لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه با دروغگویی نوجوانان برخورد کنیم؟

چگونه با دروغگویی نوجوانان برخورد کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

دروغگویی نوجوانان، در بیشتر موارد می تواند کمی عادی باشد. با این حال، اگر نوجوان شما اغلب این کار را انجام دهد، ممکن است باعث نگرانی شما شود. دوره نوجوانی، زمانی است که کودک احساس نیاز به آزادی و استقلال می کند. در چنین مواردی، نوجوان ممکن است به دروغ گفتن تکیه کند تا همه چیز را تحت نظر خود بگیرد.

اگرچه دروغ گفتن یک عادت ریشه ‌دار به نظر می ‌رسد، اما والدین ممکن است بتوانند محرک ‌های دروغ گویی را تشخیص دهند و با آرامش به کودک توصیه کنند که از دروغ گفتن منصرف شود. این مقاله را بخوانید تا راه ‌هایی برای تشخیص دروغگویی نوجوانان و نحوه برخورد فعالانه و مثبت با آن، فرا بگیرید.

علائم دروغ گویی در نوجوانان

به طور کلی، نشانه های دروغگویی، کاملاً آشکار هستند. به طور کلی، برای تشخیص دروغگویی در نوجوانان، نیازی به متخصص ندارید. برخی از علائمی که می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید که آیا فرزندتان دروغ می گوید یا خیر، عبارت اند از:

لحن صدا

صحبت کردن با صدای بلند، یکی دیگر از رفتارهای کلاسیک در هنگام دروغ گویی توسط نوجوانان است. ممکن است متوجه شوید که فرزندانتان هر بار که دروغ می‌ گویند، از صدایی بلند یا لحنی غیرعادی استفاده می ‌کنند.

حالات چهره

وضعیت صورت نوجوانان، مانند جرقه ناگهانی احساس گناه یا مشاهده ترس در چهره آن ها، هر زمان که دروغ می گویند، نمی توانند پنهان شود. برخی از افراد، همچنین در تشخیص چنین علامت های ظریفی برای تشخیص یک فرد گناهکار یا دروغگو، مهارت دارند.

پلک زدن سریع

پلک زدن مکرر و غیر معمول، ممکن است نشانه ای از این واقعیت باشد که نوجوان شما، دروغ می گوید. حتی پلک زدن هنگام صحبت کردن یا دروغ گفتن نیز، یکی از علائم شایع این حالت است. افراد تمایل دارند که هنگام دروغ گفتن پلک بزنند تا احساس استرس یا گناه نداشته باشند.

اجتناب از برقراری تماس چشمی

نشانه کلاسیک دروغ گفتن، عدم تماس چشمی است. ممکن است متوجه شوید که هر گاه نوجوانان شما دروغ می گویند، از شما دور می شوند یا به زمین نگاه می کنند. پرهیز از تماس چشمی باعث می شود که هر کسی در مورد اعمال اشتباه یا رفتارهای غیر صادقانه خود، کمتر احساس گناه کند.

حرکات نامتجانس

اگرچه ممکن است کنترل کلماتی که از دهان بیرون می آیند، آسان باشد، اما نوجوانان همیشه نمی توانند زبان بدن خود را کنترل کنند. در بیشتر مواقع، نوجوان شما ممکن است هنگام دروغ گفتن، حرکات غیر متناسب خاصی را، مانند حرکات متحرک غیر معمول دست، شانه بالا انداختن یا تکان دادن سر، انجام دهد.

البته، باید به این نکته توجه داشته باشید که به طور کلی، چنین رفتارهایی که نوجوانان آن ها را بروز می دهند، ممکن است لزوماً نشان دهنده دروغ گویی آن ها نباشد. علاوه براین، افراد زمانی که می خواهند احساسات خود را پنهان کنند، یا زمانی که می خواهند از تعامل اجتناب کنند، به ویژه در افراد درون گرا، تمایل دارند که چنین علائمی را بروز دهند.

پیامدهای دروغگویی در نوجوانان

چگونه با دروغگویی نوجوانان برخورد کنیم؟ || پزشکت

به طور کلی، دروغ گفتن می تواند به یک رفتار مشکل ساز با عواقبی نامطلوب تبدیل شود که نوجوان شما ممکن است در درک آن ها، ناتوان باشد. این اثرات و عواقب نامطلوب، می تواند شامل موارد زیر باشد:

به طور کلی، یک نوجوان دروغ گو، که رفتارهایی مانند بد بودن خلق و خو و پرخاشگری از خود بروز می دهد، ممکن است در دراز مدت دچار مشکلات روانی شود.

اگر نوجوان شما مدام دروغ می گوید، به احتمال زیاد این دروغ گفتن، به عادت تبدیل خواهد شد. کسانی که عادت به دروغ گفتن دارند، هر زمان که به انجام کارها نیاز داشته باشند یا بخواهند کارها را به شیوه خودشان انجام دهند، از آن استفاده می کنند.

اگر نوجوان شما به دروغ گفتن ادامه دهد، در نهایت این شرایط، می تواند تبدیل به یک رفتار دروغ گویی اجباری شود. این وضعیت، اختلالی است که در آن افراد به عنوان یک عادت، بدون توجه به موقعیت، بدون احساس پشیمانی و عذاب وجدان، تمایل به دروغ گفتن پیدا می کنند.

یک نوجوان مبتلا به رفتار دروغ گویی مکرر، ممکن است پس از گرفتار شدن به این رفتار، دوستان خود را از دست بدهد. فرزند شما ممکن است به احتمال زیاد، به خاطر دروغ و احساس گناه، غمگین شود یا استرس داشته باشد، علاوه بر این، از دست دادن یک رابطه می  ممکن است بروز پیدا کند.

چگونه با یک نوجوان دروغ گو صحبت کنیم؟

چگونه با دروغگویی نوجوانان برخورد کنیم؟ || پزشکت

برای مواجهه با بروز رفتار دروغگویی در نوجوانان، شما می توانید از تکنیک های فرزند پروری استفاده کنید. از جمله این تکنیک ها، عبارت اند از:

رویکرد آرام

در این روش، شما رویکرد آرام تری نسبت به رفتارهای مخاطره آمیز فرزندتان، از جمله دروغ گفتن، امتحان می کنید. به جای تنبیه آن ها، از مهارت های فرزند پروری خود استفاده و یک گفتگوی مناسب و آرام را شروع کنید. این شرایط ممکن است باعث شود که آن ها در مورد حقیقت صحبت کنند.

تأثیرات بیرونی

ممکن است مواقعی پیش بیاید که نوجوان خوب و خوش اخلاق خود را، درگیر رفتارهای پرخطر بینید. در این وضعیت، ممکن است تأثیرات خارجی را در نظر بگیرید. عواملی مانند دوستان یا افرادی که ممکن است نوجوان شما اخیراً زمان زیادی را با آن ها سپری کرده است، از جمله این تاثیرات بیرونی هستند. شما باید فرزندان خود را از آن ها دور کنید.

علت گفتن سخنان دروغ

بیشتر اوقات، دروغ گفتن نوجوانان ممکن است ناشی از کسی یا چیزی باشد که از آن محافظت می کند. ممکن است کسی باشد که او را از شما پنهان می کنند یا کاری که انجام داده اند و می ترسند گرفتار عواقب آن شوند. شما باید ریشه دروغ های آن ها را پیدا کنید و به جای سرزنش یا تهدید در مورد تنبیه، از مهارت های حل مسئله برای کمک و آموزش آن ها استفاده کنید.

تقویت رابطه

این روش، موقعیت دیگری است که مهارت های فرزند پروری شما را مورد آزمایش قرار می دهد. فرزند پروری، شامل برقراری یک رابطه صادقانه با نوجوانان است تا آن ها به اندازه کافی احساس راحت کنند و شادی و نگرانی خود را با شما در میان بگذارند. این روش را می توان با مکالمات منظم و آرام انجام داد. این کار، به نوجوان شما کمک می کند که با شما، احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

دروغگویی نوجوانان و افسردگی

چگونه با دروغگویی نوجوانان برخورد کنیم؟ || پزشکت

همچنین، بروز رفتار دروغ گویی در نوجوانان، ممکن است نشان دهنده وجود افسردگی زمینه ای یا سایر مشکلات مربوط به سلامت روان در آن ها باشد. از این رو، باید با برقراری ارتباط خوب با فرزندان خود، رابطه قوی با آن ها ایجاد کنید تا مشکلات شان را با شما مطرح کنند.

نوجوانان ممکن است برای محافظت از حریم خصوصی و آزادی خود، پنهان کردن اشتباهات و نقض قوانین و محافظت از دیگران، به والدین خود دروغ بگویند. به عنوان والدین یک نوجوان، ایمنی، آسایش و سلامتی فرزندتان، احتمالاً اولین نگرانی شما خواهد بود.

شما همواره می خواهید حقیقت را بدانید تا بتوانید به مشکلات مربوط به رفتار مخرب، خواه مصرف مواد، رابطه جنسی، فعالیت های مخاطره آمیز یا حتی جرایم کوچک، رسیدگی کنید. پس سوال اصلی این است که چگونه می توانید بفهمید که نوجوان شما دروغ می گوید؟

بررسی ها نشان می دهد اکثر ما، به میزان پنجاه و پنجاه (در بهترین حالت) شانس آن را داریم که بفهمیم چه کسی در حال دروغ گفتن است. حتی بدتر از آن، زمانی است که یک کودک، زمان کافی داشته باشد تا دروغ خود را آماده کند.

چگونه با دروغ نوجوانان پاسخ دهیم؟

چگونه با دروغگویی نوجوانان برخورد کنیم؟ || پزشکت

با مشاهده دروغ گویی در نوجوان تان، به هیچ عنوان نباید ناامید شوید. بلکه باید سعی کنید که مشکل موجود در زندگی فرزند تان را برطرف کنید. همچنین، شما باید به این نکته توجه داشته باشید که همه انسان ها ممکن است دروغ بگویند.

حتی اگر برای همیشه، برای گفتن حقیقت، ارزش زیادی قائل بوده اید. باید این نکته را بدانید که دروغ، بخشی از رفتار طبیعی انسان است. شوکی ناشی از این که نوجوان تان به شما دروغ می گوید را رها کنید. بپذیرید که این اتفاق ممکن است که در شرایط مختلف، بروز پیدا کند.

هنگام گفتن دروغ توسط فرزند تان، از آن چه در مورد رفتار نوجوان خود به خاطر می آورید، استفاده کنید تا در مورد اظهارات آینده آن ها قضاوت کنید. در حالی که کشف یک دروغ ممکن است به سطح اعتماد شما به فرزندتان آسیب برساند، در نظر بگیرید که دروغ گفته شده توسط فرزند تان، چه حقیقتی را پوشش می دهد و پاسخ خود را بر این اساس بسنجید.

یکی از تاکتیک ‌هایی که مجریان قانون از آن استفاده می ‌کنند، این است که مظنون را در حین پاسخ دادن، سخت ‌تر به فکر فرو می برند. این کار، منجر به بروز رفتارهای واضح تر در هنگام گفتن دروغ می شود. به طور کلی، دروغ گفتن بار شناختی فرد را افزایش می دهد.

سخن آخر

دروغ گفتن، می‌ تواند به سیگنال ‌هایی منجر شود که نشان می ‌دهند فرد سخت ‌تر از آن شرایطی که در هنگام بیان یک مسئله، به طور صادقانه به آن فکر می ‌کند، در ذهن خود، درگیر است. به خاطر داشته باشید که علائم دروغگویی، برای هر فردی، از دیگری، متفاوت است.

شما باید از تجربیات خود در مورد فرزندتان، برای راهنمایی خود جهت کشف واقعیت، استفاده کنید. اما به رفتارهای فرزند تان توجه کنید و درک کنید که نوجوان تان، در هنگام راست ‌گویی و دروغ‌ گویی، چگونه رفتار می‌ کند. قبل از اینکه نوجوان شما شروع به پاسخ دادن به یک سوال کند، به مکث ها گوش دهید و در حین پاسخ دادن، به مکث های طولانی نظر داشته باشید.

مکث‌ های غیر طبیعی، علامت هایی هستند که نشان می ‌دهند فرزندتان، برای دادن پاسخ، باید بیشتر فکر کنند.

دروغ گویی در نوجوانان، می تواند تحت تاثیر علل مختلفی ایجاد شود. روش های مختلفی برای تشخیص دروغ گویی در نوجوانان وجود دارد. بسته به شرایط، شما می توانید از این روش ها استفاده کنید. دروغ گویی مکرر نوجوان شما ،گاهی اوقات می تواند ناامید کننده باشد. اما به عنوان والدین، باید آرام بمانید و مراقب رفتار نوجوان خود باشید، زیرا ممکن است دروغ گویی، لزوماً به علت نیاز آن ها به آزادی و استقلال و یا مشکلات معمول نوجوانان، نباشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز