لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

نعوظ تصادفی چیست؟

نعوظ تصادفی چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مردان اغلب نعوظ تصادفی را تجربه می کنند که بدون تحریک فیزیکی یا روانی رخ می دهد در حالی که معمولاً نعوظ تصادفی نگران کننده نیست، اما ممکن است باعث خجالت فرد شود. نعوظ تصادفی در نوجوانان و بزرگسالان به ویژه هنگام بیدار شدن از خواب کاملا طبیعی است. نوسانات هورمون تستوسترون ممکن است عامل بروز  این وضعیت باشد. در این مقاله از پزشکت، علل و مدیریت نعوظ تصادفی و همچنین ارتباط آن را با اختلال نعوظ (ED) را بررسی می‌کنیم.

نعوظ تصادفی، نعوظی است که بدون برانگیختگی جنسی رخ می دهد. آنها در مردان در تمام سنین رایج هستند. نعوظ معمولاً زمانی اتفاق می افتد که یک فرد از نظر جنسی تحریک شود. این کاملا طبیعی است و ممکن است نشان دهنده عملکرد جنسی سالم باشد.

بیدار شدن با نعوظ تصادفی رایج است. حتی این وضعیت به عنوان وزش آلت تناسلی شبانه شناخته می شود. با این حال، اگر فردی نعوظ تصادفی داشته باشد اما اغلب قادر به ایجاد یا حفظ نعوظ در هنگام تحریک جنسی نباشد، این می تواند نشانه ای از ED باشد.

علل نعوظ تصادفی چیست؟

نعوظ تصادفی چیست؟ || پزشکت

نعوظ اغلب زمانی ایجاد می شود که فرد با فکر کردن، دیدن یا احساس کردن چیزی یا شخصی که از نظر جنسی هیجان انگیز است، برانگیخته می شود.

مغز، سیگنال هایی می فرستد که شریان های متصل به آلت تناسلی را گشاد می کند و اجازه می دهد خون بیشتری وارد شود. سیاهرگ هایی که معمولاً این خون را به بقیه بدن می برند، کوچک می شوند. این منجر به تورم و سفت شدن آلت تناسلی و بروز نعوظ می شود.

نعوظی که بدون تحریک جنسی رخ می دهد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  • شل شدن آلت تناسلی شبانه که گاهی اوقات نعوظ صبحگاهی نامیده می شود. این وضعیت ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در طول شب یا تحریک فیزیکی در اثر تماس با ملحفه ها ایجاد شود.
  • یک مرد سالم معمولاً 3 تا 5 نعوظ را در هنگام خواب تجربه می کند که هر کدام 25 تا 35 دقیقه طول می کشد.
  • سطح هورمون ها نیز در طول روز، به ویژه تستوسترون، در نوسان است و این می تواند باعث نعوظ تصادفی شود.

در سال 2006، بررسی مطالعات به این نتیجه رسید که تستوسترون در ایجاد نعوظ ضروری است. ده سال بعد، بررسی ها نشان داد که این هورمون نقش مهمی در عملکرد جنسی دارد. با این حال، عملکرد تستوسترون در نعوظ تصادفی نامشخص است.

نعوظ تصادفی و اختلال نعوظ

گاهی اوقات ممکن است اختلال نعوظ با نعوظ تصادفی همراه باشد. طبیعی است که یک فرد گهگاه قادر به ایجاد یا حفظ نعوظ در هنگام تحریک جنسی نباشد. این می تواند ناشی از خستگی یا مصرف الکل باشد. یا ممکن است دلیل مشخصی برای آن وجود نداشته باشد. با این حال، اگر این اتفاق به طور مکرر شروع شود، می تواند نشان دهنده ED باشد.

عوامل فیزیکی و روانی باعث ایجاد ED می شوند و تشخیص علت اصلی آن می تواند به تشخیص گزینه درمانی کمک کند. اگر فردی دچار نعوظ تصادفی و ناتوانی مکرر در ایجاد و حفظ نعوظ در هنگام تحریک شود، این وضعیت احتمالاً ناشی از عوامل روانی است.

مردان

دلایل فیزیکی ممکن است شامل مشکلات اعصاب یا جریان خون باشد و داروهایی مانند سیلدنافیل (ویاگرا) می تواند به افزایش جریان خون به آلت تناسلی کمک کند. با این حال، نعوظ تصادفی یکی از عوارض جانبی احتمالی این داروها است.

چه چیزی باعث نعوظ می شود؟

نعوظ تصادفی چیست؟ || پزشکت

وقتی مردی از نظر جنسی تحریک می شود، چندین سیستم بدن شروع به کار با هم برای رسیدن به نعوظ می کنند، این سیستم ها شامل هورمون ها، ماهیچه ها، اعصاب و رگ های خونی هستند. سیگنال های عصبی از مغز به آلت تناسلی فرستاده می شود که باعث شل شدن ماهیچه های آلت تناسلی می شود. همانطور که این اتفاق می افتد، به خون اجازه می دهد تا به بافت آلت تناسلی وارد شود.

هنگامی که آلت تناسلی به طور کامل با خون آغشته می شود، رگ های خونی که معمولاً آلت تناسلی را تخلیه می کنند بسته می شوند و این اجازه می دهد تا نعوظ حفظ شود. هنگامی که برانگیختگی جنسی به پایان می رسد، همان رگ های خونی دوباره باز می شوند و این اجازه می دهد تا خون خارج شود و نعوظ فروکش کند.

نعوظ تصادفی چگونه با اختلال نعوظ مرتبط است؟

اختلال نعوظ به عنوان ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ به اندازه کافی محکم و طولانی برای داشتن رابطه جنسی رضایت بخش تعریف می شود.

این کاملا طبیعی است که یک مرد علیرغم تحریک جنسی نتواند گاهی اوقات نعوظ را به دست آورد یا حفظ کند. دلایلی که ممکن است این اتفاق بیفتد ممکن است این باشد که مرد خسته است، استرس دارد یا بیش از حد نوشیدنی مصرف کرده است. همچنین ممکن است دلیل ظاهری برای آن وجود نداشته باشد.

اگر مردی دچار نعوظ تصادفی است اما علیرغم برانگیختگی به طور منظم اختلال نعوظ را تجربه می کند، احتمالاً علت اختلال نعوظ جسمی نیست بلکه روانی است.

چه زمانی یک مرد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد؟

اگر مردی به طور منظم ED را تجربه می کند، علت هر چه باشد، مهم است که او به دنبال مشاوره پزشکی باشد. همانطور که گفتیم، اگر مردی با وجود داشتن مشکل در نعوظ در زمان‌های دیگر، همچنان نعوظ تصادفی را تجربه می‌کند، احتمالاً علت آن روان‌شناختی است، اما مهم است که یک متخصص پزشکی بتواند هر گونه مسائل بهداشتی زمینه‌ای را رد کند.

مدیریت نعوظ تصادفی

اجتناب از نعوظ های تصادفی ممکن است دشوار باشد زیرا به طور غیرمنتظره ای رخ می دهند. این می تواند منجر به خجالت شود.

نکاتی برای مدیریت نعوظ تصادفی، عبارتند از:

  • پنهان کردن نعوظ. نشستن پشت میز، استفاده از کیف یا شی دیگری به عنوان سپر، یا مرتب کردن پارچه شلوار می تواند به پنهان کردن نعوظ کمک کند.
  • تمرکز کردن. ممکن است با عدم تمرکز و توجه، نعوظ کاهش یابد. برخی ممکن است انجام یک کار ذهنی، مانند حل مسائل ساده ریاضی را مفید بدانند.
  • از تحریک بیشتر نعوظ خودداری کنید. اگر نعوظ بیشتر با حرکت یا لباس تحریک شود، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا ناپدید شود.
  • سرما. بیرون رفتن در هوای سرد یا گرفتن دوش آب سرد در صورت امکان می تواند کمک کننده باشد.

برای جلوگیری از اختلال نعوظ چه باید کرد؟

نعوظ تصادفی چیست؟ || پزشکت

مواردی وجود دارد که می تواند به جلوگیری از اختلال نعوظ کمک کند و آنها عبارتند از:

سیگار نکشید. اگر در حال حاضر زندگی جنسی سالمی دارید و دوست دارید آن را ادامه دهید، ضروری است که همین حالا دست از کار بکشید! سیگار باعث بیماری قلبی عروقی می شود که شایع ترین علت اختلال نعوظ است.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید. خوردن یک رژیم غذایی مناسب از بسیاری جهات راه خوبی برای سالم ماندن است. خوب غذا خوردن می تواند شانس ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را که هر دو از علل اصلی ED هستند، کاهش دهد. به طور کلی، اگر رژیم غذایی شما برای قلب شما مضر باشد، برای سلامت نعوظ نیز مضر خواهد بود. نشان داده شده است که اختلال نعوظ در مردانی که از رژیم مدیترانه ای که حاوی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار و حبوبات، چربی خوب مانند روغن زیتون، آجیل است استفاده می کنند، رایج نیست.

با کاهش وزن خود از چاقی جلوگیری کنید.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، چاقی و همه مسائل مربوط به آن یکی از دلایل رایج ناتوانی جنسی است. اگر سالم هستید و وزن خود را در محدوده BMI سالم نگه دارید، احتمال ابتلا به ED همراه با بسیاری از بیماری های دیگر کمتر است.

فشار خون خود را کنترل کنید.

گردش خون خوب و نامحدود در آلت تناسلی شما برای دستیابی به نعوظ حیاتی است. فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و در نتیجه جریان خون را مختل کند. اگر متوجه شدید که فشار خون شما به طور منظم بالا می رود، مهم است که از پزشک خود مشاوره بگیرید.

سطح کلسترول خود را بررسی کنید.

محققان سطوح بالای کلسترول را مستقیماً به اختلال نعوظ نسبت نمی دهند، اما این وضعیت ممکن است به ED کمک کند. علاوه بر آن، با افزایش سن، سطح تستوسترون شروع به کاهش می کند و این می تواند منجر به اختلال نعوظ شود.

علائمی که ممکن است نشان دهد سطح تستوسترون شما پایین است کاهش میل جنسی، عدم استقامت، بدخلقی و نعوظ ضعیف است. اگر هر یک از این موارد را همراه با ED تجربه می کنید، از پزشک عمومی خود که ممکن است بتواند درمان جایگزینی تستوسترون را تجویز کند، مشورت بگیرید.

داروهای خود را بررسی کنید.

برخی از داروهای تجویزی وجود دارند که می توانند باعث اختلال نعوظ شوند و عبارتند از:

  • آنتی هیستامین ها
  • داروهای ضد افسردگی
  • شل کننده های عضلانی
  • دارو برای درمان بیماری پارکینسون
  • داروهای ضد آریتمی (دارو برای درمان آریتمی قلبی)
  • دیورتیک ها (دارویی که تولید ادرار را افزایش می دهد).
  • داروهای ضد فشار خون (برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود).

اگر هر یک از این داروها را مصرف می‌کنید و فکر می‌کنید ممکن است باعث اختلال نعوظ شوند، با پزشک عمومی خود صحبت کنید تا بتواند جایگزینی را که برای شما مناسب‌تر است، تجویز کند.

توجه به این نکته مهم است که داروهای مخدر می توانند باعث ED شوند و بنابراین بهتر است از آنها اجتناب شود. به طور خاص، استروئیدهای آنابولیک دارویی است که توسط برخی از ورزشکاران استفاده می شود. آنها می توانند بیضه ها را کوچک کرده و توانایی تولید تستوسترون را کاهش دهند که به نوبه خود می تواند منجر به ED شود.

از آسیب رساندن به ناحیه تناسلی خودداری کنید.

نعوظ تصادفی چیست؟ || پزشکت

آسیب ناشی از ناحیه تناسلی می تواند منجر به ED شود. چنین صدماتی ممکن است نتیجه اقدامات جراحی لازم باشد، با این حال، برخی از ورزش‌ها و موقعیت‌های جنسی خطرناک نیز می‌توانند باعث آسیب شوند.

ورزش منظم داشته باشید.

انجام ورزش منظم، به ویژه ورزش های هوازی، برای تمام جنبه های سلامت مهم است و عملکرد نعوظ تفاوتی ندارد. این ورزش به ویژه در حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی موثر است که به نوبه خود تضمین می کند که خون رسانی به ناحیه تناسلی سالم باقی بماند.

مطمئن شوید که خواب کافی دارید.

خواب کافی و با کیفیت خوب یکی دیگر از موارد مهم در حفظ سلامت کلی است. کمبود خواب باعث اختلال در خواب و کیفیت پایین خواب می شود که همگی می توانند به ED منجر شوند.

ذهن خود را سالم نگه دارید.

همانطور که قبلاً توضیح دادیم، سلامت روان می تواند نقش مهمی در اختلال نعوظ داشته باشد. با حفظ سلامت روان خود، می توان از ED جلوگیری کرد. به ویژه سعی کنید سطح استرس را از خود دور نگه دارید و در صورت لزوم از تکنیک های خاصی برای کاهش استرس مانند ذهن آگاهی و مدیتیشن استفاده کنید. شایان ذکر است که تکنیک های مدیریت استرس را در نظر بگیرید، زیرا مصرف داروهای ضد افسردگی و آرام بخش باعث تشدید مشکل در عملکرد نعوظ می شود.

پیش آگهی نعوظ تصادفی

نعوظ تصادفی یک تجربه رایج برای مردان در هر سنی است. آنها مضر نیستند و معمولاً نشان دهنده یک بیماری زمینه ای نیستند. با این حال، اگر نعوظ تصادفی دردسرساز شد یا با علائم دیگر رخ داد، به دنبال مشاوره پزشکی باشید. فردی که به ED مشکوک است باید با پزشک نیز صحبت کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز