لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آکنه روی باسن و درمان خانگی آن

آکنه یا جوش روی باسن | پزشکت

فهرست مطالب

آکنه یا جوش روی باسن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آکنه روی باسن معمولاً در نتیجه بسته شدن فولیکول های مو توسط استافیلوکوکوس اورئوس (یا باکتری های استاف)در باسن شما ایجاد می شود. از این عفونت فولیکول های مو به عنوان فولیکولیت نیز یاد می شود.

باکتریهای استافیلوکوک همیشه در سطح پوست شما وجود داشته و هیچ آسیبی ندارند. اما اگر شکافی در پوست شما وجود داشته باشد، این باکتری ها می توانند وارد بدن شده و باعث ایجاد عفونت شوند. جوش یا آکنه تقریباً همیشه نتیجه چنین عفونت هایی است.

برجستگی های فولیکولیت یا آکنه روی باسن شبیه آکنه معمولی هستند. یعنی معمولاً قرمز هستند و در مرکز آن برآمدگی سفید چرکی وجود دارد. این برجستگی ها در طولانی مدت می توانند کاملا خارش دار و ناراحت کننده شوند. در بعضی موارد، حتی ممکن است جای زخم بر جای بگذارد. نگران نباشید، آنها به راحتی قابل درمان هستند.

درمان های خانگی آکنه روی باسن

در اینجا لیستی از بهترین درمان های خانگی وجود دارد که می تواند به شما در درمان آکنه روی باسن کمک کند.

محلول آب شور برای درمان آکنه روی باسن

یک قاشق چایخوری نمک را به دو فنجان آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. یک دستمال را در محلول نمک خیس کنید و آب اضافی آن را بکشید. دستمال را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. روزانه می توانید سه بار این کار را انجام دهید.

نمک از کلرید سدیم تشکیل شده است که به دلیل خواص ضد باکتریایی شناخته شده است و آن را به عنوان یک درمان موثر برای آکنه روی باسن تبدیل می کند.

روغن درخت چای برای آکنه روی باسن

آکنه یا جوش روی باسن | پزشکت

چند قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل اضافه و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را مستقیماً روی آکنه های باسن خود بمالید و اجازه دهید جذب شود. برای نتیجه گیری بهتر باید این کار را روزانه 2 تا 3 بار انجام دهید.

روغن درخت چای به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی استثنایی برای آکنه بسیار مفید است. در حقیقت، تحقیقات می گوید که روغن درخت چای تقریباً به اندازه بنزوئیل پراکسید برای درمان آکنه موثر است.

کمپرس گرم یا سرد برای آکنه روی باسن

یک بطری آب گرم یا یک کیسه یخ برداشته و آن را به باسن خود بمالید. آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آنجا قرار دهید. همچنین می توانید از کمپرس گرم را با کمپرس یخ استفاده کنید.

این کار را باید روزانه 2 تا 3 بار انجام دهید. کمپرس گرم می تواند با باکتری های عامل آکنه روی باسن مبارزه کند. همچنین می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد و حتی چرک را خارج کند. کیسه یخ، التهاب را کاهش می دهد و به کوچک شدن منافذ بزرگ کمک می کند، در نتیجه از ایجاد آکنه جدید جلوگیری خواهد کرد.

آب لیمو برای آکنه روی باسن

نصف لیمو را برداشته و آب آن را بگیرید. یک پنبه را به آبلیمو آغشته کرده و مستقیماً روی مناطق آسیب دیده بمالید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند و آن را با آب ولرم بشویید.

می توانید این کار را روزانه 2 تا 3 بار انجام دهید. آب لیمو دارای خواص ضد التهابی است که تورم و التهاب مرتبط با آکنه روی باسن را کاهش می دهد. و خواص قابض آن می تواند منافذ بزرگ پوست را کوچک کرده و از بروز آینده جلوگیری کند. علاوه بر این، آب لیمو همچنین دارای خواص ضد باکتری است که می تواند با باکتری های آکنه مقابله کند.

خمیر دندان برای آکنه روی باسن

آکنه یا جوش روی باسن | پزشکت

یک پنبه برداشته و آن را به مقداری خمیر دندان آغشته کنید. خمیر دندان را به عنوان یک درمان لکه ای روی آکنه های روی لب خود قرار دهید. اجازه دهید خشک شود و با آب سرد بشویید. می توانید این کار را روزانه 1 تا 2 بار انجام دهید.

خمیر دندان حاوی جوش شیرین است که به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل می کند، روغن اضافی را از بین می برد و آکنه ها را خشک می کند. خواص ضد باکتریایی خمیر دندان باعث از بین رفتن باکتری های سطح پوست می شود.

روغن نارگیل برای آکنه روی باسن

مقداری روغن نارگیل بر روی انگشتان خود برداشته و آن را مستقیماً روی آکنه های لب قرار دهید. به پوست خود اجازه دهید روغن را جذب کند. این کار را هر 3 ساعت 2 تا 3 بار تکرار کنید.

می توانید این کار را در هفته 2 تا 3 بار انجام دهید. روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب مفید با زنجیره متوسط ​​مانند اسید لوریک و اسید کاپریک است. این اسیدهای چرب دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی بسیار خوبی هستند که می توانند باکتری ها را از بین ببرند و ظاهر آکنه موجود را کاهش دهند.

بلغور جو دوسر برای آکنه روی باسن

پودر بلغور جو دوسر و ماست را در یک کاسه بریزید و یک قاشق چای خوری زردچوبه به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا به صورت خمیر غلیظ دربیاید. خمیر را به مناطق آسیب دیده بمالید و اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه خشک شود. آن را با آب ولرم بشویید.

این کار را باید هفته ای یکبار انجام دهید. بلغور جو دوسر به عنوان یک اسکراب طبیعی عمل کرده و سلولهای مرده پوست را از بین می برد. همچنین منافذ را از بین می برد و از بروز آینده جلوگیری می کند. خواص ضدالتهابی بلغور جو دوسر به کاهش التهاب کمک می کند، بنابراین به شما کمک می کند تا از آکنه روی باسن خلاص شوید.

زردچوبه و چوب صندل برای آکنه روی باسن

هر یک از پودر زردچوبه و پودر چوب صندل را در یک کاسه چای بریزید. به اندازه کافی آب یا کشک به آن اضافه کنید تا یک خمیر غلیظ ایجاد شود. خمیر را مستقیماً به قسمت های آسیب دیده از آکنه روی لب خود بمالید. اجازه دهید خشک شود. آن را با آب گرم بشویید. این کار را باید هر روز جایگزین انجام دهید.

مخلوطی از زردچوبه و چوب صندل دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی طبیعی است که می تواند باکتری های ایجاد کننده آکنه را از بین ببرد. این ترکیب همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند تورم و قرمزی همراه با آکنه را کاهش دهد.

سیر برای آکنه روی باسن

آکنه یا جوش روی باسن | پزشکت

چند حبه سیر پوست کنده برداشته و به دو نیم تقسیم کنید. یک حبه سیر بریده شده را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده بمالید. قبل از شستن آن با آب ولرم بگذارید 30-50 دقیقه روی آن بماند. این کار را باید 4 تا 5 بار در هفته انجام دهید.

سیر حاوی آلیسین است که خواص ضد میکروبی از خود نشان می دهد. همچنین دارای خواص ضد التهابی استثنایی است. همه اینها نه تنها باکتری های ایجاد کننده آکنه در پوست شما را از بین می برند، بلکه التهاب را نیز کاهش می دهند.

آلوئه ورا برای آکنه روی باسن

مقداری ژل آلوئه ورا تازه بخورید و آن را مستقیماً روی نواحی مشکل دار باسن خود بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه خشک شود و سپس آن را با آب بشویید. برای کسب بهترین نتیجه باید این کار را سه بار در روز انجام دهید.

ژل آلوئه ورا با توجه به خواص درمانی، ضد میکروبی و ضد التهابی بسیار خوبی که دارد، می تواند به سرعت آکنه موجود را خشک کند. خواص قابض آن می تواند به کوچک شدن منافذ بزرگ و جلوگیری از بروز آینده کمک کند.

سرکه سیب برای آکنه روی باسن

آکنه یا جوش روی باسن | پزشکت

حدود دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. یک پد پنبه ای را در این محلول خیس کنید و آن را به آکنه های لب خود بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه روی آن بماند و آن را با آب بشویید. همچنین می توانید مقداری سرکه سیب به آب حمام خود بریزید و در آن خیس بخورید. می توانید این کار را در هفته 3 تا 4 بار انجام دهید تا نتایج موثری داشته باشید.

خواص ضد التهابی سرکه سیب می تواند قرمزی و خارش مرتبط با آکنه روی باسن را کاهش دهد. و خواص ضد میکروبی آن می تواند با باکتری های آکنه ساز مقابله کند.

جوش شیرین برای آکنه روی باسن

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین برداشته و کمی آب به آن اضافه کنید تا یک خمیر غلیظ ایجاد شود. این خمیر را روی قسمت های مستعد آکنه روی لب خود بمالید و اجازه دهید خشک شود. آن را با آب سرد بشویید.

این کار را هر روز جایگزین انجام دهید. جوش شیرین دارای خواص ضد باکتری است که به مبارزه با باکتری های ایجاد کننده آکنه کمک می کند. همچنین PH پوست شما را متعادل کرده و با درد و التهاب مقابله می کند.

راه های پیشگیری از آکنه های روی باسن

آکنه یا جوش روی باسن | پزشکت

این روش های درمانی قطعاً به شما کمک می کند تا از آکنه روی باسن خلاص شوید. با ایجاد برخی تغییرات ساده در سبک زندگی خود می توانید به طور کلی از این مشکل جلوگیری کنید. در زیر چند نکته ذکر شده است که می تواند به شما کمک کند از آکنه روی باسن جلوگیری کنید.

  • لباس های گشاد بپوشید.
  • بعد از تمرین دوش بگیرید.
  • از مصرف صابون های کاملاً معطر خودداری کنید.
  • برای دفع سموم از بدن مقدار زیادی آب بنوشید.
  • برای از بین بردن سلول های مرده پوست، لایه برداری کنید.
  • رژیم غذایی سالم و متشکل از میوه ها و سبزیجات تازه را دنبال کنید.
  • با استفاده از یک صابون ضد باکتری خوب به طور مرتب استحمام کنید.
  • از نرم کننده ها استفاده نکنید زیرا تعداد کمی از افراد به آنها حساسیت دارند.
  • از استفاده از کرم ها یا لوسیون هایی که ممکن است منافذ پوست شما را مسدود کند خودداری کنید.

رعایت بهداشت کافی در هنگام پیشگیری و درمان آکنه روی باسن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای دستیابی به نتایج سریعتر، محل را مرتباً بشویید و نکات پیشگیری را که در اینجا توضیح داده شده دنبال کنید. بنابراین، در مورد چکمه های خود کار کنید و تجربه خود را در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

کدام گروه سنی بیشتر تحت تأثیر آکنه روی باسن قرار می گیرد؟

آکنه، معمولاً از حدود بلوغ (در سن 11 سالگی) شروع می شود. با این حال، برای برخی از افراد، می تواند در هر مرحله از زندگی شروع شود. آکنه روی باسن نیز همین طور است. هرکسی می تواند در هر برهه ای از زندگی خود به این بیماری مبتلا شود. اگرچه ممکن است کسانی که بیشتر عرق می کنند یا بیشتر درگیر فعالیت های بدنی هستند، مستعد ابتلا به آن هستند.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/get-rid-butt-acne-fast/

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز