لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شوره سر مرطوب چیست؟

شوره سر مرطوب چیست و چگونه آن را در خانه درمان کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شوره سر مرطوب شوره ای است که به دلیل تولید بیش از حد سبوم در پوست سر مرطوب یا چرب شده است. هنگامی که تجمع چربی با کثیفی و سلول های مرده پوست مخلوط می شود، در آن زمان شوره سر مرطوب ایجاد می شود. از طرف دیگر، شوره سر خشک از پوسته های کوچک و سفید رنگی تشکیل شده است که به راحتی از پوست سر می ریزند. پوسته های زرد شوره خیس بسیار بزرگتر هستند و می توانند چسبناک شوند و باعث جمع شدن آنها و چسبیدن آنها به موهای شما شود. اگر پوست سر خود را با شوره مرطوب بخراشید، احساس خیس شدن نیز خواهد داشت.

کیفیت پوسته در بثورات پوست سر می تواند از چرب (گاهی اوقات در اینترنت شوره سر مرطوب نامیده می شود) تا خشک (در خارج از دنیای پزشکی به عنوان شوره سر خشک شناخته می شود) متفاوت باشد. در این مقاله درمان های خانگی و درمان های نسخه ای برای شوره سر مرطوب مورد بررسی قرار می گیرند. پس اگر شما هم از مشکلات شوره سر رنج می برید این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

علت شوره سر مرطوب چیست؟

در زیر پوست سر، غدد چربی وجود دارند که وظیفه اصلی تولید سبوم روغن طبیعی را بر عهده دارند. این سبوم مو و پوست سر شما را مرطوب نگه می دارد و از کم آبی آن ها جلوگیری می کند. همچنین به منظور کاهش موخوره و جلوگیری از ظاهر شدن علائم پیری عمل می کند. مشکل زمانی شروع می شود که غدد چربی مقادیر زیاد سبوم تولید می کنند. سبوم اضافی شروع به جمع شدن روی پوست سر شما می کند و باعث چسبندگی آن می شود. شروع به جذب و چسبیدن به خاک و سلول های مرده پوست می کند و در نتیجه شوره سر ایجاد می کند. از آنجایی که سبوم مرطوب است، یک لایه مرطوب روی پوست سر شما تشکیل می دهد. به این نوع شوره سر شوره مرطوب یا شوره روغنی می گویند.

شایع ترین علل تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ یا استرس است. یکی دیگر از دلایل اصلی می تواند عادت های نامنظم و نادر شامپو زدن باشد که منجر به پاکسازی ناکافی پوست سر و متعاقب آن تجمع کثیفی و سلول های مرده پوست می شود که باعث مرطوب شدن پوست سر می شود.

از آنجایی که علت اصلی شوره سر، سبوم اضافی روی پوست سر می باشد، عدم شستشوی مناسب یا کافی موها می تواند منجر به این عارضه شود. این امر مخصوصاً اگر پوست چرب دارید صادق است.

درماتیت سبورئیک

شوره مرطوب یکی از ویژگی های علامت اصلی درماتیت سبورئیک است که باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته و پوست قرمز در نواحی چرب بدن می شود. درماتیت سبورئیک می تواند نتیجه یک واکنش التهابی به فراوانی مخمر مالاسزیا روی پوست سر باشد، اما می تواند در اثر استرس، تغییرات هورمونی، هوای سرد یا خشک و داروهایی مانند لیتیوم نیز ایجاد شود.

اثرات درماتیت سبورئیک روی مو معمولاً کم است، اما تحقیقات نشان داده است که ریزش مو ممکن است رخ دهد. اگرچه شوره مرطوب معمولاً با درماتیت سبورئیک همراه است، اما اگر نوع دیگری از اختلالات پوستی مانند پسوریازیس یا عفونت داشته باشید، علائم نیز ممکن است رخ دهد. همچنین می تواند به تنهایی و بدون هیچ گونه بیماری زمینه ای رخ دهد.

پسوریازیس همچنین می تواند باعث ایجاد شوره مرطوب شود. پسوریازیس یک اختلال پوستی خود ایمنی است که به دلیل ناتوانی سیستم ایمنی در تشخیص تفاوت بین سلول های سالم و عوامل بیماری زا ایجاد می شود. موها همیشه تحت تأثیر پسوریازیس قرار نمی گیرند، اما می تواند در برخی از افراد مبتلا به ریزش مو منجر شود.

سایر بیماری های پوستی که می تواند منجر به شوره مرطوب شود عبارتند از:

درماتیت آتوپیک: نوعی اگزما، درماتیت آتوپیک باعث قرمزی و خارش پوست می شود. این یک بیماری مزمن است که به صورت پراکنده عود می کند.

کچلی سر: کچلی که به عنوان عفونت کرم حلقوی پوست سر نیز شناخته می شود، یک عفونت قارچی است که باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. همچنین می تواند منجر به ریزش مو و لکه های طاسی شود.

شوره مرطوب چگونه روی ابروها و مژه ها ایجاد می شود؟

غدد چربی در سراسر بدن شما قرار دارند. تنها نواحی دیگری که به جز پوست سر شما دارای موی ضخیم هستند و در معرض محیط هستند، ابروها و مژه های شما هستند. از این پس، غدد چربی در آن نواحی نیز می توانند سبوم بیش از حد تولید کنند و باعث شوره سر مرطوب شوند.

شوره خشک در مقابل شوره سر مرطوب

شوره سر مرطوب چیست و چگونه آن را در خانه درمان کنیم؟ || پزشکت

شوره سر خشک معمولاً شامل پوسته های کوچک و سفید رنگی است که با کوچکترین حرکتی به راحتی از پوست سر می ریزند. برعکس، شوره مرطوب به صورت پوسته های شوره بزرگ، زرد و چسبناک ظاهر می شود که به هم چسبیده و به ساقه موهای شما می چسبند. به راحتی نمی افتند. معمولا بعد از خاراندن پوست سر خیس می شود.

شوره سر خشک باعث قرمزی یا تحریک پوست سر نمی شود و در ماه های تابستان از بین می رود. اما شوره مرطوب بیشتر یک بیماری طولانی مدت است و باعث خارش و التهاب شدید در پوست سر می شود. این نوع شوره باعث ایجاد احساس خیس شدن در سر می شود.

چگونه شوره سر را از موهای خیس از بین ببریم؟

از آنجایی که شوره مرطوب یک بیماری طولانی مدت است و باعث خارش شدید می شود، باید آن را با داروهای طبیعی که به طور خاص این مشکلات را هدف قرار می دهند، درمان کنید. در اینجا چند مورد وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید.

روغن نارگیل

دومین راه حل طبیعی برای شوره مرطوب روغن نارگیل است. روغن نارگیل یکی از پرکاربردترین و پویاترین روغن های موجود است. ممکن است در مورد استفاده از روغن برای درمان چربی شک داشته باشید، اما روغن نارگیل می تواند برای شما معجزه کند. برای استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک درمان چسبنده شوره سر، از یک تا دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل استفاده کنید، آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس بگذارید حدود یک ساعت بماند. سپس طبق معمول موهای خود را با شامپو بشویید. تا دو بار در هفته تکرار کنید.

ژل آلوئه ورا

شوره سر مرطوب چیست و چگونه آن را در خانه درمان کنیم؟ || پزشکت

آلوئه ورا حاوی آنزیم های پاک کننده مانند اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز و ویتامین های B، C و E است. همچنین حاوی گلیکوپروتئین هایی است که التهاب را کاهش می دهد و خارش را تسکین می دهد. بنابراین، ممکن است به خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست، تجمع چربی و رسوبات چربی که فولیکول های موی شما را مسدود می کنند و شوره ی مرطوب ایجاد می کنند، کمک کند.

  • ژل آلوئه ورا را روی تمام پوست سر خود بمالید.
  • حوله را در آب داغ خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
  • این حوله گرم و مرطوب را دور سر خود بپیچید و بگذارید نیم ساعت بماند.
  • ژل آلوئه ورا را با یک شامپوی ملایم بشویید.
  • این روال را سه بار در هفته دنبال کنید.

اولین راه حل طبیعی برای شوره سر مرطوب ژل آلوئه ورا است. آلوئه ورا سرشار از آنزیم های پاک کننده مانند اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز است. علاوه بر این، حاوی ویتامین هایی مانند B، C و E است. هنگامی که دچار آفتاب سوختگی می شوید، نمی توانید خارش کل بدن خود را متوقف کنید و درمان با ژل آلوئه ورا به طور معمول توصیه می شود. دلیل اینکه آنها به شما می گویند این کار را روی نواحی تحریک شده انجام دهید این است که خارش را تسکین می دهد و التهاب را کاهش می دهد. علاوه بر همه اینها، می تواند از تجمع چربی و همچنین سلول های مرده پوست خلاص شود. شما به ژل آلوئه ورا، حوله و آب داغ نیاز دارید.

سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یک درمان عالی برای شوره سر عمل می کند. این می تواند به این دلیل باشد که ماهیت اسیدی سرکه سیب PH پوست سر را تغییر می دهد و رشد قارچ عامل شوره سر را دشوار می کند. سرکه سیب را روی سر خود بریزید و به آرامی ماساژ دهید. بگذارید 10 دقیقه روی آن بماند. آن را با یک شامپوی ملایم بشویید و موهای خود را به طور معمول حالت دهید. این روال را یک بار در هفته دنبال کنید.

آرنیکا را امتحان کنید.

آرنیکا یک داروی گیاهی است که می تواند برای اشکال مختلف درماتیت از جمله درماتیت سبورئیک استفاده شود. این گیاه که از گل های گونه گیاه آرنیکا به دست می آید، خاصیت ضد التهابی دارد و در بسیاری از کرم ها و پمادها برای درماتیت سبورئیک و پسوریازیس استفاده می شود.

می توانید آن را روی کمپرس آغشته به ترکیبی از یک قاشق غذاخوری عصاره آرنیکا و نیم لیتر آب استفاده کنید. لازم به ذکر است که مصرف خوراکی آرنیکا بسیار خطرناک است، بنابراین فقط باید به صورت موضعی روی پوست سر استفاده شود و هرگز به عنوان داروی خوراکی استفاده نشود.

آب لیمو و آب آملا

آب لیمو و آب آملا برای از بین بردن شوره مرطوب و روغن انباشته شده روی پوست سر شما هماهنگ هستند. علاوه بر این، محتوای اسید سیتریک آب لیمو به عنوان یک عامل ضد میکروبی عمل می کند و به خلاص شدن از شر قارچی که باعث شوره سر مرطوب می شود، کمک می کند. آب میوه ها را در یک کاسه ترکیب کنید. از یک توپ پنبه ای استفاده کنید تا این مخلوط را روی تمام پوست سر خود بمالید. بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با شامپوی ملایم بشویید. این روال را دو بار در هفته دنبال کنید.

جوش شیرین

شوره سر مرطوب چیست و چگونه آن را در خانه درمان کنیم؟ || پزشکت

جوش شیرین ممکن است یک انتخاب عجیب برای درمان شوره سر مرطوب به نظر برسد، اما در واقع می تواند در این زمینه به خوبی عمل کند. مطالعه ای که در فرانسه انجام شد نشان داد که جوش شیرین می تواند قارچ های ایجاد کننده شوره سر را از بین ببرد. مقداری آب را با جوش شیرین مخلوط کنید. این خمیر را روی تمام پوست سر خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. آن را با آب و شامپوی ملایم بشویید. این روال را یک بار در هفته دنبال کنید.

دانه شنبلیله

دانه های شنبلیله دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند که با عفونت هایی که می توانند باعث ایجاد و تشدید شوره مرطوب شوند مبارزه می کنند. بهتر است دانه های شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید. صبح روز بعد آنها را به صورت خمیر صافی خرد کنید. این خمیر را روی تمام پوست سر خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. آن را با یک شامپوی ملایم بشویید. این روال را دو بار در هفته دنبال کنید.

از اسکراب های پوست سر استفاده کنید.

اگرچه شواهد بالینی برای حمایت از استفاده از اسکراب پوست سر برای شوره سر مرطوب وجود ندارد، لایه برداری پوست سر بسیار محبوب شده است. ایده این است که لایه برداری پوست می تواند تجمع چربی بیش از حد را کاهش دهد و سلول های مرده اضافی پوست روی پوست سر را از بین ببرد.

از آنجایی که تولید بیش از حد چربی روی پوست سر با پوست سر حساس همراه است، استفاده از ملایم ترین نوع اسکراب بهترین کار است. 14 اسکراب هایی را انتخاب کنید که حاوی نمک دریا، روی یا پودر دانه خرما هستند.

اگرچه ممکن است این روش برای کسانی که مشکل پوست سر دارند ایده آل نباشد. همیشه قبل از استفاده از اسکراب پوست سر برای شوره سر مرطوب با پزشک خود صحبت کنید.

درمان های خانگی می توانند در مدیریت شوره ی مرطوب مؤثر باشند، اما تنها در صورتی که ناشی از یک اختلال پوستی نباشد. اگر این درمان های خانگی را امتحان می کنید و شوره مرطوب شما بهبود نمی یابد، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا متوجه شود که آیا یک بیماری پوستی باعث ایجاد شوره های مرطوب شما شده است یا خیر.

درمان های بدون نسخه (OTC) شوره سر زرد

شوره سر مرطوب چیست و چگونه آن را در خانه درمان کنیم؟ || پزشکت

شامپوهای ضد شوره می توانند به شما در مدیریت و کاهش شوره مرطوب کمک کنند. انواع مختلفی وجود دارد، بنابراین بهتر است به دنبال انواعی باشید که می توانند به تجمع بیش از حد چربی روی پوست سر شما نیز کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که پیریتیون روی، سولفید سلنیوم و کتوکونازول عوامل موثری برای درمان شوره سر هستند که همگی از ترکیبات رایج شامپوهای OTC هستند. محققان این مطالعه همچنین دریافتند که شامپوهای حاوی عصاره گل رز مخلوط با پیریتیون روی و یک ضد قارچ معروف به کلیمبازول می تواند به کاهش ترشح چربی و التهاب پوست سر کمک کند.

نوع داروهای تجویزی که برای شوره سر زرد به شما داده می شود به علت آن بستگی دارد. اگر به عنوان مثال علت درماتیت سبورئیک باشد، شامپوهای ضد قارچ تجویز می شود. آن ها می توانند فراوانی بیش از حد قارچ روی پوست سر را برطرف کنند. داروهای ضد قارچی خاص که ممکن است برای درماتیت سبورئیک استفاده شوند شامل سیکلوپیروکس و کتوکونازول هستند. این شامپوها باید طبق دستور پزشک استفاده شوند.

برای پسوریازیس، پزشک ممکن است آنترالین را برای کند کردن رشد سلول های پوست تجویز کند. آنها همچنین ممکن است شامپوها و لوسیون های دارویی را برای استفاده در پوست سر توصیه کنند. در موارد شدید، درمان با اشعه ماوراء بنفش، که به عنوان فتوتراپی نیز شناخته می شود، همراه با سایر درمان ها کاربرد دارد.

تغییر سبک زندگی برای شوره سر مرطوب یا زرد

شوره سر مرطوب نام رایج پوسته های زرد است که از تجمع روغن در پوست سر ایجاد می شود. بر خلاف شوره سر خشک، پوسته های شوره مرطوب بزرگتر هستند و اغلب به موهای شما می چسبند. اگر موهایتان را به اندازه کافی نشویید یا اگر به طور طبیعی پوست سرتان چرب است، می تواند تجمع پیدا کند و منجر به شوره سر شود.

بیماری های پوستی مانند درماتیت سبورئیک و پسوریازیس نیز می توانند باعث ایجاد شوره مرطوب شوند. درمان به علت آن بستگی دارد و معمولاً شامل استفاده از شامپوهای ضد شوره و محصولات مراقبت از موی ملایم است. اگر علت بیماری پوستی باشد، به درمان های تجویزی از سوی پزشک خود نیاز خواهید داشت.

شامپوی مناسب را پیدا کنید.

تشخیص اینکه آیا شامپوی شما شوره مرطوب شما را تشدید می کند تا زمانی که استفاده از آن را متوقف نکنید، می تواند دشوار باشد. با این حال، تحقیقات نشان داده است که استفاده از نوع مناسب شامپو می تواند به مدیریت شرایط پوست سر که می تواند منجر به شوره سر خیس شود، کمک کند.

بیشتر شامپو بزنید.

اگر پوست سرتان بیش از حد چرب است و باعث شوره سر مرطوب می شود، ممکن است لازم باشد پوست سر و موهایتان را بیشتر بشویید. این به جلوگیری از تجمع سبوم روی پوست سر شما کمک می کند که باعث شوره سر مرطوب می شود. اگر به دلیل بیماری پوستی شوره سر مرطوب دارید، از استفاده از محصولات حالت دهنده خودداری کنید. مواد شیمیایی مورد استفاده در بسیاری از محصولات آرایشی بر روی پوست سر خشن هستند. این می تواند درمان را دشوارتر کند زیرا این مواد شیمیایی خشن می توانند با ایجاد تحریک یا درماتیت تماسی، که یک بثورات پوستی ناشی از تماس با یک ماده خاص است، وضعیت پوست سر را بدتر کنند.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی شما می تواند در بیماری پوستی نقش داشته باشد، بنابراین اگر شوره مرطوب شما ناشی از درماتیت سبورئیک یا پسوریازیس باشد، خوردن یک رژیم غذایی مناسب ممکن است به رفع شوره مرطوب ناشی از این شرایط کمک کند. ممکن است بخواهید غذاهایی که به شدت فرآوری شده اند را محدود یا اجتناب کنید و آنها را با غذاهای کامل مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات و پروتئین های بدون چربی جایگزین کنید.

نکاتی برای جلوگیری از شوره مرطوب

شوره سر مرطوب چیست و چگونه آن را در خانه درمان کنیم؟ || پزشکت

اگر هنوز نمی دانید که چگونه شوره سر را درمان کنید یا از آن جلوگیری کنید، در اینجا نکاتی وجود دارد که باید رعایت کنید:

  • استفاده از نوع نامناسب شامپو برای پوست سر نیز می تواند یکی از دلایلی باشد که می تواند شوره مرطوب شما را تشدید کند. بنابراین، انتخاب نوع مناسب شامپویی که به شما در مدیریت این علائم کمک می کند، ضروری است.
  • همه ما زمان زیادی را صرف حالت دادن به موهای خود می کنیم، اما ضروری است که از حالت دادن به موهای خود فاصله بگیریم، زیرا این محصولات می توانند در صورت داشتن شوره خیس روی پوست سر شما خشن باشند.
  • اطمینان حاصل کنید که به طور مکرر از محصولات آرایشی استفاده نمی کنید، به خصوص اگر بیماری های پوستی مانند سوزش و درماتیت تماسی دارید.
  • بیشتر از همه، رژیم غذایی نقش اساسی در مقابله با بیماری های پوستی داخلی دارد. به عنوان مثال، مصرف یک رژیم غذایی متعادل ممکن است به از بین بردن شوره سر مرطوب کمک کند، که عمدتاً ناشی از درماتیت سبورئیک یا پسوریازیس است.
  • سعی کنید به جای غذاهای فرآوری شده، پروتئین های بدون چربی، سبزیجات، میوه ها و غلات کامل مصرف کنید.

پسوریازیس پوست سر چه تفاوتی با شوره سر دارد؟

اگر پوست سر شما خارش دارد و پوسته پوسته می شود، پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا این فقط شوره سر است یا یک مشکل جدی تری مانند پسوریازیس، بیماری که باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته روی پوست شما می شود. پس از تشخیص درست، می توانید علت را درمان کنید و کمی تسکین پیدا کنید.

شوره سر چیست؟

شوره سر یک مشکل رایج پوستی است. ممکن است متوجه پوسته هایی شوید که از پوست سرتان می ریزند و به موهایتان می چسبند یا روی لباستان می نشینند. ممکن است پوست سر شما نیز خارش کند.

چندین عامل می تواند باعث ایجاد شوره سر شود:
  • هورمون های مردانه: مردان بیشتر از زنان به شوره سر مبتلا می شوند.
  • قارچی به نام مالاسزیا مخمری است که با روغن روی پوست سر شما رشد می کند.
  • اگر موهایتان را به اندازه کافی شامپو نکنید، پوست چرب ممکن است پوسته پوسته شود.
  • پوست خشک می تواند منجر به پوسته های کوچک روی پوست سر شما شود. احتمالا پوست خشکی در تمام بدنتان خواهید داشت.
  • افرادی که سیستم ایمنی آنها نمی تواند با بیماری ها مبارزه کند، به عنوان مثال افرادی که HIV دارند، ممکن است بیشتر به شوره سر مبتلا شوند.
  • درماتیت سبورئیک: این پوست چرب، خارش دار و تحریک شده است که روی پوست سر شما پوسته پوسته می شود. همچنین ممکن است برای ابروها، کشاله ران یا موهای سینه شما اتفاق بیفتد.
  • درماتیت تماسی: محصولات مراقبت از مو مانند شامپو، ژل یا رنگ می توانند پوست سر شما را تحریک کرده و باعث قرمزی، خارش و پوسته پوسته شوند.

شوره سر معمولاً جدی نیست. شما نمی توانید آن را از شخص دیگری بگیرید یا آن را منتقل کنید. اگرچه ممکن است ناراحت کننده یا شرم آور باشد. شوره سر را می توان در خانه بدون نسخه درمان کرد.

پسوریازیس پوست سر چیست؟

پسوریازیس می تواند روی پوست سر شما تأثیر بگذارد و لکه های قرمز و پوسته پوسته ای که ایجاد می کند می توانند مانند شوره سر پوسته پوسته شوند. اگرچه چند تفاوت وجود دارد:

  • مزمن تر است: پسوریازیس طولانی مدت است در حالی که شوره سر ممکن است بیاید و برود.
  • زیاد پوسته پوسته می شود: اگر خفیف باشد، پسوریازیس پوست سر مانند لکه های فلس مانند، نقره ای یا پودری به نظر می رسد که ممکن است به صورت تکه های ریز جدا شوند. شیوع جدی تر می تواند قرمز و دردناک باشد.
  • ممکن است انتسار یابد: لکه های پسوریازیس می توانند از خط موی شما تا پیشانی، پشت گردن یا پوست اطراف گوش عبور کنند. ممکن است لکه های پسوریازیس در سایر قسمت های بدنتان نیز مانند آرنج، پاها، پاها، کف دست ها یا پشتتان وجود داشته باشد.
  • این یک بیماری خود ایمنی است. پسوریازیس توسط سیستم ایمنی بدن شما ایجاد می شود: گلبول های سفید خون که باید با بیماری ها مبارزه کنند به جای آن به سلول های پوست شما حمله می کنند.

سوالات متداول شوره پوست زرد

شوره سر مرطوب چیست و چگونه آن را در خانه درمان کنیم؟ || پزشکت

آیا شوره مرطوب نشانه پسوریازیس است؟ اگرچه پسوریازیس یکی از علل شوره مرطوب است، اما بسیاری از بیماری های دیگر نیز می توانند منجر به شوره سر مرطوب شوند. به طور معمول، شوره سر ناشی از پسوریازیس بیشتر پوسته پوسته است تا پوسته پوسته شدن. به سایر قسمت های بدن مانند گردن گسترش می یابد.

دلیل ایجاد دلمه روی سر من چیست؟ خارش و خاراندن بیش از حد که با شوره مرطوب همراه است می تواند باعث ایجاد دلمه روی سر شما شود.

آیا شستن هر روز موهایتان با شوره سر خیس اشکالی ندارد؟ شستشوی روزانه مو به طور کلی می تواند باعث ایجاد شوره سر شود، به خصوص اگر پوست سر شما بیش از حد خشک باشد. نکته کلیدی این است که شامپو را در حد اعتدال هر دو یا سه روز یک بار انجام دهید.

بهترین درمان برای شوره سر مرطوب چیست؟ بهترین درمان برای شوره سر به علت آن بستگی دارد. با این حال، از آنجایی که این بیماری به دلیل تجمع چربی در پوست سر رخ می دهد، درمان به طور کلی شامل شستشوی مکرر موهای شما با شامپوهای ملایم و استراحت از محصولات حالت دهنده است. اگر شوره مرطوب شما به یک اختلال پوستی مرتبط است، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا بهترین درمان را برای بیماری خود دریافت کنید.

آیا شوره مرطوب باعث ریزش مو می شود؟ خیر، شوره های چرب نباید به خودی خود باعث ریزش مو شوند. با این حال، اگر پوست سر شما ملتهب و خارش داشته باشد و با خارش ادامه دهید، ممکن است به فولیکول های مو آسیب برساند و روند رشد مو را کند کند.

سخن آخر

شوره سر مرطوب می تواند یک وضعیت ناراحت کننده باشد که باعث خجالت و اعتماد به نفس پایین می شود. راه های زیادی وجود دارد که می توانید آن را مدیریت کنید تا اطمینان حاصل کنید که شوره مرطوب شما از بین می رود و دور می ماند. به عنوان مثال، شستن مکرر موها می تواند شوره مرطوب شما را بهبود بخشد.

در صورتی که ناشی از یک بیماری مزمن پوستی باشد، درمان مناسب بهترین راه برای کاهش شوره مرطوب و شدت آن است. مقابله با بیماری های پوستی مزمن ممکن است دشوار باشد، اما با گزینه های درمانی امروزی شامپوهای OTC و نسخه ای، می توانید آنها را به طور موثر مدیریت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز