لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خشکی پوست اطراف دهان

خشکی پوست اطراف دهان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پوست بدن به طور طبیعی چربی تولید می کند که این چربی باعث رطوبت و آبرسانی به پوست می شود. کاهش  چربی تولید شده اغلب با خشکی و پوسته پوسته شدن پوست نواحی مختلف بدن همراه است. با این حال در برخی موارد نیز علل مهم تری مانند ابتلا به بیماری های زمینه ای عامل اصلی خشک شدن پوست اطراف دهان هستند. خشکی پوست اطراف دهان، می تواند ناشی از علل متعددی باشد. در این مقاله از پزشکت در مورد مهمترین علل احتمالی خشکی پوست اطراف دهان بحث خواهیم کرد.

آب و هوای سرد و خشکی اطراف دهان

هوای سرد و خشک که دارای رطوبت کمی است، باعث خشک شدن پوست دست و صورت می شود. پوست های خشک و فاقد رطوبت به راحتی ترک می خورند. به خصوص پوست اطراف دهان و دست ها در مقابل سرما بسیار آسیب پذیر است.

کرم های صورت

کرم‌های صورت سنگین و مرطوب‌کننده‌های بدون نسخه (OTC) نیز به عنوان دلایل احتمالی این بیماری ذکر شده‌اند. حتی خمیردندان های فلوئوردار نیز می توانند باعث خشکی پوست اطراف دهان شوند. در صورت خشک شدن پوست اطراف دهان برای خرید کرم و سایر محصولات مراقب پوست حتما از یک پزشک راهنمایی بگیرید.

آلرژی و خشکی اطراف دهان

پوست اطراف دهان ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض ترکیبات شیمیایی خشک شود. بنابراین از مصرف صابون ها و به خصوص محصولات آرایشی صورت که حاوی مواد شیمیایی هستند، اجتناب کنید. استفاده از محصولات مراقبت از پوست که از مواد طبیعی تولید می شوند، تا حد زیادی در پیشگیری از آلرژی و خشکی پوست موثر است.

کمبود رطوبت

پوست برای هیدراته ماندن چربی تولید می کند. گاهی اوقات، چربی که توسط پوست تولید می شود بیش از حد است و در نتیجه باعث ابتلا به جوش های پوستی می شود. برعکس گاهی نیز ممکن است پوست شما به اندازه کافی چربی تولید نکند، این وضعیت باعث خشکی پوست شما خواهد شد. پوست کم آب فاقد رطوبت کافی است و زبر یا پوسته پوسته به نظر می رسد. شستن بیش از حد صورت می تواند باعث عدم تعادل در چربی های صورت و در نتیجه منجر به خشکی پوست شود.

استروئیدها

استروئیدهای موضعی برای درمان مشکلات التهابی پوست، مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال اغلب پزشکان برای درمان درماتیت آتوپیک که به نام اگزما نیز شناخته می شود، مصرف استروئیدها را تجویز می کنند. به نظر می رسد گاهی داروی خاصی که برای یک مشکل پوستی مفید است، می تواند مشکل دیگری را برای شما ایجاد کند. در واقع، استفاده متناوب و زیاد از این کرم ها یا اسپری های استروئیدی استنشاقی حاوی کورتیکواستروئیدها با درماتیت اطراف دهان مرتبط است.

درماتیت تماسی آلرژیک

خشکی پوست اطراف دهان || پزشکت

علت احتمالی دیگر خشکی پوست اطراف دهان درماتیت تماسی آلرژیک است. این واکنش پوستی آلرژیک باعث ایجاد بثورات قرمز و خارش‌دار در جایی می‌شود که پوست شما با ماده‌ای که به آن حساسیت دارید، تماس پیدا می‌کند.

محتمل ترین علت ابتلا به درماتیت تماسی آلرژیک استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی در اطراف دهان است. به عنوان مثال ممکن است شما از یک کرم یا محصول پاک کننده آرایش روی صورت خود استفاده کرده باشید. اگر شما نسبت به یکی از ترکیبات موجود در محصول بهداشتی حساسیت داشته باشید، به درماتیت تماسی آلرژیک مبتلا خواهید شد.

درماتیت اطراف دهان

بثورات صورت معمولا قرمز و پوسته پوسته و با حالتی برآمده هستند. این بثورات التهابی در اغلب موارد پوست اطراف دهان را تحت تاثیر قرار می دهند. بثورات در برخی موارد با علائم دیگری مانند خارش یا سوزش خفیف همراه است.

همچنین بثورات پوستی می توانند حتی تا پوست اطراف چشم گسترش پیدا کنند. به نظر می رسد درماتیت اطراف دهان زنان را بیشتر از مردان یا کودکان مبتلا می کند. درمان این بیماری در زنان گاهی ممکن است تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

هنگامی که بثورات پوستی، نواحی اطراف چشم را درگیر می کند، به این بیماری درماتیت اطراف چشم می گویند. نکته مهمی که باید بدانید این است که علت ابتلا به درماتیت اطراف دهان هنوز از نظر علمی مشخص نیست. با این حال به نظر می رسد که ابتلا به این بیماری به خصوص با مصرف استروئیدهای موضعی مرتبط است.

اگزما

اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یکی دیگر از دلایل احتمالی خشکی پوست اطراف دهان است.

این یک بیماری اغلب ریشه ژنتیکی دارد، به این معنا که برخی افراد از نظر ژنتیکی بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به این بیماری هستند. اگزما محافظت از پوست در برابر عواملی مانند آلرژن ها و محرک ها را دشوار می کند. این نوع خشکی پوست روی لب‌های شما تأثیر نمی‌گذارد، بلکه فقط پوست اطراف دهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگزما معمولا با علائم زیر همراه است:

  • خارش شدید
  • خشکی پوست
  • ترک خوردن پوست
  • برآمدگی های کوچک و برجسته پوست

درماتیت تماسی تحریک کننده

خشکی پوست اطراف دهان || پزشکت

یکی دیگر از دلایل احتمالی خشکی پوست اطراف دهان، ابتلا به درماتیت تماسی تحریک‌کننده است. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که پوست شما در معرض مواد شیمیایی و تحریک‌کننده پوست قرار می‌گیرد. ابتلا به این بیماری معمولا با علائم زیر همراه است:

  • تاول
  • خارش و سوزش
  • قرمزی و التهاب
  • پوست خشک و پوسته پوسته شده

ابتلا به درماتیت تماسی تحریک کننده معمولا در اثر آبریزش بینی طولانی مدت و یا عادت به لیسیدن لب ها رخ می دهد.

علل دیگر خشکی پوست اطراف دهان

متأسفانه، فهرست طولانی از علل بالقوه دیگر وجود دارد، مانند:

  • ضد آفتاب ها
  • مصرف قرص های ضد بارداری
  • ابتلا به عفونت های باکتریایی یا قارچی

به طور کلی، مهمترین چیزی که باید بدانید این است که این عوامل فقط با درماتیت اطراف دهان مرتبط هستند. علت دقیق ابتلا به  این وضعیت هنوز از نظر علمی نامشخص است.

علت خشکی پوست اطراف دهان چگونه تشخیص و درمان می شود؟

برای تشخیص پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد مراقبت از پوست و عادات حمام کردن، سؤالاتی را از شما می پرسد. پزشک همچنین در مورد هر گونه حساسیت شناخته شده به مواد و ترکیبات خاص از شما سؤالاتی خواهد کرد.

بررسی ها نشان می دهد که یکی از مهمترین علل خشکی پوست اطراف دهان اگزما است. بنابراین پزشک باید بداند که شما علاوه بر داروهای استنشاقی، از چه داروهای موضعی و برای چه مدت روی صورت خود استفاده کرده‌اید.

درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث خشکی پوست اطراف دهان شما شده است. متخصص پوست پس از تشخیص علت، یک برنامه درمانی برای شما تجویز خواهد کرد.

برخی از مهمترین روش های درمانی برای رفع خشکی پوست اطراف دهان، عبارتند از:

اگزما. افرادی که آلرژی دارند بیشتر مستعد ابتلا به اگزما هستند. درمان اگزما  شامل مواردی مانند مصرف محصولات مرطوب‌کننده OTC، داروهای موضعی تجویزی و داروهای سرکوب‌کننده ایمنی و داروهای بیولوژیکی است. اما با این حال اگزمای پوستی حتی بعد از درمان کامل ممکن است مجددا عود کند.

درماتیت اطراف دهان. درمان این بیماری بسیار شبیه روزاسه است. روزاسه به آکنه دوران بزرگسالی گفته می شود. با این حال، اگر مصرف یک استروئید موضعی باعث خشکی پوست اطراف دهان شده باشد، پزشک از شما می‌خواهد استفاده از استروئیدها را متوقف کنید. همچنین ممکن است در مواردی پزشک دوز دارو را کاهش دهد تا بیماری پوستی شما تا حدودی برطرف شود. همچنین توقف مصرف استروئیدها از عود خشکی پوست اطراف دهان پیشگیری می کند.

درماتیت تماسی. اگر درماتیت تماسی آلرژیک علت اصلی خشکی پوست اطراف دهان باشد، پزشک ممکن است مصرف پمادها، کرم های استروئیدی موضعی و یا لوسیون های تسکین دهنده را تجویز کند. در موارد شدید درماتیت تماسی، معمولا مصرف استروئیدهای خوراکی توصیه می شود. همچنین، اگر علت درماتیت تماسی آلرژیک باشد، ممکن است برای شناسایی آلرژن به آزمایش پچ نیاز باشد تا بتوان از ابتلا به آلرژی پیشگیری کرد. در درماتیت تماسی، برای موفقیت درمان، باید از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها خودداری کنید و یا آن را به حداقل برسانید.

در هر صورت، ممکن است خشکی پوست اطراف دهان شما چندین هفته طول بکشد تا بهبود یابد.

درمان های خانگی خشکی پوست اطراف دهان

خشکی پوست اطراف دهان || پزشکت

اگر وضعیت شما شدید نیست و می خواهید قبل از مراجعه به پزشک، درمان های خانگی را امتحان کنید، محصولات مراقبت از پوست خود را تغییر دهید.

استفاده از محصولات بدون عطر اولین قدم برای رفع خشکی پوست اطراف دهان است. اگر پوست حساسی دارید، تا حد امکان محصولات ساده که در آنها از ترکیبات طبیعی استفاده شده است را برای مصرف خود خریداری کنید.

همچنین اگر علت خشکی پوست اطراف دهان شما ابتلا به درماتیت است، باید استفاده از استروئیدهای موضعی روی صورت خود را متوقف کنید. استفاده از راهکارهای زیر می تواند در رفع خشکی صورت و به خصوص پوست اطراف دهان به شما کمک کند:

شستشوی ملایم صورت

صورت خود را هر روز با ملایمت تمیز کنید. استفاده از پاک کننده های ملایم صورت در  پیشگیری یا درمان خشکی پوست بسیار موثر است. شستن پوست با آب بسیار سرد یا داغ می تواند منجر به خشکی پوست شود. همچنین، استفاده از صابون‌ها یا پاک‌کننده‌های دارای عطر، رنگ یا سایر مواد شیمیایی می‌تواند پوست را بیشتر مستعد خشکی کند. پاک کننده ها یا صابون هایی که در ترکیبات آنها عطر، رنگ های مصنوعی و سایر مواد شیمیایی به کار نرفته است برای شستن پوست صورت مناسب تر هستند.

لایه برداری پوست

برای درمان خشکی پوست می توانید پوست صورت خود را لایه برداری کنید. پوست بدن دارای یک چرخه طبیعی است. سلول های جدید ظاهر می شوند و سلول های قدیمی به تدریج از بین می روند. به طور معمول این فرآیند حدود 1 ماه طول می کشد تا کامل شود. با این حال، زمانی که سلول های مرده در سطح پوست قرار می گیرند، باعث مسدود شدن منافذ پوست و در نتیجه ایجاد لکه های خشک در صورت می شوند. لایه برداری به پیشگیری از خشکی پوست کمک می کند. لایه برداری با از بین بردن سلول های مرده پوست، می تواند سلامت و بافت پوست را بهبود ببخشد. بنابراین هر چند روز یکبار به دقت پوست خود را لایه برداری کنید. لایه برداری روزانه می تواند باعث تحریک یا آسیب به پوست شود. لایه بردارهای صورت در داروخانه ها در دسترس هستند.

مرطوب کردن مرتب پوست

هر روز ناحیه خشک صورت را مرطوب کنید. بسیاری از انواع پوست بدون توجه به فصل، برای حفظ رطوبت به یک مرطوب کننده نیاز دارند. مرطوب کردن پوست خشک در طول شب، بلافاصله پس از شستشو یا بعد از لایه برداری می تواند به حفظ رطوبت بیشتر کمک کند. هنگام استفاده از مرطوب کننده ها در اطراف دهان، مطمئن شوید که هیچ یک از ترکیبات موجود در نرم کننده، شیمیایی و مضر نیستند.

از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها دوری کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که انواع مختلف پوست های خشک به مرطوب کننده های مختلفی نیاز دارند. آزمون و خطا ممکن است بهترین رویکرد برای انتخاب مرطوب کننده مناسب باشد. همیشه به دنبال محصولاتی باشید که برای پوست های حساس تولید شده اند. ترکیباتی مانند دی اکسان و پترولاتوم باعث بدتر شدن مشکلات پوست صورت می شوند. بنابراین به دنبال مرطوب کننده هایی باشید که حاوی مواد مفید زیر هستند:

  • سرامیدها
  • سید هیالورونیک
  • بلغور جو دوسر کلوئیدی

همچنین ترکیبات زیر به تنهایی یا به عنوان مواد تشکیل دهنده در مرطوب کننده ها تا حد زیادی به پیشگیری از خشکی پوست اطراف دهان کمک می کنند:

  • روغن نارگیل
  • ژل آلوئه ورا خالص
  • روغن تخمه آفتابگردان

روغن نارگیل یکی از روغن های طبیعی است که به صاف و مرطوب شدن پوست کمک می کند. با این حال، همه روغن ها مرطوب کننده های مناسبی نیستند. به عنوان مثال بررسی ها نشان می دهد که روغن زیتون می‌تواند به پوست آسیب برساند. همچنین، چرب کردن بیش از حد پوست می تواند منجر به جوش های پوستی شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

خشکی پوست اطراف دهان || پزشکت

اگر خشکی پوست شما با علائم دیگری مانند قرمزی یا عفونت همراه است، می تواند یک نشانه نگران کننده باشد. بنابراین شما باید در اسرع وقت از یک پزشک متخصص پوست وقت بگیرید.

پوست خشک معمولا ترک می خورد و حتی خونریزی می کند. این وضعیت باعث می شود باکتری ها به راحتی وارد پوست شوند و در اثر آلودگی عفونت رخ می دهد.

به طور کلی اگر پوست خشک و پوسته پوسته در اطراف دهان خود دارید، ممکن است به دلیل ابتلا به تعدادی از بیماری های پوستی باشد.

برای پیشگیری یا حتی درمان خشکی پوست پیش از هر چیز در خرید محصولات بهداشتی مخصوص پوست دقت کنید. استفاده از محصولات نامرغوب، تقلبی و یا محصولاتی که دارای ترکیبات شیمیایی هستند باعث خشکی شدید پوست می شوند.

بنابراین از خرید و مصرف کرم های حاوی مواد شیمیایی خودداری کنید. استفاده از کرم های عطری با مشکلات زیادی مانند ابتلا به آلرژی و بیماری های پوستی مختلف همراه است.

اگر از کورتیکواستروئید روی صورت خود استفاده می کنید و پوست اطراف دهان شما خشک و تحریک شده است، احتمالا به بیماری درماتیت مبتلا هستید.

اگر خشکی پوست شما با علائم دیگری مانند بثورات قرمز، برآمدگی و خارش یا سوزش همراه است، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز