لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

جوش های سرسفید

جوش های سرسفید | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جوش ‌های سرسفید از رایج ‌ترین‌ نوع آکنه هستند و با ظاهر شدن برجستگی‌های سفید ریز روی پوست مشخص می‌شوند. اینها معمولاً در صورت، شانه ها، پشت و بازوها به ویژه در نوجوانان دیده می شود. آکنه یک مشکل پوستی مکرر است که در 85 درصد از نوجوانان حداقل یک بار در دوران نوجوانی شایع است.

جوش های سرسفید، مشابه سایر اشکال آکنه، به دلیل مسدود شدن منافذ پوست با سلول های مرده پوست، چربی و مواد زائد ایجاد می شوند. آنها ظاهر سفید مشخصی دارند زیرا کومدون های بسته هستند، یعنی منافذ مسدود شده با یک لایه پوست نازک پوشیده شده است.

شایع ترین علل جوش های سرسفید

جوش‌های سرسفید معمولاً در نتیجه افزایش تولید سبوم یا روغن ایجاد می‌شوند که به نوبه خود منجر به افزایش خطر مسدود شدن منافذ می‌شود. تعدادی از عوامل می توانند تولید روغن را افزایش دهند یا به گیر افتادن مواد زائد در منافذ پوست کمک کنند، از جمله:

  • ژنتیک
  • اضطراب
  • استرس بیش از حد
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • شرایط آب و هوایی شدید مانند رطوبت بالا
  • تغییرات هورمونی به ویژه در دوران بلوغ، بارداری، قاعدگی و یائسگی
  • استفاده از لوازم آرایشی مبتنی بر روغن، محصولات مراقبت از پوست و محصولات مو

جوش های سر سفید به صورت برجستگی های کوچک روی پوست با نوک سفید ظاهر می شوند. اینها ممکن است روی صورت، سینه، شانه ها، پشت، گردن یا بازوها دیده شوند.

درمان جوش های سرسفید

جوش های سرسفید | پزشکت

چندین روش درمانی برای مدیریت جوش سرسفید موجود است. می توانید با پزشک یا متخصص پوست خود در مورد درمان های زیر مشورت کنید تا مشخص کنید کدامیک برای پوست شما مناسب تر است:

بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید می تواند به درمان جوش های سرسفید کمک کند. این باکتری های مولد آکنه را از بین می برد و همچنین به حذف سلول های مرده پوست کمک می کند. این یکی از رایج ترین درمان ها برای آکنه التهابی است، زیرا می توان از آن برای مدت طولانی تری نسبت به آنتی بیوتیک ها استفاده کرد. انواع مختلفی از محصولات تجویزی و بدون نسخه حاوی بنزوئیل پراکسید وجود دارد که می توانید برای درمان جوش های سرسفید امتحان کنید.

کرم های رتینوئید

رتینوئیدها کراتولیتیک هستند، به این معنی که به حل شدن سلول های مرده پوست کمک می کنند، بنابراین به باز کردن منافذ پوست کمک می کنند. ممکن است برای شما ژل، کرم یا لوسیون حاوی رتینوئیک اسید یا ترتینوئین تجویز شود.

محصولات موضعی

آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها معمولا به عنوان لایه بردارهای شیمیایی ملایم استفاده می شوند. آنها به برداشتن لایه سلولی مرده پوست کمک می کنند تا پوست جدید و جوان شده ظاهر شود . علاوه بر این، آنها عوامل ضد باکتریایی هستند که به کنترل تشکیل آکنه کمک می کنند.

AHA ها و BHA ها که معمولا برای درمان سرسفید استفاده می شوند عبارتند از اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک، اسید سالیسیلیک و مشتقات آنها. اسید سالیسیلیک متداول ترین اسید هیدروکسی است که در لایه برداری پوست و جلوگیری از مسدود شدن منافذ بسیار کارآمد است.

اسید سالیسیلیک را می توان با قدرت 0.5٪ تا 2٪ در محصولات موضعی بدون نسخه مانند کرم ها، ژل ها، تونرها و مرطوب کننده ها یافت. استفاده از این محصولات 2 تا 3 بار در روز پیشنهاد می شود.

اسید لاکتیک یکی دیگر از اسیدهای متداول هیدروکسی است. بسته به pH، غلظت و فراهمی زیستی آن، ممکن است در خانه به عنوان یک لایه بردار ملایم، مرطوب کننده یا عامل لایه بردار شیمیایی استفاده شود.

کرم های نیاسینامید

نیاسینامید معمولاً برای درمان علامتی آکنه استفاده می شود زیرا به کاهش قرمزی و تورم کمک می کند. این داروی ضد التهابی را می توان به عنوان کرم موضعی تهیه کرد. برای آکنه شدید، پزشک ممکن است مکمل های نیاسینامید خوراکی را تجویز کند.

استخراج کومدون

استخراج کومدون که توسط یک متخصص انجام می شود، شامل حذف محتویات آکنه با استفاده از ابزارهای تخصصی و استریل شده است. از انجام استخراج در خانه خودداری کنید زیرا ممکن است محتویات آکنه را به عمق پوست فشار دهید و خطر عفونت را افزایش دهید.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش بالینی لایه برداری پوست است که از یک ابزار تخصصی استفاده می کند. هنگامی که میکرودرم ابریژن توسط یک متخصص به درستی انجام شود، می تواند به طور موثر منافذ را باز کند و بنابراین به درمان جوش های سرسفید و سایر اشکال آکنه کمک می کند.

لایه برداری شیمیایی

جوش های سرسفید | پزشکت

لایه برداری شیمیایی، درمان های لایه برداری پوست است که از اسیدهای آلفا یا بتا هیدروکسی با قدرت بالا استفاده می کند و بنابراین باید توسط متخصص در یک محیط بالینی انجام شود.

این درمان به حذف لایه بیرونی پوست که حاوی سلول‌های مرده و کثیفی است کمک می‌کند و لایه‌ای جدید، شاداب‌تر و صاف‌تر را نشان می‌دهد. علاوه بر این، لایه برداری شیمیایی می تواند به کنترل تولید روغن کمک کند و بنابراین از تشکیل جوش های سر سفید و سایر اشکال آکنه جلوگیری می کند.

لایه برداری زرد

این روش یک درمان مبتنی بر رتینول است که روی پوست اعمال می شود و چند ساعت قبل از شستشوی آن باقی می ماند. لایه برداری به برداشتن لایه های سطحی پوست کمک می کند و اجازه می دهد تا پوست تازه جوان شده زیر آن رشد کند. این درمان همچنین تشکیل کلاژن جدید را تحریک می کند و در نتیجه پوست را سفت می کند تا خطوط و چین و چروک های ظریف را از بین ببرد.

لیزر CO2

لیزر CO2 به طور کلی برای درمان اسکار آکنه استفاده می شود، اما همچنین توصیه می شود که سطح پوست را لایه برداری کنید تا پوست جوان شده ظاهر شود. علاوه بر این، استفاده از لیزرهای فرسایشی، مانند لیزر CO2، سنتز کلاژن را تحریک می کند و به رشد صاف پوست کمک می کند.

لیزر CO2 را می توان در تمام سطح پوست استفاده کرد. نواحی دارای اسکار آکنه ممکن است برای محو کردن جای زخم و ترکیب آنها با پوست اطراف هدف قرار گیرند. انجام لیزر درمانی می تواند به محو شدن جوش های سرسفید کمک کند.

جوش های سرسفید را می توان به راحتی با معاینه فیزیکی صورت، قفسه سینه، گردن، بازوها و پشت، به طور کلی مناطقی که بیشترین تعداد غدد چربی را دارند، تشخیص داد. برای تعیین علت ضایعات، پزشک ممکن است در مورد سابقه پزشکی، نوع پوست و مراقبت از پوست شما بپرسد.

عوامل خطر جوش سرسفید

جوش های سرسفید | پزشکت

در اینجا چند مورد وجود دارد که می تواند احتمال ایجاد جوش های سرسفید را افزایش دهد:

  • آکنه بزرگسالان در بین زنان بیشتر از مردان است.
  • شستشوی بیش از حد یا شدید پوست می تواند باعث تحریک یا بدتر شدن آکنه شود.
  • مصرف بیش از حد قند و غذاهای ناسالم به طور منظم با بروز بیشتر آکنه مرتبط است.
  • نوجوانان تحت تغییرات هورمونی مرتبط با بلوغ قرار می گیرند و آنها را مستعد ابتلا به آکنه می کند. در میان این گروه پرخطر، پسران بیشتر از دختران مبتلا می شوند.
  • استفاده از محصولات پوستی حاوی مواد شیمیایی خشن می تواند رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرد و در نتیجه باعث تولید بیش از حد سبوم شود و راه را برای آکنه هموار کند.

جوش های سر سفید یک مشکل آرایشی رایج است که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. با این حال، اگر جوش های سرسفید مکرراً عود می کنند یا با ایجاد کیست یا گره همراه هستند، باید با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، اگر دارویی که برای جوش‌های سرسفید یا آکنه استفاده می‌کنید باعث ضعف یا التهاب در صورت، چشم‌ها، زبان یا لب‌ها می‌شود، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درمان های خانگی برای رفع جوش سر سفید

دهان منافذ یا فولیکول توسط لایه ای از سلول های مرده پوست پوشانده شده است که مانع از انتشار این ناخالصی ها می شود. همانطور که سبوم در داخل منافذ مسدود شده جمع می شود، یک برجستگی کوچک سفید در بالای آن ایجاد می کند که نام “سرسفید” را توضیح می دهد.

تجمع روغن و سلول های مرده در داخل منافذ بسته می تواند باکتری هایی را که از آنها تغذیه می کنند جذب کرده و تکثیر شوند و باعث عفونت شوند. هنگامی که منافذ عفونی می شود، بدن با انتشار مواد التهابی به محل آسیب دیده پاسخ می دهد که برجستگی کوچک را به یک ضایعه آکنه کامل تبدیل می کند.

برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است مشکل مسدود شدن منافذ پوست را تضعیف نکنید و با اقدامات مراقبتی مناسب از پوست آن را برطرف کنید. اگر این وضعیت ادامه داشت، با متخصص پوست خود در مورد درمان های پیشرفته تر مشورت کنید.

جوش‌های سرسفید یک شکایت رایج پوستی است، اما چیزی نیست که با مراقبت مناسب از پوست با استفاده از محصولات مناسب و درمان‌های خانگی زیر برطرف شود.

روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای می تواند به محو شدن جوش های سرسفید کمک کند. روغن درخت چای یک عنصر رایج در محصولات پوستی است که به طور خاص برای آکنه، از پاک کننده ها و تونرها گرفته تا ژل ها، در ترکیب آن استفاده می شود.

دلیل استفاده محبوب از آن دو خاصیت است که برای کنترل آکنه بسیار مورد نیاز است. اول، این یک عامل ضد میکروبی است که باکتری های مسئول آکنه را از بین می برد. دوم، اثرات ضد التهابی نشان می دهد که پوست تحریکی را آرام می کند.

2 تا 3 قطره روغن درخت چای را در 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط روغن را با روی نواحی مورد نظر بمالید. بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح روز بعد صورت خود را بشویید.

توجه: روغن درخت چای، مانند هر اسانس دیگر، بسیار قوی است و در صورت استفاده در قدرت اولیه، می تواند پوست شما را تحریک یا آسیب برساند. ضروری است که قبل از استفاده موضعی آن را با روغن حامل رقیق کنید.

فندق جادوگر

فندق جادوگر یک قابض طبیعی است که سبوم اضافی پوست شما را از بین می برد و منافذ شما را سفت می کند تا تجمع داخل آن را به حداقل برساند. هر دوی این اثرات در کاهش تشکیل جوش های سرسفید، به ویژه در افرادی که به طور طبیعی پوست چرب دارند، مفید هستند. از فندق جادوگر مانند یک تونر معمولی استفاده کنید.

صورت خود را تمیز کنید و بگذارید خشک شود. چند قطره فندق جادوگر را روی یک پد پنبه ای بریزید و به آرامی آن را روی پوست خود بکشید. از یک مرطوب کننده خوب استفاده کنید و بقیه مراقبت از پوست خود را انجام دهید.

آلوئه ورا

جوش های سرسفید | پزشکت

آلوئه ورا آبرسان عمیق برای پوست است. این خاصیت برای کنترل جوش های سرسفید بسیار مفید است زیرا خشکی باعث تولید بیش از حد سبوم برای جبران کمبود رطوبت می شود. سبوم اضافی منافذ شما را مسدود می کند و منجر به تشکیل جوش های سرسفید و سر سیاه می شود.

به علاوه، ژل آلوئه سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که به سم زدایی، ترمیم و تسکین پوست شما کمک می کند. یک برگ آلوئه ورا را باز کرده و ژل آن را استخراج کنید. ژل آلوئه ورا را روی ناحیه آسیبی یا کل صورت خود بمالید. اجازه دهید 20 دقیقه جذب پوست شود و سپس آن را با آب گرم بشویید. این درمان را یک بار در روز انجام دهید تا زمانی که جوش سر سفید ناپدید شود.

زغال چوب فعال

زغال فعال به دلیل خاصیت پاک کنندگی پوست، یک ماده محبوب در ماسک های صورت است. سبوم، سلول های مرده، کثیفی و سایر ناخالصی های ته نشین شده در عمق منافذ شما را بیرون می کشد و آنها را به سطح خود می چسباند تا به راحتی از بین برود. همچنین دارای فعالیت ضد باکتریایی است که می تواند باکتری های عامل آکنه را از بین ببرد تا از بروز جوش جلوگیری کند. مقداری زغال فعال، ژل آلوئه ورا و 1 قطره روغن درخت چای را در یک کاسه کوچک بریزید و آن ها را خوب مخلوط کنید تا خمیری یکدست به دست آید.

این مخلوط را به آرامی به مدت 1 دقیقه با حرکات دایره ای روی تمام صورت خود ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

چگونه از بروز جوش های سرسفید پیشگیری کنیم؟

کارهایی که می توانید برای پیشگیری و درمان جوش های سرسفید انجام دهید، عبارتند از:

هنگام بازدید از محیط های گرد و غبار یا آلوده، همیشه صورت خود را بپوشانید. اپلیکاتورهای آرایشی شما مقدار زیادی باقیمانده محصول، سلول‌های مرده، سبوم و کثیفی را در طول زمان جمع‌آوری می‌کنند و به راحتی می‌توانند به محل پرورش باکتری‌های مولد آکنه تبدیل شوند. استفاده از این ابزارهای آلوده روی پوست شما منجر به جوش می شود. بنابراین، به طور مرتب ابزار آرایش خود را در آب گرم تمیز کنید تا ناخالصی ها از بین برود و باکتری های موجود در آنها از بین برود.

صورت خود را خیلی مکرر نشویید. زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب (به خصوص آب داغ) می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد. حتی باعث تولید بیش از حد سبوم شود که منجر به ایجاد جوش های سر سفید می شود. به همین دلیل، از صابون هایی که حاوی مواد شیمیایی خشن هستند استفاده نکنید که می تواند پوست شما را خشک کند. از یک پاک کننده ملایم صورت و آب ولرم برای شستشوی صورت خود دو بار در روز استفاده کنید.

سعی کنید جوش های سرسفید یا جوش های خود را لمس نکنید، فشار ندهید، یا از بین نبرید، زیرا این کار می تواند باعث ایجاد زخم شود و حتی ممکن است عفونت را به سایر نواحی پوست سرایت کند.

هرگز با آرایش نخوابید.

هرگز با آرایش نخوابید، حتی اگر غیر کومدون زا باشد. قبل از خواب از میسلار واتر یا یک پاک کننده آرایش مناسب برای پاک کردن آثار محصول از روی پوست خود استفاده کنید. این به پوست شما اجازه تنفس می دهد و در طول شب بهبود می یابد.

روکش بالش شما گرد و غبار محیط و آلودگی های ریخته شده از مو و صورت شما را به صورت روزانه جمع آوری می کند. قرار دادن صورت خود بر روی چنین سطوح کثیفی می تواند پوست شما را آلوده کرده و باعث ایجاد آکنه شود. بنابراین هر چند روز یکبار روکش بالش خود را عوض کنید.

برای پاکسازی عمیق منافذ پوست و پاک کردن پوست مرده صورت خود، به طور مرتب لایه برداری کنید . با این حال، هنگام انجام این کار ملایم باشید و از محصول مناسب استفاده کنید. طیف وسیعی از اسکراب های دانه ای و لایه بردارهای شیمیایی به طور گسترده در دسترس هستند. از متخصص پوست خود بخواهید که شما را به سمت بهترین گزینه برای نوع و وضعیت پوست شما راهنمایی کند.

چه کسانی دچار جوش سرسفید می شوند؟

هر فردی در هر مقطعی از زندگی خود ممکن است به جوش سرسفید مبتلا شود، اما برخی عوامل می توانند فرد را مستعد این مشکل و به طور کلی آکنه کنند. این عوامل عبارتند از: پوست چرب، نوسانات هورمونی ناشی از بلوغ و قاعدگی، رژیم غذایی چرب، و استفاده از لوازم آرایشی کمدوژنیک یا محصولات پوستی و غیره.

آیا جوش های سرسفید دردناک هستند؟ جوش های سرسفید با التهاب زمینه ای پوست که مسئول درد، تورم و قرمزی مرتبط با ضایعات منظم آکنه است، مشخص نمی شوند. بنابراین، نه، جوش های سرسفید دردناک نیستند، زیرا یک شکل غیر التهابی آکنه هستند.

سخن آخر

جوش های سرسفید بدون درد هستند، اما می توانند بافت و ظاهر پوست شما را خراب کنند، بنابراین به عنوان یک نگرانی قانونی آرایشی واجد شرایط هستند. بعلاوه، اگر منافذ مسدود شده عفونی شود، جوش سرسفید به یک جوش التهابی عصبانی تبدیل می شود. جوش‌های سرسفید گاه به گاه نیازی به درمان پزشکی ندارند و به خودی خود از بین می‌روند، تا زمانی که آن‌ها را انتخاب نکنید، که می‌تواند به پوست آسیب برساند و اسکارهای سرسختی باقی بگذارد که ماه‌ها طول می‌کشد تا محو شوند.

با این حال، اگر اغلب در نواحی بزرگ صورت خود جوش‌های سرسفید می‌بینید به طوری که به منبع ناراحتی تبدیل می‌شوند، ممکن است با یک متخصص پوست در مورد بهترین راه برای رفع مشکل مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز