لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

پاپول مرواریدی آلت تناسلی

پاپول مرواریدی آلت تناسلی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پاپول های مرواریدی آلت تناسلی (PPP) زائده های کوچکی هستند که می توانند روی آلت تناسلی ظاهر شوند. آنها ممکن است به رنگ سفید مرواریدی، صورتی یا زرد باشند و به شکل گنبد کوچکی بروز می کنند که عرض و طول آن تنها چند میلی متر است.

اصطلاح پزشکی که برای توصیف پاپول های آلت تناسلی مرواریدی استفاده می شود پاپیلوم های هیرسوتوئید است. آنها معمولاً در اطراف سر آلت تناسلی ایجاد می شوند. اندازه و رنگ آنها می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. آنها معمولاً صورتی مایل به سفید به نظر می رسند و قطری بین 1 تا 4 میلی متر دارند و شبیه جوش های کوچک هستند.

PPP ها ممکن است در ردیف هایی نزدیک سر آلت تناسلی ظاهر شوند. ظاهر این توده ها می تواند هم برای بیمار و هم برای شریک جنسی او ناراحت کننده باشد زیرا ممکن است با عفونت های مقاربتی (STIs) مانند زگیل تناسلی اشتباه گرفته شود. با این حال، PPP  ها بی ضرر هستند، مسری نیستند و ارتباطی با عفونت مقاربتی ندارند. اما اینکه آنها چه علائمی دارند، در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کرد و گزینه های درمانی کدامند را در این مقاله از پزشکت بخوانید.

علائم پاپول مرواریدی آلت تناسلی

پاپول های آلت تناسلی مرواریدی با هیچ علامت دیگری به جز ظاهر شدن توده های کوچک و گنبدی مانند روی آلت تناسلی همراه نیستند. این رشد ممکن است در نوجوانی یا در اوایل بزرگسالی ظاهر شود. آنها سرطانی نیستند و معمولاً خارش یا درد ندارند.

به طور معمول، پاپول ها با علائم و ویژگی های زیر همراه هستند:

  • متقارن
  • به شکل گنبد یا نخ
  • عرض 1 تا 2 میلی متر
  • طول 1 تا 4 میلی متر
  • مرواریدی سفید، زرد یا صورتی
  • به صورت ردیفی روی سر آلت تناسلی چیده شده است.

در برخی موارد، پاپول ها در یک خط به دور سر آلت تناسلی ظاهر می شوند. اما در موارد دیگر، ممکن است تعدادی حلقه از پاپول وجود داشته باشد. PPP  ها معمولا با زگیل تناسلی اشتباه می شوند، اما با زگیل یا عفونت های مقاربتی مرتبط نیستند. اعتقاد بر این است که پاپول آلت تناسلی مرواریدی در 14٪ تا 48٪ از مردان ایجاد می شود.

هنگامی که مردی پاپول های آلت تناسلی مرواریدی ایجاد کرد، معمولاً تا آخر عمر باقی می مانند. توده ها می توانند با افزایش سن محو شوند، اما تمایلی به تغییر شکل، رنگ یا گسترش بیشتر در طول زمان ندارند. با توجه به شباهت ظاهری آن‌ها به برخی بیماری‌های دیگر، مانند زگیل تناسلی، هر مردی که علائم دیگری را در کنار زگیل‌ها تجربه می‌کند، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. به عنوان مثال، رشدهایی که شروع به خارش می کنند یا باعث ناراحتی می شوند ممکن است نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه ای باشد که پزشک باید آن را بررسی کند.

اگرچه علت پاپول های آلت تناسلی مرواریدی ناشناخته است، اما به نظر می رسد که این پاپول ها در مردان سیاه پوست و کسانی که ختنه نشده اند، شایع تر است.

علل پاپول مرواریدی چیست؟

پاپول مرواریدی آلت تناسلی || پزشکت

دلیل ایجاد پاپول آلت تناسلی مرواریدی در برخی افراد ناشناخته است. این توده ها به عنوان یک نوع طبیعی در پوست در نظر گرفته می شوند که ممکن است نتیجه موارد زیر باشد:

مردان
  • رشد بیش از حد عروق خونی گشاد شده
  • افزایش رشد کلاژن در یک منطقه خاص
  • رشد بیش از حد فیبروبلاست ها، یک سلول بافت همبند

PPP یا زگیل تناسلی

اگرچه معمولاً با بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شود، اما پاپول های آلت تناسلی مرواریدی در اثر تماس جنسی یا عفونت ایجاد نمی شوند و مسری نیستند.

پاپول های آلت تناسلی مرواریدی از نظر بالینی از زگیل تناسلی به روش های مختلفی قابل تشخیص هستند:

  • علت: زگیل تناسلی توسط عفونت مقاربتی، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. پاپول های آلت تناسلی مرواریدی ناشی از یک بیماری مقاربتی نیستند و به عنوان یک تنوع پوستی طبیعی در نظر گرفته می شوند.
  • شکل ظاهری: زگیل تناسلی ناهموار با ظاهری شبیه گل کلم است، در حالی که پاپول های آلت تناسلی مرواریدی صاف، متقارن و گنبدی مانند هستند.
  • محل: زگیل تناسلی را می توان در اطراف آلت تناسلی، دهان، زبان، لب ها، گلو، کیسه بیضه، مقعد، ران ها و کشاله ران یافت. پاپول های آلت تناسلی مرواریدی فقط در سر آلت تناسلی ایجاد می شود.
  • انتقال: زگیل تناسلی مسری است و می تواند به دیگران منتقل شود. پاپول های آلت تناسلی مرواریدی نمی توانند به دیگران سرایت کنند و ارتباطی با عفونت های مقاربتی ندارند.

تاثیر بر رابطه جنسی

اگرچه پاپول های آلت تناسلی مرواریدی هم بی ضرر و هم بدون علامت هستند، اما وجود آنها می تواند باعث ناراحتی افراد می شود. مطالعه ای روی 95 مرد مبتلا به پاپول آلت تناسلی مرواریدی نشان داد که 38 درصد از وجود پاپول آلت تناسلی نگران یا ناراحت بودند و 17 درصد دوست داشتند که آنها را بردارند.

کسانی که متوجه می‌شوند پاپول‌های آلت تناسلی مرواریدی دارند ممکن است احساس اضطراب، ترس یا نگرانی از ابتلا به عفونت مقاربتی داشته باشند. این تصور غلط رایج می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در روابط زناشویی آنها شود، زیرا احتمال ابتلا به یک بیماری مقاربتی ممکن است ابهامی را در مورد خیانت ایجاد کند.

پاپول های آلت تناسلی مرواریدی هیچ تاثیری بر روی آلت تناسلی یا جنسی ندارند. به طور کلی، آنها نباید به هیچ وجه بر تجربیات جنسی تأثیر بگذارند. آنها مسری نیستند و هیچ ارتباطی با عفونت های مقاربتی ندارند.

اگرچه پاپول‌های آلت تناسلی مرواریدی ممکن است از نظر فیزیکی تأثیری بر رابطه جنسی نداشته باشند، افرادی که آن‌ها را تجربه می‌کنند (و همچنین شرکایشان) ممکن است متوجه شوند که استرس مرتبط با آن‌ها منجر به مشکلات صمیمیت، اعتماد و کاهش کیفیت زندگی می‌شود.

چگونه پاپول مرواریدی درمان می شود؟

پاپول مرواریدی آلت تناسلی || پزشکت

پاپول های آلت تناسلی مرواریدی بی ضرر هستند و می توان آنها را به حال خود رها کرد.

هرگز نباید سعی کنید پاپول آلت تناسلی مرواریدی را بیرون بکشید یا بچینید زیرا این کار می تواند باعث آسیب و زخم شود.

درمان‌های بدون نسخه زگیل هرگز نباید روی پاپول‌های آلت تناسلی استفاده شوند زیرا می‌توانند باعث تحریک، زخم شوند و برای استفاده روی آلت تناسلی تایید نمی شوند.

برخی از افراد ممکن است وجود پاپول آلت تناسلی را بسیار ناراحت کننده بدانند و برای برداشتن آنها به دنبال درمان باشند. گزینه های درمانی عبارتند از:

کرایوسرجری: از دماهای شدید برای انجماد و تخریب نواحی هدف بافت استفاده می کند. اغلب به عنوان روشی برای از بین بردن تومورهای مضر استفاده می شود، اما ممکن است برای از بین بردن ضایعات خوش خیم بیشتر مانند پاپول آلت تناسلی مرواریدی نیز استفاده شود.

جراحی لیزری: در این روش از اشعه مادون قرمز برای ایجاد آسیب حرارتی و تخریب سلول های پوست استفاده می شود. برای از بین بردن ضایعات و صاف کردن پوست استفاده می شود.

رادیوسرجری: اشعه به سلول های پوست آسیب می رساند. می توان آن را به مناطق تحت تاثیر پاپول آلت تناسلی مرواریدی هدف قرار داد و باعث محو شدن آنها شود.

خطرات ناشی از درمان

همه این روش ها به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند، اما برای افرادی که آنها را در نظر می گیرند درک کامل پیامدهای هر نوع جراحی خاص مهم است. هر روش ممکن است خطرات خاصی را به همراه داشته باشد. خطرات درمانی ناشی از آن، عبارتند از:

  • عفونت
  • جای زخم
  • عود پاپول ها
  • تغییر رنگدانه های پوست
  • خونریزی بعد از عمل

از مصرف داروهای بدون نسخه مانند کرم های زگیل تناسلی باید اجتناب شود زیرا ممکن است مناسب نباشند و باعث تحریک پوست و زخم شوند. تحت هیچ شرایطی پاپول های آلت تناسلی مرواریدی را در خانه از بین نبرید.

سوالات متداول

پاپول مرواریدی آلت تناسلی || پزشکت

آیا PPP رایج است؟ پاپول های آلت تناسلی مرواریدی یک تنوع پوستی رایج و طبیعی هستند. اعتقاد بر این است که آنها در 14٪ تا 48٪ از مردان رخ می دهد. این عارضه در کسانی که ختنه نشده اند بیشتر دیده می شود.

آیا PPP مسری است؟ اگرچه پاپول های آلت تناسلی مرواریدی معمولاً با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شوند، اما آنها یکسان نیستند و با عفونت های مقاربتی مرتبط نیستند. برخلاف زگیل تناسلی، PPP مسری نیست.

چه چیزی باعث از بین رفتن PPP می شود؟ پاپول های آلت تناسلی مرواریدی طبیعی، بی ضرر هستند و می توانند به حال خود رها شوند. برخی از افراد ممکن است روش های درمانی را برای برداشتن آنها انتخاب کنند، اما این ضروری نیست. با افزایش سن بیمار، تعداد پاپول های آلت تناسلی مرواریدی که ایجاد می شوند ممکن است کاهش یابد.

احتمال جوش بر روی آلت تناسلی وجود دارد؟ دلایل متعددی برای ایجاد برجستگی های کوچک روی آلت تناسلی وجود دارد، از جمله جوش، موهای رشد کرده یا کیست. آنها همچنین ممکن است نتیجه یک عفونت مقاربتی مانند تبخال یا زگیل تناسلی باشند. سایر علل احتمالی عبارتند از:

  • فولیکولیت، التهاب فولیکول های مو
  • برچسب های پوستی
  • لکه های فوردایس
سخن آخر

پاپول های آلت تناسلی مرواریدی زائده های خوش خیم و گنبدی شکلی هستند که ممکن است در اطراف سر آلت تناسلی ظاهر شوند. اگرچه معمولاً با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شود، اما به عفونت های مقاربتی مربوط نمی شود و نمی تواند به دیگران منتقل شود. اعتقاد بر این است که آنها یک تنوع طبیعی در پوست هستند و بی ضرر هستند

اگر شما یا یک شریک جنسی دچار این بیماری شوید، می تواند ناراحت کننده باشد. اما به یاد داشته باشید که این توده ها مسری نیستند، بر عملکرد آلت تناسلی تأثیر نمی گذارند و علائم دیگری ایجاد نمی کنند. توده‌ها باید خود به خود از بین بروند، اما اگر متوجه شدید که پاپول‌های آلت تناسلی مرواریدی بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارند، یک قرار ملاقات بگذارید تا درباره گزینه‌های برداشتن با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز