لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پوست و مو و زیبایی

ناخن های شکننده و درمان آنها

ناخن های شکننده و درمان آنها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شکنندگی ناخن ها یا اونیکوسزیزیا به شرایطی گفته می شود که ناخن ها نرم و نازک شده و اغلب با شکاف همراه می شوند.  به طور کلی، ناخن ها ساختارهای سختی هستند که از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند. آنها به محافظت از انگشتان در برابر آسیب کمک می کنند. با این حال، عوامل مختلف شیمیایی و محیطی می توانند آنها را شکننده کنند. این عوامل شامل شستن مکرر دست، شنا و سایر اشکال خیس و خشک شدن مکرر ناخن ها است. در بعضی موارد، شکنندگی ناخن ها شاید نشانه کمبودهای تغذیه ای و بیماری باشد.

ناخن های شکننده چقدر رایج است؟

ناخن های شکننده یک اتفاق معمول در تنظیمات پوستی است. حدود 20٪ مردم مشکل شکنندگی ناخن ها دارند. مشخص شده است که این مشکل در زنان شایع تر از مردان است.

انواع ناخن شکننده

ناخن های شکننده و درمان آنها | پزشکت

ناخن های شکننده به دو نوع دسته بندی می شوند:

ناخن های خشک و شکننده. خشکی ناخن ها و کوتیکول ها یک مشکل معمول ناشی از کمبود رطوبت به دلیل شستن بیش از حد دست ها یا استفاده از خشک کن های هوا است.

ناخن های نرم و شکننده. رطوبت زیاد باعث شکنندگی ناخن ها می شود. این می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض مواد شوینده، پاک کننده لاک ناخن و پاک کننده های خانگی باشد.

علل ناخن های شکننده

شکنندگی ناخن ها می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  • رطوبت کم
  • عفونت قارچی
  • کم کاری تیروئید
  • تماس طولانی مدت با آب
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سموم
  • کمبود تغذیه ای، از جمله ویتامین ها یا پروتئین ها
  • استفاده از ناخن مصنوعی، چسب ناخن، و لاک ژل
  • درمان سرطان شامل درمان های هدفمند و شیمی درمانی
  • کهولت (افراد بالای 50 سال مستعد شکنندگی ناخن ها هستند).
  • تکرار یا استفاده بیش از حد از لاک ناخن و پاک کننده های لاک
  • آسیب ناخن به دلیل قطع آن، ناخن های بلند، یا شماره گیری تلفنی، و موارد دیگر
  • سندرم رینود، که بر گردش خون در اندام ها تأثیر می گذارد، باعث کمبود اکسیژن رسانی به ناخن ها می شود.
  • پسوریازیس ناخن، با رشد بیش از حد سلولهای پوستی در سطح، منجر به زبری، خرد شدن و جمع خون در زیر ناخن ها می شود.
  • کم خونی ناشی از فقر آهن، که به دلیل کم بودن سطح هموگلوبین باعث کمبود اکسیژن می شود. کمبود آهن در بدن باعث شکننده شدن ناخن ها و به شکل ماه می شود که به آن کولیونشیا می گویند.

علائم مرتبط با ناخن های شکننده

ناخن های شکننده می توانند همراه با علائم و نشانه های زیر ظاهر شوند:

  • خشکی
  • ناخن های نازک
  • شکستن یا شکافتن ناخن ها
  • لایه لایه شدن ناخن از بستر آن

درمان ناخن های شکننده

ناخن های شکننده و درمان آنها | پزشکت

ناخن های شکننده یک مشکل رایج است و اکثر افراد مبتلا به این بیماری اغلب ناخن های خود را در موقعیت های اجتماعی پنهان می کنند. با این حال، ناخن های شکننده با مراقبت از خود، مانند پیشگیری از قرار گرفتن در معرض آب زیاد یا مواد شیمیایی، به راحتی قابل درمان هستند. اگر اقدامات ساده خودمراقبتی یا درمان مستقیم ناخن جواب نداد یا علائم بدتر شد، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

پزشک احتمال دارد بسته به علت شکنندگی ناخن ها، درمان های زیر را توصیه کند:

مکمل ها

اگر شکنندگی ناخن ناشی از کم خونی فقر آهن باشد، شاید مکمل آهن تجویز شود. همچنین، مکمل های بیوتین می توانند از خشکی یا شکنندگی ناخن پیشگیری کرده و باعث بهبود بافت ناخن شوند. هر روز دوز 2.5 میلی گرم بیوتین یا 10 میلی گرم سیلیسیم می تواند به طور قابل توجهی سلامت ناخن را بهبود بخشد.

تقویت کننده ناخن

می توانید برای استفاده از کرم ها و ژل های تقویت کننده ناخن با پزشک خود مشورت کنید. هیالورونیک اسید یکی دیگر از عوامل تقویت کننده ناخن است که می تواند ناخن های شکننده را درمان کند.

مرطوب کننده ناخن مرطوب

شما می توانید به دنبال خدمات فوق العاده آبرسانی به ناخن ها باشید که با استفاده از کرم های تقویت کننده ناخن و روغن های طبیعی در سالن و به توصیه متخصص پوست انجام می شود.

تشخیص ناخن های شکننده

تشخیص شکنندگی ناخن ها به دلیل تعداد علل احتمالی و علائم بسیار متنوع شاید مشکل باشد. پزشک برای ارزیابی علل احتمالی می تواند با ارزیابی تاریخچه پزشکی و سلامت کلی شروع کند.

تشخیص بیشتر می تواند براساس آزمایشات زیر باشد:

  • معاینه فیزیکی. این شامل توجه به وضعیت ناخن ها و بررسی سایر علائم مرتبط با آن در بدن است.
  •  آزمایش خون. این به تعیین کمبودهای تغذیه ای، از جمله کمبود آهن و روی کمک می کند.
  • بیوپسی. در بعضی موارد، پزشک احتمال دارد نمونه ای از بافت کوتیکول را گرفته و برای مشاهده میکروسکوپی ارسال کند.

درمان های خانگی ناخن های شکننده

ناخن های شکننده و درمان آنها | پزشکت

درمان های خانگی زیر می تواند به بهبود مشکل شکنندگی ناخن ها کمک کند:

ناخن ها را با روغن نارگیل ماساژ دهید.

ماساژ ناخن ها با روغن نارگیل به تقویت بستر ناخن کمک می کند. روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب سالم است که ناخن ها را به شدت مرطوب می کند، ناخن های ضعیف و شکننده را تقویت و تغذیه می کند. این روغن می تواند روی بستر ناخن عمل کرده و رشد ناخن را تقویت کند. ماساژ ناخن ها با روغن نارگیل همچنین می تواند گردش خون را افزایش داده و رطوبت را حفظ کند. می توان به جای روغن نارگیل از روغن بادام استفاده کرد. ۱-۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را گرم کنید و آن را به ناخن ها بمالید. آن را به مدت 4-6 دقیقه سه بار در روز ماساژ دهید.

ناخن ها را در سرکه سیب خیس کنید.

سرکه سیب (ACV) دارای مواد مغذی مختلفی از جمله آهن، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است که ناخن ها را تغذیه و تقویت می کند .اسید مالیک و اسید استیک موجود در ACV به عنوان عوامل ضد قارچ و ضد باکتری عمل می کند که می تواند به پیشگیری و مدیریت عفونت ناخن کمک کند. قسمت های مساوی ACV و آب را رقیق کنید. ناخن های خود را چند دقیقه در محلول خیس کرده و کوتیکول ها را به آرامی به عقب برانید. این درمان را یک بار در روز و به مدت یک هفته انجام دهید.

از نمک دریا برای ناخن ها استفاده کنید.

نمک دریا و خیساندن آن درآب می تواند به تقویت ناخن های شکننده کمک کند. یک حمام نمک دریا و آب برای ناخن ها می تواند ناخن های شکننده را تقویت کرده و کوتیکول ها را نرم کند. 1 قاشق غذاخوری نمک دریا را در یک کاسه آب گرم حل کنید. دستان خود را هر روز به مدت زمان 15-20 دقیقه در محلول قرار دهید.

برای ناخن ها از ویتامین E استفاده کنید.

ویتامین E می تواند سلامت ناخن را بهبود بخشد. مالیدن روغن ویتامین E به ناخن ها می تواندعلاوه برتقویت ناخن ها باعث جوان سازی آنها شود. کپسول ویتامین E را سوراخ کنید. روغن غلیظ را به هر ناخن بمالید.

آب لیمو و روغن زیتون را استفاده کنید.

خیساندن ناخن ها در روغن زیتون و آب لیمو می تواند به درمان شکنندگی آن ها کمک کند. روغن زیتون و آبلیمو از عوامل طبیعی متداولی هستند که برای درمان های مختلف پوستی از جمله ناخن های شکننده استفاده می شوند. روغن زیتون می تواند به کوتیکول ناخن نفوذ کرده و به تقویت و ترمیم آنها کمک کند. آب لیمو می تواند در هنگام از بین بردن لکه ها و براق شدن رنگ ناخن ها، به مدیریت ناخن های آسیب دیده کمک کند. ۱قاشق غذاخوری آب لیمو تازه را با 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. مخلوط را گرم کنید. مخلوط را روی ناخن های خود ماساژ دهید. نوک انگشتان خود را به مدت 20 دقیقه در آن خیس کنید.

برای ناخن ها از روغن درخت چای استفاده کنید.

ناخن های شکننده و درمان آنها | پزشکت

روغن درخت چای دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد قارچی است که می تواند به بهبود شکنندگی ناخن ناشی از عفونت های قارچی کمک کند. چند قطره روغن درخت چای را با ½ قاشق غذاخوری روغن ویتامین E رقیق کنید. ترکیب روغن را روی ناخن های خود ماساژ دهید. ناخن های خود را بعد از نیم ساعت با آب ولرم بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید. این نتیجه را دو بار در ماه تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

ناخن های خود را به آب پرتقال آغشته کنید.

آب پرتقال دارای مقدار زیادی اسید فولیک است که برای سلامت ناخن مفید است. آب پرتقال تازه را گرفته و ناخن های خود را به مدت 10-15 دقیقه در آن خیس کنید و با آب گرم بشویید. این روش درمانی را روزانه تا 3 هفته تکرار کنید.

پیشگیری از شکنندگی ناخن ها

به منظور کنترل و پیشگیری از شکنندگی ناخن ها، مراقبت مناسب از ناخن ها ضروری است. اقدامات خودمراقبتی زیر می تواند مفید باشد:

دستان خود را به طور مرتب مرطوب کنید.

همیشه پس از شستن دست ها، از مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین می توانید از روغن ناخن حاوی لانولین یا آلفا هیدروکسی اسید استفاده کنید. با این حال، اگر ناخن ها به جای خشک بودن نرم است، از استفاده بیش از حد مرطوب کننده ها خودداری کنید.

از مواجهه طولانی مدت با آب خودداری کنید.

فعالیت هایی که ناخن ها را در معرض آب قرار می دهد، از جمله شستن مکرر دست ها، دلیل عمده ضعف و شکنندگی ناخن ها است. بنابراین از فعالیتهای طولانی مدت با آب پرهیز کنید. برای پیشگیری از قرار گرفتن در معرض آب هنگام انجام کارهای منزل، مانند شستن ظرف ها، می توانید دستکش لاستیکی آستر پنبه ای بپوشید.

مانیکور را محدود کنید.

مانیکور را خیلی زیاد انجام ندهید زیرا این کار شامل غوطه وری طولانی مدت ناخن ها در آب و استفاده از مرطوب کننده ها است. از مانیکور ژل به خصوص در زمستان ها خودداری کنید، زیرا باعث خشکی ناخن و آسیب به آن در هنگام برداشتن می شود.

علاوه بر این، پیشگیری از برداشتن کوتیکول ها بسیار مهم است زیرا با مهر و موم کردن صفحه ناخن و پوست به پیشگیری از عفونت کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که تکنسین قبل از مانیکور، تمام ابزار را ضد عفونی کرده باشد تا از شیوع عفونت پیشگیری کند.

از استفاده بیش از حد از مواد پاک کننده لاک ناخن خودداری کنید. از استفاده محصولات مملو از مواد شیمیایی مانند لاک و پاک کننده ناخن خودداری کنید زیرا باعث خشکی و بسترهای ناخن و ضعف و شکنندگی ناخن ها می شود.

حمام مومی پارافین انجام دهید.

نوک انگشتان خود را به مدت 10-20 دقیقه در حمام موم پارافین خیس کنید و پس از خشک شدن موم را از آن جدا کنید. این روش درمانی می تواند ناخن ها را مرطوب و آرام کند.

از ناخن های مصنوعی خودداری کنید.

بسیاری از افراد برای پنهان کردن ناخن های کوتاه یا شکننده از ناخن های ساختگی استفاده می کنند، اما انجام این کار در واقع می تواند شرایط را بدتر کند. از آنجا که ناخن های ساختگی روی ناخن ها چسبانده می شوند، فاصله بین آنها رشد عفونت های باکتریایی را امکان پذیر می کند.

از ضد عفونی کننده های حاوی الکل استفاده نکنید.

ناخن های شکننده و درمان آنها | پزشکت

از آنجا که مواد ضد عفونی کننده دست از الکل تشکیل شده است، استفاده مکرر از آنها می تواند باعث خشکی شود. بنابراین، بهتر است از آب و صابون برای شستن دست ها در هر زمان ممکن استفاده کنید.

  • ناخن های خود را به درستی صاف کنید. از یک صاف کننده ناخن نرم و از آن در یک جهت و با فشار ملایم برای فرم دادن به ناخن های خود استفاده کنید.
  • ناخن های خود را تمیز نگه دارید. ناخن های خود را مرتب نگه دارید تا از شکاف و شکستگی ناشی از ضربه پیشگیری شود.
  • ناخن های خود را نجوید. از جویدن ناخن های خود خودداری کنید زیرا باعث آسیب به کوتیکول ناخن می شود.
  • هیدراته بمانید. نوشیدن مقدار زیادی آب برای پیشگیری از خشکی ناخن ضروری است. همچنین می توانید غذاهای غنی از آب مانند خیار و هندوانه مصرف کنید.

یک رژیم غذایی مناسب مصرف کنید.

رژیم غذایی خود را برای حفظ سلامت ناخن اصلاح کنید. برای حفظ سلامت ناخن ها بسیار مهم است که رژیم خود را بهبود ببخشید. از آنجا که ناخن های شکننده اغلب به دلیل کمبودهای تغذیه ای به وجود می آیند، اطمینان حاصل کنید که برای پیشگیری و بهبود شکنندگی ناخن ها، منابع غذایی غنی از ویتامین های A، B، C، D و E، روی، اسید فولیک، آهن، کلسیم و بیوتین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این برای سلامت کلی بدن نیز مفید است.

سخن آخر

ناخن های شکننده اغلب یک مشکل خفیف است که با خشکی، برجستگی و خطوط مشخص می شود. در حالی که این وضعیت از عوامل محیطی ناشی می شوند ولی در مواردی نیز می توانند ناشی از شرایط پزشکی مانند مشکلات تیروئید باشند. ناخن های شکننده معمولاً باعث اضطراب اجتماعی می شوند. بنابراین، بهتر است برای تشخیص مناسب و درمان مناسب به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

منبع : https://www.emedihealth.com/treat-brittle-nails.html

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز