لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت چرب شدن موها

چرب شدن موها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


وجود چربی یا همان سبوم روی مو پوست سر را مرطوب نگه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد و از شکننده شدن و ریزش موها جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با این حال، افزایش بیش از حد این مواد بر روی پوست سر و موها ممکن است منجر به بروز برخی مشکلات پوستی روی مو مانند ریزش و شوره سر شود. موهای چرب نتیجه غدد چربی روی پوست سر شماست که چربی تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. سپس روغن جذب موهای شما می شود و مقدار بیش از حد آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ظاهری چرب داشته باشد.

این روغن به خودی خود برای مو بد نیست. در واقع، موها را درخشان، سالم و قوی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، اما روغن بیش از حد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تجمع موها شود که باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود موها شل و بیش از حد نرم به نظر برسند. اگر متوجه شده اید که موهایتان بیش از حد معمول چرب می شود، باید قبل از درمان حتما علت اصلی آن را شناسایی کنید. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت شایع ترین علت چرب شدن موها را مورد بررسی قرار دهیم.

موی چرب || پزشکت

چرا موهای من چرب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند؟

انواع موها بعد از مدت زمانی چرب به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسند. آنهایی که موهای زبر یا بافتی دارند ممکن است بتوانند به مدت یک هفته موهای خود را تمیز نگه دارند و همچنان تازه به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسند. با این حال، کسانی که موهای نازک دارند، ممکن است بعد از یک روز موهایشان چرب به نظر برسد. همه اینها به میزان چربی پوست سر و توانایی موی شما در حمل این روغن بستگی دارد.

به طور کلی، چرب شدن موها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علل مختلفی از جمله نوسانات هورمونی گرفته تا سبک زندگی داشته باشد. اما خبر خوب این است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان این مشکل را تا حدودی درمان کرد. شایع ترین علل چرب شدن موها، عبارتند از:

استرس بیش از حد

همانطور که استرس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند روی صورت تاثیر منفی داشته باشد و منجر به بروز حلقه های تیره روی پوست شود، ممکن است روی پوست سر و موهای شما هم تاثیر منفی داشته باشد. این عارضه به دلیل تغییرات در سطح هورمون است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به افزایش تولید چربی در پوست سر شود. بنابراین اگر موهای شما بیش از حد معمول چرب است، ممکن است نشان دهنده عدم تعادل هورمونی باشد.

شستشوی بیش از حد مو

ممکن است تعجب آور باشد، اما برخی از ما موهای خود را به درستی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوییم. حتی وقتی موها به سرعت چرب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، اولین راهکارهای احتمالی که به سراغ آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رویم این است که آن ها را بیشتر بشوییم. با این حال، انجام این کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در بلندمدت نتیجه معکوس داشته و باعث چرب شدن بیش از حد پوست سر و موها شود. شامپو کردن بیش از حد عناصر مرطوب کننده حیاتی پوست سر و مو را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. در پاسخ به این شرایط، غدد سبوم پوست سر، روغن بیشتری تولید می‌کنند و باعث ایجاد پوستی چرب می‌شوند.

برای پیشگیری از بروز این عوارض توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود موها خود را با دو تا سه بار در هفته بشویید. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که موهای خود را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شویید، مطمئن شوید که فقط به انتهای آن نرم کننده بزنید تا پوست سر و ریشه شما عاری از مواد سنگین باشد.

استفاده از شامپو نامناسب

اگر متوجه می‌شوید که موهایتان خیلی زود پس از شستشوی آن‌ها چرب می‌شود، به نوع شامپویی که استفاده می‌کنید دقت کنید. از شامپوهایی با فرمولاسیون های بسیار مرطوب کننده خودداری کنید. به جای آن از جایگزین های ملایم تر و متعادل کننده استفاده کنید که پاکسازی کامل مو را بدون از بین بردن روغن های طبیعی مو انجام دهد.

موهای چرب به یک شامپوی پاک کننده نیاز دارند که به رفع آلودگی، چربی و تجمع محصولات کمک کند. شامپو شفاف کننده راه حل مناسبی است. شامپوهای شفاف کننده نه تنها تجمع چربی اضافی را از پوست سر شما برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، بلکه هرگونه تجمع محصول، آلودگی و سایر آلودگی ها را نیز از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند. علاوه بر آن، بهتر است در هنگام استحمام دمای آب را کم کنید، زیرا آب داغ غدد چربی شما را تحریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و منجر به چرب شدن موها می شود.

در هنگام تغییر نوع شامپوی خود با این نکته توجه داشته باشید که ممکن است کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طول بکشد تا موهای به تغییر آن عادت کنند، بنابراین اگر فوراً تفاوتی را مشاهده نکردید نگران نباشید. به طور کلی، آگاه باشید که تقریباً دو تا سه هفته طول می‌کشد تا پوست سر تعادل خودش را به دست آورد و مقدار مناسبی از روغن را برای سلامت مو تولید کند.

استفاده بیش از حد از نرم کننده

اگر موهای شما مستعد چرب شدن بیش از حد است، مراقب نحوه استفاده از نرم‌کننده‌ها خود باشید. نرم کننده را فقط در قسمت‌های پایینی موها (انتها و قسمت‌های میانی) بمالید و انواع مختلف نرم کننده را امتحان کنید تا بهترین نوع مو را برای نوع موی خود بیابید. استفاده بیش از حد از نرم کننده یا استفاده نادرست از نرم کننده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به چرب شدن موها شود.

اگر روغن مو را به عنوان راه حلی برای خشک شدن تارهای مو استفاده کرده اید، مهم است که روغن مو را از پوست سر خود دور نگه دارید. برای جلوگیری از ظاهری چرب، به نوک موهای خو بزنید.

به همین ترتیب، استفاده بیش از حد از عامل حالت دهنده، به خصوص اگر روی ریشه ها بمالید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد یک اثر چربی بر روی موهای شما شود.

نوع مو، بافت، طول و موارد دیگر وجود دارد که باید در هنگام استفاده از نرم کننده مناسب آنها را در نظر بگیرید. یک قانون کلی خوب این است که نرم‌کننده را از رشته‌های میانی تا انتهای آن بمالید و همیشه مطمئن شوید که کاملاً از روی موهای شما شسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همین امر در مورد سرم ها و روغن ها نیز صدق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. سرم مو را در قسمت ریشه های موی خود استفاده نکنید.

برس کثیف|| پزشکت

عدم تمیزی و نظافت برس مو

با توجه به تجمع بیش از حد چربی، پوست مرده و گرد و غبار روی برس های مو، بهتر است دو بار در ماه آن را به طور کامل تمیز کنید. هر هفته تارهای روی برس را با یک شانه تمیز کنید تا هرگونه تجمع آن از بین برود و از انتقال آن به موهایتان جلوگیری شود.

استفاده بیش از محصولات آرایشی

تجمع شامپو (به دلیل عدم شستشوی صحیح آن) یا شامپوی خشک (یک مورد رایج در افراد مستعد چربی) می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به مرور زمان باعث کدر و بی روح شدن موها شود. با این حال، استفاده از یک شامپو شفاف کننده دو بار در ماه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سموم بیش از حد را از روی پوست سر شما دفع کند. اگر به دنبال پاکسازی عمیق تری هستید، به جای محصولات حاوی سولفات ها از پاک کننده های مشتق شده از نارگیل و حاوی آب آلوئه ورا استفاده کنید.

لمس بیش از حد پوست سر

این احتمال وجود دارد که در هنگام بروز استرس و اضطراب موهای خودتان را زیاد لمس کنید. با این حال، انجام این کار باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که چربی از دستان شما به موها و پوست سر تان منتقل شده و باعث چرب شدن بیش از حد آنها شود. پس بهتر است برای کاهش چربی پوست سر خود، استرس را مدیریت کنید.

از طرفی هم همه ما دوست داریم دست های خود را لابه لای موهای تازه شسته شده بچرخانیم. اما لمس موهای خود یا مالیدن پوست سر ممکن است پوست سر شما را تشویق کند تا تولید سبوم خود را افزایش دهد. با لمس بیش از حد موهایتان، سبوم را نیز در اطراف موهایتان حرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهید که ظاهر چربی موها را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. در این شرایط بهتر است به دنبال راهکارهایی برای کاهش لمس موهای خود باشید. مثلا می توانید موهای خود را ببندید و آنها را باز نگه ندارید.

تغییرات در شرایط محیطی

کاهش یا افزایش ناگهانی دما یا حتی تغییر کامل آب و هوا باعث می شود بدن شما با افزایش تولید سبوم برای محافظت از پوست سر و موهای شما واکنش نشان دهد. این فقط به آب و هوای بیرون مربوط نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود! در طول زمستان، زمانی که از فضای سرد بیرون به داخل خانه گرم می‌رویم، این تغییر دما می‌تواند باعث واکنش بدن ما شود و ممکن است متوجه شوید موهایتان در طول ماه‌های زمستان کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سریع‌تر چرب می‌شوند.

کثیف بودن روبالشتی

باید روبالشی خود را تمیز نگه دارید تا موهایتان نیز تمیز بماند. آلودگی های پوست سر و عرق ممکن است در هنگام استفاده از روبالشتی بین الیاف آن قرار بگیرند و موهای شما را چرب‌تر می‌کند. روبالشی خود را به صورت هفتگی بشویید.

چرب شدن پوست سر در قاعدگی

در کنار گرفتگی و نفخ، موهای چرب یکی دیگر از مواردی است که باید در دوره قاعدگی با آن مقابله کنید. علت اصلی چرب شدن موها در دوران قاعدگی به عدم تعادل هورمون ها بستگی دارد. به طور کلی در هفته قبل، سطح پروژسترون افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد که باعث افزایش تولید سبوم در پوست سر و صورت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. پس از شروع خونریزی، افزایش تستوسترون دوباره آن را تحریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اما این نوع چربی پوست سر باید پس از چند روز برطرف شود.

سخن آخر

وقایع مهم زندگی مانند بارداری، زایمان، بلوغ و یائسگی همگی با تغییر در هورمون ها همراه هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تأثیر منفی بر چربی پوست سر شما داشته باشد. اگر در مورد هر یک از شرایط فوق یا یک عامل زمینه ای که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در ایجاد موهای چرب نقش داشته باشد نگران هستید، همیشه با پزشک یا متخصص پوست و مو مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز