استفاده می کند که با محلول هیدروکسید پتاسیم زیر میکروسکوپ قرار می گیرند.

آزمایش ادرار: کشت با استفاده از نمونه ادرار، معمولاً برای کمک به تشخیص عفونت قارچی واژن انجام می شود.

کشت خلط: کشت خلط با جمع آوری مخاط غلیظی که ممکن است با سرفه ایجاد کنید، انجام می شود. این با تف یا بزاق متفاوت است و همچنین ممکن است با روشی به نام برونکوسکوپی جمع آوری شود.

مطالعه بیشتر: عفونت قارچی بعد از سکس

آزمایش کشت قارچ || پزشکت

آزمایش کشت قارچ چگونه انجام می شود؟

وقتی نوبت به انجام کشت قارچ می رسد، آمادگی کمی وجود ندارد. اگر علائم شما در یک منطقه صعب العبور هستند، ممکن است بخواهید لباسی بپوشید که هنگام ورود برای آزمایش به راحتی درآورید.

چندین شرکت برای شناسایی وجود عفونت قارچی آزمایشاتی را در خانه انجام می دهند و برخی از مردم معتقدند که حتی می توانید قارچ ها را در بزاق خود با تف کردن در فنجان تشخیص دهید. در حالی که این آزمایش‌ها آسان و راحت هستند و ممکن است وجود نوعی قارچ یا مخمر را نشان دهند، اما اطلاعات زیادی در مورد میزان قارچ در بدن شما یا نوع ایجاد علائم شما ارائه نمی‌دهند.

خطرات و عوارض جانبی کشت قارچ حداقل است. ممکن است در حین کشت سواب یا خلط ناراحتی داشته باشید و جمع آوری خون ممکن است باعث ایجاد درد و کبودی در محل دسترسی به رگ شما شود.

در غیر این صورت، بزرگترین خطر می تواند ناشی از خراشیدن پوست باشد، اما می تواند منجر به خونریزی خفیف، درد یا التهاب برای مدت کوتاهی پس از انجام آزمایش شود.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی عفونت قارچی

سوالات متداول

کشت قارچ چقدر طول می کشد؟ بستگی به نوع تست دارد. آزمایش KOH ممکن است به سرعت نتایج را نشان دهد، اما انواع دیگر کشت ها ممکن است تا چند روز طول بکشد.

کشت قارچ چقدر دقیق است؟ کشت قارچ استاندارد طلایی برای تشخیص عفونت قارچی است. این آزمایش نه تنها می تواند وجود عفونت قارچی را تشخیص دهد، بلکه می تواند برای شناسایی نوع خاصی از قارچ های ایجاد کننده مشکل نیز استفاده شود.

چگونه کشت قارچ را جمع آوری کنید؟ نحوه نمونه قارچی شما بستگی به این دارد که کجا علائم عفونت قارچی را دارید. اگر عفونت قارچی روی پوست دارید، پزشک ممکن است یک خراش کوچک از سلول های پوست را برای آزمایش انجام دهد. برای تشخیص رانش دهان یا عفونت قارچی واژن، از یک سواب پنبه ای برای جمع آوری مایعات و سلول ها استفاده می شود. آزمایش خون نیز ممکن است برای کمک به تشخیص عفونت های سیستمیک انجام شود.

کدام نمونه برای کشت قارچ استفاده می شود؟ نمونه مورد استفاده برای کشت قارچ در اصل نمونه برداری از سلول های ناحیه آسیب دیده است. این می تواند پوست، ناخن و حتی مایعات بدن باشد.

سخن آخر

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بتواند بثورات پوستی یا سایر تحریکات سطحی شما را به سادگی با معاینه ناحیه تشخیص دهد، اما تست استاندارد طلایی برای تشخیص دقیق عفونت های قارچی است. یک کشت از نمونه ای از سلول ها یا بافت ها برای جستجوی رشد قارچ استفاده می کند. این آزمایش می تواند به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما کمک کند تا نوع خاصی از قارچ را که باعث عفونت شما می شود شناسایی کند.

اگر بثورات یا تحریکی را تجربه می کنید که می تواند توسط قارچ ایجاد شود، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بخواهد کشت قارچ را برای تأیید تشخیص انجام دهد. کشت های قارچی خیلی تهاجمی نیستند و خطرات کمی برای نگرانی وجود دارد. انجام این آزمایش می‌تواند به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما کمک کند تا درمان شما را برای کمک به تسکین سریع‌تر شما تنظیم کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

4

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

4 دیدگاه

  1. با سپاس از متن خوبی که در مورد قارچ ها تهیه کردید. در ایران تست کپک در ادرار یا خون تو چه آزمايشگاه هایی انجام میشه؟ من مدتی توی خونه ای که قارچ سیاه رو دیوارش داشته زندگی کردم. میخوام آزمایشی بدم که مطمئن بشم که مسمومیت قارچی دارم یا نه؟

    1. سلام اگر علایم دارید به آزمایشگاه های دانشگاهی مراجعه نمایید.

  2. سلام ازمایش kohتا چه حد میتواند صحیح باشد ایا امکان دارد نتیجه ازمایش اشتباه باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز