لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آلوپسی آره آتا در کودکان

آلوپسی آره آتا در کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آلوپسی آره آتا در کودکان بیشتر در پوست سر ایجاد می شود که در آن لکه های گرد مشخص و بدون مو وجود دارد. میزان ریزش مو، نوع آلوپسی را تعیین می کند. آلوپسی آره آتا (AA) بیماری است که باعث ریزش مو از طریق لکه های مدور طاسی در هر قسمت از بدن می شود. آلوپسی به معنی ریزش مو است و آره آتا به معنای اتفاق افتادن طاسی در یک الگوی دایره ای است.

شما در حال شانه زدن موهای فرزند خود هستید و متوجه تکه ای طاسی می شوید. ممکن است عجیب به نظر برسد اما طاسی در کودکان اتفاق میفتد و به آن شرایط آلوپسی آره آتا گفته می شود. ما در این مقاله درباره علت آلوپسی و روش درمان آن بحث خواهیم کرد.

انواع آلوپسی کدامند؟

سه نوع ریزش مو وجود دارد. که شامل موارد زیر می باشد:

آلوپسی آره آتا: این ریزش مو، رایج ترین نوع آن است. در این وضعیت کودک موهای خود را در لکه های کوچک و به اندازه سکه روی پوست سر و سایر قسمت های بدن از دست می دهد.

آلوپسی توتالیس: آلوپسی توتالیس منجر به از بین رفتن کل موهای سر می شود. موهای قسمت های دیگر بدن به طور طبیعی باقی می مانند.

آلوپسی کلی: در این وضعیت ریزش کلی مو در سراسر صورت و کل بدن رخ می دهد. کمتر شایع است و فقط در حدود 5٪ افراد مبتلا به آلوپسی مشاهده می شود.

چه عواملی باعث آلوپسی آره آتا در کودکان می شود؟

علت دقیق این اختلال ناشناخته است. با این حال، این بیماری یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی، سلول های سالم بدن را از بین می برد. یک بیماری خود ایمنی نوعی اختلال ژنتیکی است که در آن ژن های معیوب، همراه با عوامل محیطی یا محرک، منجر به عملکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن می شوند. از دلایل دیگر آن می توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • ژن های معیوب همراه با عوامل غیر اختصاصی، دلیل اصلی پشت آلوپسی آره آتا محسوب می شوند.
  • کودکی که والدین وی یا سایر اعضای خانواده به این بیماری مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطر وراثت بیماری است.
  • آلوپسی یک اختلال پلی ژنیک است، به این معنی که این گسل در یک ژن وجود ندارد بلکه به دلیل ترکیب ژن های معیوب خاص رخ می دهد.

آلوپسی آره آتا در کودکان چقدر شایع است؟

این اختلال می تواند در هر سنی، حتی زیر پنج سال ایجاد شود، اما بیشترین شیوع آن در دوران نوجوانی است. حدود 65٪ بیماران اولین دوره آلوپسی آره آتا را قبل از 16 سالگی تجربه می کنند.

علائم آلوپسی آره آتا در کودکان چیست؟

آلوپسی آره آتا در کودکان | پزشکت

شایع ترین علائم آلوپسی آره آتا در کودکان موارد زیر هستند:

تکه های دایره ای طاسی: این وضعیت با یک نقطه طاس گرد شروع می شود و در نهایت، لکه های بیشتری در قسمت های مختلف پوست سر ظاهر می شود. این تکه ها ممکن است به تدریج با هم ادغام شوند و یک ناحیه بزرگ بدون مو از پوست سر ایجاد کنند. در موارد کمتر شایع، طاسی ممکن است به جای دایره در یک خط مستقیم ظاهر شود. نوجوانان مبتلا به آلوپسی یونیورسیال نیز متوجه ریزش موی بدن می شوند.

فرق طاسی و آلوپسی چیست؟

آلوپسی آره آتا در کودکان | پزشکت

طاسی ناشی از آلوپسی بر خلاف ریزش مو با سایر بیماری ها همراه نیست. برخی از مشکلات دیگر مانند عفونت قارچی، اگزما یا پسوریازیس نیز ممکن است باعث ریزش موهای کوچک شود. اما در این شرایط پوست ملتهب، پوسته پوسته، قرمز و یا دارای مرز فلس می شود. آلوپسی فقط روی فولیکول های مو تأثیر می گذارد، بنابراین پوست سالم باقی می ماند. همچنین متوجه قرمزی، پوسته پوسته شدن پوست یا حاشیه مشخص و قرمز و پوسته ای اطراف طاسی نخواهید شد. برخی از کودکان ممکن است از احساس سوزش مختصر یا خارش در محل طاسی شکایت داشته باشند، اما به زودی فروکش می کند.

نازک شدن موها بخصوص در اطراف حاشیه لکه طاس. موها از ته پوست سر باریک می شوند و قطر آنها به تدریج تا انتها افزایش می یابد.

ریزش سریع مو. گاهی تشخیص اینکه ریزش مو طبیعی است یا به دلیل آلوپسی است برای والدین ممکن است سخت باشد. بهترین راه، تعیین بررسی میزان ریزش مو است. آلوپسی باعث ریزش بسیاری از موها با سرعت زیاد می شود. اگر به طور ناگهانی متوجه مو در اطراف اتاق کودک و ریزش مو همراه با طاسی در شوید، کاملاً احتمال دارد که آلوپسی باشد.

آلوپسی آره آتا هیچ گونه ناراحتی و مشکل جدی برای کودک ایجاد نمی کند اما بهتر است با مشاهده هرگونه از علائم ذکر شده هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

آلوپسی آره آتا در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

آلوپسی آره آتا در کودکان | پزشکت

پزشک برای تعیین آلوپسی در کودکان از مراحل زیر استفاده می کند:

ارزیابی علائم: پزشک کودک علائم و سابقه پزشکی عمومی کودک را بررسی می کند. کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا هیچ مشکل دیگری از خود نشان نمی دهند. این بدان معناست که آنها تب یا از دست دادن اشتها یا علائم دیگر مرتبط با بیماری نخواهند داشت. اگر ریزش مو تنها مشکل است و کودک در کل سالم باشد، پزشک می تواند نتیجه گیری کند که این وضعیت مربوط به آلوپسی است.

آزمایش خون: مشکلاتی مانند ناهنجاری غده تیروئید نیز می تواند باعث ریزش سریع مو شود. بنابراین، پزشک برای بررسی سطح هورمون های غده تیروئید، آزمایش خون انجام می دهد. آزمایش خون همچنین می تواند به ارزیابی وجود آنتی بادی های اختصاصی فولیکول مو در خون کمک کند. وجود آنتی بادی در فولیکول مو می تواند از دلایل آلوپسی باشد زیرا این یک بیماری خود ایمنی است.

به محض تشخیص مشکل، پزشک راهی برای درمان آن پیشنهاد می کند.

آلوپسی چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد. پزشک با توجه به وسعت بیماری و سن کودک، چند روش برای مدیریت بیماری پیشنهاد می کند:

استروئیدهای موضعی و داخل وریدی

کرم های استروئیدی موضعی و استروئیدهای تزریقی کمک می کنند تا خود ایمنی را بهتر مدیریت کنید. کرم های موضعی کورتیکواستروئید معمولاً اولین انتخاب مدیریت هستند. با این وجود، استروئیدها اثرات محدودی در معکوس کردن اثرات این اختلال نشان داده اند. رشد مجدد مو اغلب ظرف چهار هفته پس از مصرف استروئید قابل مشاهده است، اما اگر در شش ماه بهبودی حاصل نشود، درمان آن قطع می شود. استروئیدها همچنین نمی توانند یک راه حل طولانی مدت باشند زیرا دارای عوارض جانبی هستند و همچنین در موارد شدید آلوپسی بی اثر هستند.

ایمونوتراپی

در ایمنی درمانی از ترکیبی استفاده می شود که به صورت موضعی و خوراکی تجویز می شود تا سیستم ایمنی بدن اصلاح شود تا خود ایمنی بدن متوقف شود. انتخاب ایمونوتراپی به عوامل مختلفی از جمله در دسترس بودن چند داروی محلی و اینکه آیا پزشک معتقد است برای کودک مفید است یا خیر بستگی دارد.

فتوتراپی

از نور ماورابنفش برای پیشگیری از ریزش مو و تحریک رشد مجدد مو استفاده شده است. اما کاملاً مشخص نیست که آیا فتوتراپی می تواند به طور کامل آلوپسی را درمان کند. بنابراین، در ترکیب با استروئیدهای خوراکی استفاده می شود.

اگر کودک زیر سن ده سال باشد، استروئیدهای موضعی تنها روش درمانی استفاده شده است. برای کودک بزرگتر از ده سال، پزشک میزان ریزش مو را بررسی می کند.

  • اگر ریزش مو کمتر از 50٪ باشد، استفاده از استروئیدهای موضعی با قدرت بالاتر وجود دارد.
  • اگر ریزش مو بیش از 50٪ باشد، ایمنی درمانی موضعی و خوراکی می تواند یک گزینه بهتر باشد.
مزوتراپی

تحقیقات محدودی در مورد اثربخشی استفاده از ویتامین های مو و هومیوپاتی در درمان آلوپسی وجود دارد که غالباً برای ایجاد درمانی به نام مزوتراپی ترکیب می شود. متخصصان نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی مزوتراپی را می بینند.

آلوپسی آره آتا هیچ مشکلی در سلامتی ایجاد نمی کند. تنها تأثیر آن فشار روانی ناشی از خجالت اجتماعی ناشی از ریزش مو در سنین پایین است. اثرات ذهنی آلوپسی کاملاً به سن کودک و میزان خوب بودن این بیماری بستگی دارد.

راه های پیشگیری و مقابله با ریزش مو در کودکان

آلوپسی آره آتا در کودکان | پزشکت

شما نمی توانید از آلوپسی پیشگیری کنید زیرا این وضعیت کاملا ژنتیکی است. فقط می توانید شرایط را مدیریت کنید تا تأثیر روانی بر کودک نداشته باشد.

والدین می توانند روش های زیر را برای مدیریت وضعیت و ایجاد احساس بهتر در کودک انجام دهند:

کودک را تشویق کنید با بیماری کنار بیاید: آلوپسی نوعی اختلال ژنتیکی است و در این زمینه هیچ کاری نمی توان انجام داد. والدین می توانند به فرزندشان مشاوره دهند که ریزش مو بر مهارت، استعداد و توانایی های فرد تأثیر نمی گذارد. کودک می تواند زندگی عادی داشته باشد، به مدارس عادی برود و کارهای دیگری را که بچه های آن گروه سنی انجام می دهند انجام دهد. خودپذیری به کودک کمک می کند تا اعتماد به نفس پیدا کند. آلوپسی هیچ مشکلی در سلامتی یا عقب ماندگی رشد ایجاد نمی کند. همچنین، این بیماری مسری نیست. بنابراین، هیچ کس نمی تواند با گذراندن وقت با کودکی که دارای این اختلال است، به این بیماری مبتلا شود.

از کلاه گیس استفاده کنید: والدین ممکن است برای پنهان کردن طاسی کلاه گیس سفارشی را برای کودک خود در نظر بگیرند. شما می توانید از کلاه گیس های مصنوعی الیاف مو استفاده کنید که ارزان، نگهداری آسان و همچنین ماندگاری بیشتری نسبت به کلاه گیس های ساخته شده از موی واقعی انسان دارند. استفاده از کلاه گیس کاملاً انتخاب شخصی والدین و کودک است زیرا ممکن است بیماری را پنهان کنند اما کودک ممکن است مجبور باشد با ترس از ریزش یا افتادن کلاه گیس از سر زندگی کند.

پیش آگهی آلوپسی آره آتا در کودکان چیست؟

موها ممکن است در طی چند ماه یا چند سال دوباره رشد کنند، اگرچه خطر از دست دادن مجدد آنها وجود دارد. حدود 50٪ بیماران مقداری رشد مجدد مو را در سال اول آلوپسی آره آتا تجربه می کنند اما برخی از آنها ریزش دائمی مو دارند و رشد مجددی ندارند.

کودک با بزرگتر شدن اختلال را بهتر قبول می کند، بنابراین افزایش سن، حواس پرتی و خجالت ناشی از این بیماری را کاهش می دهد. افراد مبتلا به آلوپسی زندگی سالمی دارند و می توانند کارهای عادی مانند ایجاد پیوندهای اجتماعی، تحصیل در دانشگاه، رفتن به محل کار و تأسیس خانواده خود را انجام دهند. بنابراین، والدین باید قوی باشند و کودک را قانع کنند که طاسی سر مسئله نگران کننده ای نیست.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز