لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

لکه های سیاه روی پوست، علل و درمان خانگی آن

لکه های سیاه روی پوست، علل و درمان خانگی آن | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


لکه های سیاه روی پوست یا هایپرپیگمانتاسیون تغییر رنگ پوست است که منجر به ایجاد لکه های تیره می شود. در هایپرپیگمانتاسیون ناحیه آسیب دیده، تیره تر از بقیه پوست به نظر می رسد. با قرار گرفتن در معرض آفتاب این وضعیت بدتر می شود. هایپرپیگمانتاسیون یک اصطلاح کلی است. تغییر رنگ پوست ناشی از لکه های آکنه، کک و مک هایی که به لکه های خورشیدی تبدیل شده اند، یا تیره شدن پوست به دلیل شرایطی مانند پسوریازیس و اگزما همگی دچار هایپرپیگمانتاسیون می شوند.

اکثر زنان به ویژه در 30 سالگی، رنگدانه ای روی پوست خود دارند. این رنگدانه ها به دلیل تولید بیش از حد ملانین اتفاق میفتد. اما گاهی اوقات، تولید ملانین به هم می ریزد و پوست شما دارای لکه های تیره و ناهموار می شود. این مشکل پوستی که هیپرپیگمانتاسیون نیز نامیده می شود، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اما خوشبختانه می توان این بیماری را کنترل کرد. هیپرپیگمانتاسیون ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و علائم و نشانه های خاصی داشته باشد.

علل لکه های سیاه روی پوست

بسته به علل، هیپرپیگمانتاسیون به سه نوع اصلی تقسیم می شود:

ملاسما

ملاسما، نوعی هیپرپیگمانتاسیون است که در خانم ها به ویژه در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند، بسیار شایع است. این تغییر رنگ پوست معمولاً در قسمت های مختلف صورت شما مانند پیشانی، بینی، گونه ها یا دقیقاً بالای لب رخ می دهد. به همین دلیل  درمان ملاسما کمی مشکل است. بدن شما در دوران بارداری یا هنگام مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی یا در طول درمان هورمونی تغییرات هورمونی را تجربه می کند. این امر هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید افزایش می یابد. گاهی اوقات، وقتی هورمون ها به حالت عادی برمی گردند، از بین می رود.

علائم و نشانه های ملاسما، عبارتند از:

  • لکه های ملاسما متقارن هستند.
  • لکه های قهوه ای روی پوست هستند.
  • به طور معمول در صورت ظاهر می شود.
  • همچنین ممکن است در ساعد و گردن ظاهر شود.
  • لکه ها معمولاً در پیشانی، چانه، گونه ها و پل بینی ظاهر می شوند.

برای تشخیص ملاسما پزشک معمولاً موارد زیر را انجام می دهد:

  • انجام یک معاینه بصری.
  • بیوپسی در صورت وجود ملاسما شدید
  • معاینه لامپ وود، که در آن پزشک چراغ خاصی را روی پوست شما نگه می دارد و عفونت باکتریایی یا قارچی را بررسی می کند تا مشخص شود که چند لایه از پوست تحت تأثیر ملاسما قرار می گیرد.
عوامل خطر ملاسما

علت دقیق ملاسما هنوز مشخص نیست. با این حال، عوامل متعددی ممکن است شما را در معرض خطر ملاسما قرار دهند. آنها عبارتند از:

  • حداقل 40 درصد از بستگان مبتلا به ملاسما به این بیماری مبتلا می شوند.
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث ایجاد ملاسما در افراد با رنگ پوست تیره شود.
  • ویژگی های اضطرابی و استفاده از داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد افسردگی نیز خطر شما را افزایش می دهد.
  • به غیر از زنان باردار و کسانی که از داروهای ضد بارداری استفاده می کنند، زنان یائسه ای که پروژسترون را در طول هورمون درمانی دریافت می کنند نیز مستعد ابتلا به ملاسمای صورت هستند.

هیپرپیگمانتاسیون پس از التهابی (PIH)

لکه های سیاه روی پوست، علل و درمان خانگی آن | پزشکت

این بیماری ناشی از ضربه یا التهاب پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و آکنه شدید است. این شرایط پوستی تولید رنگدانه ها را افزایش می دهد و باعث ایجاد لکه های تیره می شود. این نوع هایپرپیگمانتاسیون می تواند افراد با هر نوع پوستی را درگیر کند، اما در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند شایع است.

علائم و نشانه های PIH، عبارتند از:

  • ضایعات معمولاً سیاه یا قهوه ای روشن هستند.
  • رنگدانه ها پس از بهبود التهاب یا جراحت ظاهر می شوند.
  • هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، لکه ها تیره تر می شوند.
  • لکه های رنگدانه ای معمولاً در ناحیه ای که التهاب پوست رخ داده ظاهر می شوند.

برای تشخیص PIH متخصص مراقبت از پوست PIH را با موارد زیر تشخیص می دهد:

  • انجام بیوپسی از پچ
  • انجام معاینات پوستی
  • مرور دقیق سابقه پزشکی

همچنین خطر ابتلا به PIH در موارد زیر افزایش می یابد:

  • رنگ پوست شما تیره تر است.
  • شما بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش هستید.
  • از هرگونه بیماری پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه رنج می برید.

آسیب خورشید یا لکه های سیاه روی پوست

لکه های سیاه روی پوست، علل و درمان خانگی آن | پزشکت

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه خورشید شایع ترین دلیل ایجاد هیپرپیگمانتاسیون در افراد است. اگر در اوایل 30 سالگی دچار هیپرپیگمانتاسیون شده اید، به یاد داشته باشید که این روند در نوجوانی شما شروع شده.

لکه های خورشیدی معمولاً قهوه ای روشن هستند (عموماً کک و مک نامیده می شوند) و بیشتر در صورت، گردن، قفسه سینه و دستها ظاهر می شوند که عمدتا در معرض اشعه ماوراء بنفش هستند. افرادی که دارای رنگ روشن تا متوسط هستند دچار کک و مک می شوند و با قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید تیره تر می شوند.

معاینه بصری پوست برای تشخیص لکه های خورشیدی کافی است. با این حال، برخی از لکه های خورشیدی ممکن است نشانه سرطان پوست (ملانوم) باشند. در این صورت، متخصص پوست ممکن است چندین آزمایش دیگر انجام دهد.

عوامل خطر لکه های خورشیدی، عبارتند از:

  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب
  • عدم استفاده از ضد آفتاب ممکن است خطر شما را افزایش دهد.

بیشتر هیپرپیگمانتاسیون به راحتی درمان می شوند. از آنجا که این یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در زنان است، تحقیقات مداوم در حال انجام است و متخصصان روش های جدیدتری از درمان را برای از بین بردن این نقاط ارائه می دهند.

نحوه درمان لکه های سیاه روی پوست

لکه های سیاه روی پوست، علل و درمان خانگی آن | پزشکت

متخصص پوست اغلب داروهای موضعی و مواد شیمیایی را برای روشن شدن لکه ها پیشنهاد می کند.

لایه برداری شیمیایی. لایه برداری شیمیایی نتایج امیدوار کننده ای در درمان هایپرپیگمانتاسیون نشان داده است. از بین همه لایه بردارهای شیمیایی، لایه بردارهای گلیکولیک ایمن ترین و موثرترین راه برای از بین بردن لکه ها هستند.

رتینوئیک اسید. هر دو کرم ترتینوئین و لایه بردار روی نقاط تیره به شکل مشابه عمل می کنند. هر دو کرم، رنگدانه های ملانین را پراکنده و نقاط را روشن می کنند.

کوجیک اسید. این ماده سفید کننده غیر سمی است (کوجیک اسید مشتق شده از روغن نخل). برای روشن شدن لکه های تیره و پیشگیری از تغییر رنگ بیشتر ناشی از تولید بیش از حد ملانین نتایج فوق العاده رضایت بخشی را ارائه می دهد.

دی متیل متوکسی کرومانیل پالمیتات. این عامل روشن کننده به طور گسترده ای برای درمان رنگدانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و یک گزینه ایمن و موثر برای درمان رنگدانه است.

سایر گزینه های درمانی لکه های سیاه روی پوست

چندین روش دیگر وجود دارد که متخصص پوست می تواند روی پوست شما برای درمان هایپرپیگمانتاسیون انجام دهد. بسته به شدت لکه ها، ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشید. متداول ترین روش ها عبارتند از:

میکرودرم ابریژن. میکرودرم ابریژن روشی است که در آن بالاترین لایه پوست شما با استفاده از دستگاه برداشته می شود. برای به دست آوردن نتایج دلخواه به چندین جلسه نیاز دارید.

لیزر درمانی. لیزر درمانی، از پرتوهای نور برای برداشتن یا لایه برداری سطح پوست شما استفاده می کند. درمان با لیزر می تواند چرکی باشد. از لیزر شدید برای از بین بردن لایه های پوست استفاده می شود. لیزر غیر ساینده باعث افزایش کلاژن سازی و سفت شدن پوست می شود. لیزرهای ابلیتیو کمی قوی هستند و ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. قبل از در نظر گرفتن لیزر درمانی با پزشک خود مشورت کنید زیرا نوع لیزر مناسب پوست شما بستگی به نوع پوست شما و میزان تغییر رنگ دارد.

درمان های بدون نسخه برای هایپرپیگمانتاسیون

لکه های سیاه روی پوست، علل و درمان خانگی آن | پزشکت

کرم های OTC برای کمک به روشن شدن رنگدانه شما در دسترس هستند. با این حال، برخی از کرم ها کمی قوی تر هستند و برای تهیه آنها به نسخه پزشک نیاز دارید. اما اکثر کرم های دیگر معمولاً ملایم هستند و نیازی به نسخه ندارند. این محصولات به شکل ژل یا کرم هستند و باید یک یا دو بار در روز (یا طبق پیشنهاد پزشک یا سازنده) روی علائم استفاده شود تا نتایج قابل توجهی حاصل شود. رایج ترین کرم ها/ژل های OTC عبارتند از:

  • هیدروکینون
  • استیل گلوکوزامین
  • عصاره شیرین بیان
  • نیاسینامید یا ویتامین B3

این محصولات در مقایسه با سایر درمان های حرفه ای مقرون به صرفه هستند. با این حال، به یاد داشته باشید که اینها بسیار تدریجی عمل می کنند و نتایج ممکن است بیشتر از سایر گزینه های درمانی ظاهر شود.

پیشگیری از لکه های سیاه روی پوست

رنگدانه ها از عمیق ترین لایه های پوست شما شروع می شود و تا زمانی که بدتر نشود ظاهر نمی شود. شما می توانید اقداماتی انجام دهید که از این بیماری پیشگیری کنید. راه های پیشگیری از هیپرپیگمانتاسیون شامل موارد زیر می باشند:

کرم ضد آفتاب خود را فراموش نکنید. سعی کنید از ضدآفتابی که دارای SPF بالاتری است و از UVA و UVB محافظت می کند استفاده کنید. هر روز قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از آن استفاده کنید و روی تمام قسمت های در معرض آن بمالید.

سعی کنید از نور خورشید دوری کنید. برای پیشگیری از برخورد اشعه خورشید به پوست، از کلاه، چتر و عینک آفتابی استفاده کنید.

یک روال خوب مراقبت از پوست را دنبال کنید. مراقبت از پوست به شما کمک می کند تا سوء استفاده هایی را که هر روز از آن می گذرد (مانند آلودگی و سایر عوامل محیطی) درمان کند. همچنین، اگر بیماری التهابی دارید (مانند آکنه یا اگزما)، به طور مرتب از داروهای ضدالتهابی مراقبت از پوست استفاده کنید. در بیشتر مواقع، این شرایط باعث ایجاد رنگدانه می شود که در صورت عدم برخورد مناسب بدتر می شود.

اگر مبتلا به هیپرپیگمانتاسیون هستید، با متخصص پوست مشورت کنید تا میزان وضعیت و روش درمانی که برای شما مناسب است را ارائه دهد. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در مقاله به شما در درک بهتر هیپرپیگمانتاسیون کمک کرده باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز