لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سوزن سوزن شدن صورت (پارستزی)

سوزن سوزن شدن صورت (پارستزی) | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سوزن سوزن شدن صورت روی ناحیه پوست صورت تأثیر می گذارد، مانند سوزن سوزن شدن یا احساس خزیدن روی پوست که اغلب در مراحل اولیه بدون درد ظاهر می شود. اگر علامت اصلی درد صورت است، این اختلال را نورالژی سه قلو می نامند. تقریباً در همه آسیب های صورت، عصب سه قلو به صورت مکانیکی فشرده، کشیده یا ملتهب می شود. سوزن سوزن شدن خفیف یا موقتی که با “احساس سوزن سوزن شدن” مشخص می شود، به محض کاهش فشار بر عصب مربوطه برطرف می شود.

در موارد پارستزی گذرا، که معمولاً در اثر فشردگی خفیف عصب ایجاد می شود، علائم به خودی خود برطرف می شوند. سوزن سوزن شدن و مشکلات حسی در بیمارانی که از اختلالات عصبی، شرایط مزمن دردناک مانند فیبرومیالژیا و سایر بیماری ها رنج می برند شایع است و گاهی اوقات تشخیص را پیچیده می کند. با این حال، در موارد سوزن سوزن شدن صورت وضوح جزئی وجود دارد.

چه چیزی می تواند باعث گزگز صورت شود؟

احساس سوزن سوزن شدن ناگهانی در دست ها، پاها یا صورت شما یک شکایت نسبتاً شایع است که توسط مردم در ایالات متحده گزارش شده است. این وضعیت ممکن است در اثر خوابیدن طولانی مدت بر روی هر یک از اندام های شما یا نشستن در حالت یکسان هنگام خواندن یا نوشتن باشد.

از نظر پزشکی، احساس سوزن سوزن شدن معمولاً نتیجه ضربه یا صدمه به سیستم عصبی محیطی (PNS) است. PNS جزء سیستم عصبی است که مغز را از طریق شبکه ای از رشته های عصبی به اندام های مختلف بدن متصل می کند. اطلاعات را به صورت تکانه های عصبی یا سیگنال ها به جلو و عقب منتقل می کند.

هنگامی که عصبی تحت فشار قرار می گیرد یا فشرده می شود، ممکن است انتقال سیگنال ها به تاخیر بیفتد، کند شود یا مانع شود و این امر بر ظرفیت مغز در تفسیر سیگنال ها و ارسال پاسخ ها تأثیر می گذارد. به منظور مقابله با این پدیده، مغز با تداعی احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن پاسخ می دهد. اینها اولین علائم آسیب عصبی هستند.

سوزن سوزن شدن صورت به خودی خود یک بیماری نیست بلکه نشانه بیماری هایی است که به عملکرد عصب یا عصب آسیب می رسانند. از طرفی این وضعیت ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • یک بیماری روانی
  • بارداری یا شیردهی
  • کمبود ویتامین B 6
  • گردش نامناسب خون
  • کم آبی حدود 5-6 درصد
  • سوء تغذیه در افراد الکلی مزمن
  • افرادی که همودیالیز مزمن دریافت می کنند.
  • داروهایی مانند پنی سیلامین، ایزونیازید یا فنلزین
  • آسیب های وارد شده به نخاع فوقانی یا قسمت خلفی ساقه مغز

شرایط پزشکی مرتبط با سیستم عصبی مانند:

  • سکته
  • آنسفالیت
  • سارکوئیدوز
  • اختلال خود ایمنی
  • فشردگی عصب سه قلو
  • آسیب به ناحیه دندان و صورت

تومور یا ضایعه عروقی که بر مغز یا نخاع فشار وارد می کند.

علائم سوزن سوزن شدن صورت چیست؟

سوزن سوزن شدن صورت (پارستزی) | پزشکت

سوزن سوزن شدن صورت با بی حسی مشخص و احساس سوزن سوزن شدن روی صورت مشخص می شود. همچنین ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

  • گاهی درد
  • حساسیت پوست روی ناحیه آسیب دیده صورت

سوزن سوزن شدن صورت چگونه تشخیص داده می شود؟

ارزیابی سابقه پزشکی بیمار برای اطمینان از مشکل دقیق بسیار مهم است. چندین بیمار ممکن است از دست دادن حساسیت یا هرگونه آسیب عصبی دیگر را به عنوان حالت گزگز تفسیر کنند. هدف در اینجا تعیین نواحی با احساسات کاهش یافته یا از دست رفته و محیط اطراف ناحیه صورت آسیب دیده است که نشان دهنده آسیب عصبی در یک نقطه خاص است. پزشک شما ممکن است یکی از موارد زیر را برای اطمینان از علت دقیق تجویز کند:

  • MRI یا CT اسکن اگر علت مشکوک سکته مغزی است.
  • اگر علت بیماری زمینه ای باشد، آزمایش خون انجام شود.
  • مراجعه به روانپزشک در صورتی که علت آن اختلال روانپزشکی باشد.

درمان گزگز صورت چیست؟

سوزن سوزن شدن صورت (پارستزی) | پزشکت

درمان پارستزی تنها به تشخیص علت بیماری شما بستگی دارد. شرایط خفیف عموماً بی ضرر هستند، درد کمی را شامل می شوند یا بدون درد هستند و معمولاً خودبه خود برطرف می شوند. با این حال، بیماران مبتلا به شرایط شدید و پر درد باید به دنبال کمک متخصص باشند. متخصص مغز و اعصاب ممکن است کورتیکواستروئیدها را برای کاهش احساس سوزن سوزن تجویز کند. اگر اضطراب شدید، حملات هراس یا علل روانپزشکی پشت احساس سوزن سوزن شدن در صورت شما هستند، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص بهداشت روانی ارجاع دهد.

درمان شناختی رفتاری را امتحان کنید.

درمان شناختی رفتاری (CBT) با تمرکز بر آموزش حسی می تواند به بیمار آسیب دیده کمک کند تا تغییرات تکانه های عصبی منتقل شده را درک کند. بازآموزی حسی می تواند به بیمار کمک کند درک لمس خود را در صورت سوزن سوزن شدن صورت دوباره یاد بگیرد. این شکل از CBT حواس را آموزش می دهد تا تفاوت بین احساس لمس متحرک و احساس لمس ثابت را تشخیص دهند. همچنین به بیمار کمک می کند تا محل لمس روی پوست آسیب دیده را ارزیابی کند. با این حال، محرک ایجاد حس لامسه هرگز نباید آنقدر شدید باشد که باعث ایجاد درد شود.

مدیتیشن ذهن آگاهی را تمرین کنید.

مدیتیشن ذهن آگاهی توجه مدیتیشن را با خودنگرایی در زمان حال ترکیب می کند. تمرین مدیتیشن ذهن آگاهی در حال حاضر توجه شما را به خود جلب می کند، دری را به سوی هوشیاری، احساس، محیط، پذیرش شما باز می کند و بدون هیچگونه مجالی برای افکار قضاوت کننده رک و راست می شود. این امر با مقابله با استرس و تحریک واکنش آرامش بخش بدن به آرامش ذهن شما در این فرایند کمک می کند.

مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند به تسکین درک درد و همچنین کاهش علائم افسردگی در افرادی که از بیماری های مزمن رنج می برند، کمک کند.

اگرچه ارتباط مستقیمی بین سوزن سوزن شدن صورت و درمان های مدیتیشن وجود ندارد، اما تمرین مدیتیشن ذهن آگاهی می تواند به مدیریت استرس و افسردگی کمک کند.

ویتامین B 6 مصرف کنید.

سوزن سوزن شدن صورت (پارستزی) | پزشکت

کمبود ویتامین B 6، که به پیریدوکسین نیز معروف است، با آسیب عصبی و سوزن سوزن شدن همراه است، که با مکمل آن برطرف می شود.

مکمل غذایی پیریدوکسین به دلیل عدم توانایی ذاتی بدن در سنتز آن ضروری است. اگر چه رژیم غذایی ما کافی برای تهیه کردن به ویتامین B است. نیازها و کمبود آن نادر است، برخی از افراد در معرض ابتلا به کمبود ویتامین B هستند. افراد بزرگسالان از کمبود ویتامین B ممکن است سوزن سوزن شدن دست ها، پاها، و در نهایت صورت را تجربه کنند. مصرف مکمل های ویتامین B 6 را با تأیید پزشک در نظر بگیرید.

شیر زردچوبه بنوشید.

زردچوبه دارای پلی فنولی به نام کورکومین است که به دلیل خاصیت ضد التهابی می تواند به رفع سوزن سوزن شدن صورت کمک کند. آسیب عصب محیطی در ابتدا در رشته های حسی آشکار می شود و به صورت درد و سوزن سوزن شدن تجربه می شود. با آسیب دیدن فیبرهای عصبی، فرایندهای مختلف بیولوژیکی وارد عمل می شوند و آسیب به شکل درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی ظاهر می شود.

استرس اکسیداتیو و التهاب از جمله فرآیندهای متعددی هستند که به آسیب عصبی کمک می کنند. یک مطالعه مکمل درمان کمکی حاوی زردچوبه با اسید آلفا لیپوئیک را برای کاهش بی حسی، درد و سوزن سوزن شدن در نوروپاتی محیطی برجسته کرده است.

ماهیت ضد التهابی ماده فعال کورکومین می تواند به کاهش تولید مولکول هایی که باعث التهاب می شوند، کمک کند. فعالیت آنتی اکسیدانی آن می تواند به مقابله با استرس اکسیداتیو که باعث درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی در اعصاب فشرده مکانیکی می شود، کمک کند. عصاره جینکو بیلوبا را مصرف کنید.

عصاره جینکو بیلوبا (GBE) دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی و محافظ عصبی است که می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش آسیب عصبی کمک کند. ارزش دارویی آن از توانایی آن در جلوگیری از آسیب های ناشی از اکسیداسیون و تأثیرات مثبت آن بر بازسازی عصب، نارسایی مغزی و بیماری عروق محیطی ناشی می شود.

یک مطالعه اثر GBE را بر بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن همراه با عصب فشرده نشان داده است. نتایج نشان داد که GBE می تواند پارستزی ها را مهار کرده و همچنین روند بازیابی عملکرد حرکتی را پس از آسیب به عصب صورت تسهیل کند. مقدار توصیه شده GBE برای بزرگسالان 120-240 میلی گرم در روز است.

عوارض سوزن سوزن شدن صورت

سوزن سوزن شدن با بسیاری از بیماری ها همراه بوده است. سوزن سوزن شدن طولانی مدت در صورت می تواند منجر به عوارض شدید شود. درمان مناسب برای کاهش خطرات احتمالی مورد نیاز است:

  • فلج
  • آسیب دائمی عصب
  • در صورتی که علت سوزن سوزن سکته مغزی باشد، آسیب مغزی رخ می دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سوزن سوزن شدن صورت (پارستزی) | پزشکت

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث احساس سوزن شدن در صورت شما شود. در صورت مشاهده موارد زیر، نظر یک متخصص مغز و اعصاب را در نظر بگیرید:

  • ظاهر ناگهانی احساس سوزن سوزن شدن
  • سوزن سوزن شدن که به یک طرف بدن محدود می شود.
  • احساس گزگز مداوم

اینها ممکن است نشانه های سکته مغزی قریب الوقوع باشند.

سوزن سوزن شدن طولانی مدت می تواند علائم سایر بیماری ها باشد که ممکن است باعث نگرانی جدی شود. در صورت تداوم علائم بیش از چند دقیقه، مهم است که نظر پزشک متخصص را جویا شوید.

سخن آخر

سوزن سوزن شدن صورت اغلب در پی آسیب یا ضربه به عصب سه قلو ظاهر می شود. دلایل متعددی وجود دارد که می تواند باعث سوزن سوزن شدن صورت شود و باید بر اساس آن برطرف شود. موارد خفیف را می توان به تنهایی برطرف کرد. با این حال، در صورت از دست دادن طولانی مدت احساس، به دنبال ارزیابی فوری پزشکی باشید تا از عواقب نامطلوب جلوگیری کنید. آزمایش CBT و تمرین مدیتیشن آگاهانه می تواند به قضاوت های حسی شما کمک کند و احساس سوزن سوزن شدن در صورت شما را کاهش دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز