لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

وز شدن موها در سالمندان

موهای وز در سالمندان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر بعد از 20 سالگی و افزایش سن خود متوجه تغییر در موهایتان شده اید و نسبت به دهه 20 خود احساس شکنندگی، وز و خشکی بیشتری دارید، تنها نیستید. بدون شک همه ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم که بدن ما با افزایش سن تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و موهای ما یکی از اولین قسمت هایی از بدن است که این تغییر را با تغییرات بافتی و نازک شدن خودشان نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

اگرچه ما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم از سفید شدن موها جلوگیری کنیم یا روند پیری را کاهش دهیم، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم با چند محصول و ترفندهای زیبایی جلوی تاثیر آن را بر روی موهایمان بگیریم. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید اقداماتی را برای جلوگیری از آسیب تصادفی موهای خود انجام دهید. بنابراین، اگر متوجه علائم پیری موهایتان شده‌اید، نگاهی به این مقاله از پزشکت بیندازید تا بدانید که چرا با افزایش سن موهایتان وز می‌شوند و چه کارهایی می‌توانید برای درمان آن انجام دهید.

موهای خشک || پزشکت

تغییر ساختار مو با افزایش سن

بافت موهای ما به طور طبیعی با افزایش سن تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. البته، تغییرات بافتی قابل توجه به عواملی بستگی دارد که در زندگی اتفاق افتاده است، مانند اینکه آیا شما بچه دار شده اید، از شرایطی مانند آلوپسی رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید یا تحت درمان هایی مانند شیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درمانی قرار گرفته اید یا خیر؟ اما، به مرور زمان موها به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نازک‌تر، خشک‌تر، خاکستری‌تر و گاهی درشت‌تر و شکننده‌تر می‌شوند.

در واقع موهای وز یک اصطلاح مبهم است زیرا همه افراد دارای انواع مو و بافت متفاوتی هستند، اما به طور کلی وز وز شدن موها به این معنی است که بافت مو کمتر صاف شده که این وضعیت اغلب به دلیل کمبود آب ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. با رشد موها، آنها نمی‌تواند روغن‌های خود را تولید کند و برای تغذیه به روغن‌هایی که پوست سر ما تولید می‌کند نیاز دارند. این در حالی است که با افزایش سن، میزان تولید روغن ها کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابند و در نتیجه موها خشک تر و وز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

همراه با تغییر در تولید روغن، زمانی که موهای ما خاکستری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، کاهش ملانوسیت ها (ماده ای که به موهای ما رنگ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد) نیز باعث خشک شدن موها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این افت رنگدانه ساختار فولیکول مو را تغییر می‌دهد و باعث شکنندگی و وز وز شدن آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

چگونه موهای خشک و وز شده خود را صاف کنم؟

بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا سن 60 سالگی همه افراد بدون در نظر گرفتن قومیت و ژنتیک، مستعد ابتلا به حداقل درجاتی از سفیدی مو هستند. اگر چه خاکستری شدن موها یک واقعیت اجتناب ناپذیر زندگی است، اما، شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با چند راهکار تغییراتی را برای بهبود و تقویت موهای خود انجام دهید،از جمله:

از دکلره و رنگ کردن موها پرهیز کنید.

موارد مختلف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند سرعت وز و خشک شدن موهای شما را تشدید کنند. اگر تمام عمر موهای خود را رنگ کرده اید، این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تأثیر جدی بر سلامت و بافت موهای شما داشته باشد. دکلره با حل کردن ملانوسیت‌ها عمل می‌کند و آن را برای تغییر رنگ جدید آماده می‌کند. اما اگر می‌خواهید سلامت موهایتان را طولانی‌تر کنید، احتمالاً بهتر است که از رنگ و دکلره کردن آن خودداری کنید.

از گرما دوری کنید.

اگر دائماً موهای خود را با سشوار خشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، دمای بالا می‌تواند رطوبت تارهای شما را از بین ببرد و منجر به موخوره بیشتر شود، بنابراین سعی کنید موهای خود را تا حد امکان با هوا خشک کنید.

ماسک مو || پزشکت

از ماسک استفاده کنید.

هر هفته از یک ماسک مو واقعاً مغذی مانند ماسک موی نارگیل و انجیر فوق العاده مغذی استفاده کنید. انواع ماسک موها با تامین مواد مورد نیاز که موهای خشک به آن نیاز دارند، باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که آنها صاف تر و درخشان تر به نظر برسند. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از مکملی استفاده کنید تا موهای خود را از داخل مرطوب و تغذیه کنید.

چرا با افزایش سن موها خشک و وز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند؟

در دوران یائسگی، تغییرات هورمونی متعدد در بدن زنان اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد که باعث بروز علائم زیادی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. یکی از این علائم شامل خشک و وز شدن مو با افزایش سن است. از طرفی هم افت و کاهش سطح استروژن و پروژسترون که با افزایش سن رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث کاهش سرعت رشد موها شده به این معنی که موها نازک تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که کاملا طبیعی است.

وقتی سطح استروژن شما کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، فولیکول های مو بیشتر در معرض تاثیر آندروژن ها (تستوسترون) قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند و فولیکول های موی برخی افراد از نظر ژنتیکی به تستوسترون حساس هستند. در این مورد فولیکول های موی شما ممکن است شروع به کوچک شدن کنند و باعث شود موهای شما با هر چرخه رشد ریزتر رشد کنند. بنابراین شما ممکن است شروع به مشاهده بیشتر پوست سر خود، به خصوص در قسمت جلو، بالا و تاج به دلیل ریزش مو کنید. به این حالت “آلوپسی آندروژنتیک” می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند که یک نوع ریزش مو پیشرونده است.

راهی برای متوقف کردن روند طبیعی پیری وجود ندارد، بنابراین بهتر است تا حد امکان از موهای مراقبت کنید. با این حال، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با نکات ذکر شده در بالا، این روند را کاهش دهید و موهای خود را قوی نگه دارید.

علامت هشدار دهنده پیری مو

در بسیاری از افراد اولین علائم پیری در موهای آنها بروز پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. پس شما هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با شناخت این علائم و اقدام مناسب و فوری برای کاهش آنها از پیری زودرس خود پیشگیری کنید. رایج ترین این علائم عبارتند از:

خاکستری یا سفیدی موها

موی سفید یکی از اولین نشانه های پیری مو است و به دلیل کمبود رنگدانه تولید شده در فولیکول های پیر مو ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اکثر افراد در دهه 30 و 40 زندگی خود متوجه اولین خاکستری شدن موهای خودشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

خشکی موها

به گفته هدر هیلاری لوید، متخصص پوست فلوریدا، در مقاله ای از هافینگتون پست، موها در دوران پیری ممکن است خشک شوند. این وضعیت به دلیل کوچک شدن غدد چربی که مانع از رسیدن روغن طبیعی به مو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. یک درمان ساده برای خشکی مو ناشی از افزایش سن، اضافه کردن رطوبت و استفاده از روغن های گیاهی است. مرطوب کردن مو با شامپوها و نرم کننده های ملایم و به دنبال آن سرم یا روغن مو، به نرمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و حالت پذیری مو کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

نازک شدن مو

فولیکول‌های مو همچنین می‌توانند موهای نازکی را ایجاد کنند که می‌تواند باعث شود فرد طوری به نظر برسد که در حال طاس شدن است. ما روزانه حدود 100 تار مو تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم. با این حال، اگر سرعت شکنندگی موها نسبت به رشد مو های شما بیشتر باشد، احتمال نازک شدن آنها زیاد است. برخی داروهای طبیعی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در درمان نازک شدن موها موثر باشند شامل روغن آووکادو، روغن نارگیل و آب آلوئه ورا هستند.

موهای شکننده

در صورت خشکی بیش از حد، موههای شما خاصیت ارتجاعی خودشان را از دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند که این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعش شکنندگی آنها شود.

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که موهای شما شکننده است، از مواد شیمیایی و ابزارهای داغ استفاده نکنید. در عوض، از نرم کننده غنی از پروتئین  برای تقویت پیوندهای داخل موهای خود استفاده کنید. همچنین مصرف مکمل بیوتین را در نظر بگیرید که تولید موهای سالم را تشویق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و ظاهر موهای فرسوده را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

روغن زردآلو || پزشکت

کدر شدن موها

عدم درخشندگی، که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن، عدم تعادل هورمونی، تجمع محصول، آلودگی یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باشد، همگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منجر به کدر شدن مو شوند. از یک نرم کننده آبرسان استفاده کنید. روغن‌های مغذی مانند زیتون، ویتامین E یا روغن زردآلو را روی آن بمالید تا به موها کمک کند درخشندگی و شفافیت خودش را به دست بیاورند.

محو شدن رنگ مو

بر اساس مقاله ای در وب سایت کتابخانه کنگره ، ماده شیمیایی اوملانین رنگ تیره تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، در حالی که فائوملانین به ایجاد رنگ های روشن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که این دو در درجات مختلف با هم ترکیب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، مجموعه ای از رنگ مو ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

با افزایش سن، این سلول های تولید کننده رنگدانه تخریب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و رنگ موهای شما را تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. هیچ چیز نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند رنگ طبیعی موهای شما را بازگرداند، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با استفاده از نرم کننده عمیق، براق کننده و سرم ها در رژیم مراقبت از مو، به شاداب تر شدن آن کمک کنید.

چگونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با افزایش سن مو های خود را احیا کنید؟

بهترین راه برای درمان نازک شدن مو در دوران یائسگی، استفاده از قطره‌های محرک و ضد آندروژنیک پوست سر است. درمان‌های نسخه‌ای مانند قطره ضد آندروژن ماینوکسیدیل نیز وجود دارد. این قطره‌ها با رویکردی دو طرفه اثر می‌کنند. ماینوکسیدیل با طولانی‌کردن مو، رشد مو را تحریک می‌کند. اما با این حال  همیشه توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم اگر تغییرات مو باعث ناراحتی قابل توجهی برای شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود با پزشک خود مشورت کنید.

حوله را کنار بگذارید.

وقتی دوش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرید و سپس موهای خود را با حوله خشک کنید، ممکن است ناآگاهانه به موهای خود آسیب زیادی وارد کنید. بافت خشن بیشتر حوله‌ها می‌تواند به‌طور باورنکردنی روی تارهای موی ظریف ساینده باشد، بنابراین در عوض، از یک پوشش موی مناسب برای خشک کردن موهای خود استفاده کنید.

 به کوتاه کردن موهای خود ادامه دهید یا موهای خود را کوتاه کنید.

بسیاری از خانم ها مدل موهای کوتاه تر را انتخاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اگرچه لزوماً مجبور نیستید موهایتان را کوتاه کنید، اما مرتب کردن موهایتان باعث می‌شود موهای شما عالی به نظر برسند.

به آرامی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌موهای خود را شانه بزنید.

یک برس یا شانه بخرید که واقعاً روی موهای شما ملایم باشد تا کمتر به آنها آسیب برساند. موها به ویژه زمانی که خیس هستند ضعیف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، بنابراین هنگام حالت دادن به آنها بعد از حمام یا دوش گرفتن مراقب باشید.

استرس را مدیریت کنید.

استرس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تأثیر منفی بر روی مو، داخل و خارج داشته باشد. در حالی که استرس در واقع موهای شما را سفید یا خاکستری نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، اما در دهه 30 یا 40 سالگی روند خاکستری شدن موها را تسریع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

راه های زیادی برای مدیریت استرس وجود دارد. ماساژ سر، تنفس عمیق یا درمان‌های بسیار زیادی برای مدیریت استرس وجود دارند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از آنها استفاده کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.