لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بدون دسته بندیعمومی و داخلی

فشار خون پایین در بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

 فشار خون پایین در بارداری معمولاً مشکلات زیادی ایجاد نمی کند و بیشتر زنان می توانند آن را در خانه درمان کنند. افت فشار خون در بارداری کاملا طبیعی است. نوسانات هورمونی و تغییرات گردش خون اغلب می تواند فشار خون را، به خصوص در سه ماهه اول و دوم بارداری کاهش دهد. با این حال، فشار خون بسیار پایین می تواند باعث نگرانی شده و برخی علائم آزاردهنده ای را ایجاد کنند. در این مقاله به علل، درمان و زمان مراجعه به متخصص زنان و زایمان در هنگام  فشار خون پایین در بارداری می پردازیم. پس اگر شما هم از آن دسته زنان هستید که از این بابت نگرانی هایی دارید، بهتر است برای یادگیری گزینه های درمانی کاهش فشار خون در بارداری که بتوان از آنها در خانه استفاده کرد، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

چه چیزی باعث کاهش فشار خون در بارداری می شود؟

در هر مرحله از بارداری، بررسی های منظم سلامت با پزشک توصیه می شود. بارداری تغییرات زیادی را به وجود می آورد. حتی دردهای بارداری زیادی وجود دارد که یک زن ممکن است آن را تجربه کند. زیرا بدن فرد با تلاشی که برای ایجاد یک نوزاد لازم است سازگار می شود. به همین دلیل برای زنان باردار بسیار مهم است که در تمام مراحل بارداری توسط پزشک خود معاینه شوند.

در طول این معاینات، پزشکان احتمالاً سؤالاتی در مورد سبک زندگی می پرسد و همچنین فشار خون را در هر ویزیت بررسی می کند. فشار خون بسته به سطح انرژی، عصبی بودن، سبک زندگی و سطح استرس زنان کمی تغییر می کند و بسته به زمان روز می تواند بالا یا پایین تر شود.

فشار خون ممکن است در 24 هفته اول بارداری کمتر باشد. این احتمالاً توسط سیستم گردش خون ایجاد می شود، زیرا رگ های خونی منبسط می شوند تا خون به رحم جریان یابد. علل موقت دیگری، مانند ایستادن خیلی سریع یا دراز کشیدن طولانی مدت برای کاهش فشار خون وجود دارد.

برخی عوامل دیگر که می توانند باعث کاهش فشار خون حتی کمتر از حد معمول شوند، شامل موارد زیر است:

  • کم خونی در بارداری
  • عفونت ها
  • سوء تغذیه
  • کم آبی بدن
  • شرایط قلبی
  • خونریزی داخلی
  • واکنش های آلرژیک
  • اختلالات غدد درون ریز
  • استراحت طولانی مدت در رختخواب

همچنین احتمال دارد برخی از داروها فشار خون را کاهش دهند، بنابراین ضروری است که زنان باردار به پزشک خود اطلاع دهند که چه داروهایی مصرف می کنند. فشار خون بسیار پایین می تواند نشانه ای از یک عارضه در اوایل بارداری باشد، مانند حاملگی خارج از رحم، که در آن تخمک بارور شده در جایی غیر از رحم لانه گزینی می کند.

سطوح طبیعی فشار خون در مراحل بارداری

در دوران بارداری، فشار خون نشانه سلامت مادر و نوزاد است. پزشکان از این اعداد برای کمک به تشخیص هرگونه مشکل اساسی یا عوارض احتمالی استفاده خواهند کرد.بر اساس انجمن قلب آمریکا فشار خون طبیعی کمتر از 120 روی 80-120 میلی متر جیوه (mmHg) قرائت سیستولیک و همیشه بالاترین عدد در دستگاه است.

80 میلی‌متر جیوه، قرائت دیاستولیک (زمانی که قلب بین ضربان‌ها در حالت استراحت است) و پایین‌ترین عدد روی دستگاه است. هر عددی که کمتر از این باشد، فشار خون پایین محسوب می شود، اما احتمال دارد برای بسیاری از افراد عادی باشد.

پزشک معمولاً فشار خون پایین را زمانی تشخیص می‌دهد که اندازه آن حدود 90 میلی‌متر جیوه در  60 میلی‌متر جیوه باشد. در طول 12 هفته اول بارداری، یک زن ممکن است متوجه کاهش فشار خون خود شود. این فشار خون پایین اغلب در طول سه ماهه اول و دوم در سطح پایین باقی می ماند و در سه ماهه سوم دوباره افزایش می یابد. پزشکان فشار خون را در روزهای بعد از زایمان کنترل خواهند کرد تا از عوارض بعد از بارداری مراقبت کنند.

علائم فشار خون پایین در بارداری

فشار خون پایین در بارداری || پزشکت

سبکی سر، سرگیجه و حالت تهوع از علائم فشار خون پایین هستند. در حالی که فشار خون پایین معمولاً جای نگرانی ندارد، علائم ممکن است برای برخی از زنان نگران کننده باشد، به خصوص اگر قبلاً آنها را تجربه نکرده باشند. علائم فشار خون پایین، عبارتند از:

  • افسردگی
  • حالت تهوع
  • سرگیجه یا گیجی
  • تشنگی، حتی پس از نوشیدن
  • پوست سرد، رنگ پریده یا لطیف
  • مشکلات بینایی، مانند تاری دید یا دوبینی
  • نتوانید نفس بکشید یا نفس های کم عمق و سریع بکشید.
  • خستگی عمومی که احتمال دارد در طول روز بدتر شود.
  • سبکی سر که می تواند منجر به غش شود، به خصوص پس از بلند شدن سریع

هر فردی که این علائم را تجربه می کند باید آنها را به یک متخصص مراقبت های بهداشتی گزارش دهد. آنها احتمال دارد آزمایشاتی را انجام دهند تا مطمئن شوند که فشار خون پایین علت آن علائم است و یا نه؟

 خطرات و اثرات فشار خون پایین بر جنین

یکی از خطرات اولیه برای زنانی که فشار خون پایین دارند، سقوط ناشی از غش است. برخی از زنان مبتلا به فشار خون پایین که پس از نشستن یا دراز کشیدن خیلی سریع بایستند ممکن است غش کنند.

غش های مکرر می تواند خطرناک باشد، به خصوص در دوران بارداری. یک فرد احتمال دارد در صورت زغش آسیب ببیند و از دست دادن گردش خون می تواند باعث مشکلات داخلی شود. فشار خون پایین شدید منجر به شوک یا آسیب اندام و مانع از رسیدن خون به نوزاد می شود که خطراتی برای سلامتی نوزاد به همراه دارد.

بررسی های کمی وجود دارد که نشان می دهد فشار خون پایین مداوم در دوران بارداری تأثیر منفی بر نتیجه بارداری از جمله مرده زایی دارد. با این حال، دلایل احتمالی زیادی برای این تأثیرات منفی بر سلامت نوزاد وجود دارد و فشار خون پایین به تنهایی معمولاً عوارض جدی ندارد.

درمان افت فشار خون در بارداری

فشار خون پایین در بارداری || پزشکت

معمولاً هیچ درمان دارویی برای فشار خون پایین در دوران بارداری وجود ندارد، اما یک زن ممکن است چندین درمان خانگی را برای کاهش علائم امتحان کند. فشار خون اغلب در سه ماهه سوم بارداری به حالت عادی باز می گردد.

با این حال، برخی از زنانی که دوره های فشار خون غیرمعمول پایین را تجربه می کنند احتمال دارد به دارو نیاز داشته باشند. هر بیماری زمینه ای که می تواند باعث کاهش فشار خون شود، مانند کم خونی یا عدم تعادل هورمونی، ابتدا باید درمان شود. اگر پزشک مشکوک باشد که یک داروی خاص باعث فشار خون پایین می شود، شاید یک داروی جایگزین ارائه دهد.

بسیاری از زنان به جای درمان پزشکی، به درمان های خانگی برای کمک به مقابله با فشار خون پایین اعتماد می کنند، از جمله:

استراحت

استراحت اغلب در دوران بارداری مخصوصاً با فشار خون پایین توصیه می شود. هنگام مواجهه با فشار خون پایین در دوران بارداری، مهم است به یاد داشته باشید که کارها را به آرامی انجام دهید. وقت گذاشتن برای بیدار شدن آهسته در صبح به جای پریدن از رختخواب و بلند شدن آهسته از روی صندلی یا مبل در طول روز می تواند به پیشگیری از سرگیجه یا غش کردن کمک کند. اگر کسی احساس ضعف کرد، باید به آرامی بنشیند یا دراز بکشد تا از افتادن خودداری کند و به آرامی نفس بکشد. دراز کشیدن به پهلوی چپ نیز می تواند به افزایش جریان خون به قلب و تثبیت بدن کمک کند.

همچنین استراحت مکرر برای زنان باردار ضروری است، به خصوص زمانی که فشار خون پایینی دارند و استراحت دوره ای در طول روز می تواند به بدن زمان برای بهبودی و کاهش خستگی بدهد.

پوشیدن لباس های گشاد و غیر محدود ممکن است به پیشگیری از سرگیجه و خستگی نیز کمک کند. برخی از زنان شاید متوجه شوند که پوشیدن جوراب های واریس یا بلند تا زانو می تواند به بهبود گردش خون کمک کند.

مایعات

مصرف مقدار زیادی مایعات و درمان هر گونه بیماری صبحگاهی یا استفراغی که رخ می دهد بسیار مهم است. اگر فشار خون پایین باعث تهوع می شود، چای گیاهی گرم می تواند به آرام شدن معده، و هیدراته ماندن با آب نیز می تواند کمک کند.

رژیم غذایی

پزشکان همچنین احتمال دارد خوردن تعداد زیادی وعده های غذایی کوچک در طول روز را به جای چند وعده بزرگ توصیه کنند. خوردن یک رژیم غذایی متنوع و غنی از مواد مغذی به ویژه در دوران بارداری مهم است و می تواند در صورت امکان به کاهش علائم کمک کند.

همچنین احتمال دارد پزشک توصیه کند که در صورت افت BP در دوران بارداری، مصرف نمک روزانه خود را افزایش دهد. با این حال، نمک بیش از حد می تواند تأثیر منفی داشته باشد، بنابراین قبل از افزودن نمک اضافی به رژیم غذایی، ضروری است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

فشار خون پایین در بارداری || پزشکت

پزشک معمولاً فشار خون را در طول معاینات منظم بارداری کنترل می‌کند و در صورت پایین یا بالا بودن آن، توصیه‌ها یا گزینه‌های درمانی را ارائه می‌کند. فشار خون بالا مشکل شایع تری در بارداری است.

افت BP در دوران بارداری طبیعی است، اما مهم است که بدانید چه زمانی باید به پزشک یا ماما مراجعه کنید. اگر مکرر دچار سرگیجه یا غش می شوید باید در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

اگر خانمی دچار غش یا سرگیجه همراه با سردرد شدید، تغییرات بینایی یا تنگی نفس شد، باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشد. درد قفسه سینه و احساس بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن نیز نیاز به مراقبت اورژانسی دارد.اگر فشار خون پایین تا سه ماهه سوم یا برای مدت طولانی ادامه داشت، باید با پزشک مشورت کنید.

اگر سابقه فشار خون پایین دارید، باید این موضوع را در معاینات اولیه بارداری به متخصص بهداشت اطلاع دهید تا مطمئن شوید فشار خون خیلی پایین نمی آید. همکاری با پزشک یا ماما برای درمان علائم فشار خون پایین در دوران بارداری می تواند به شادی و سلامت مادر و کودک کمک کند.

آیا فشار خون مادر در بارداری بر جنین تأثیر دارد؟

بررسی های زیادی در مورد تأثیر فشار خون بالا در دوران بارداری بر نوزادان انجام شده، اما داده ها در مورد اثرات افت BP محدود است. برخی از مطالعات نشان می دهند که فشار خون پایین در دوران بارداری احتمال دارد منجر به مشکلاتی مانند مرده زایی و وزن کم نوزاد هنگام تولد شود. با این حال، تحقیقات دیگر نشان می دهد که عوامل خطر اضافی در این پیامدها علت اصلی آنها هستند.

خود مراقبتی برای فشار خون پایین در دوران بارداری

فشار خون پایین در بارداری || پزشکت

اگر علائم افت BP مانند سرگیجه را تجربه کردید،  موارد زیر را امتحان کنید:

  • آب بیشتری بنوشید.
  • لباس های گشاد بپوشید.
  • برای مدت طولانی نایستید.
  • حمام یا دوش خیلی داغ نگیرید.
  • در طول روز وعده های غذایی کوچک بخورید.
  • زمانی که نشسته اید یا دراز کشیده اید از بلند شدن سریع خودداری کنید.

همچنین ایده خوبی است که از یک رژیم غذایی سالم و مصرف مکمل های دوران بارداری خود برای پیشگیری از علائم فشار خون پایین استفاده کنید.

فشار خون باید پس از زایمان به سطح قبل از بارداری برگردد. پزشکان متخصص، فشار خون شما را اغلب در ساعات و روزهای پس از زایمان چک می کنند. همچنین، احتمالاً پزشک فشار خون را در ویزیت های مطب پس از زایمان بررسی خواهد کرد.

فشار خون پایین در دوران بارداری طبیعی است. این وضعیت معمولاً جای نگرانی ندارد مگر اینکه علائمی داشته باشید. اگر علائم آزاردهنده فشار خون پایین را تجربه کردید، به پزشکت اطلاع دهید.

منبع
https://www.healthline.comhttps://www.medicalnewstoday.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز