لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

عوامل خطر فشار خون بالا

خطر فشارخون بالا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


یکیفشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که فشار خون پمپاژ شده به دیواره شریان ها بیشتر از حد طبیعی خودش باشد. این وضعیت به عنوان فشار خون سیستولیک (عدد بالا) 130 میلی متر جیوه (mmHg) یا بالاتر و یا فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) 80 میلی متر جیوه یا بالاتر تعریف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

فشار خون بالا به عنوان یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، و همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به مغز، کلیه ها و چشم ها آسیب برساند. تقریباً نیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بزرگسالان و نزدیک به 75٪ از افراد بالای 60 سال فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا معمولاً علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارد، به همین دلیل است که به آن «قاتل خاموش» می‌گویند.

دو نوع فشار خون بالا وجود دارد. فشار خون اولیه که دلیل مشخصی ندارد و فشار خون ثانویه که نتیجه سایر شرایطی است که فشار خون را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

فشار خون بالا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ارثی باشد، به این معنی که اگر والدین یا سایر اعضای نزدیک خانواده شما فشار خون بالا داشته باشند، شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستید.

اندازه گیری فشار خون دارای دو عدد است: یک عدد بالا به نام سیستولیک و یک عدد پایین به نام دیاستولیک. عدد سیستولیک فشار روی شریان های شما را زمانی که قلب شما برای پمپاژ خون منقبض می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود اندازه گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. دیاستولیک فشار در شریان ها را هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که قلب بین ضربان ها شل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود اندازه گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

آیا فشار خون بالا ارثی است؟

عوامل خطر ژنتیکی که باعث افزایش فشار خون می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود مواردی هستند که با آنها متولد شده اید (مادرزادی) و نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید آنها را کنترل کنید. برخی عوامل خطر مربوط به ژنتیک که ابتلا به فشار خون بالا نقش دارند، عبارتند از:

سابقه ارثی و خطر فشارخون بالا || پزشکت

سابقه خانوادگی

داشتن والدینی با فشار خون بالا خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، به خصوص اگر هر دو والدین این بیماری را داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که داشتن پدربزرگ و مادربزرگ مبتلا به فشار خون نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، به خصوص اگر پدربزرگ و مادربزرگ قبل از سن 55 سالگی به فشار خون بالا مبتلا شده باشند .بر اساس تحقیقات، ژنتیک در مقایسه با مردان در ابتلای زنان به فشار خون بالا، به ویژه فشار خون زودرس، نقش بیشتری دارد.

سن

تقریباً 22 درصد از بزرگسالان 18 تا 39 ساله در مقایسه با بیش از 55 درصد از بزرگسالان 40 تا 59 ساله فشار خون بالا دارند. در سن 60 سالگی و بالاتر، بیش از 74 درصد از بزرگسالان فشار خون بالا دارند.

یکی از دلایل این امر این است که با افزایش سن، احتمال التهاب و اختلال عملکرد اندوتلیال یا سفت شدن رگ های خونی بزرگ قلب بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این تغییرات به نوبه خود احتمال ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

رابطه ی جنسی

مردان کمتر از 65 سال در مقایسه با زنان همسن، دارای سطوح بالاتر فشار خون بالا هستند. با این حال، هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که یک زن به یائسگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد خطر ابتلا به فشار خون بالا نسبت به مردان بیشتر است. کاهش هورمون های جنسی زنانه، به ویژه استروژن، احتمالاً در افزایش خطر فشار خون بالا در زنان پس از یائسگی نقش دارد.

نژاد

سیاه‌پوستان آمریکایی بیشتر از سایر گروه‌های نژادی و قومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به فشار خون بالا مبتلا هستند و احتمال ابتلا به این بیماری در اوایل زندگی بیشتر است. همچنین احتمال ابتلا به فشار خون شدید در آنها بیشتر است. علاوه بر ژنتیک، عواملی مانند سطح درآمد و دسترسی به مراقبت های بهداشتی در افزایش نرخ در میان گروه های خاص نقش دارند.

فشار خون بالا || پزشکت

عوامل خطر قابل کنترل برای فشار خون بالا

عوامل خطر قابل کنترل عواملی هستند که شما تا حدودی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید آنها را تحت کنترل خود داشته باشید. برخی از مهم ترین عوامل خطر قابل اصلاح و کنترل برای فشار خون بالا عبارتند از:

رژیم غذایی نامتعادل

خوردن بیش از حد سدیم (نمک) یکی از عوامل خطر ابتلا به فشار خون بالا است. غذاهای فرآوری شده و غذاهای رستوران ها به طور معمول سرشار از سدیم هستند و اکثریت سدیم دریافتی اکثر مردم را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. متخصصان مصرف کمتر از 1500 میلی گرم (حدود 2/3 قاشق چایخوری) سدیم در روز را توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

نخوردن پتاسیم کافی نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهد. پتاسیم به تعادل برخی از اثرات مضر مصرف بیش از حد سدیم کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. غذاهایی مانند موز، سیب زمینی و لوبیا منابع خوبی از پتاسیم هستند.

مصرف بیش از حد گوشت قرمز، غذاها و نوشیدنی های شیرین، به علاوه چربی های اشباع شده و ترانس نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به فشار خون بالا شود.

چاقی

اضافه وزن، بروز فشار خون بالا را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، زیرا چاقی فشار بیشتری بر قلب شما وارد کرده و آن را مجبور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند برای پمپاژ خون بیشتر کار کند. کاهش وزن به کاهش فشار خون کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

کلسترول بالا

داشتن کلسترول LDL (بد) بیش از حد و کلسترول خوب (HDL) بسیار کم با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا مرتبط است. کلسترول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند رسوب کرده و باعث ایجاد پلاک بر روی شریان ها شود و پمپاژ خون را برای قلب سخت تر کند.

عدم فعالیت بدنی

فعالیت بدنی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهد. توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​داشته باشید. به عنوان مثال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری اشاره کرد.

مصرف الکل

محدود کردن مصرف الکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به جلوگیری از فشار خون بالا کمک کند.

سیگار کشیدن

در حالی که ارتباط بین سیگار کشیدن و فشار خون بالا هنوز نامشخص است، به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر تشکیل پلاک در رگ ها را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. پلاک بیش از حد در شریان ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به فشار خون بالا شود.

بیماری ها مرتبط با فشار خون بالا

برخی از شرایط پزشکی احتمال ابتلا به فشار خون بالا را برای شما بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند یا حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از فشار خون بالا باشند، از جمله:

دیابت

بیش از نیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از افراد مبتلا به دیابت نیز فشار خون بالایی دارند. فشار خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که چاقی را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و در افراد دیابتی نوع 1 که مسن تر هستند یا بیماری کلیوی دارند، شایع تر است.

آپنه خواب || پزشکت

آپنه خواب

آپنه خواب اختلالی است که باعث ایجاد دوره های کوتاه مدتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که طی آن فرد در هنگام خواب تنفس متوقف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. هر بار که این اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد، فشار خون بدن بالا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. استرس وارده بر بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به فشار خون بالا شود. آپنه خواب همچنین باعث محرومیت از خواب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که همین دوباره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند فشار خون را افزایش دهد.

انواع آپنه خواب

دو نوع آپنه خواب وجود دارد:

  • آپنه انسدادی خواب (OSA): این نوع به دلیل فروپاشی راه هوایی و مسدود شدن جریان هوا در ریه ها ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. علائم شامل خروپف و نفس نفس زدن است. OSA با فشار خون بالا مرتبط است.
  • آپنه خواب مرکزی (CSA): این نوع به دلیل عدم ارتباط بین مغز و عضلات کنترل کننده تنفس ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. CSA با فشار خون بالا مرتبط نیست.

بیماری کلیوی

فشار خون کنترل نشده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کلیه ها آسیب برساند و دومین علت نارسایی کلیه در ایالات متحده است. فشار خون بالا باعث باریک شدن رگ های خونی کلیه ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که بر نحوه عملکرد کلیه ها تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. وقتی کلیه ها به خوبی کار نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند مواد زائد یا مایعات را از بدن دفع کنند. این مایع اضافی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث افزایش فشار خون، آسیب بیشتر به کلیه ها و در نتیجه نارسایی کلیه شود.

چگونه فشار خون را مدیریت کنیم؟

کمتر از نیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از افراد مبتلا به فشار خون بالا آن را تحت کنترل دارند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معمولاً ابتدا تغییرات سبک زندگی را برای کنترل فشار خون بالا توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. برخی از افراد ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشند.

برخی از داروهای فشار خون عبارتند از:

  • دیورتیک ها: این داروها به بدن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا از شر آب و سدیم اضافی خلاص شود.
  • بتا بلوکرها: این داروها ضربان قلب و برون ده خون شما را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.
  • گشادکننده‌های عروق، مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs) و مسدودکننده‌های کانال کلسیم: این داروها همگی به شل شدن عروق خونی منقبض کمک می‌کنند.

فشار خون بالا تقریباً نیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از افراد را تحت تأثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و یکی از علل اصلی بیماری های قلبی عروقی است. داشتن اعضای نزدیک خانواده مبتلا به فشار خون بالا خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. خطر شما نیز با افزایش سن بیشتر هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. سیاهپوستان آمریکایی بیش از هر نژاد یا گروه قومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیگری به فشار خون بالا مبتلا هستند.

شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با خوردن یک رژیم غذایی مناسب، فعال ماندن، ترک الکل و ترک سیگار اگر سیگاری هستید، خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهید. فشار خون بالا را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با داروهای تجویزی درمان کرد. آنها زمانی که با تغییرات سبک زندگی سالم ترکیب شوند بهترین تاثیر را دارند.

سوالات متداول

چه مدت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با فشار خون بالا زندگی کنید؟ شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید سال های زیادی با فشار خون بالا زندگی کنید به شرطی که عوامل محرک خود را تحت کنترل داشته باشید. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید اقداماتی از جمله تغییر شیوه زندگی سالم و احتمالاً مصرف داروها را انجام دهند تا آن را تا پایان عمر تحت کنترل خود نگه دارند.

چه غذاهایی برای قلب شما مفید است؟ غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز، لوبیا و سیب زمینی برای قلب مفید هستند. میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، روغن زیتون و مرغ و ماهی بدون پوست نیز برای قلب مفید هستند.

سخن آخر

از آنجایی که فشار خون بالا معمولاً هیچ علامتی ندارد، مهم است که به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید. این کار را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با استفاده از یک دستگاه خانگی یا در مطب پزشکی انجام داد. اگر فشار خون شما بالا است، اقدامات لازم را برای کنترل آن انجام دهید. هر چه فشار خون بالا بدون درمان و کنترل ادامه یابد، آسیب بیشتری به بدن وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز