لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ویتامین E برای جای زخم

ویتامین E برای جای زخم | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ویتامین E برای جای زخم و استفاده از آن برای بهبود جای زخم می تواند مفید و موثر باشد به شرطی که نحوه مصرف این روغن برای از بین بردن  جای زخم را بدانید. مالیدن کرم‌ها، لوسیون‌ها یا روغن ویتامین E روی اسکارهای آکنه در میان علاقه‌مندان به مراقبت طبیعی پوست محبوب شده است. برخی همچنین بر این باورند که خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E ممکن است به بهبود جای زخم کمک کند. این در حالی است که تحقیقات در این زمینه به طور کامل صورت نگرفته است.

اما آیا می توانید از ویتامین E برای کاهش و یا حتی بهبود کامل جای زخم استفاده کنید؟ در اینجا، ما در مورد اثربخشی و ایمنی استفاده از روغن ویتامین E بر روی جای زخم صحبت می کنیم. ما همچنین به فواید بالقوه روغن و نحوه تهیه آن در خانه خواهیم پرداخت پس ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است. در محصولات آرایشی و بهداشتی به شکل روغن و کپسول استفاده می شود. توسط گیاهان سنتز می شود.

هشت شکل شیمیایی ویتامین E وجود دارد. با این حال، متداول ترین مشتقات مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست توکوفریل استات و توکوفرول هستند. ویتامین E موجود در مرطوب کننده، سرم یا لوسیون مورد علاقه شما معمولاً به صورت توکوفرول در لیست مواد تشکیل دهنده ظاهر می شود. در بخش بعدی متوجه خواهیم شد که آیا روغن ویتامین E واقعاً برای کاهش جای زخم موثر است یا خیر.

آیا روغن ویتامین E در کاهش جای زخم موثر است؟

ویتامین E برای جای زخم | پزشکت

برخی تحقیقات ادعا می کنند که ویتامین E ممکن است بهبود قابل توجهی در ظاهر زیبایی جای زخم و بافت های اسکار داشته باشد. با این حال، در مطالعه دیگری، استفاده موضعی از ویتامین E باعث بهبود ظاهر اسکار نشده است. در عوض منجر به بروز بالای درماتیت تماسی شده بود.

تحقیقات در مورد چگونگی استفاده از ویتامین E برای درمان جای زخم در این مرحله نتیجه درستی را اثبات نکرده است. اما این ماده قدرتمند بیش از 50 سال است که به طور فعال برای مراقبت های پوست استفاده می شود. حتی برای سلامت و نگهداری اولیه بدن انسان ضروری است.

روغن ویتامین E با مکمل های ویتامین E متمایز است. روغن ویتامین E ماده ای در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست وجود دارد. به خصوص محصولاتی که ادعا می شود فواید ضد پیری دارند. مکمل های ویتامین E ممکن است از بیماری عروق کرونر قلب و التهاب جلوگیری کند، عملکرد سیستم ایمنی بدن را پشتیبانی کند، سلامت چشم را ارتقا بخشد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات در مورد این فواید متنوع است، و مکمل ویتامین E برای همه مناسب نیست.

فواید استفاده از روغن ویتامین E بر زخم

روغن ویتامین E ممکن است فوایدی برای اسکار داشته باشد. اگرچه تحقیقات مختلط است، اما مهم است که بدانیم چگونه این روغن ممکن است به بهبود آن کمک کند.

خواص آنتی اکسیدانی

ویتامین E با عمل به عنوان یک پاک کننده رادیکال های آزاد و به تاخیر انداختن روند پیری از بدن در برابر اشعه UV و آلودگی هوا محافظت می کند. حتی می تواند رادیکال های آزاد را که در غیر این صورت باعث آسیب DNA می شوند، از بین ببرد. حتی می تواند پروتئین های پوست را کاهش دهد و بر بافت های همبند و غشای سلولی تأثیر منفی بگذارد. خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E همچنین ممکن است باعث تولید کلاژن و حفظ استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست شود.

خواص ضد التهابی روغن ویتامین E برای زخم

ویتامین E برای جای زخم | پزشکت

روغن ویتامین E سرشار از خواص ضد التهابی است. ممکن است عملکرد مانع پوست را تقویت کرده و پوست را تسکین دهد. شواهد حکایتی نشان می دهد که این روغن ممکن است پوست تحریک شده را آرام کند و عمیقاً آن را تغذیه کند.

کمک به تغذیه پوست خشک

ویتامین E ممکن است باعث هیدراتاسیون پوست و تغذیه پوست خشک شود. همچنین می توانید از مرطوب کننده حاوی روغن ویتامین E برای درمان بالقوه جای زخم استفاده کنید. با این حال، برای بررسی اینکه آیا به ویتامین E حساسیت دارید یا خیر، یک آزمایش پچ انجام دهید. اطلاعات در مورد اثربخشی روغن ویتامین E در کاهش و بهبود بافت اسکار و جای زخم محدود است. اما مطمئناً روغن ممکن است فواید کلی برای پوست داشته باشد. در بخش بعدی، نحوه استفاده از روغن ویتامین E بر روی جای زخم را مورد بحث قرار خواهیم داد.

استفاده از روغن ویتامین E روی جای زخم

به نظر نمی رسد استفاده از ویتامین E روی اسکارها آسیبی به همراه داشته باشد. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

  • محل اسکار خود را با یک تکه صابون ملایم تمیز کنید تا از شر هر گونه باکتری و یا آلودگی خلاص شوید.
  • چند قطره روغن ویتامین E را به آرامی روی محل اسکار بمالید و با حرکات دایره ای به مدت 15 تا 30 ثانیه ماساژ دهید. دو بار در روز تکرار کنید.
  • ماساژ را تا جذب روغن ادامه دهید.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید همیشه در هنگام استفاده از روغن ویتامین E  برای بهبود جای زخم این نکات را در نظر داشته باشید:

  • روغن را روی اسکار یا زخم باز نمالید.
  • جای زخم خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید.
  • همیشه وقتی از خانه بیرون می روید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • از اعمال فشار بیش از حد بر روی اسکار خودداری کنید. به آرامی ماساژ دهید.

روش‌های زیبایی برای درمان اسکار

ویتامین E برای جای زخم | پزشکت

همانطور که دیدیم، اثربخشی روغن ویتامین E در درمان جای زخم هنوز مشخص نشده است. اما تکنیک ها و روش های زیبایی دیگری وجود دارد که ممکن است به درمان جای زخم کمک کند. برخی از راهکار ها عبارتند از:

ورق های سیلیکونی

اینها پانسمان های خود چسب نرم و انعطاف پذیری هستند که می توانید روی جای زخم اعمال کنید و قرار دهید. سیلیکون به هیدراته شدن بافت اسکار کمک می کند، تولید کلاژن را کاهش می دهد. در نهایت بافت اسکار را صاف می کند تا از بین برود. می توانید به مدت 3 ماه روزانه 12 ساعت از ورقه های سیلیکونی استفاده کنید تا نتیجه مطلوب را مشاهده کنید.

ماساژ درمانی

ماساژ دادن جای زخم ممکن است ظاهر آن را کاهش داده و نرم کند، اگرچه اطلاعات بیشتری برای تایید این ادعا تضمین می شود. گفته می شود که یک ماساژ ملایم باعث کاهش درد، خارش و حساسیت می شود. حداقل 3 تا 4 بار در روز جای زخم را حدود 5 دقیقه ماساژ دهید. با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا نحوه ماساژ دقیق جای زخم را بدانید.

درما رولینگ

درما رولینگ روشی است که در آن متخصص پوست، سوزن های ریز را روی سطح پوست می چرخاند. این روش سعی می‌کند آسیب‌های کوچکی به پوست وارد کند تا بتواند خود را ترمیم کند و در نهایت ظاهر اسکار را بهبود بخشد. یک بررسی نشان داد، درما رولینگ می تواند ظاهر اسکار آکنه را پس از سه ماه درمان بهبود بخشد.

لیزر درمانی

این روش از نور برای هدف قرار دادن رگ های خونی استفاده می کند که در غیر این صورت زخم ها را ملتهب نشان می دهد. لیزر درمانی ممکن است باعث افزایش تولید کلاژن و کاهش حفره ها شود. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات قطعی اثربخشی لیزر درمانی در مدیریت اسکار مورد نیاز است.

پرکننده های پوستی

این یک درمان موقت اسکار است که در آن فیلرها یا تزریقات پوستی برای چاق شدن پوست تزریق می شود. انجام این کار ممکن است در نهایت ظاهر اسکارهای حفره‌دار را کاهش دهد.

سرما درمانی

کرایوتراپی شامل منجمد کردن اسکارهای کلوئیدی برای جلوگیری از رشد آنها و کمک به صاف کردن آنها است. از نیتروژن مایع برای روشن کردن پوست در ناحیه اطراف استفاده می کند.

چه مدت طول می کشد تا جای زخم از بین برود؟

اکثر اسکارها بسته به شدت آسیب با گذشت زمان از بین می روند. آنهایی که محو نمی شوند به احتمال زیاد دائمی هستند. اسکارهای ریز ناشی از جراحات مانند بریدگی یا برش های جراحی ممکن است در عرض دو سال صاف و محو شوند. سایر انواع اسکار ، مانند اسکار هایپرتروفیک، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا محو شوند. با این حال، اطلاعات در این زمینه بسیار محدود است. برای جزئیات بیشتر با متخصص پوست خود مشورت کنید.

موارد غیر مجاز مصرف روغن ویتامین E برای پوست

ویتامین E برای جای زخم | پزشکت

به نظر می رسد روغن ویتامین E درمانی بی ضرر برای جای زخم است. در حالی که تضمینی برای درمان اسکارها وجود ندارد، مطمئناً ممکن است از راه های دیگر سلامت پوست را تقویت کند. اما آیا این بدان معناست که هر کسی می تواند از روغن ویتامین E استفاده کند؟ ویتامین E به طور کلی در صورت مصرف موضعی به طور موثر عمل می کند. با این حال، اگر پوست بسیار حساس، چرب یا مستعد آکنه دارید، بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید. قبل از استفاده از ویتامین E با متخصص پوست خود صحبت کنید. زیرا ممکن است در برخی افراد باعث تحریک و قرمزی پوست شود.

اعتقاد بر این است که ویتامین E به کاهش ظاهر اسکار کمک می کند. با این حال، شواهد علمی کمی برای اثبات اثربخشی آن وجود دارد. اما روغن ممکن است به سلامت کلی پوست کمک کند. در چندین غذای طبیعی مانند آجیل، سبزیجات برگ سبز، روغن آفتابگردان، دانه ها و غیره وجود دارد.

استفاده از روغن ویتامین E معمولا بی خطر است. اما با متخصص پوست خود صحبت کنید و بهترین راه استفاده از آن را یاد بگیرید. اطلاعات صحیح می تواند نتایج پایدارتر و بهتری به شما بدهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز