لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

گلاب از فواید تا موارد مصرف آن برای مو

گلاب از فواید تا موارد مصرف آن برای مو || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


فواید گلاب به حدی قابل توجه و زیاد است که به طور سنتی هم در محصولات زیبایی و هم در محصولات غذایی و نوشیدنی استفاده می شود. گلاب از تقطیر گلبرگ های گل رز با بخار آب ایجاد می شود. همچنین گلاب معطر است و گاهی اوقات از آن به عنوان یک رایحه طبیعی ملایم به عنوان جایگزینی برای عطرهای حاوی مواد شیمیایی استفاده می شود. گلاب برای هزاران سال از جمله در قرون وسطی مورد استفاده قرار گرفته است. گمان می رود که منشأ آن در ایران کنونی باشد. همچنین دارای مزایای سلامتی بالقوه زیادی است، از جمله:

فواید گلاب: سوزش پوست را تسکین می دهد.

یکی از بزرگترین فواید گلاب خواص ضدالتهابی قوی آن است. این خواص می تواند به درمان چندین بیماری، چه داخلی و چه خارجی کمک کند. حتی ممکن است تحریک ناشی از اگزما یا روزاسه را تسکین دهد. علاوه بر آن، پزشکان اغلب آنتی بیوتیک ها را برای گلودرد تجویز می کنند، اما ممکن است بخواهید گلاب را نیز امتحان کنید. گلاب به طور سنتی برای تسکین گلو درد استفاده می شود در حالی که تحقیقات برای اثبات اثربخشی آن مورد نیاز است، شواهد حکایتی قوی برای حمایت از آن و خطر بسیار کمی در امتحان آن وجود دارد.

فواید گلاب: برای درمان گلودرد موثر است.

پزشکان اغلب آنتی بیوتیک ها را برای گلودرد تجویز می کنند، اما ممکن است بخواهید گلاب را نیز امتحان کنید. گلاب به طور سنتی بوده و برای استبرای تسکین گلو درد استفاده می شود. در حالی که تحقیقات برای اثبات اثربخشی آن مورد نیاز است، شواهد حکایتی قوی برای حمایت از آن و خطر بسیار کمی در امتحان آن وجود دارد.

فواید گلاب: قرمزی پوست را کاهش می دهد.

گلاب هزاران سال است که به عنوان یک محصول زیبایی مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین جای تعجب نیست که می تواند چهره شما را بهبود بخشد و قرمزی پوست را کاهش دهد. خواص ضد باکتریایی ممکن است به کاهش آکنه کمک کند. خواص ضد التهابی آن حتی می قرمزی پوست و پف کردگی آن را کاهش دهد.

به پیشگیری و درمان عفونت کمک می کند.

گلاب دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است که می تواند از عفونت ها پیشگیری و درمان کند. به همین دلیل، گلاب اغلب در انواع درمان های طبیعی و دارویی گنجانده می شود.یک مطالعه حتی نشان داده زمانی که گلاب در قطره های چشمی برای درمان موارد ورم ملتحمه استفاده می شود، خواص ضد عفونی کننده و ضد درد آن به درمان بیماری چشمی کمک می کند.

فواید گلاب: حاوی آنتی اکسیدان است.

گلبرگ های رز و روغن گل رز حاوی تعدادی آنتی اکسیدان قوی هستند که می توانند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که این آنتی اکسیدان ها اثرات بالقوه مهار پراکسیداسیون لیپیدی داشتند. همین آنتی اکسیدان ها در نتیجه محافظت قدرتمند سلولی را فراهم می کنند.

بریدگی، جای زخم و سوختگی را التیام می بخشد.

گلاب از فواید تا موارد مصرف آن برای مو || پزشکت

گلاب ضد عفونی کننده وخواص ضد باکتریایی دارد که می تواند به بهبود سریعتر زخم ها کمک کند. این خواص می تواند به تمیز کردن و مبارزه با عفونت بریدگی ها و سوختگی ها کمک کند. آنها همچنین می توانند در بهبود سریع تر بریدگی ها، سوختگی ها و حتی اسکارها موثر باشند.

خلق و خو را تقویت می کند.

گلاب می تواند خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب قوی داشته باشد.یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که عصاره گلبرگ های رز می تواند سیستم عصبی مرکزی را در موش آرام کند. این منجر به اثرات ضد افسردگی و ضد اضطراب شد.

سردرد را تسکین می دهد.

گلاب و اسانس گل رز معمولاً در رایحه درمانی برای کمک به تسکین سردرد استفاده می شود. این ممکن است به دلیل اثرات تنش زدایی باشد که در بخش بالا مورد بحث قرار گرفت. یک مطالعه نشان می دهد بخار گلاب می تواند سردرد را تسکین دهد. گزینه دیگر این است که برای نتایج مثبت، کمپرس آغشته به گلاب را به مدت 45 دقیقه روی سر قرار دهید.

فواید گلاب: خاصیت ضد پیری دارد.

گلاب اغلب در محصولات زیبایی با هدف کاهش چین و چروک یافت می شود. این به این دلیل است که ممکن است در واقع اثرات ضد پیری داشته باشد. علاوه بر تسکین پوست تحریک شده، ممکن است در صورت استفاده موضعی، ظاهر چین و چروک را کاهش دهد.

مشکلات گوارشی را تسکین می دهد.

در طب عامیانه از گلاب برای کمک به هضم غذا و کاهش ناراحتی های گوارشی استفاده می شده است. بر اساس یک مطالعه در سال 2008 ، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گلاب می‌تواند تأثیر مثبتی بر هضم غذا داشته باشد و ناراحتی‌های گوارشی را تسکین دهد. همچنین ممکن است ترشح صفرا را بهبود بخشد که می تواند به هضم بیشتر کمک کند.

گلاب برای درمان آکنه و سایر بیماری های پوستی

گلاب از فواید تا موارد مصرف آن برای مو || پزشکت

خواص ضد التهابی گلاب می تواند به کاهش قرمزی پوست، جلوگیری از تورم اضافی و تسکین ناراحتی ناشی از آکنه کمک کند. مطابق باتحقیق در سال 2011 گلاب سرشار از ویتامین C و فنولیک است که آن را به یک گزینه طبیعی و ضد التهابی برای آکنه های ملتهب تبدیل می کند. این تحقیق همچنین به این نتیجه رسید که خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی گلاب می تواند به بهبود سریع تر بریدگی ها، سوختگی و جای زخم ها کمک کند.

طبق بررسی دیگر خواص ضد التهابی گلاب نیز ممکن است به کاهش تحریک روزاسه کمک کند. روزاسه یک بیماری شایع پوستی است که با قرمزی صورت، رگ‌های خونی قابل مشاهده و برجستگی‌های قرمز رنگ که اغلب پر از چرک هستند مشخص می‌شود.

گلاب به عنوان قابض

قابض ها معمولا برای تمیز کردن پوست، خشک کردن چربی و سفت کردن منافذ استفاده می شوند. گلاب که سرشار از تانن است، می تواند اثر سفت کنندگی روی پوست داشته باشد. همچنین به اندازه سایر قابض های مبتنی بر الکل برای پوست خشک کننده نیست.

برای برخی از افراد مبتلا به آکنه، مواد قابض می‌توانند پوست را تحریک کرده و منجر به بروز جوش‌ شود. قبل از استفاده از هر نوع قابض بر روی پوست خود با یک متخصص پوست صحبت کنید. علاوه بر آن، خواص ضد عفونی کننده گلاب می تواند از عفونت ها پیشگیری و درمان کند. بررسی های صورت گرفته در سال 2010 خواص ضد درد و ضد عفونی کننده گلاب را تایید کرد.

گلاب و PH پوست

pH پوست شما بین 4.1 تا 5.8 است. pH گلاب معمولاً 4.0 تا 4.5 است. بررسی منتشر شده در مجله Current Problems in Dermatology استفاده از محصولات مراقبت از پوست با سطح pH 4.0 تا 5.0 را پیشنهاد می کند، زیرا می تواند “تحریک و عدم تحمل پوست را به حداقل برساند”.

مصرف و فواید گلاب برای مو

گلاب از فواید تا موارد مصرف آن برای مو || پزشکت

استفاده از گلاب برای مو به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است. اما گلاب دارای خواص مفیدی است که ممکن است برای مو و پوست سر مفید باشد. گلاب یک قابض ملایم است که می تواند به کاهش چربی و شوره سر کمک کند .رایحه گل رز آرامش بخش و تسکین دهنده است. در حالی که این کیفیت ممکن است موهای شما را دوست‌داشتنی‌تر نشان ندهد، عطر گلاب که از موهایتان پخش می‌شود ممکن است به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. این عطر حتی ممکن است به تسکین سردرد و کاهش تحریک پذیری کمک کند. بسیاری از زنان با موهای مجعد به توانایی گلاب در آرام کردن موخوره و افزایش درخشندگی سوگند یاد می کنند.

راه های استفاده از گلاب برای موهایتان

می توانید گلاب را به صورت آماده بخرید یا خودتان آن را درست کنید. اگر گلاب می‌خرید، به دنبال گلاب باشید که حاوی مواد نگهدارنده اضافه‌شده مانند اتانول نباشد.

راه های استفاده از گلاب برای مو عبارتند از:

  • گلاب را به شامپو یا نرم کننده مورد علاقه خود اضافه کنید.
  • از یک بطری اسپری برای اسپریگلاب بر روی موهای خود استفاده کنید هر زمان که می خواهید موخوره را کاهش دهید یا عطری از عطر اضافه کنید.
  • بعد از شامپو کردن، یا بعد از شامپو کردن و حالت دادن به مو، آن را به عنوان آبکشی روی موها بریزید.بگذارید روی موهایتان بماند یا بعد از چند ساعت یا یک شب آن را آبکشی کنید.
  • گلاب را با استفاده از سواب های پنبه ای به طور مستقیم روی پوست سر بمالید. برای کاهش شوره سر و خارش، آن را به آرامی ماساژ دهید. شامپو بزنید و طبق معمول آبکشی کنید.

اگر می خواهید گلاب را در خانه درست کنید، با یک دوجین گل رز معطر شروع کنید. بسیاری از گونه‌های ترکیبی گل رز مدرن به‌جای رایحه، برای اندازه یا رنگ کشت می‌شوند، بنابراین قبل از خرید آن را استشمام کنید. شما همچنین به آب مقطر نیاز دارید.

برای شروع، گلبرگ‌های گل رز را به آرامی از ساقه‌هایشان جدا کرده و زیر آب گرم در یک آبکش بشویید. گلبرگ های گل رز را در یک قابلمه بزرگ قرار دهید و روی آن را با آب مقطر بپوشانید. در قابلمه را با درب بپوشانید. گلبرگ های رز را حدود 20 دقیقه روی حرارت متوسط ​​بجوشانید یا تا زمانی که گلبرگ ها رنگ خود را از دست بدهند. گلبرگ های گل رز را از گلاب صاف کرده و گلبرگ ها را دور بریزید. گلاب را در یک شیشه بزرگ یا چند شیشه کوچک در جای خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

نحوه استفاده از گلاب برای پوست

یک پنبه نرم یا پد پنبه ای را در گلاب خنک مرطوب کنید و به آرامی روی پوست تمیز بمالید. می تواند به از بین بردن چربی اضافی و کثیفی که پس از پاکسازی روی پوست شما باقی می ماند کمک کند. تمیز کردن منظم پوست با گلاب می تواند از ایجاد آکنه ناشی از مسدود شدن منافذ جلوگیری کند. علاوه بر این، گلاب نسبت به تونرهای پوستی حاوی الکل یا مواد شیمیایی، کمتر روی پوست شما خشک می کند.

آبرسانی و بازیابی تعادل pH. یک بطری اسپری کوچک را با گلاب پر کنید و از آن برای پاشیدن صورت خود استفاده کنید. این می تواند به آبرسانی پوست شما و بازگرداندن تعادل pH طبیعی آن کمک کند. بطری را برای طراوت بیشتر در یخچال نگهداری کنید.

تسکین چشم های خسته و کاهش تورم. دو پد پنبه ای را در گلاب خنک خیس کنید و به آرامی روی پلک های خود قرار دهید. بگذارید به مدت 5 دقیقه روی آنها بماند تا چشم های خسته و پف کرده تسکین یابد.

اشکال و دوز مصرف گلاب

گلاب از فواید تا موارد مصرف آن برای مو || پزشکت

یکی از خصوصیات غیر قابل انکار گلاب بوی آن است. سعی کنید انواع و ترکیبات مختلف گل رز را آزمایش کنید تا ببینید کدام رایحه را بیشتر دوست دارید. صدها گونه گل رز و احتمالاً هزاران هیبرید وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. همچنین می توانید موادی را به گلاب اضافه کنید که برای مو مفید هستند. اینها شامل گیاهانی مانند چند قطره روغن ضروری مانند اسطوخودوس یا رزماری است.

می توانید راحت گلاب بخرید یا درست کنید. می توانید آن را به صورت موضعی روی پوست بمالید یا آن را با مرطوب کننده ها یا روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل مخلوط کنید. همچنین می توانید از گلاب برای تهیه دمنوش گلاب یا چای گلبرگ استفاده کنید. اینها آبرسانی را بهبود می بخشد، فواید پوست را ارائه می دهد، ناراحتی های گوارشی را درمان می کند و گلودرد را تسکین می دهد.

خطرات احتمالی و عوارض ناشی از مصرف گلاب

کارشناسان مصرف گلاب را بی خطر می دانند. هیچ خطر شناخته شده ای برای عموم مردم برای استفاده موضعی یا مصرف آن وجود ندارد. تنها استثنا در صورتی است که به این ماده حساسیت داشته باشید.

می توانید گلاب بخرید یا خودتان آن را درست کنید. هنگامی که آن را دریافت کردید، راه های مختلفی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید، از جمله موارد زیر:

از آن به عنوان پاک کننده یا تونر صورت استفاده کنید. فقط بعد از شستشو با پاک کننده معمولی صورت خود را با گلاب بشویید.

حتی می توانید در دستور العمل هایی مانند چای سرد هیبیسکوس با گلاب استفاده کنید. با اضافه کردن آن به یک بطری اسپری یک غبار گلاب ایجاد کنید. این می تواند استرس را از بین ببرد. می‌توانید گلاب را روی مچ دست، صورت یا حتی روی بالش خود غبارآلود کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز