لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

دارو های اسپرم‌کش‌

دارو‌ های اسپرم‌کش || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دارو های اسپرم‌کش‌ نوعی دارو های ضد بارداری هستند که با جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک، اثرات ضد بارداری خود را ایجاد می‌کنند. این دارو‌ها قبل از انجام رابطه جنسی در واژن قرار داده می‌شوند و به اشکال مختلفی مانند ژل، کرم، کف و شیاف وجود دارند. شما می‌توانید دارو‌های اسپرم‌کش را بدون نسخه پزشک از دارو‌خانه‌ها تهیه کنید. اسپرم‌کش‌ها زمانی موثرتر هستند که با سایر روش‌های پیشگیری از بارداری به طور همزمان استفاده شوند.

دارو های اسپرم‌کش‌ چیست؟

دارو های اسپرم‌کش‌ محصولاتی هستند که در گروه دارو‌های پیشگیری از بارداری قرار می‌گیرند. هنگامی که داروی اسپرم‌‌کش قبل از انجام رابطه جنسی در واژن قرار می‌گیرد، از رسیدن اسپرم به تخمک و بروز بارداری پیشگیری می‌کند. اسپرم‌کش‌ها به اشکال مختلف وجود دارند. اسپرم‌کش‌هایی به شکل ژل، کرم، فوم، فیلم یا شیاف در بازار موجود هستند.

این محصولات حاوی ماده شیمیایی خاصی هستند که عملکرد اسپرم را مختل می‌کنند و مانع رسیدن آن به تخمک می‌شوند. دارو های اسپرم‌کش‌ها باید تا 30 دقیقه قبل از انجام رابطه جنسی در واژن استفاده شوند تا در پیشگیری از ایجاد بارداری موثر باشند.

هنگامی که فقط از دارو های اسپرم‌کش‌ استفاده می‌شود، نمی‌توان درباره پیشگیری از بارداری به طور کامل مطمئن شد. بسیاری از زوج‌ها استفاده از دارو های اسپرم‌کش را به عنوان روشی مکمل در کنار سایر راه‌های پیشگیری از بارداری، مانند استفاده از کاندوم انتخاب می‌کنند.

بهتر است برای پیشگیری از بارداری از محصولات اسپرم‌کش به عنوان روشی مکمل استفاده شود.

مکانیسم عمل اسپرم‌کش‌ها

اسپرم‌کش‌ها حاوی یک ماده شیمیایی هستند که به اسپرم آسیب می‌رساند. اکثر اسپرم‌کش‌ها حاوی ماده شیمیایی nonoxynol-9 (N-9) هستند. با وجود این که این داروها در واقع اسپرم را از بین نمی‌برند، اما از رسیدن آن به تخمک جلوگیری می‌کنند. اسپرم‌کش‌ها با مسدود کردن ورودی دهانه رحم (پایین‌ترین قسمت رحم) و جلوگیری از حرکت اسپرم به سمت تخمک، باعث پیشگیری از بارداری می‌شوند.

برای داشتن حداکثر اثربخشی، باید دستورالعمل‌های بسته بندی داروی اسپرم‌کش را دنبال کنید. اگر این دارو به درستی استفاده نشود، بی اثر خواهد بود.

داروی اسپرم‌کش چقدر در پیشگیری از بارداری موثر است؟

دارو‌ های اسپرم‌کش || پزشکت

فقط استفاده از داروی اسپرم‌کش، حدود 70 درصد در پیشگیری از بارداری موثر است. در واقع، این روش یکی از کم‌تأثیرترین روش‌های پیشگیری از بارداری است که می‌تواند به تنهایی استفاده شود. اگر می‌خواهید از بارداری پیشگیری کنید، باید داروی اسپرم‌کش را با روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری مانند استفاده از کاندوم یا دیافراگم ترکیب کنید.

استفاده همزمان از سایر روش‌های پیشگیری از بارداری، تاثیر داروی دارو های اسپرم‌کش‌ را در پیشگیری از بارداری افزایش می‌دهد.

مردان

روش استفاده از داروی اسپرم‌کش

اگر می‌خواهید از داروی اسپرم کش استفاده کنید، مهم است که هر بار به طور صحیح از آن استفاده کنید. شما باید دستورالعمل‌های روی بسته بندی محصول را دنبال کنید. بسته به نوع داروی اسپرم‌کشی که استفاده می‌کنید، دستورالعمل‌های مربوطه متفاوت خواهند بود. دستورالعمل‌های کلی استفاده از دارو‌های اسپرم‌کش‌، عبارت‌اند از:

  • شما باید اسپرم‌کش را به عمق واژن خود وارد کنید.
  • در هر بار رابطه جنسی، از اسپرم‌کش استفاده کنید.
  • اکثر اسپرم‌کش‌ها فقط برای 60 دقیقه در پیشگیری از بارداری موثر هستند.
  • برای داشتن اثربخشی مطلوب باید این دارو حداقل 10 تا 15 دقیقه قبل از رابطه جنسی استفاده شود.
  • هیچ چیز دیگری نباید برای حداقل شش ساعت وارد واژن شما شود، زیرا دارو باید به عملکرد خود ادامه دهد.

اگر‌ درباره این دستورالعمل‌ها سوالات بیشتری دارید، با پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید‌.

انواع مختلف دارو های اسپرم‌کش‌

همه اسپرم‌کش‌ها با جلوگیری از بارور شدن تخمک توسط اسپرم اثر خود را بروز می‌دهند. اسپرم‌کش‌ها انواع مختلفی دارند و به روش‌های مختلفی استفاده می‌شوند. شما می‌توانید گزینه‌ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است. حتماً دستورالعمل‌های روی بسته بندی را بخوانید و دست‌های خود را قبل از استفاده از اسپرم‌کش بشویید.

ژل، کرم یا ژله اسپرم‌کش

ژل‌ها، کرم‌ها و ژله‌ها معمولاً در بسته‌بندی‌های مخصوص و حاوی اپلیکاتور (مشابه تامپون) هستند. مزیت اسپرم‌کش‌هایی که به این اشکال تولید می‌شوند این است که می‌توانند به عنوان روان‌ کننده نیز استفاده شوند. ابتدا اپلیکاتور را طبق دستورالعمل پر کنید. قبل از تزریق اسپرم‌کش، مطمئن شوید که اپلیکاتور در عمق واژن شما قرار داده شده است.

این نوع اسپرم‌کش‌ها زمانی موثرتر خواهند بود که 10 تا 15 دقیقه قبل از رابطه جنسی استفاده شوند.

فوم‌های اسپرم‌کش

فوم‌های دارو های اسپرم‌کش‌ در یک قوطی و به شکل آئروسل و حاوی یک اپلیکاتور هستند. طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی، اپلیکاتور را با فوم پر کنید. به طور معمول، قبل از پخش اسپرم‌کش، باید قوطی را تکان دهید تا کف آن فعال شود. این نوع اسپرم‌کش‌ها فقط حدود 30 دقیقه اثر گذار هستند. بنابراین باید به مدت ۳۰ دقیقه رابطه جنسی داشته باشید.

شیاف اسپرم‌کش

این نوع اسپرم‌کش‌ها پس از قرار گرفتن در داخل واژن ذوب می‌شوند. مانند سایر اشکال اسپرم‌کش‌ها، باید شیاف را تا حد امکان نزدیک به دهانه رحم و حداقل 10 تا 15 دقیقه قبل از رابطه جنسی قرار دهید. ممکن است احساس کنید که این شکل از دارو حل می‌شود. اما همیشه اینگونه نیست.

کاندوم‌های ادارو های اسپرم‌کش‌

این نوع از کاندوم‌ها از قبل با اسپرم‌کش پوشیده می‌شوند. کاندوم‌های اسپرم‌کش درست مانند کاندوم‌های معمولی استفاده می‌شوند‌. اما می‌توانند گران تر باشند و زودتر به تاریخ انقضا خود برسند. کاندوم‌های اسپرم‌کش در واقع به عنوان دو روش پیشگیری از بارداری در یک محصول مطرح هستند.

اسفنج اسپرم‌کش

در این روش، یک اسفنج نرم و کوچک حاوی داروی اسپرم‌کش با آب مرطوب می‌شود. سپس، وقتی خیس شد، باید اسفنج را وارد واژن خود کنید. مزیت این روش این است که می‌توانید اسفنج را تا 24 ساعت قبل از رابطه جنسی وارد واژن خود کنید. با این حال، شما باید اسفنج را حداقل شش ساعت پس از رابطه جنسی از واژن خود خارج نکنید. این محصول، یکی از گران‌ترین انواع اسپرم‌کش موجود در بازار است.

یک ژل ضد بارداری جدید شبیه به محصولات دارو های اسپرم‌کش‌، به نام Phexxi® در بازار دارویی جهانی وجود دارد. این ژل نیز به همین ترتیب عمل می‌کند. شما باید قبل از رابطه جنسی آن را در واژن خود قرار دهید تا از رسیدن اسپرم به تخمک پیشگیری شود. این ژل فقط با نسخه پزشک قابل تهیه است.

آیا اسپرم‌کش‌ها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند؟

دارو‌ های اسپرم‌کش || پزشکت

با مصرف دارو‌های اسپرم‌کش، ممکن است که برخی از افراد تعدادی عوارض جانبی را تجربه کنند. شایع‌ترین عارضه، تحریک واژن یا آلت‌تناسلی است. هنگامی که این تحریک رخ می‌دهد، ورود عفونت به پوست آسان‌تر می‌شود. اسپرم‌کش‌ها به طور کلی بی‌خطر هستند، اما اگر باعث بروز قرمزی یا تحریک شوند، بهتر است استفاده از آنها را متوقف کنید.

بسیاری از اشکال دیگر روش‌های پیشگیری از بارداری ممکن است برای شما مناسب‌تر باشند.

مزایای استفاده از اسپرم‌کش‌ها

برخی از مزایای استفاده از اسپرم‌کش‌ها، عبارت‌اند از:

  • استفاده از آنها آسان است.
  • این محصولات ارزان هستند.
  • این محصولات حاوی هورمون نیستند.
  • ژل‌های اسپرم‌کش می‌توانند به عنوان روان‌کننده نیز استفاده شوند.
  • قبل از استفاده از این محصولات نیازی به مراجعه به مطب پزشک ندارید.
  • شما می‌توانید محصولات اسپرم‌کش را در اکثر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها خریداری کنید.

مضرات استفاده از اسپرم‌کش‌ها

بزرگترین مضرات استفاده از اسپرم‌کش‌ها، عبارت‌اند از:

  • این محصولات ممکن است باعث بروز تحریک و درد شوند.
  • هر بار که رابطه جنسی برقرار می‌کنید، باید دوباره از آن استفاده کنید.
  • باید به درستی و طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی محصول استفاده شوند.
  • محصولات اسپرم‌کش می توانند خطر ابتلا به عفونت HIV را افزایش دهند.
  • این محصولات از افراد در برابر عفونت‌های مقاربتی (STIs)محافظت نمی‌کند.
  • استفاده از اسپرم‌کش‌ها با افزایشعفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) مرتبط است.

اگر در مورد استفاده از اسپرم‌کش به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری نگرانی دارید، با پزشک مشورت کنید. پزشک روش‌های مناسب برای وضعیت سلامتی شما را تجویز خواهد کرد.

آیا اسپرم‌کش‌ها از افراد در برابر بروز عفونت‌های مقاربتی محافظت می‌کنند؟

دارو‌ های اسپرم‌کش || پزشکت

نه، محصولات اسپرم‌کش از شما در برابر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی (STIs) محافظت نمی‌کنند. استفاده از کاندوم بهترین راه برای محافظت از افراد در برابر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در هنگام آمیزش جنسی است. استفاده از اسپرم‌کش در واقع می‌تواند خطر ابتلا به این عفونت‌ها را افزایش دهد. زیرا سلول‌هایی را که از شما در برابر ابتلا به عفونت محافظت می‌کنند، تحریک می‌کند. به این ترتیب این سلول‌ها را ضعیف می‌کند و باعث افزایش احتمال ابتلا به انواع عفونت‌ها می‌شود‌.

چه زمانی باید با یک پزشک تماس بگیرم؟

اگر در حالی که از داروی اسپرم‌کش استفاده می‌کنید، هرکدام از موارد زیر را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب یا لرز
  • درد لگن یا شکم
  • احساس درد هنگام دفع ادرار
  • احساس درد در رابطه جنسی
  • ترشحات بد بو یا رنگی واژن
  • بروز بثورات یا زخم در واژن
سوالات متداول

آیا کاندوم‌های اسپرم‌کش مفید هستند؟ کاندوم‌هایی وجود دارند که از قبل با ماده نونوکسینول 9، ماده شیمیایی موجود در اسپرم‌کش، پوشیده شده‌اند. این ماده به هیچ‌ وجه به کاندوم آسیب نمی‌رساند و یک لایه حفاظتی اضافی در پروسه پیشگیری از بارداری ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانید کاندوم و اسپرم‌کش را به صورت جداگانه بخرید و با هم استفاده کنید.

در این صورت، اسپرم‌کش را وارد واژن خود کنید و همسرتان از کاندوم استفاده کند. استفاده از کاندوم همراه با اسپرم‌کش به محافظت از شما در برابر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی کمک می‌کند. کاندوم‌های اسپرم‌کش زود منقضی می‌شوند و اگر تاریخ انقضای آن تمام شده باشد، اثربخش نخواهد بود.

از کجا می‌توانم داروی اسپرم‌کش بخرم؟ داروهای اسپرم‌کش را می‌توان بدون نسخه در اکثر داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها خریداری کرد. برای خرید اسپرم کش نیازی به نسخه ندارید. بیشتر اوقات این دارو‌ها را در نزدیکی کاندوم، کیت تست بارداری یا تامپون قرار می‌دهند. اسپرم‌کش‌ها نسبتاً مقرون به صرفه هستند و نباید قیمت‌های بالایی‌داشته باشند.

آیا می‌توان اسپرم‌کش را بلعید؟ بهتر است از بعیدن داروی اسپرم‌کش خودداری کنید. این مواد شیمیایی در صورت مصرف می‌توانند خطرناک باشند. این محصولات فقط باید در داخل و اطراف واژن استفاده شوند. بنابراین، در هنگام استفاده از اسپرم‌کش، در صورت برقراری رابطه جنسی دهانی، باید مراقب بود.

آیا اسپرم‌کش بی‌خطر است؟ هیچ شواهدی مبنی بر اینکه اسپرم‌کش‌ها در صورت استفاده طبق دستورالعمل باعث بروز آسیب می‌شوند، وجود ندارد. اسپرم‌کش‌ها برای افراد باردار بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند و با ایجاد نقایص مادرزادی مرتبط نیستند (اگر حاملگی تصادفی رخ دهد، بنابر شواهدی که تا به امروز به دست آمده‌اند، نباید نگران باشید).

سخن آخر

اسپرم‌کش زمانی که همراه با سایر اشکال روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود، می،تواند در پیشگیری از بارداری موثر باشد. مهم است که طبق دستور از اسپرم‌کش‌ها استفاده کنید. علاوه براین، باید به هر گونه عوارض جانبی ایجاد شده، مانند سوزش یا زخم، توجه داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز