لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی

دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی 1 | پزشکت

فهرست مطالب

دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی چیست؟ آیا می توانید آن را کاهش دهید؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی یا مقاومت، بازه زمانی پس از ارگاسم است که طی آن فرد از نظر جنسی علی رغم تحریک جنسی، پاسخگو نیست. دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی می تواند هم اثر ذهنی و هم فیزیولوژیکی داشته باشد.

در طول دوره مقاومت، فرد ممکن است علاقه خودش را به رابطه جنسی از دست بدهد، یا نتواند رابطه جنسی برقرار کند. حتی امکان دارد نعوظ، انزال یا ارگاسم برای فرد امکان پذیر نباشد.

دانشمندان دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی در مردان را کاملاً مستند کرده اند. در زنان، دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی بحثی برانگیزتر است.

در دوره مقاومت چه اتفاقی میفتد؟

 در دوره مقاومت، ممکن است فرد به طور موقت علاقه خودش را به رابطه جنسی از دست بدهد. در دوره مقاومت، یک مرد نمی تواند نعوظ پیدا کند. این وضعیت واکنش بدن به دوره مقاومت فیزیولوژیکی است، به این معنی که فرد از نظر جسمی قادر به برقراری رابطه جنسی مجدد نیست.

برخلاف مردان، بسیاری از زنان می توانند چندین ارگاسم داشته باشند. این وضعیت نشان می دهد که آنها معمولاً چنین دوره فیزیولوژیکی را تجربه نمی کنند. علاوه بر این، ممکن است دستگاه تناسلی زن پس از فعالیت جنسی حتی اگر دیگر احساس تحریک نداشته باشد، روان شده و رابطه جنسی را آسان تر کند.

با این حال، هم مردان و هم زنان می توانند یک دوره مقاومت روانشناختی را تجربه کنند.

این نوع روانشناختی زمانی اتفاق میفتد که فرد نمی خواهد دوباره رابطه جنسی برقرار کند. آنها ممکن است احساس رضایت داشته باشند و ترجیح می دهند از تماس فوری جنسی جلوگیری کنند. برخی از افراد نیز در این دوره احساس خستگی زیاد می کنند.

دوره مقاومت برای مردان

دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی 3 | پزشکت

در دوره مقاومت، یک مرد قادر به نعوظ یا انزال مجدد نیست. این پاسخ فیزیولوژیکی معمولاً با یک دوره مقاوم در برابر روانشناختی همراه است که در آن فرد نسبت به رابطه جنسی احساس بی علاقه گی می کند.

طول این دوره از فردی به فرد دیگر از چند دقیقه تا 24 ساعت یا بیشتر بسیار متفاوت است.

مردان
سلامت بانوان

محققان به طور کامل نمی دانند که چه عواملی باعث بروز این دوره می شود یا اینکه چرا مدت زمان آن در افراد مختلف بسیار متفاوت است. علاوه بر این، همه مردان دوره مقاومت را تجربه نمی کنند.

گزارش قدیمی تر در سال 2002 در مورد مرد 25 ساله ای که هیچ دوره مقاومتی را تجربه نکرده نشان می دهد که او مانند اکثر مردان پس از انزال هورمون پرولاکتین ترشح نمی کند.

این یافته نشان می دهد که پرولاکتین ممکن است در تعیین اینکه آیا یک مرد می تواند ارگاسم چندگانه داشته باشد یا نه، نقش داشته باشد. با این حال، از آنجا که این یک مطالعه کوچک بود، و زنان نیز پس از ارگاسم پرولاکتین بیشتری تولید می کنند، محققان باید تحقیقات بیشتری در این زمینه را ادامه دهند.

به همین ترتیب، بعضی از مردان متوجه می شوند که می توانند بدون انزال، ارگاسم کنند. این وضعیت به آنها اجازه می دهد چندین ارگاسم “خشک” داشته باشند و هیچ دوره مقاومتی ندارند.

همه افراد دوره مقاومت را به عنوان مرحله آخر در چرخه پاسخ جنسی چهار بخشی به نام تجربه می کنند.

چهار مرحله پاسخ جنسی، عبارتند از:
  • هیجان. در این مرحله ضربان قلب شما بالا می رود، تنفس شما سریعتر می شود و عضلات متشنج می شوند. خون به سمت دستگاه تناسلی جریان پیدا می کند.
  • فلات. در این مرحله عضلات همچنان متشنج می شوند. در مردان بیضه ها به سمت بدن و بالا حرکت می کنند. اما در زنان، چوچوله آنها تحریک می شود.
  • ارگاسم. در این مرحله عضلات منقبض شده و تنش را آزاد می کنند و بدن قرمز می شود. در مردان عضلات لگن منقبض می شوند تا به انزال آنها کمک کند.
  • وضوح. عضلات شروع به شل شدن می کنند، فشار خون و ضربان قلب پایین می آید و بدن کمتر به تحریکات جنسی پاسخ می دهد. در این مرحله دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی آغاز می شود.

دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی برای زنان

در حالی که برخی از زنان پس از ارگاسم علاقه خود شان را به فعالیت جنسی از دست می دهند، اما از نظر جسمی معمولاً دوباره قادر به انجام فعالیت جنسی هستند.

با این حال، برخی از زنان این دوره را به شکل فیزیولوژیکی گزارش می کنند. یک بررسی از سال 2009 نشان داد که پس از ارگاسم، کلیتوریس زنان می تواند برای ادامه فعالیت جنسی بسیار حساس شود. از 174 زن، 96٪ این علامت را گزارش کردند و در نتیجه بسیاری از موارد، آنها نمی خواستند دوباره رابطه جنسی برقرار کنند.

بیشتر تحقیقات در مورد دوره های مقاومت تا به امروز بر روی مردان متمرکز شده است، بنابراین دانشمندان در مورد پاسخ زنان اطلاعات بسیار کمتری دارند. دانشمندان برای درک بیشتر دیدگاه ها باید تحقیقات بیشتری انجام دهند.

تغییرات دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی با افزایش سن

عملکرد جنسی با افزایش سن کاهش می یابد. افراد ممکن است با افزایش سن، بیشتر به تحریک جسمی و روانی نیاز داشته باشند. همچنین احتمال دارد به مدت طولانی تری برای بهبودی از رابطه جنسی احتیاج داشته باشند، که ممکن است به معنای طولانی تر شدن دوره مقاومت باشد.

کسی که در دوران نوجوانی دوره مقاومت نسبی طولانی مدت دارد، ممکن است این دوره در فرد، به مرور زمان طولانی تر هم شود.

عوامل موثر بر دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی

دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی 1 | پزشکت

عوامل زیادی می توانند در طول دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی تأثیر بگذارند، از جمله:

  • سلامت کلی فرد
  • کیفیت رابطه
  • کیفیت رابطه جنسی
  • فراوانی رابطه جنسی

دوپامین در هنگام رابطه جنسی، نقش اساسی دارد. بررسی از تحقیقات نشان می دهد که دوپامین بیش از حد می تواند باعث اختلالات جنسی نیز شود.

برخی از فعالیت های مشابه که باعث بهبود سلامت کلی فرد می شوند، مانند ورزش، ممکن است به تنظیم سطح دوپامین کمک کند.

سایر فعالیت های لذت بخش نیز مانند انجام یک کار جدید، مکالمه لذت بخش یا تسلط بر یک چالش جدید می توانند باعث افزایش دوپامین شود.

دانشمندان ارتباط بین سطح دوپامین و دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی را کاملاً درک نمی کنند.

میانگین دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی از نظر جنس و سن

در این مورد هیچ شماره سختی وجود ندارد. میانگین دوره بر اساس عوامل مختلفی از جمله سلامت کلی، میل جنسی و رژیم غذایی، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

ارقام متوسط حاکی از آن است که برای خانم ها، ممکن است ثانیه هایی از زمان تحریک جنسی و ارگاسم این دوره رخ دهد.

برای مردان، میانگین بسیار بیشتری وجود دارد. ممکن است چند دقیقه، یک ساعت، چند ساعت، یک روز یا حتی بیشتر طول بکشد. با افزایش سن، ممکن است 12 تا 24 ساعت بگذرد تا بدن شما دوباره تحریک شود.

آیا می توان دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی را کاهش داد؟

دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی 4 | پزشکت

راهکار های زیادی در مورد کاهش دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی در اینترنت تبلیغ می شوند. در حالی که این راهکار ها ممکن است برای برخی از افراد مفید باشند، اما معمولاً تحقیقات کمی برای اثبات عملکرد آنها انجام شده است. اما به طور کلی، همان راهکار هایی که سلامت کلی یک فرد را بهبود می بخشند ممکن است سلامت جنسی او ر تقویت کنند. به ویژه سلامت قلب و عروق با سلامت جنسی ارتباط نزدیکی دارد.

برخی از افراد سعی می کنند تمرینات کف لگن را انجام دهند و دوره مقاومت را کوتاه کنند. افراد از این تمرینات به عنوان تمرین کگل یا تمرین عضلات کف لگن (PFMT) یاد می کنند.

تاکنون هیچ تحقیقی برای اثبات اینکه تمرین کف لگن دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی را کوتاه می کند وجود ندارد. اما، ممکن است این تمرینات عملکرد جنسی را به طور کلی در مردان و زنان بهبود بخشد.

برای آزمایش PFMT، فرد باید ماهیچه هایی را که برای ادرار کردن از آنها استفاده می کند، چند ثانیه نگه دارد، سپس آنها را آزاد کرده و تمرینات را برای چند ست پیاپی تکرار کند.

برخی تحقیقات نشان داده است که داروی اختلال نعوظ ممکن است دوره مقاومت در مردان را کوتاه تر کند.

دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی 5 | پزشکت

یک آزمایش کوچک و قدیمی کنترل شده با پلاسبو در سال 2003 نشان داد که 40٪ از مردان شرکت کننده هنگام استفاده از سیلدنافیل (ویاگرا) کاهش قابل توجهی در دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی را گزارش کردند. فقط 13.3٪ از کاربران دارونما کاهش مشابهی را تجربه کرده اند.

با این حال، یک مطالعه کنترل شده با پلاسبو در سال 2005 نشان داد که ویاگرا دوره مقاومت را کوتاه نمی کند.

اما به طور کلی به نظر می رسد که سه عامل اساسی در طول دوره مقاومت تاثیر دارند که شاید شما قادر به کنترل آنها باشید. این سه عامل عبارتند از: تحریک، عملکرد جنسی و سلامتی کلی.

برای افزایش تحریک بهتر است:
  • خیال پردازی کنید. به موقعیت هایی فکر کنید که شما را بیشتر تحریک می کند.
  • چند بار برنامه رابطه جنسی خود را تغییر دهید. داشتن یک برنامه جنسی متفاوت ممکن است منجر به بروز دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی دیگری شود.
  • موقعیت جدیدی را امتحان کنید. موقعیت های مختلف به معنای احساسات مختلف است. از شریک زندگی خود بخواهید گوش ها، گردن، نوک سینه ها، لب ها، بیضه ها و سایر مناطق حساس شما را لمس کنند.
برای تقویت عملکرد جنسی
  • تمرینات کگل را تمرین کنید. تقویت عضلات لگن می تواند به کنترل بیشتر شما در هنگام انزال کمک کند.
  • از نوشیدن الکل قبل از رابطه جنسی خودداری کنید. مصرف الکل می تواند در عملکردهای قلبی لازم برای تحریک اختلال ایجاد کند.
  • با پزشک خود در مورد داروهای اختلال نعوظ (ED) مشورت کنید. برخی از داروها تواند با شل شدن عضلات آلت تناسلی و بهبود جریان خون، به شما کمک کند تا سریعتر به وضعیت عادی خود برگردید. با این حال، نتایج فردی ممکن است متفاوت باشد، و در برخی موارد داروهای ED می توانند نتیجه موثری نداشته باشند. بهتر است با یک مشاور متخصص در زمینه بهداشت جنسی مشورت کنید.
برای تقویت سلامت کلی
  • فعال بمانید. حداقل 20 تا 30 دقیقه در روز ورزش کنید تا فشار خون و کلسترول شما پایین بیاید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید. رژیم غذایی خود را با غذاهایی که جریان خون را افزایش می دهند مانند ماهی آزاد، مرکبات و آجیل تامین کنید.
سخن آخر

دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی، در افراد مختلف متفاوت است. در حالی که دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی با افزایش سن افزایش می یابد، عوامل دیگری ممکن است موثر باشند.

افراد برای کاهش دوره عدم پاسخ به تحریک جنسی خود می توانند تکنیک های آسان مانند PFMT را امتحان کنند، اما مشخص نیست که آیا این تمرینات می تواند موثر باشند یا نه. یک پزشک یا مشاور و روان شناس با تجربه در زمینه مسائل جنسی ممکن است راهکارهای دیگری برای بهبود عملکرد کلی جنسی را پیشنهاد کند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/refractory-period#summary

https://www.healthline.com/health/healthy-sex/refractory-period#takeaway

[advisers limit=3 online =true skill=”16″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز