لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

جوش سر یا آکنه پوست سر

جوش سر || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد برخی افراد نسبت به سایرین بیشتر به آکنه مبتلا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. آکنه روی پوست سر، شبیه آکنه در سایر قسمت های بدن است. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد جوش روی پوست سر هم شود. اغلب اوقات، استفاده از محصولات نامناسب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث شعله ور شدن و بدتر شدن این جوش ها شود.

 بدترین مشکل در مورد آکنه روی پوست سر این است که درمان آن اغلب سخت تر از آکنه سایر قسمت های پوست بدن است. چون آکنه های روی پوست سر اصولا با مو پوشیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و قابل شناسایی نیستند. خوشبختانه، از آنجا که آکنه روی پوست سر تا حدودی یک مشکل رایجی است، راهکارهای زیادی برای درمان آن وجود دارد که ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم انواع این راهکارها را بررسی کنیم.

شامپوهای نامناسب || پزشکت

چه چیزی باعث ایجاد جوش در پوست سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

آکنه پوست سر به جوش هایی گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که روی پوست سر یا خط مو ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اگر موهای خود را مرتب نشویید یا مرتباً از روسری استفاده کنید که باعث ایجاد اصطکاک در پوست سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، منافذ پوست ممکن است مسدود شوند.

برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده از شامپوها، نرم کننده ها یا اسپری های خاص مو، برجستگی یا جوش روی پوست سر خود ایجاد کنند. به این نوع خاص از جوش، آکنه آرایشی گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که به آکنه پوست سر اشاره دارد که با استفاده از محصولاتی که در تماس با مو یا پوست هستند ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

آکنه پوست سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از نظر ظاهری متفاوت باشد. گاهی اوقات، آنها شبیه جوش های کوچک یا زگیل های روی پوست سر هستند. این لکه ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در پشت سر ایجاد شوند و احساس خارش و درد داشته باشند.

در موارد دیگر، فرد ممکن است در امتداد خط موی خود جوش هایی ایجاد کند یا برجستگی ها یا کیست های دردناک زیر پوست داشته باشد.

آکنه یک شبه روی پوست سر ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اما، استفاده از محصولات بدون نسخه نادرست و انتخاب سبک زندگی خاص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سرعت بروز آنها را افزایش دهد. جوش‌ها معمولاً به دلیل وجود روغن‌های فراوان و سلول‌های مرده پوست تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. این نوع مواد زائد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به سرعت فولیکول های مو را مسدود کنند.

تجمع بیش از حد بافت چربی و سلول های پوستی باعث بروز رشد باکتری و ایجاد آکنه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در حالی که افراد دارای پوست سر چرب یا افرادی که زیاد عرق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند، اما همه افراد ممکن است آنها را تجربه کنند.

علائم آکنه پوست سر

افراد مبتلا ممکن است متوجه برخی علائم زیر بر روی پوست سر خود شوند:

  • برجستگی های ریز در امتداد خط مو، روی پیشانی یا پشت گردن
  • جوش های سر سفید روی پوست سر یا خط مو
  • برجستگی روی پوست سر که دردناک است.

برخی از افراد نیز ممکن است برجستگی هایی داشته باشند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند احساس کنند اما قادر به دیدن آنها نیستند.

پیشگیری از آکنه پوست سر

بهداشت پوست سر نقش بسیار مهمی در جلوگیری از مسدود شدن منافذ دارد. برای درمان آکنه پوست سر و جلوگیری از شعله ور شدن بیشتر، فرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند راهکارهای زیر را در نظر بگیرد:

  • پوشیدن روسری گشادتر برای بهبود وضعیت تهویه پوست سر
  • شستن موها بلافاصله بعد از ورزش
  • اجتناب از استفاده بیش از حد از محصولات مو، مانند اسپری مو و ژل
  • داشتن رژیم غذایی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به تقویت و سلامت پوست کمک کند.
  • مصرف محصولات مراقبت از موی طبیعی و ضد حساسیت

برای برخی افراد، شستن نادرست و کم موهایشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث آکنه پوست سر شود. از طرفی هم شستن بیش از حد موها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سبوم محافظ پوست را از بین ببرد، که ممکن است خطر تحریک پوست سر را افزایش دهد. در این شرایط فرد بهتر است با یک متخصص پوست و مو مشورت کند تا بهترین محصولات را برای موهای او تجویز و توصیه کند.

انواع آکنه پوست سر

آکنه های پوست سر ممکن است در انواع مختلف ظاهر شوند، از جمله:

  • خفیف: معمولاً شامل جوش‌های سرسفید و سر سیاه می‌شود که منافذ مسدود شده در پوست هستند.
  • متوسط: این افراد جوش های ملتهب به نام پاپول دارند که روی سطح پوست قابل مشاهده است. همچنین ممکن است فرد دارای جوش هایی باشد که با چرک پر شده است.
  • شدید: فردی که آکنه شدید دارد، پاپول‌ها و پوسچول‌های بیشتری دارد و پوست سر ممکن است ندول‌ها و کیست‌ها ایجاد کند که می‌تواند دردناک باشد.

کدام مواد موجود در محصولات مو باعث ایجاد آکنه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند؟

وجود برخی ترکیبات ممکن است باعث بروز جوش بر روی پوست سر شما شود. اگر مکررا دچار آکنه های مختلف بر روی پوست سر خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید بهتر است برچسب روی محصولاتی را که اغلب استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید را بخوانید. اگر آنها حاوی برخی از  مواد زیر باشند، ممکن است مصرف آنها باعث بروز آکنه روی پوست سر شما شود:

سدیم لوریل سولفات (SLS):

این ماده معمولاً به محصولات مو اضافه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تا به آنها خاصیت کف کنندگی بدهد. با این حال، تحقیقات ثابت کرده است که این ماده شیمیایی خاص در صورت استفاده در غلظت های بالا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد آکنه شود. متأسفانه، بیشتر شامپوهای آرایشی حاوی سدیم لوریل سولفات هستند تا زیاد کف کنند. اگر مستعد ابتلا به آکنه در جای دیگری از بدن خود هستید، احتمالاً بهتر است از محصولات حاوی این ماده به طور کامل اجتناب کنید.

روغن نارگیل || پزشکت

روغن ها:

محصولات مبتنی بر روغن در بین افرادی که موهای خشک و آسیب دیده دارند محبوب هستند. متأسفانه، اگر مستعد آکنه هستید، روغن‌ها بیشتر از آنکه مفید باشند، مضر هستند. پوست سر شما به طور طبیعی روغنی به نام سبوم تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. تولید بیش از حد این روغن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تجمع چربی شود. اگر به آن روغن طبیعی چیزی مانند روغن جوجوبا یا نارگیل اضافه کنید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند وضعیت پوست شما را بدتر کند. این مواد به خودی خود مضر نیستند. آنها در واقع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند برای افرادی که با خشکی پوست سر دست و پنجه نرم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند بسیار مفید باشند. اما، اگر پوستی به طور طبیعی چرب دارید، به احتمال زیاد باعث پوسته پوسته شدن پوست سر شده و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث شوره سر و آکنه شود.

فرآورده های جانبی وازلینی:

این محصولات در محصولات مراقبت از مو بیشتر از آنچه انتظار دارید یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. آنها به عنوان مرطوب کننده استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. اما اغلب به تارها می‌چسبند و به مو اجازه تنفس نمی‌دهند. همچنین شستن کامل آنها بسیار دشوار است. بنابراین، آنها روی موهای شما (و پوست سر) می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مانند و در نهایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند فولیکول های مو را مسدود کنند. این نه تنها آکنه را تحریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بلکه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند رشد مو را محدود کند.

بهترین مواد برای آکنه روی پوست سر چیست؟

ممکن است فردی برای آکنه پوست سر خود به یک درمان موضعی و دارویی نیاز داشته باشد. درست مانند موادی که باید از مصرف آنها اجتناب کنید، برخی مواد دیگری وجود دارند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند آکنه های روی پوست سر را تسکین دهند. پس بهتر است برای تسکین علائم خود به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مواد زیر هستند:

اسید سالیسیلیک:

این ترکیب محبوب ترین و یکی از موثرترین مواد برای خلاص شدن از شر آکنه پوست سر است. اسید سالیسیلیک به لایه برداری پوست شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

اسید گلیکولیک:

این اسید همچنین به لایه برداری پوست کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا از پوسته پوسته شدن شدید محصولات یا سلول ها جلوگیری کند. همچنین انواع خاصی از باکتری ها را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد و از بروز شرایط پوست سر کمتر پیشگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

کتوکونازول:

این ترکیب اغلب در دارو های ضد قارچ یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. شما معمولاً کتوکونازول را در شامپوهای ضد شوره پیدا خواهید کرد. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش پوسته پوسته شدن ناشی از قارچ کمک کند.

روغن درخت چای:

این روغن به روش های مختلفی برای مبارزه با آکنه عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. بزرگترین مزیت آن این است که یک عامل ضد باکتری است. در واقع در از بین بردن باکتری های ایجاد کننده جوش سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند موثر باشد.

سیکلوپیروکس:

سیکلوپیروکس یک عامل ضد قارچی است که برای درمان عفونت های پوستی استفاده و اغلب به شامپوهای شوره سر اضافه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

ایزوترتینوئین || پزشکت
بنزوئیل پراکسید:

یک ماده ضد باکتری است که به از بین بردن باکتری Propionibacterium acnes، که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در آکنه پوست سر وجود داشته باشد، کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

برای آکنه های مداوم پوست سر و علائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مانند ریزش مو و التهاب، فرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در مورد درمان های زیر با پزشک مشورت کند:

  • تزریق استروئید
  • آنتی بیوتیک های خوراکی
  • پمادهای آنتی بیوتیک موضعی
  • آنتی هیستامین برای واکنش های آلرژیک
  • فتوتراپی که نور درمانی نیز نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • داروهای خاص برای آکنه شدید، مانند ایزوترتینوئین

فرد مبتلا به آکنه پوست سر باید هر بار فقط از یک نوع درمان پوست سر استفاده کند مگر اینکه پزشک دستور دیگری بدهد. با انجام این کار، بررسی اثر بخشی محصولات فردی در برابر آکنه پوست سر برای افراد آسان تر خواهد بود.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از آکنه پوست سر جلوگیری کرد؟

برخی از افراد بیشتر از دیگران دچار جوش سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. این وضعیت معمولا به دلیل نوع پوست رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. همچنین آکنه پوست سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از انتخاب های نادرست سبک زندگی باشد. حتی مصرف برخی از محصولات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علائم را بدتر کنند. شاید این وضعیت به طور کامل قابل درمان نباشد اما راهکارهایی برای پیشگیری از آن وجود دارد.

انتخاب محصولات مناسب برای پوست سر به این بستگی دارد که بدانید از کدام مواد استفاده کنید. از مصرف محصولات روغنی و کرم های مرطوب کننده سنگین دوری کنید. علاوه بر این، از شامپوها و نرم کننده های حاوی سولفات (SLS) خودداری کنید. مصرف آنها یکی از بزرگترین عوامل ایجاد آکنه پوست سر است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز