لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ختنه چیست؟ ختنه چگونه انجام می شود؟

ختنه چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

عمل جراحی ختنه چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عمل جراحی ختنه برداشتن پوست با پوشش نوک آلت تناسلی است. این روش برای پسران تازه متولد شده در مناطق خاصی از جهان، نسبتاً رایج است. انجام ختنه بعد از دوره نوزاد هم امکان پذیر است، اما تا حدودی می تواند پیچیده تر باشد.

ختنه برای بسیاری از خانواده های یهودی و اسلامی و همچنین برخی قبایل بومی در آفریقا و استرالیا یک آیین مذهبی یا فرهنگی است. ختنه همچنین می تواند به دلیل سنت خانوادگی، بهداشت شخصی یا مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه باشد.

گاهی اوقات نیاز به عل جراحی ختنه یک راهکار پزشکی محسوب می شود، مانند زمانی که پوست ختنه بیش از حد کشیده می شود تا از ناحیه جلد عقب کشیده شود. در موارد دیگر، به ویژه در مناطقی از آفریقا، ختنه برای پسران یا مردان مسن توصیه می شود تا خطر ابتلا به برخی از عفونت های مقاربتی را کاهش دهد.

مزایای ختنه چیست؟

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) می گوید فواید ختنه بیشتر از خطرات آن است. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) ختنه های معمول هنگام تولد را توصیه نمی کند و تصمیم گیری را به عهده والدین کودک می گذارد. اما این سازمان برخی از مزایای پزشکی را توصیف می کند که از انجام این روش پشتیبانی می کند.

ختنه ممکن است فواید مختلف سلامتی داشته باشد، از جمله:

  • بهداشت راحت تر. ختنه شستشوی آلت تناسلی را ساده تر می کند. با این حال، به پسرانی که آلت تناسلی آنها ختنه نشده می توان شستن منظم زیر پوست ختنه گاه را آموزش داد.
  • کاهش خطر عفونت ادراری. خطر عفونت ادراری در مردان کم است، اما این عفونت ها در مردان ختنه نشده بیشتر دیده می شود. عفونت های شدید در اوایل زندگی می تواند بعدا منجر به مشکلات کلیوی شود.
  • کاهش خطر ابتلا به عفونتهای مقاربتی. مردان ختنه شده ممکن است در معرض خطر کمتری از عفونت های مقاربتی از جمله HIV باشند. اما با این حال، هنوز هم، اقدامات ایمن جنسی ضروری است.
  • پیشگیری از مشکلات آلت تناسلی مرد. گاهی اوقات، جمع شدن پوست ختنه در آلت تناسلی ختنه نشده ممکن است با بروز عوارضی همراه باشد. فیموز می تواند منجر به التهاب پوست ختنه گاه یا سر آلت تناسلی مرد شود.
  • کاهش خطر سرطان آلت تناسلی مرد. اگرچه سرطان آلت تناسلی نادر است، اما در مردان ختنه شده کمتر دیده می شود. علاوه بر این، سرطان دهانه رحم در شرکای جنسی زن مردان ختنه شده کمتر دیده می شود.
  • علاوه بر آن، ختنه به پیشگیری از بالانیت، بالانوپوستیت، پارافیموز و فیموز کمک می کند.

ختنه ممکن است برای مبتلایان به برخی از اختلالات لخته شدن خون مناسب نباشد. همچنین، ختنه ممکن است برای نوزادان نارس که هنوز به مراقبت های پزشکی در بیمارستان نیاز دارند یا برای نوزادانی که با ناهنجاری های آلت تناسلی مرد متولد می شوند، مناسب در نظر گرفته نمی شود.

ختنه بر باروری تأثیر نمی گذارد و همچنین تصور نمی شود که ختنه باعث افزایش یا کاهش لذت جنسی مردان یا شرکای آنها شود.

چرا پسرها ختنه می شوند؟

ختنه چیست؟ | پزشکت

جدا از دلایل زیبایی، اجتماعی و فرهنگی، مردان ختنه نشده نیز ممکن است به دلایل مختلف بهداشتی ختنه شوند. از جمله:

  • ضایعات سرطانی یا پیش سرطانی روی پوست ختنه گاه.
  • ضایعات زگیلى پوست ختنه گاه. مانند زگیل های ویروسی.
  • بالانیت. بالانیت التهاب آلت تناسلی جلویی (سر آلت تناسلی مرد) است.
  • بالانوپوستیت. این حالت زمانی اتفاق میفتد که هم سر و هم پوست ختنه آلت تناسلی ملتهب شوند.
  • فیموز. فیموز زمانی رخ می دهد پوست ختنه گاه بیش از حد محکم است و نمی توان آن را از سر آلت تناسلی عقب کشید.
  • پارافیموز. پارافیموز زمانی است که پوست ختنه یک آلت تناسلی نتواند از بالای آلت تناسلی عقب برود. این وضعیت بیشتر در پسران و مردان مسن رخ می دهد.

ختنه چگونه انجام می شود؟

ختنه چیست؟ | پزشکت

مردان

قبل از ختنه، پزشک خطرات و مزایای عمل را توضیح می دهد. احتمالاً والدین باید رضایت کتبی را برای این روش ارائه دهند.

چند تکنیک مختلف ختنه وجود دارد. برای نوزادان تازه متولد شده، پزشکان معمولاً از گیره استفاده می کنند. همانطور که پوست ختنه گاه از سر آلت تناسلی رانده می شود، پزشک آن را با یک وسیله حلقه مانند فلزی یا پلاستیکی محکم می کند تا از سر آلت تناسلی مرد در حالی که پوست ختنه گاه را خارج می کند محافظت کند.

برای نوجوانان و بزرگسالان، باید یک عمل جراحی دقیق تر صورت بگیرد تا نتیجه زیبایی خوبی داشته باشد. پزشک ختنه را تحت بی حسی موضعی انجام می دهد که در نزدیکی قاعده آلت تناسلی تزریق می شود. با این وجود، ممکن است نوجوان شما برای انجام این روش تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد.

پزشک یک برش درست زیر سر آلت تناسلی مرد ایجاد می کند و تمام پوست ختنه گاه را با چاقوی جراحی یا قیچی جراحی بر می دارد. سپس برش را با بخیه های محلول که پوست آلت تناسلی مرد را به زیر سر وصل می کند، می بندند. بخیه ها معمولاً طی دو تا سه هفته از بین می روند.

برای بیمارانی که از پارافیموز حاد رنج می برند، پزشک ممکن است قبل از اقدام به جراحی سعی کند تورم را با دستان خود کاهش دهد. آنها ممکن است برای کاهش تورم فشار ملایم و مداومی به پوست ختنه گاه وارد کنند. سپس پزشک با استفاده از انگشتان خود می تواند بر روی سر آلت تناسلی فشار وارد کرده و پوست ختنه گاه را بکشد تا پارافیموز بیشتر کاهش یابد.

اقدامات در طول جراحی ختنه

ختنه چیست؟ | پزشکت

ختنه نوزادان اغلب در مطب و یا بیمارستان معمولاً طی 10 روز پس از تولد انجام می شود. برای ختنه نوزاد، پس از پاکسازی آلت تناسلی و نواحی اطراف آن، بی حسی به قاعده آلت تزریق یا به عنوان کرم به آلت تناسلی تزریق می شود. یک گیره یا حلقه پلاستیکی مخصوص به آلت وصل و پوست ختنه گاه برداشته می شود.

پس از آن، آلت تناسلی مرد با یک پماد مانند یک آنتی بیوتیک موضعی یا وازلین پوشانده و به آرامی با گاز پیچیده می شود. این روش به طور کلی حدود 10 دقیقه طول می کشد.

ختنه برای پسران بزرگتر و بزرگسالان مشابه است. با این حال، ممکن است لازم باشد این روش تحت بیهوشی عمومی انجام شود، بهبودی ممکن است بیشتر طول بکشد و احتمال خطر ابتلا به عوارض بیشتر در مراحل بعدی زندگی است.

بهبود آلت تناسلی مرد معمولاً هفت تا 10 روز طول می کشد. نوک آلت تناسلی مرد در ابتدا زخم می شود و آلت تناسلی ممکن است قرمز، متورم یا کبود به نظر برسد. ممکن است مقدار کمی مایع زرد رنگ در نوک آلت تناسلی مرد نیز مشاهده شود.

اگر نوزاد شما به دلیل عوارض ناشی از بیهوشی کلافه است، او را به آرامی نگه دارید. مراقب باشید تا از فشار آوردن به آلت تناسلی جلوگیری کنید.

شستن آلت تناسلی مرد در صورت بهبودی اشکالی ندارد. برای نوزادان تازه متولد شده، با هر بار تغییر پوشک، بانداژ را عوض کنید و یک مقدار وازلین به نوک آلت تناسلی بزنید تا به پوشک نچسبد. پوشک کودک خود را اغلب عوض کنید و مطمئن شوید که پوشک به صورت شل بسته شده است.

اگر یک حلقه پلاستیکی به جای باند وجود داشته باشد، معمولاً طی حدود یک هفته. پس از بهبود آلت تناسلی مرد، خود به خود رها می شود. آن را با آب و صابون در حین استحمام عادی بشویید.

بیشتر مطالعات نشان نمی دهد که ختنه باعث بدتر شدن احساس در آلت تناسلی مرد یا کاهش لذت جنسی پس از ختنه می شود. همچنین ختنه آلت تناسلی را کوتاه نمی کند.

آیا ختنه عوارضی دارد؟

ختنه چیست؟ | پزشکت

با این حال، مانند هر عمل جراحی، فرد ممکن است برخی از عوارض جانبی ناخواسته و خطرات را پس از ختنه خود تجربه کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تورم آلت تناسلی مرد که فقط چند روز طول می کشد.
  • احساس دائمی تغییر یافته یا کاهش یافته در سر آلت تناسلی
  • افزایش حساسیت سر آلت تناسلی مرد که می تواند تا دو هفته طول بکشد.

شایعترین عوارض مرتبط با ختنه خونریزی و عفونت است. عوارض جانبی مربوط به بیهوشی نیز ممکن است رخ دهد.

خطرات کمتر معمول عبارتند از:

  • خونریزی از زخم، که گاهی اوقات به یک روش دیگر نیاز دارد.
  • تورم پوست اضافی، که نیاز به جراحی بیشتر و از بین بردن پوست دارد.
  • عفونت برش، که ممکن است به آنتی بیوتیک یا تخلیه جراحی نیاز داشته باشد.
  • مشکلات بیهوشی یا قلبی عروقی، که می تواند به مراقبت های ویژه نیاز داشته باشد.

به ندرت ممکن است ختنه منجر به مشکلات پوست ختنه گاه شود، از جمله:

  • پوست ختنه گاه احتمال دارد به درستی بهبود نیابد.
  • پوست ختنه گاه ممکن است خیلی کوتاه یا خیلی بلند بریده شود.
  • پوست ختنه باقیمانده ممکن است دوباره به انتهای آلت تناسلی بچسبد و نیاز به جراحی جزئی داشته باشد.

مشکلات پس از ختنه غیر معمول است. در این موارد با پزشک تماس بگیرید:

  • خونریزی مداوم وجود دارد.
  • از نوک آلت تناسلی ترشح با بوی بد وجود دارد.
  • حلقه پلاستیکی دو هفته پس از ختنه در جای خود باقی مانده است.
  • ادرار طی 12 ساعت از ختنه به طور طبیعی از سر گرفته نمی شود.
نتیجه گیری

ختنه یک عمل جراحی است که پوستی را که نوک آلت تناسلی – پوست ختنه گاه را می پوشاند از بین می برد. در ایالات متحده، حدود 55 تا 80 درصد پسران تازه متولد شده قبل از ترک بیمارستان ختنه می شوند. این بدان معنی است که برخی از مردان ممکن است در بزرگسالی ختنه شوند یا به هیچ وجه اصلاً ختنه نشود.

برخی از مردان نگران احساس آلت تناسلی مرد پس از ختنه هستند. گرچه مطمئناً درست است که آلت تناسلی مرد شما بعد از ختنه متفاوت به نظر می رسد، اما ترجیحات و معالجه هرگونه درد یا شرایط مضر پوست ختنه گاه مهم است.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/circumcision/about/pac-20393550

https://healthcare.utah.edu/menshealth/treatments/circumcision-frenulotomy.php

[advisers limit=3 online =true skill=”16″]

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز