لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در بسیاری از موارد، ممکن است، جراحی کاهش خروپف و درمان آپنه انسدادی خواب موفقیت آمیز باشد. اما در برخی موارد، خروپف به مرور زمان برمی گردد. در طول تنفس طبیعی، هوا از گلو در مسیر خود به ریه ها عبور می کند. هوا از کنار زبان، کام نرم، یوولا و لوزه ها عبور می کند. کام نرم پشت سقف دهان است. یوولا ساختار آناتومیک برجسته ای است که به طور قابل مشاهده در پشت دهان (حلق) به سمت پایین آویزان شده است.

هنگامی که فرد بیدار است، ماهیچه های پشت گلو سفت می شوند تا این ساختارها را در جای خود نگه دارند و از فروپاشی و یا ارتعاش آنها در راه هوایی جلوگیری می کنند. در طول خواب، کام و کام نرم اغلب به ارتعاش در می آیند که باعث ایجاد صداهای متمایز خروپف می شود. خروپف همچنین ممکن است از دیواره های گلو و پایین تر در اطراف پایه زبان سرچشمه بگیرد.

مهمترین جنبه درمان خروپف این است که ابتدا وجود آپنه انسدادی خواب را رد و یا تایید شود. آپنه انسدادی خواب با مشکلات پزشکی مهمی مانند بیماری قلبی، خطر سکته مغزی، افزایش خواب آلودگی و افزایش خطر تصادفات وسایل نقلیه موتوری است. خروپف نشانه مشخصی از آپنه انسدادی خواب برای بسیاری از بیماران است. با این حال، فقط به این دلیل که کسی خروپف می کند، به این معنی نیست که او آپنه خواب دارد. برای رد آپنه انسدادی خواب، پزشکان نیاز به مطالعه خواب شبانه دارند. این آزمایش معمولاً در آزمایشگاه یا در خانه با تجهیزات تخصصی انجام می شود و باید توسط پزشک متخصص خواب ارزیابی شود. هنگامی که خروپف بدون آپنه انسدادی خواب وجود داشته باشد، به آن خروپف اولیه می گویند.

انواع جراحی کاهش خروپف

جراحی کاهش خروپف || پزشکت

در اینجا چند عمل جراحی وجود دارد که ممکن است پزشک شما توصیه کند:

روش پیلار (ایمپلنت کام)، یکی از روش های جراحی کاهش خروپف

روش پیلار که ایمپلنت پالاتال نیز نامیده می شود، یک جراحی جزئی است که برای درمان خروپف و موارد شدیدتر آپنه خواب استفاده می شود. این شامل کاشت میله های کوچک پلی استر (پلاستیک) در کام فوقانی نرم دهان شما است. هر کدام از این ایمپلنت ها حدود 18 میلی متر طول و 1.5 میلی متر قطر دارند. با بهبود بافت اطراف این ایمپلنت ها، کام سفت می شود. این کمک می کند تا بافت سفت تر بماند و کمتر دچار لرزش و خروپف شود.

 یکی دیگر از روش های جراحی کاهش خروپف

Uvulopalatopharyngoplasty (UPPP)

UPPP یک روش جراحی است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود و شامل برداشتن برخی از بافت های نرم پشت و بالای گلو می شود. این شامل یوولا که در دهانه گلو آویزان است و همچنین برخی از دیواره های گلو و کام می شود.

این کار با باز نگه داشتن راه هوایی، تنفس را آسان تر می کند. اگرچه نادر است، اما این جراحی می‌تواند عوارض جانبی طولانی‌مدتی مانند مشکلات بلع، تغییر صدا یا احساس دائمی چیزی در گلو ایجاد کند.

هنگامی که بافت پشت گلو با استفاده از انرژی فرکانس رادیویی (RF) برداشته می شود، به آن فرسایش فرکانس رادیویی می گویند. هنگامی که از لیزر استفاده می شود، به آن uvulopalatoplasty با کمک لیزر می گویند. این روش‌ها می‌توانند به خروپف کمک کنند، اما برای درمان آپنه انسدادی خواب استفاده نمی‌شوند.

پیشرفت فک بالا (MMA)، یکی دیگر از روش های جراحی کاهش خروپف

MMA یک روش جراحی گسترده است که فک بالا و فک پایین را به سمت جلو حرکت می دهد تا راه هوایی شما باز شود. باز بودن بیشتر راه های هوایی می تواند احتمال انسداد را کاهش دهد و احتمال خروپف را کاهش دهد.

بسیاری از افرادی که این درمان جراحی را برای آپنه خواب دریافت می کنند، بدشکلی صورت دارند که بر تنفس آنها تأثیر می گذارد.

تحریک عصب هایپوگلوسال، یکی دیگر از روش های جراحی کاهش خروپف

جراحی کاهش خروپف || پزشکت

تحریک عصب کنترل کننده ماهیچه های راه هوایی فوقانی می تواند به باز نگه داشتن راه های هوایی و کاهش خروپف کمک کند. دستگاه کاشته شده با جراحی می تواند این عصب را تحریک کند که به آن عصب هیپوگلوسال می گویند. در هنگام خواب فعال می شود و می تواند احساس کند که فردی که آن را پوشیده است به طور طبیعی نفس نمی کشد.

سپتوپلاستی و کاهش شاخک

گاهی اوقات یک تغییر شکل فیزیکی در بینی شما ممکن است به خروپف یا آپنه انسدادی خواب شما کمک کند. در این موارد، پزشک ممکن است سپتوپلاستی یا جراحی کاهش شاخک را توصیه کند.

سپتوپلاستی شامل صاف کردن بافت‌ها و استخوان‌ها در مرکز بینی است. کاهش شاخک شامل کاهش اندازه بافت داخل بینی است که به مرطوب شدن و گرم شدن هوای تنفسی شما کمک می کند.

هر دوی این جراحی ها اغلب به طور همزمان انجام می شوند. آنها می توانند به باز شدن مجاری تنفسی در بینی کمک کنند، تنفس راحت تر و احتمال خروپف کمتر شود.

سومنوپلاستی

به طور کلی سومنوپلاستی یک روش جراحی منحصر به فرد برای کاهش خروپف معمولی با برداشتن یا سفت کردن بافت‌های کام و کام نرم است. سومنوپلاستی یک درمان جراحی برای خروپف است. در روش سومنوپلاستی از انرژی گرمایی برای اصلاح بافت های کام و استخوان نرم استفاده می شود. سومنوپلاستی یک عمل در مطب است که با بی حسی موضعی انجام می شود. سومنوپلاستی برای درمان آپنه خواب توصیه نمی شود.

برخلاف روش‌های دیگر (مانند لیزر)، در روش سومنوپلاستی از سطوح بسیار پایین انرژی حرارتی فرکانس رادیویی برای ایجاد نواحی سوختگی موضعی کنترل‌شده در زیر پوشش (مخاط) بافت‌های نرم کام استفاده می‌شود. این نواحی سوختگی در نهایت توسط بدن جذب می‌شوند و حجم بافت را کوچک می‌کنند و بافت‌ها را سفت می‌کنند و در نتیجه علائم خروپف را کاهش می‌دهند. سومنوپلاستی با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می شود و تقریباً 30 دقیقه طول می کشد.

پیشرفت Genioglossus

پیشرفت Genioglossus شامل گرفتن عضله زبانی است که به فک پایین متصل می شود و آن را به جلو می کشد. این باعث می شود که زبان در هنگام خواب سفت تر و کمتر آرام شود.

برای انجام این کار، جراح تکه کوچکی از استخوان را در فک پایینی که زبان به آن می چسبد برش می دهد و سپس آن استخوان را به سمت جلو می کشد. یک پیچ یا صفحه کوچک تکه استخوان را به فک پایین متصل می کند تا استخوان را در جای خود نگه دارد.

تعلیق Hyoid

در جراحی تعلیق هیوئید، جراح پایه زبان و بافت الاستیک گلو به نام اپی گلوت را به سمت جلو حرکت می دهد. این کمک می کند تا مجرای تنفس عمیق تر در گلو باز شود.

در طی این جراحی، جراح قسمت بالایی گلو را بریده و چندین تاندون و مقداری عضله را جدا می کند. هنگامی که استخوان هایوئید به سمت جلو حرکت می کند، جراح آن را در جای خود وصل می کند. از آنجایی که این جراحی بر روی تارهای صوتی تاثیر نمی گذارد، پس از جراحی باید صدای شما بدون تغییر باقی بماند.

گلوسکتومی خط وسط و لینگوالپلاستی

جراحی گلوسکتومی خط وسط برای کاهش اندازه زبان و افزایش اندازه راه هوایی شما استفاده می شود. یکی از روش های رایج گلوسکتومی خط وسط شامل برداشتن قسمت هایی از وسط و پشت زبان است. گاهی اوقات، جراح لوزه ها را بریده و اپی گلوت را تا حدی برمی دارد.

عوارض جراحی کاهش خروپف

جراحی کاهش خروپف || پزشکت

عوارض زیر در متون پزشکی گزارش شده است. این فهرست به این معنی نیست که شامل هر عارضه احتمالی باشد. اینجا فقط برای اطلاع شماست، نه برای ترساندن شما، بلکه برای آگاه کردن و آگاهی بیشتر شما در مورد این روش است. اگرچه بسیاری از این عوارض نادر هستند، اما همه آنها در یک زمان یا زمان دیگر در دست جراحان مجربی که استانداردهای مراقبت اجتماعی را انجام می دهند، رخ داده است. هر کسی که به هر نوع جراحی فکر می کند باید خطرات و عوارض احتمالی را در مقابل مزایای بالقوه جراحی یا هر جایگزینی برای جراحی بسنجید.

  • نیاز به تجدید نظر یا جراحی بیشتر و تهاجمی تر.
  • درد طولانی مدت، عفونت، خونریزی یا اختلال در بهبودی.
  • آسیب حرارتی یا الکتریکی به غشاهای مخاطی کام نرم، یوولا یا دهان. این ممکن است منجر به از دست دادن بافت در اثر سوختگی شود.

عدم رفع یا از بین بردن خروپف

اکثر جراحان احساس می کنند که حدود 80٪ از بیمارانی که تحت عمل خواب قرار می گیرند حداقل یک سال یا بیشتر کاهش قابل توجهی در خروپف خود خواهند داشت. درصد بیشتری از بیماران متوجه کاهش سطح خروپف می شوند به طوری که شرکای خواب آنها گزارش می دهند.

عدم درمان آپنه خواب یا سایر اختلالات پاتولوژیک خواب

اختلالات پاتولوژیک خواب، مانند آپنه خواب، مشکلات پزشکی هستند که ممکن است با عوارض جدی همراه باشد. در حال حاضر، روش سومنوپلاستی برای درمان این اختلالات ثابت نشده است.

نارسایی بینی، تغییر در صدا، یا نارسایی حلق که به موجب آن مایعات ممکن است در حین بلع به داخل حفره بینی جاری شوند (نادر). در حالی که عارضه ای در نظر گرفته نمی شود، عود خروپف در طول زمان (معمولاً بیشتر از یک سال) برای بسیاری از درمان های خروپف مشاهده شده است. احساس می شود که این امر زمانی رخ می دهد که بافت در طول زمان کشیده می شود. خروپف می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد.

درمان های غیر جراحی برای خروپف

پنج دسته اصلی درمان غیر جراحی خروپف، عبارتند از:

  • تغییرات رفتاری
  • دستگاه های دندانپزشکی
  • دستگاه های بینی و داروها
  • CPAP بینی
  • محصولات بدون نسخه

قبل از عمل خواب چه اتفاقی می افتد؟

جراحی کاهش خروپف || پزشکت

شما نباید آسپرین یا هر فرآورده حاوی آسپرین را ظرف 10 روز از تاریخ عمل خود مصرف کنید. اگر در مورد محتویات یک دارو سؤالی دارید، لطفاً با پزشک خود تماس بگیرید یا با داروساز خود مشورت کنید. استامینوفن  یک مسکن قابل قبول است. در مورد مجاز بودن یا نبودن ایبوپروفن یا سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی باید با پزشک خود مشورت کنید.

شما بهتر است قبل از عمل یک وعده غذایی سبک بخورید. افراد سیگاری باید تمام تلاش خود را برای ترک سیگار یا حداقل کاهش سیگار انجام دهند. این به کاهش سرفه و خونریزی بعد از عمل کمک می کند.

روز انجام عمل خواب چه اتفاقی می افتد؟

مهم است که دقیقاً بدانید چه ساعتی به مطب می‌روید و زمان کافی برای آماده‌سازی در نظر بگیرید. شما باید لباس‌های راحت و گشاد بپوشید که اجازه می‌دهد یک پد رسانا در ناحیه کمر قرار گیرد.

قبل از عمل واقعی، یک اسپری خوراکی برای شروع بیهوشی ناحیه گلو به شما داده می شود. هنگامی که گلو تا حدی بی حس شد، تقریباً سه تزریق کوچک در سقف دهان به شما داده می شود. اکثر بیماران متوجه می شوند که فرآیند بیهوشی گلو تنها ناراحتی جزئی دارد.

در طول عمل، از شما خواسته می شود که به صورت عمودی بنشینید و در تمام طول عمل کاملاً بیدار خواهید بود. جراح شما فرآیند را توضیح می دهد و تجهیزات را نشان می دهد. دستگاه “تفنگ” Somnus که به یک ژنراتور فرکانس رادیویی متصل است، در دهان قرار می گیرد. یک الکترود کوچک که در انتهای دستگاه قرار دارد در کام نرم (پشت سقف دهان) قرار می گیرد. فرکانس رادیویی از طریق الکترود اعمال می شود. بخش هایی از الکترود برای محافظت از سطح ظریف بافت عایق بندی شده است. از طریق تحویل کنترل شده انرژی فرکانس رادیویی، بافت در یک منطقه محدود در اطراف الکترود گرم می شود. اکثر بیماران این روش را به طرز شگفت انگیزی راحت می دانند.

بعد از عمل کاهش خروپف چه اتفاقی می افتد؟

به دلیل تورم موضعی بافت های تحت درمان، می توان انتظار داشت که خروپف بلافاصله پس از عمل بدتر شود. بهبود معمولا در یک یا دو هفته شروع می شود و تا چند ماه ادامه می یابد.

وقتی احساس راحتی کردید می توانید به خانه بروید. اکثر بیماران می توانند با خیال راحت خود را از مطب به خانه برسانند. بهتر است چند شب بعد از عمل با سر بالا بر روی 2 تا 3 بالش بخوابید. احساس پری پشت گلو معمولا برای چند روز گزارش می شود. با بالا نگه داشتن سر بالای قلب، می توانید ادم و تورم را به حداقل برسانید. قرار دادن کیسه یخ روی گردن ممکن است به تسکین تورم کمک کند.

ممکن است برای چند روز گلودرد را تجربه کنید که برای آن ممکن است استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید. قرص‌های پاستیل گلو مانند Cepacol می‌توانند گلو را تسکین دهند. تا زمانی که اثر بیهوشی از بین نرود، چیزی نخورید و ننوشید. پس از این مدت، می توانید رژیم غذایی خود را مطابق با تحمل پیش ببرید . 7 تا 10 روز پس از عمل باید برای معاینه وقت ملاقات بگیرید. با مطب پزشک خود تماس بگیرید تا این قرار را تعیین کنید.

در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:
  • دشواری در تنفس
  • دشواری شدید در بلعیدن
  • خونریزی ناگهانی از محل جراحی

برخی از جراحی های خروپف ممکن است تحت پوشش بیمه شما باشند. زمانی که خروپف شما ناشی از یک بیماری قابل تشخیص پزشکی مانند آپنه انسدادی خواب باشد، جراحی معمولاً تحت پوشش قرار می گیرد. جراحی برای خروپف اغلب به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می شود که فرد به درمان های غیرتهاجمی مانند دهانی یا دستگاه های دهانی پاسخ نمی دهد. گزینه های مختلفی برای جراحی خروپف وجود دارد و هر کدام عوارض و خطرات خاص خود را دارند. با پزشک مشورت کنید تا ببینید کدام نوع جراحی برای شما بهتر است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز