لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

اختلال نعوظ موقت

اختلال نعوظ موقت || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اختلال نعوظ موقت علل زیادی دارد برخی از آنها ممکن است موقعیتی و برخی دیگر به دلیل عوامل سبک زندگی باشند که می توانند تغییر کنند. اختلال نعوظ (ED) یکی از شایع ترین شرایط سلامت جنسی مردان است. هنگامی که ناشی از بیماری مزمن یا سایر بیماری های زمینه ای باشد، ED ممکن است به یک مشکل مزمن تبدیل شود. با این حال، اختلال نعوظ در بسیاری از موارد، موقتی است. اگر شما هم در برخی موارد از اختلال نعوظ موقت رنج می برید بهتر است ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید تا علل و راهکارهای درمانی وضعیت خود را بیابید. ما همچنین گزینه های درمانی بالقوه و نحوه صحبت با پزشک خود را در مورد این وضعیت بررسی خواهیم کرد.

هنگامی که مردم در مورد اختلال نعوظ (ED) فکر می کنند، معمولاً یک وضعیت پایدار را در نظر می گیرند که با افزایش سن بدتر می شود. اما، مواقعی وجود دارد که ED فقط موقتی است و توانایی دستیابی به نعوظ قابل بازیابی است.

تجربه اختلال نعوظ در برخی شرایط نگران کننده نیست. بسیاری از مردان در مقطعی از زندگی خود مشکلات نعوظ را تجربه می کنند و موارد زیادی ممکن است باعث این مشکل شوند.

علل اختلال نعوظ موقت

علل مختلفی برای ED وجود دارد که به طور کلی به عنوان فیزیولوژیک (مربوط به بدن) یا روان زا (مربوط به ذهن) طبقه بندی می شوند. اغلب اوقات، دلایل متعدد با هم تداخل دارند.

برخلاف اشکال مزمن ED (که عمدتاً افراد بالای 40 سال را تحت تأثیر قرار می دهد)، نوع کوتاه مدت ED علل و عوامل خطر متمایز خود را دارند. این اشکال کوتاه مدت را می توان به دو گروه تقسیم کرد: ED موقعیتی و ED موقت.

اختلال نعوظ موقعیتی

ED موقعیتی شکلی از ED است که فقط در شرایط خاصی رخ می دهد. به عنوان مثال، برخی از مردان ممکن است در حفظ نعوظ با شریک زندگی خود مشکل داشته باشند اما در طول خودارضایی مشکلی ندارند.

این وضعیت اغلب توسط عوامل روانی مانند عصبی بودن یا اضطراب عملکرد ایجاد می شود. در این موارد، درمان و تشخیص علت اصلی مشکل روانی اغلب بهترین گزینه درمانی است. مصرف الکل و مواد مخدر نیز می تواند منجر به ED موقعیتی شود.

ED موقعیتی، طبق نامش، نوعی ED است که فقط در شرایط خاصی رخ می دهد. علل آن معمولاً روان‌زا هستند و می‌توانند شامل احساس گناه، افسردگی، خستگی، استرس، اضطراب عملکرد (ترس یا نگرانی مربوط به فعالیت جنسی)، مشکلات رابطه‌ای یا سابقه ضربه جنسی باشند.

اغلب اوقات، یک فرد مبتلا به ED موقعیتی با ترس به موقعیت جنسی نزدیک می شود. در موارد دیگر، یک تعامل جنسی ممکن است باعث تحریک احساسات غیرمنتظره شود که برانگیختگی جنسی را کاهش می دهد.

علائم ED موقعیتی معمولاً نامنظم است و ممکن است در شرکای مختلف یا در شرایط مختلف رخ ندهد. کار بیش از حد، داشتن یک سبک زندگی پر استرس، یا استفاده از مواد مخدر یا الکل می تواند باعث ED موقعیتی شود یا به آن کمک کند.

مردان

اختلال نعوظ موقت

اختلال نعوظ موقت || پزشکت

ED می تواند ناشی از برخی عوامل سبک زندگی باشد. در این موارد، ED معمولا موقتی است و پس از ایجاد تغییرات در شیوه زندگی بهبود می یابد.

تعریف ED موقت کمی دشوارتر است، اما شکلی است که به طور بالقوه می تواند بر اساس تغییرات در عوامل خطر قابل تغییر معکوس شود.

بسیاری از عوامل خطر سبک زندگی وجود دارد که می تواند بر ED تأثیر بگذارد. برخی می توانند جریان خون آلت تناسلی را مختل کنند یا بر انقباض ماهیچه ها یا بافت های مورد نیاز برای رسیدن به نعوظ تأثیر بگذارند. برخی دیگر ممکن است سطح تستوسترون یا در دسترس بودن مولکولی به نام اکسید نیتریک را کاهش دهند که باعث می‌شود آلت تناسلی در حین نعوظ انباشته شود.

عوامل سبک زندگی

ED  موقت می تواند ناشی از سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و اضافه وزن یا چاقی باشد. یکی از مهم ترین مولکول های مورد نیاز برای نعوظ نیتریک اکسید (NO) است. NO یک گشادکننده عروق است، به این معنی که به رگ‌های خونی شما کمک می‌کند، که برای نعوظ ضروری است. التهاب مزمن که می تواند ناشی از سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و داشتن وزن بیشتر باشد ممکن است منجر به مشکلاتی در عملکرد عروق خونی شود و دسترسی به این مولکول را کاهش دهد.

استرس مزمن. وقتی استرس دارید، بدن شما تولید هورمون اپی نفرین را افزایش می دهد. افزایش سطح اپی نفرین باعث می شود عضلات و رگ های خونی در آلت تناسلی به مشکل برسند. ED اغلب زمانی برطرف می شود که علت استرس یا اضطراب درمان و رفع شود.

سندرم متابولیک. تحقیقات نشان می دهد راه های مختلفی مانند سطوح پایین تستوسترون و تصلب شرایین وجود دارد که سندرم متابولیک می تواند منجر به ED شود. بسته به علت، ED ممکن است قابل درمان و موقت باشد.

اختلال نعوظ بلند مدت

اگر ED ناشی از مشکلات فیزیکی خاصی باشد، معکوس کردن آن دشوار است. برخی شرایط مانند دیابت، صدمات نخاعی و مولتیپل اسکلروزیس، ممکن است بر اعصابی که آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهند، تأثیر بگذارد. شرایط زیر علل بالقوه اختلال نعوظ طولانی مدت هستند:

  • انسداد عروق
  • آسیب نخاعی و یا عصبی
  • آسیب بافت آلت تناسلی
  • اسکلروز چندگانه
  • بیماری پیرونی
  • بیماری پارکینسون
  • دیابت

بسیاری از اوقات، ED ناشی از این شرایط هنوز هم با داروها، تزریق‌ها یا سایر روش‌های درمانی قابل کنترل است. برخی از داروهای تجویزی، مانند داروهای فشار خون بالا یا افسردگی نیز می توانند باعث ED شوند. اینکه این یک علت کوتاه مدت یا بلندمدت ED است بستگی به مدت زمان مصرف داروها دارد.

اختلال نعوظ موقت چگونه تشخیص داده می شود؟

اختلال نعوظ موقت || پزشکت

تجربه گهگاهی ED طبیعی است. با این حال، ED  اگر باعث اختلالات منظم در زندگی جنسی شما شود، ممکن است نگران کننده باشد.

بهترین راه برای یافتن علت اصلی ED مشورت با پزشک است. آنها می توانند با بررسی سابقه پزشکی و جنسی خود و پرسیدن در مورد مصرف مواد و استرس روانی، علت ED را بررسی کنند.

اگر صبح که برای اولین بار از خواب بیدار می شوید هنوز نعوظ دارید، احتمالاً علت ED بیشتر روانی است تا فیزیکی. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش خون را توصیه کند و یک معاینه فیزیکی برای رد آسیب عصبی یا سایر شرایط انجام بدهد.

تشخیص ED موقت کم و بیش مانند هر شکل دیگری از ED است. تشخیص ممکن است توسط اورولوژیست انجام گیرد که در سلامت جنسی مردان تخصص دارد.

ED موقت چگونه درمان می شود؟

اختلال نعوظ اغلب با درمان مناسب بهبود می یابد. یک مطالعه در سال 2014 که روی 810 مرد انجام شد نشان داد که 29 درصد از مردان مبتلا به اختلال نعوظ بعد از 5 سال علائم بهبود یافته بودند.

موارد زیر گزینه های درمانی بالقوه برای ED موقت هستند:
  • مصرف داروها. داروهای خوراکی اغلب درمان خط اول برای اختلال نعوظ هستند.
  • ترک سیگار. سیگار کشیدن می تواند به رگ های خونی شما آسیب برساند و جریان ضربه به آلت تناسلی شما را کاهش دهد.
  • ترک مصرف الکل. مصرف زیاد الکل می تواند باعث ED شود. در این موارد، اگر میزان نوشیدنی خود را کاهش دهید، ED ممکن است بهتر شود.
  • بهبود رژیم غذایی. تحقیقات نشان داده است که79 درصد افراد مبتلا به ED دارای شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 25 هستند. خوردن یک رژیم غذایی مناسب ممکن است به کاهش وزن و بهبود ED کمک کند.
  • ورزش کردن. یک بررسی منتشر شده در سال 2018 نشان داده که 160 دقیقه ورزش هفتگی به مدت 6 ماه به کاهش ED ناشی از بیماری های قلبی عروقی، کمبود فعالیت بدنی، سندرم متابولیک، فشار خون بالا و چاقی کمک می کند.
  • مصرف مکمل ها. برخی از مکمل ها، مانند Panax ginseng، Rhodiola rosea، Yohimbe و L-arginine ممکن است به تسکین علائم ED کمک کنند. با این حال، اثربخشی بسیاری از این مکمل ها هنوز قابل بحث است. همیشه قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود صحبت کنید.
  • درمان افسردگی. استرس و اضطراب سطح هورمون‌هایی را افزایش می‌دهد که می‌تواند سلامت و عملکرد رگ‌های خونی و ماهیچه‌های آلت تناسلی را مختل کند. علائم ED اغلب زمانی برطرف می شود که علت استرس برطرف شود. تلاش برای گفتگو در مورد مسائل و مشکلات رابطه جنسی، روان درمانی یا رابطه درمانی ممکن است به شما در مقابله با ED ناشی از عوامل روانی کمک کند.
  • درمان جایگزینی تستوسترون. اگر اختلال نعوظ شما ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد، ممکن است از درمان جایگزینی تستوسترون بهره مند شوید.
با پزشک خود صحبت کنید.

بسیاری از مردان از صحبت با پزشک خود در مورد ED احساس خجالت می کنند. با این حال، اگر شما ED را تجربه می کنید، پزشک می تواند در تشخیص و معرفی گزینه های درمانی مناسب به شما کمک کند. پزشک می تواند شما را برای شرایط مختلف مرتبط مانند فشار خون بالا، دیابت یا بیماری قلبی عروقی آزمایش کند.

سوالات متداول

اختلال نعوظ موقت || پزشکت

آیا بیمار بودن می تواند باعث اختلال نعوظ شود؟ اگر بیماری شما را خسته کند، می تواند باعث ED موقت شود. برخی از عفونت های دستگاه ادراری می توانند به پروستاتیت (التهاب پروستات) منجر شوند، وضعیتی که می تواند مستقیماً باعث ED شود.

آیا اختلال نعوظ از بین می رود؟ بسته به علت زمینه ای ممکن است. علل روانی مانند اضطراب یا استرس اغلب با مشاوره قابل حل است. ED موقت ناشی از چاقی، سیگار کشیدن یا سایر عادات ناسالم گاهی اوقات با تغییر در شیوه زندگی از بین می رود. ED ناشی از دارو ممکن است با تغییر داروها بهبود یابد.

اختلال نعوظ موقت چقدر طول می کشد؟ اگر علت ED موقعیتی باشد (به این معنی که فقط در شرایط خاصی رخ می دهد)، تغییرات رفتاری گاهی اوقات می تواند علائم را به سرعت برطرف کند. ممکن است غلبه بر ED ناشی از مواردی مانند چاقی یا سلامت ضعیف قلبی عروقی بیشتر طول بکشد، زیرا آنها نیاز به بهبود پایدار در سلامت و سبک زندگی دارند.

سخن آخر

اختلال نعوظ در برخی موارد موقتی است. با این حال، گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد. با پزشک خود صحبت کنید تا علت اصلی را پیدا کند و یک برنامه درمانی را شروع کند. شما همچنین می توانید روی بهبود عادات سبک زندگی مانند ترک سیگار، ورزش و تغذیه خوب کار کنید.

تخمین زده می شود که 43 درصد از افرادی که آلت تناسلی دارند در یک زمان با مشکل نعوظ مواجه می شوند. 2 از دیدگاه پزشکی، ناتوانی در ایجاد یا حفظ نعوظ در 20 درصد مواقع نگرانی عمده ای نیست. تنها زمانی که بیش از 50 درصد موارد اتفاق می افتد، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

آنچه ED موقتی را از اشکال مزمن ED متمایز می کند این است که احتمال دارد به طور ناگهانی رخ دهد و یا گروه هایی را که احتمال کمتری دارند ED مانند افراد جوان تر را تحت تاثیر قرار دهد. علائم بسته به علت زمینه ای ممکن است نامنظم یا پایدار باشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز