لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عوارض مکمل ویتامین E

عوارض مصرف مکمل ویتامین E | پزشکت

فهرست مطالب

عوارض مکمل ویتامین E

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از عوارض مکمل ویتامین E می توان باعث رقیق شدن خون شده و منجر به خونریزی مهلک شود. به همین ترتیب می تواند در لخته شدن خون تداخل ایجاد کند، که دفاع طبیعی بدن شما در برابر خونریزی بیش از حد پس از آسیب است.

ویتامین E یک ویتامین ضروری است که بسیاری از نقش های مهم را در بدن شما بازی می کند. با این حال، مانند بسیاری از ویتامین ها، مصرف بیش از حد آن نیز می تواند منجر به عوارض سلامتی شود. مصرف بیش از حد ویتامین E به عنوان سمیت ویتامین E شناخته می شود. در این مقاله سمیت ویتامین E از جمله علائم و عوارض جانبی آن و همچنین نحوه درمان و پیشگیری از آن بررسی می شود.

مسمومیت ویتامین E چیست؟

مسمومیت ویتامین E وقتی رخ می دهد که مقدار بیش از حد ویتامین E در بدن.جمع شده و باعث عوارض سلامتی شود.

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. حتی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان های خاص، مشکلات بینایی و اختلالات مغزی را کاهش دهد.

یکی از وظایف اصلی آن این است که رگ های خونی را باز نگه دارد و از تشکیل لخته در رگ های خونی شما جلوگیری کند.

ارزش روزانه (DV) ویتامین E 15 میلی گرم در روز است. غذاهای زیر غنی از ویتامین E هستند:

  • سبزیجات: اسفناج، کلم بروکلی
  • میوه ها: کیوی، انبه، گوجه فرنگی
  • آجیل و دانه ها: دانه های آفتابگردان، بادام، فندق، کره بادام زمینی، بادام زمینی
  • روغن ها: روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ، روغن جوانه گندم، روغن ذرت

با توجه به اینکه ویتامین های محلول در چربی در چربی ذخیره می شوند، می توانند در چربی بدن شما جمع شوند. به خصوص اگر مقادیر بیش از حد از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها را مصرف کنید.

برای ویتامین E، حد فوقانی (UL) یا مقداری که اکثر افراد می توانند روزانه از طریق غذا و مکمل ها بدون عارضه مصرف کنند 1000 میلی گرم است.

 به طور کلی، ویتامین E یک ویتامین آنتی اکسیدان محلول در چربی است. اگر در دوزهای بالا مصرف شود، می تواند در چربی بدن جمع شده و عوارضی ایجاد کند.

چه کسانی به مکمل ویتامین E نیاز دارند؟

عوارض مصرف مکمل ویتامین E | پزشکت

بسیاری از افراد به امید بهبود سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به سرطان یا تقویت مو، پوست و ناخن های خود از طریق اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین و بالقوه ضد پیری از مکمل های ویتامین E استفاده می کنند. با این حال، مکمل های ویتامین E غیر ضروری هستند و فایده کمی دارند مگر اینکه شما دچار کمبود در ویتامین باشید.

افرادی که رژیم های کم چربی را رعایت می کنند و یا افرادی که اختلالاتی در توانایی هضم و جذب چربی آنها دارند، مانند بیماری کرون یا فیبروز کیستیک، ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین E باشند.

تا زمانی که کمبود ویتامین E نداشته باشید، احتمالاً نیازی به مکمل با آن نخواهید داشت. اگر دچار اختلال سوء جذب چربی هستید یا رژیم کم چربی را دنبال می کنید، ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین E قرار داشته باشید.

عوارض و علائم مصرف بیش از حد ویتامین E

مصرف بیش از حد ویتامین E می تواند باعث رقیق شدن خون شده و منجر به خونریزی مهلک شود. به همین ترتیب می تواند در لخته شدن خون تداخل ایجاد کند، که دفاع طبیعی بدن شما در برابر خونریزی بیش از حد پس از آسیب است.

مصرف بیش از حد ویتامین Eهمچنین با افزایش خطر سکته مغزی خونریزی دهنده، یا سکته مغزی ناشی از خونریزی در مغز مرتبط است. علاوه بر این، یک بررسی نشان می دهد که مصرف بیش از حد ویتامین E با خطر بالاتر مرگ و میر ناشی از هر علتی مرتبط است. اما تحقیقات بیشتری برای کشف این احتمال لازم است. با توجه به این خطرات بالقوه شدید، نباید مقادیر زیادی مکمل ویتامین E مصرف کنید.

باورهای غلط در مورد مصرف بیش از حد ویتامین E

برخی معتقدند افرادی که سطح بالاتری از ویتامین E دارند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. اما یک مطالعه که بیش از 14000 مرد آمریکایی را به مدت 8 سال دنبال کرد، نشان داده که مصرف مکمل های ویتامین E هیچ تاثیری بر پیشگیری از بیماری های قلبی نداشته است. در حقیقت، این مطالعه مشخص کرد که ویتامین E با خطر بیشتری برای سکته مغزی مرتبط است.

مطالعه دیگری که به مدت 5 سال 35000 مرد را دنبال کرد، نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین E هیچ تاثیری در کاهش خطر ابتلا به هر نوع سرطان ندارد. در پیگیری های سال 2011 مشخص شد که شرکت کنندگان در مطالعه که ویتامین E مصرف کرده بودند در واقع 17 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات بودند.

به طور گسترده ای ادعا می شود که ویتامین E به تسریع در بهبود و کاهش جای زخم هنگام استفاده بر روی پوست کمک می کند. در حالی که مطالعات کمی انجام شده است که این را پشتیبانی می کند. بزرگترین تحقیقات نشان می دهد که ویتامین E به بهبود سریع زخم های پوستی کمک نمی کند.

یک بررسی نشان داده روغن زدن ویتامین E بر روی پوست شما می تواند ظاهر زخم را بدتر کند. یا به طور کلی هیچ تأثیری نداشته باشد. حدود یک سوم از شرکت کنندگان دچار درماتیت تماسی، که نوعی بثورات پوستی است، شده اند.

تداخلات بالقوه دارویی با ویتامین E

عوارض مصرف مکمل ویتامین E | پزشکت

به نظر می رسد خطر تعامل ویتامین E با داروها هنگامی که در سطوح طبیعی مصرف می شود، کم است.

با این حال، مکمل های ویتامین E با میزان بالا (آنهایی که بیش از 300 میلی گرم در روز تأمین می کنند) می توانند با رقیق کننده های خون آسپرین و وارفارین تداخل کنند.

آنها همچنین می توانند با تاموکسیفن، دارویی که برای درمان سرطان پستان استفاده می شود، و سیکلوسپورین، سرکوب کننده سیستم ایمنی که توسط افرادی که پیوند عضو انجام داده اند، تداخل داشته باشد.

اگر در مورد تداخلات بالقوه بین مکمل های ویتامین E و داروهای خود نگرانی دارید، باید با پزشک و یا دارو ساز خود مشورت کنید. اما به طور کلی مصرف بیش از حد ویتامین E ممکن است باعث رقیق شدن بیش از حد خون شود. حتی منجر به سکته مغزی یا افزایش خطر مرگ گردد. مکمل های با دوز بالا ممکن است در رقیق کننده های خون، تاموکسیفن و سیکلوسپورین تداخل ایجاد کنند.

 پیشگیری از عوارض مصرف ویتامین E

عوارض مصرف مکمل ویتامین E | پزشکت

درمان سمیت جزئی ویتامین E شامل قطع مصرف مکمل ویتامین Eاست. اما عوارض جدی تر ممکن است نیاز به درمان های پزشکی داشته باشد.

بهترین راه برای جلوگیری از سمیت ویتامین E این است که میزان دریافت روزانه ویتامین E (چه از طریق مکمل ها و چه از طریق غذاها) را زیر UL 1000 میلی گرم در روز نگه دارید. مصرف بیش از حد دوز بعید است که فقط در اثر خوردن غذاهای غنی از ویتامین E رخ دهد.

مکمل های ویتامین E ممکن است در صورت مصرف بیش از 300 میلی گرم در روز، با داروها تداخل کنند. یک بررسی نشان داد که افزایش خطر سکته در افرادی که 180 میلی گرم در روز مصرف می کنند، وجود دارد.

با این حال، اکثر مردم تقریباً به این مقدار نیاز ندارند، زیرا DV تنها 15 میلی گرم است. اگر در مورد مکمل های ویتامین E سوال یا نگرانی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین، مطمئن شوید که این مکمل ها را در مکانی امن و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. از آنجا که ویتامین E محلول در چربی است، خطر سمیت و عوارض آن را در کودکان افزایش می دهد. درمان سمیت ویتامین E شامل قطع مصرف مکمل های ویتامین E است. برای جلوگیری از آن، روزانه بیش از 1000 میلی گرم ویتامین E بین غذا و مکمل ها مصرف نکنید.

عوارض مصرف روغن ویتامین E برای پوست

برخی از متخصصان استدلال می کنند که مصرف مقادیر زیاد هر آنتی اکسیدان هیچگونه ارزش پیشگیرانه و درمانی واقعی ندارد مگر اینکه دچار کمبود ویتامین E باشید.

در مارس 2005، محققان از محققان پزشکی جان هاپکینز مقاله ای را در Annals of Internal Medicine منتشر کردند که ادعا می کند دوزهای بالای ویتامین E ممکن است مرگ و میر را به طور کلی افزایش دهد. یافته های آنها، بر اساس بررسی 19 آزمایش بالینی، طوفانی از مخالفت ها را ایجاد کرد، اما اثبات علمی بسیار کم بود.

 به احتمال زیاد مصرف روغن ویتامین E اثرات مثبتی روی پوست شما نخواهد داشت. حتی خطر زیادی برای ایجاد بثورات پوستی را به همراه دارد. در مورد مصرف ویتامین E به صورت داخلی، اگر دوز توصیه شده را مصرف کنید، نسبتاً بی خطر تلقی می شود. دوزهای بیش از حد زیاد ویتامین E توصیه نمی شود.

مصرف ویتامین E در بارداری

عوارض مصرف مکمل ویتامین E | پزشکت

غلظت ویتامین E مادر هنگام تولد 4 تا 5 برابر بیشتر از غلظت نوزادان است. مکمل مادرانه 15 تا 30 میلی گرم ویتامین E در روز هیچ تاثیری بر میزان ویتامین E مادر یا جنین در دوره بارداری نداشت. هیچ عارضه بارداری مادر یا جنین در دو حالت کمبود یا اضافی ویتامین E دیده نشده است. یک مطالعه وزن کم هنگام تولد را با دوز بالای مکمل ویتامین E در دوران بارداری نشان داد. وزن های پایین از نظر بالینی قابل توجه نبوده و ممکن است به دلیل عوامل دیگری باشد. بیماران با تغذیه خوب باید ویتامین E کافی را از رژیم غذایی دریافت کنند. اگر رژیم غذایی ضعیف باشد، ممکن است فرد به مکمل نیاز داشته باشد. کمبود ویتامین E در کمتر از 10 درصد بارداری ها رخ می دهد.

سخن آخر

ویتامین E یک ماده مغذی ضروری است. اما مصرف بیش از حد آن، به خصوص هنگام مصرف مکمل ها می تواند منجر به بروز عوارض شود. سمیت ویتامین E می تواند عوارض شدیدی مانند رقیق شدن خون ایجاد کند. حتی ممکن است خطر سکته مغزی و مرگ را به هر علتی افزایش دهد.

برای پیشگیری از سمیت ویتامین E، مطمئن شوید که بیش از 1000 میلی گرم در روز ویتامین E بین مکمل ها و غذا دریافت نمی کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-e-overdose#bottom-line

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/truth-about-vitamin-e-oil#myths-about-vitamin-e

https://www.drugs.com/pregnancy/vitamin-e.html

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز