لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شکستگی آلت تناسلی چیست؟

علائم شکستگی آلت تناسلی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

شکستگی آلت تناسلی چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شکستگی آلت تناسلی یک آسیب نادر و هشدار دهنده است که ممکن است در حین مقاربت جنسی رخ دهد. این مشکل مانند شکستن استخوان نیست. در عوض، این پارگی در دو ناحیه آلت تناسلی اجسام مغزی و غلاف آلت تناسلی رخ می دهد. از آنجایی که این آسیب می تواند باعث آسیب طولانی مدت به عملکرد جنسی و ادراری یک مرد شود، باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی بود.

علائم شکستگی آلت تناسلی

اگر ضربه ای شدید به ناحیه تناسلی وارد کنید، ممکن است آلت تناسلی شما زخم یا کبود شود. شکستگی آلت تناسلی، آسیب شدیدتری است. این وضعیت ممکن است در طول رابطه جنسی ایجاد شود. شکستگی آلت تناسلی یک آسیب دردناک است که معمولاً در دو سوم پایینی آلت تناسلی رخ می دهد. علائم شکستگی آلت تناسلی، عبارتند از:

  • خونریزی از آلت تناسلی
  • تجربه کبودی تیره رنگ آلت تناسلی
  • مشکل در ادرار کردن
  • شنیدن صدای ترک خوردن یا شکستگی
  • از دست دادن نعوظ به طور ناگهانی
  • دردی که از شدت آن از حداقل تا شدید متغیر است.

علائم شکستگی آلت تناسلی که با صدای شکستن همراه نباشد و یا منجر به از دست دادن سریع نعوظ نشود، معمولاً به دلیل نوع دیگری از آسیب است.

این مشکل اغلب باعث بروز عوارضی بر روی آلت تناسلی می شود که پزشکان آن را “تغییر شکل بادمجان” می نامند. در این وضعیت آلت تناسلی بنفش و متورم به نظر می رسد. علائم نادرتر این مشکل شامل تورم در کیسه بیضه و خون در ادرار است. سایر شرایط و بیماری هایی که علائمی همانند علائم این حالت دارند شامل پارگی وریدها و شریان های آلت تناسلی و پارگی رباط است .پزشک می تواند برای تشخیص قطعی از تکنیک های تصویربرداری استفاده کرده و معاینه فیزیکی را برای تعیین تفاوت بین شرایط انجام دهد.

علل شکستگی آلت تناسلی

علائم شکستگی آلت تناسلی چیست؟ | پزشکت

 چرخش روی آلت تناسلی در رختخواب ممکن است دلیل این مشکل باشد. آلت تناسلی دارای ناحیه ای از بافت اسفنجی است که به آن Corpus cavernosa گفته می شود. هنگامی که مرد نعوظ دارد، خون آلت تناسلی در این ناحیه متمرکز می شود. این مشکل معمولاً تنها زمانی رخ می دهد که آلت تناسلی مرد در حالت نعوظ باشد.

آلت تناسلی شل به طور معمول دچار شکستگی نمی شود زیرا جسم مغزی به اندازه حالت صاف آلت تناسلی بزرگ نمی شود. مطابق با یک بررسی صورت گرفته، بیشتر موارد این مشکل در حین مقاربت رخ می دهد. این آسیب معمولاً زمانی رخ می دهد که مردی به استخوان ناحیه تناسلی یا پرینه وارد می شود، که می تواند باعث شکسته شدن یا شکستن جسم کوچک مغزی شود. هنگام شکستگی، مردان لزوماً رابطه جنسی خشن ندارند، اما ممکن است در موقعیتی باشند که آلت تناسلی ضربه بخورد.

با این حال، شکستگی آلت تناسلی نیز در شرایط زیر رخ می دهد:
  • چرخیدن روی تخت روی آلت تناسلی راست شده
  • ضربه زدن به آلت تناسلی راست شده
  • افتادن روی آلت تناسلی راست شده

مردانی که احتمال می دهند، این حالت را دارند، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. پزشکان شکستگی آلت تناسلی را یک اورژانس اورولوژیکی می دانند زیرا می تواند به طور دائم بر عملکرد جنسی و ادراری مردان تأثیر بگذارد.

اکثر مردان در بخش اورژانس به دنبال درمان هستند. مرد هر چه سریعتر بتواند به پزشک مراجعه و شکستگی را درمان کند، احتمال بهبودی کامل او بیشتر است.

عوامل خطر شکستگی آلت تناسلی

علائم شکستگی آلت تناسلی چیست؟ | پزشکت

مردان

اگرچه شکستگی آلت تناسلی می تواند در اثر هرگونه موقعیت در رابطه جنسی ایجاد شود، اما برخی از شیوه ها خطر این شکستگی را افزایش می دهند. در مردان دگرجنس گرا، در موقعیت های جنسی زن بالا، این خطر را افزایش می دهد. وقتی آلت تناسلی به طور لحظه ای در ورودی واژن مسدود می شود، وزن کامل زن می تواند آلت را به زور خم کند. همچنین ممکن است زن بیش از حد به جلو یا عقب تکان بخورد و محور آلت تناسلی را خم کند.

در برخی فرهنگ ها، حتی مردان ترک خوردن آلت تناسلی را تمرین می کنند. این وضعیت شامل گرفتن شفت آلت تناسلی راست و خم کردن قسمت بالا تا شنیدن صدای کلیک قابل شنیدن است. مردان این کار را به دلایل مختلف انجام می دهند، مانند:

  • تخلیه نعوظ ناخواسته
  • تلاش برای بزرگ کردن یا صاف کردن آلت تناسلی خود
  • از روی عادت، مانند شکستن انگشتان دست
  • در صورت شک به شکستگی، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، شکستگی می تواند آلت تناسلی را برای همیشه آسیب ببیند. شکستگی همچنین می تواند منجر به مشکل نعوظ شود. که به اختلال نعوظ (ED) معروف است.

تشخیص شکستگی آلت تناسلی

پزشک معمولاً می تواند با پرسیدن سوالاتی در مورد نحوه وقوع شکستگی و بررسی آلت تناسلی، این مشکل را تشخیص دهد. مطالعات تصویربرداری مانند اشعه ایکس نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، پزشک ممکن است از سونوگرافی که از امواج صوتی برای تشخیص ناهنجاری ها و تعیین محل دقیق یا نواحی آسیب دیده آلت تناسلی استفاده می کند، کمک بگیرد.

اگر پزشک نتواند با استفاده از سونوگرافی شکستگی را تایید کند و یا آن را تشخیص دهد، ممکن است به جای آن از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) استفاده کند. سایر مطالعات تصویربرداری آسیب های آلت تناسلی شامل موارد زیر است:

  • اشعه ایکس خاص، به نام کاورنوسوگرافی، که نیاز به تزریق یک رنگ مخصوص به رگ های خونی آلت تناسلی دارد.
  • سونوگرافی آلت تناسلی، که در آن ساختار داخلی آلت تناسلی با امواج صوتی تصویر می شود.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) با اسکنری که از میدان مغناطیسی و پالس های انرژی رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل آلت تناسلی استفاده می کند.

همچنین ممکن است نیاز به انجام آزمایشات ویژه ادراری برای بررسی آسیب دیدگی مجرای ادرار داشته باشید.

یک آزمایش رایج شامل تزریق رنگ به داخل مجرای ادرار از طریق نوک آلت تناسلی و گرفتن اشعه ایکس است. این نشان می دهد که هرگونه آسیب یا ناهنجاری که جراح هنگام تعمیر باید از آن مطلع شود.

درمان آلت تناسلی شکسته شده

علائم شکستگی آلت تناسلی چیست؟ | پزشکت

تورم شکستگی آلت تناسلی ممکن است با مصرف ایبوپروفن کاهش یابد. درمان شکستگی آلت تناسلی می تواند شامل مراقبت در خانه و ترمیم جراحی باشد. درمان های خانگی شامل موارد زیر است:

  • برای کاهش تورم هر بار 10 دقیقه از کیسه های یخ پوشیده از پارچه استفاده کنید.
  • از کاتتر فولی برای تخلیه مثانه و کاهش ضربه به آلت تناسلی استفاده کنید.
  • داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.

گاهی اوقات، پزشک توصیه می کند که آلت تناسلی را ببندید یا از اسپلینت مخصوص استفاده کنید تا آلت تناسلی به گونه ای باشد که فشار را کاهش دهد. بررسی ها نشان داده استفاده از درمان های خانگی به تنهایی باعث بروز عوارض بالایی در پی شکستگی آلت تناسلی می شود. نمونه هایی از این موارد شامل درد هنگام نعوظ، زاویه شدید آلت تناسلی و ناتوانی در رسیدن به نعوظ است.

در نتیجه، بسیاری از پزشکان ترمیم و درمان جراحی را توصیه می کنند. بر اساس برخی تحقیقات، جراحی نتایج بهتری را برای افرادی که شکستگی آلت تناسلی دارند، به دنبال دارد. درمان جراحی می تواند بر اساس میزان جراحات مرد متفاوت باشد. نمونه هایی از راهکارهای درمانی که ممکن است بعد از شکستگی آلت تناسلی انجام شوند، عبارتند از:

  • خلاص شدن از شر هماتوم یا تجمع خون به دلیل شکستگی
  • توقف خونریزی هر گونه رگ خونی آسیب دیده
  • بستن هر گونه بریدگی یا پارگی روی آلت تناسلی که ممکن است باعث خونریزی شود.

اگر مجرای ادرار مرد نیز آسیب دیده باشد، بیمار ممکن است نیاز به ترمیم آن نیز داشته باشد. برای ترمیم شکستگی آلت تناسلی، پزشک برشی در پوست آلت تناسلی ایجاد می کند تا به یک یا چند ناحیه پاره شده دسترسی پیدا کند. جراح این برش ها را با بخیه ترمیم می کند. اگر مردی به دنبال درمان شکستگی آلت تناسلی نباشد، ممکن است دچار تغییر شکل دائمی آلت تناسلی شود.

شکستگی آلت تناسلی درمان نشده نیز ممکن است منجر به ایجاد مشکل در نعوظ شود که به آن اختلال نعوظ می گویند.

مراقبت های بعد و بهبودی شکستگی آلت تناسلی

علائم شکستگی آلت تناسلی چیست؟ | پزشکت

پس از جراحی، شما معمولاً به مدت یک تا سه روز در بیمارستان خواهید ماند. پزشک داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک تجویز می کند. داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

پس از جراحی، شکستگی ماه ها طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد. شما باید امتحانات بعدی و احتمالاً مطالعات تصویربرداری داشته باشید تا بتوانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • روند بهبود
  • رگها و شریانهای آلت تناسلی
  • ارزیابی جریان خون

حداقل یک ماه پس از جراحی نباید رابطه داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که چه کاری می توانید برای بهبود آسیب انجام دهید.

جراحی نتایج خوبی در بالای 90 درصد از موارد برخی از مردان ممکن است عوارض جانبی پس از ترمیم از جمله اختلال نعوظ، انحنای آلت تناسلی و نعوظ دردناک تجربه کند.

سهولت بهبودی پس از شکستگی آلت تناسلی معمولاً به شدت آسیب بستگی دارد. در حالی که اکثر مردان پس از عمل می توانند به خانه بروند، پزشک معمولاً به آنها توصیه می کند که حداقل یک ماه از انجام فعالیت جنسی خودداری کنند تا محل جراحی بهبود یابد. در موارد نادری که مرد در اجتناب از نعوظ در طول دوره بهبودی مشکل دارد، پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش احتمال نعوظ مانند آرامبخش یا هورمون تجویز کند.

درمان سریع شکستگی آلت تناسلی برای اطمینان از بازگشت مرد به عملکرد کامل جنسی و ادراری بسیار مهم است.

سخن آخر

شکستگی آلت تناسلی پارگی در tunica albuginea است. tunica albuginea غلاف لاستیکی بافت زیر پوست است که به آلت تناسلی اجازه می دهد عرض و طول آن افزایش یافته و باعث ایجاد نعوظ محکم شود. گاهی اوقات بافت نعوظ زیر tunica albuginea نیز پاره می شود. که به آن corpus cavernosum معروف است.

شکستگی آلت تناسلی یک فوریت پزشکی است. اگر این اتفاق بیفتد، باید در اسرع وقت به بیمارستان بروید و احتمالاً به جراحی نیاز خواهید داشت. درمان سریع می تواند از مشکلات دائمی جنسی و ادراری جلوگیری کند.

برای جلوگیری از آسیب های آلت تناسلی، مطمئن شوید که در حین مقاربت روانکاری کافی وجود دارد و در حین مقاربت شدید یا “سخت” مراقب باشید. همچنین، از تلاش برای مجبور ساختن آلت تناسلی نعوظ به لباس زیر تنگ و یا غلتیدن روی نعوظ در رختخواب خودداری کنید. هرگونه نیروی ناگهانی بر روی آلت تناسلی راست شده می تواند باعث صدمه بزرگ یا جزئی شود.

منابع:

https://www.healthline.com/health/mens-health/penile-fracture#outlook

https://www.medicalnewstoday.com/articles/318566

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز