لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نعوظ صبحگاهی چیست؟

آیا نعوظ صبحگاهی در مردان خطرناک است؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

نعوظ صبحگاهی یا (Morning Wood) یا  تومسنس شبانه آلت تناسلی(NPT) شاخص مهمی از سلامت کلی مردان است. مردان معمولاً در طول یک چرخه هشت ساعته خواب، پنج نعوظ شبانه دارند که هر نعوظ حدود 25 دقیقه طول می کشد. اختلال نعوظ می تواند نشان دهنده چندین مشکل اساسی سلامت باشد.

نعوظ های شبانه (نعوظ هایی که در هنگام خواب اتفاق می افتد) بخشی از داشتن آلت تناسلی است و این نعوظ در جوانی شروع می شود. پزشکان به نعوظ در جنین ها در طول سونوگرافی اشاره کرده اند، و حتی پسران جوان در طول دوران کودکی، مدت ها قبل از شروع بلوغ، نعوظ را تجربه می کنند.

در واقع، نعوظ های صبحگاهی همچنین به عنوان نعوظ های مرتبط با خواب (SREs) یا نعوظ شبانه آلت تناسلی(NPT) شناخته می شوند. نعوظ های صبحگاهی آنقدر رایج هستند که وجود (یا عدم وجود) آنها می تواند یک شاخص اساسی از وضعیت کلی یک مرد باشد.

مردان سالم معمولاً نعوظ صبحگاهی را در طول زندگی خود تجربه می کنند. اگر نعوظ صبحگاهی معمولی ندارید، با پزشکت مشورت کنید، زیرا این وضعیت می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد.

چه چیزی باعث ایجاد نعوظ صبحگاهی می شود؟

در حالی که هیچ مدرکی برای علل نعوظ صبحگاهی و شبانه وجود ندارد، هیچ کس دلایل دقیق نعوظ صبحگاهی را نمی داند. مردان معمولاً در طول یک چرخه هشت ساعته خواب، پنج نعوظ شبانه دارند که هر نعوظ حدود 25 دقیقه طول می کشد. یعنی هر 90 دقیقه یک نعوظ را تجربه می کنند.

رابطه نعوظ و خواب REM چیست؟

اساساً، مردان حدود یک ساعت و نیم پس از چرت زدن به خواب عمیق می‌روند. هر قسمت از خواب عمیق با نعوظ 20 تا 25 دقیقه مطابقت دارد. علیرغم این رابطه بین خواب عمیق و نعوظ، دانشمندان هنوز نمی دانند چرا نعوظ صبحگاهی اتفاق می افتد.

نعوظ های شبانه ممکن است به دلیل کاهش تولید نوراپی نفرین در طول خواب عمیق ایجاد شود. نوراپی نفرین ماده شیمیایی است که مسئول اصلی آرام نگه داشتن آلت تناسلی است. به عبارت دیگر، بخشی از مغز که سطح نوراپی نفرین را حفظ می کند، در طول خواب عمیق کاهش می یابد. این به مکانیسم های تحریکی مرتبط با تستوسترون اجازه می دهد تا به نعوظ منجر شود.

نظریه دیگر این است که مردان دچار نعوظ صبحگاهی می شوند زیرا بدن آنها در طول خواب اکسید نیتریک بیشتری تولید می کند. اکسید نیتریک مسئول شل شدن رگ های خونی آلت تناسلی است و به تمام خون اضافی مورد نیاز برای ورود نعوظ به آلت تناسلی اجازه می دهد.

نکته پایانی این است که هیچ کس واقعا نمی داند که خواب عمیق چه نقشی در شل شدن شبانه آلت تناسلی دارد. چرا مردان نعوظ شبانه (چندبار) در شب دارند؟ آیا نعوظ صبحگاهی و خواب به هم مرتبط هستند یا این فقط یک اتفاق تصادفی جالب است؟

چرا نعوظ صبحگاهی مهم است؟

آیا نعوظ صبحگاهی در مردان خطرناک است؟ || پزشکت

مردان

عوامل زیادی باید درست پیش بروند تا مردان نعوظ قوی داشته باشند. برای انتقال خون به آلت تناسلی، باید هورمون‌ها بر حسب تقاضا آزاد شوند و شریان‌ها را گشاد کنند. سیستم عصبی باید سیگنال ها را به خوبی منتقل کند و ذهن با بدن هماهنگ باشد. خیلی چیزها ممکن است اشتباه شود.

رگ های خونی آلت تناسلی نیز در مقایسه با سایر نواحی بدن کوچک هستند. این بدان معناست که سایر بیماری های زمینه ای می توانند ابتدا به عنوان اختلال نعوظ (ED) ظاهر شوند. ED می تواند سطوح بالای کلسترول، استرس، دیابت نوع 2 (یا پیش دیابت)، فشار خون بالا، افسردگی، اختلالات خواب، بیماری قلبی، مشکلات هورمونی، عوارض جانبی داروها، پیامدهای انتخاب سبک زندگی، مسائل عاطفی یا موارد دیگر را نشان دهد.

اختلال نعوظ فقط برای مردان سالمند یک مشکل نیست. هر ساله تعداد فزاینده ای از مردان جوان مبتلا به ED تشخیص داده می شوند. مطالعات تخمین می‌زنند که 30 درصد از مردان جوان (زیر 40 سال) اختلال نعوظ را تجربه می‌کنند.  ED ممکن است به دلیل مشکلات متعددی مانند استرس یا کاهش میل جنسی، همراه با مسائل پزشکی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی و غیره باشد.

مردان باید به نعوظ صبح خود توجه کنند. از دست دادن آن نعوظ صبحگاهی می تواند چیزی بیش از یک مشکل سلامت جنسی باشد. احتمال دارد اولین نشانه یک مشکل پزشکی قابل توجه نیز باشد. مردانی که نعوظ صبحگاهی ندارند باید با پزشک مشورت کنند.

چرا نعوظ صبحگاهی اتفاق می افتد؟

تومسنس آلت تناسلی شبانه (NPT) نتیجه برانگیختگی جنسی یا دیدن رویاهای مربوط به رابطه جنسی نیست. در عوض، این یک عملکرد طبیعی از دستگاه تناسلی مردانه است. در واقع، دوره های منظم NPT نشانه سالم بودن اعصاب و خون رسانی به آلت تناسلی است.

اگر یک مرد به طور منظم NPT نداشته باشد، می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد. این مشکلات اختلال نعوظ (ED)، که شامل مشکل در داشتن یا حفظ نعوظ است. نداشتن NPT منظم همچنین می تواند مشکلات دیگری را در اعصاب یا خون رسانی به اندام های تناسلی مردانه نشان دهد.

عدم تعادل هورمونی، مانند کاهش تستوسترون، همچنین می تواند بر تعداد دفعات تجربه NPT تأثیر بگذارد. فقدان NPT منظم گاهی اوقات می تواند ناشی از عدم خواب با کیفیت باشد. با افزایش سن، فرد می تواند انتظار داشته باشد که NPT را کمتر تجربه کند. این تغییر باید به تدریج رخ دهد، زیرا سطح هورمون ها تغییر می کند. هرکسی که متوجه کاهش ناگهانی تعداد قسمت‌های NPT خود می‌شود، باید با پزشک مشورت کند تا هرگونه مشکل بالقوه سلامتی را رد کند.

با وارد شدن به خواب عمیق‌تر، نعوظ ممکن است خود به خود از بین برود. بنابراین، احتمال دارد یک فرد چندین بار در طول شب نعوظ داشته باشد اما از آن آگاه نباشد. علاوه بر این، سطح تستوسترون معمولاً در صبح افزایش می یابد. مردان دارای سطوح بالایی از این هورمون هستند که به عملکرد جنسی کمک می کند.

نعوظ ناشی از NPT ممکن است از نظر فیزیکی با نعوظ ناشی از برانگیختگی متفاوت باشد. یک مطالعه نشان داد برخی از مردان زمانی که NPT دارند، درد را نیز تجربه می کنند، اما زمانی که نعوظ معمولی داشته باشند، دردی را تجربه نخواهند کرد.

هر چند وقت یک بار باید نعوظ صبحگاهی رخ دهد؟

آیا نعوظ صبحگاهی در مردان خطرناک است؟ || پزشکت

مردان در سنین مختلف، از کودکان تا بزرگسالان، NPT را تجربه می کنند. معمولاً بزرگسالان که بالاترین سطح تستوسترون را دارند، نعوظ شبانه را بیشتر از کودکان یا سالمندان تجربه می‌کنند. مردان جوان ممکن است هر روز صبح و چند بار در طول شب NPT داشته باشند.

اوج بلوغ جنسی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مردان در اواخر نوجوانی تا اواخر 30 سالگی هستند و این ممکن است با سطوح بالاتر تستوسترون مطابقت داشته باشد. برای افراد در این محدوده سنی عادی است که دوره های مکرر NPT را تجربه کنند.

با نزدیک شدن به 40 و 50 سالگی شخصی، ممکن است تعداد NPT کمتری را مشاهده کنند. این اغلب به این دلیل رخ می دهد که سطح تستوسترون به طور طبیعی کاهش می یابد. کاهش تدریجی NPT با افزایش سن مرسوم است.

عدم تعادل هورمونی، به خصوص آن که آلت تناسلی و بیضه ها را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند منجر به تعداد کمی یا بدون NPT شود. این یکی از دلایلی است که نشان می دهد نعوظ منظم در صبح، شاخص مهمی برای سلامت اندام های جنسی مردانه است.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که مردان مبتلا به هیپوگنادیسم، که از عملکرد کامل اندام های جنسی پیشگیری می کنند، پس از دریافت تستوسترون درمانی، افزایش NPT را تجربه می کنند. برخی تحقیقات نشان می دهند که کیفیت خواب فرد می‌تواند بر دفعات NPT نیز تأثیر بگذارد. اگر فردی خواب خوبی نداشته باشد و وارد چرخه خواب عمیق نشود، ممکن است نعوظ شبانه را تجربه نکند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فرد متوجه تغییراتی در دفعات وقوع NPT شد، باید با پزشک مشورت کند. از آنجایی که NPT یک شاخص خواب با کیفیت و سلامت اندام های جنسی است، توجه به دفعات وقوع NPT مفید است.

اگر NPT ناگهان متوقف شود یا خیلی کمتر رخ دهد، حتما با پزشک مشورت کنید. آنها ممکن است بخواهند در مورد شرایط سلامتی احتمالی مانند اختلالات خواب، عدم تعادل هورمونی، اضطراب و ED صحبت کنند.

توصیه می شود که در مورد کاهش تعداد دفعاتNPT به پزشک مراجعه کنید، زیرا می تواند از علائم ED باشد. این وضعیت نشان دهنده مشکلات جدی سلامتی، مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، یا دیابت، به ویژه در مردان جوان تر است. یک متخصص سلامت می تواند به درمان این شرایط، از جمله ED کمک کند.

دارو ها و نعوظ صبحگاهی

آیا نعوظ صبحگاهی در مردان خطرناک است؟ || پزشکت

برخی داروها، مانند داروهای ضد افسردگی، می توانند نعوظ را برای فرد دشوارتر کنند. آنها همچنین ممکن است باعث کاهش یا توقف ناگهانی NPT شوند. برخی از این داروها، عبارتند از:

  • دیورتیک ها
  • داروهای تشنج
  • یا داروهای هورمونی
  • داروهای ضد افسردگی
  • شل کننده های عضلانی
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای فشار خون بالا
  • داروهایی برای درمان آریتمی قلبی
  • آگونیست های هیستامین H2 (که می تواند به درمان برخی از انواع زخم ها کمک کند)

اگر فردی اخیراً داروی جدیدی را شروع کرده است و متوجه تغییراتی در دفعات NPT شده است، باید با پزشک مشورت کند. گاهی اوقات، پزشک می تواند داروهای دیگری را برای کمک به رفع این عارضه تجویز کند.

اگر NPT یا به طور کلی نعوظ دردناک است به پزشک مراجعه کنید. برای نعوظی که پس از 4 ساعت از بین نمی رود، به دنبال کمک فوری پزشکی باشید. اگر این اتفاق بیفتد، می تواند باعث آسیب بافتی در آلت تناسلی و مشکلاتی در عملکرد جنسی شود.

سخن آخر

نعوظ صبحگاهی عملکرد سالم بدن مردان است. اگر فرد متوجه تغییر ناگهانی در دفعات نعوظ شبانه شود، باید با پزشک مشورت کند. آزمایشی بر روی 61 مرد مبتلا به آپنه انسدادی خواب و ED نشان می دهد که خواب با کیفیت بهتر منجر به NPT بیشتر می شود. کسانی که از دستگاه‌های فشار مثبت مداوم راه‌های هوایی استفاده می‌کنند، نعوظ شبانه مکرر بیشتری نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند، دارند. بررسی های دیگر NPT را به عنوان شاخصی برای سلامت هورمونی یا جنسی می دانند.

به عنوان مثال، اگر فردی NPT داشته باشد اما نتواند نعوظ خود را در طول فعالیت جنسی حفظ کند، پزشکان می‌توانند مشکلاتی مانند جریان خون ناکافی یا پاسخ‌های عصبی در آلت تناسلی را رد کنند. اگر چنین باشد، ED ممکن است یک مسئله روانی باشد و یک متخصص می تواند آن را بر این اساس درمان کند.

با این حال، اگر فردی نعوظ شبانه نداشته باشد و در داشتن یا حفظ نعوظ مرتبط با جنسیت مشکل دارد، پزشکان ممکن است تشخیص دهند که علت فیزیکی ED وجود دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز