لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تغییر رنگ آلت تناسلی

تغییر رنگ آلت تناسلی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تغییر رنگ آلت تناسلی، گاهی اوقات آلت تناسلی مرد می تواند به رنگ ارغوانی-قرمز تبدیل شود. اغلب، این تغییر رنگ خوش خیم است. هر زمان که جریان خون به رگ‌های خونی و غدد درون آن افزایش یابد آلت تناسلی ممکن است بنفش شود. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که یک مرد برانگیختگی را تجربه می کند. با این حال، زمانی که تغییر رنگ غیر طبیعی، بدون دلیل یا همراه با درد یا خارش است، مرد باید به پزشک مراجعه کند، زیرا رنگ بنفش ممکن است نشانه عفونت، آسیب یا مشکلات گردش خون باشد. اورولوژیست بهترین دکتری است که در مورد آلت تناسلی به آنها مراجعه می کند. مردانی که به اورولوژیست دسترسی ندارند باید به دنبال مراقبت های پزشکی از ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود باشند.

حقایق سریع در مورد تغییر رنگ آلت تناسلی

  • شایع ترین علت تغییر رنگ آلت مردانه زمانی است که غدد و رگ های خونی به برانگیختگی واکنش نشان می دهند.
  • برای مردانی که از نظر جنسی فعال هستند، یک بیماری مقاربتی ممکن است برای زخم های قرمز آلت تناسلی مقصر باشد.
  • در بیشتر موارد، مسائلی که باعث تیرگی آلت تناسلی می شوند قابل درمان هستند.

دکتر اس. آدام رامین، MD، مدیر پزشکی متخصصان سرطان اورولوژی در لس آنجلس، توضیح می دهد که در برخی زمینه ها، تغییر رنگ آلت تناسلی شما کاملاً طبیعی است – برای مثال، زمانی که شما برانگیخته می شوید. نوک آلت تناسلی شما ممکن است قبل یا در حین رابطه جنسی یا در حین خودارضایی به رنگ قرمز تیره یا ارغوانی درآید که ناشی از افزایش جریان خون در آلت تناسلی شما است که به شما کمک می کند اختلال نعوظ داشته باشید و نعوظ را حفظ کنید.

با این حال، آلت تناسلی بنفش می تواند دلیل موجهی برای نگرانی باشد. دکتر Sunitha Posina می گوید: «در موارد شدید، تغییر رنگ می تواند به یک هماتوم نسبت داده شود که در بافت اندام کبود می شود. هماتوم می تواند منجر به از دست دادن جریان ضربه شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. با این حال، این نادر است، بنابراین ابتدا به این دلایل رایج تر و کمتر ترسناک نگاه کنید.

شایع ترین علل تغییر رنگ آلت تناسلی

تغییر رنگ آلت تناسلی || پزشکت

در اینجا 9 دلیل غیرمنتظره وجود دارد که چرا آلت تناسلی شما ممکن است سایه بنفش هشدار دهنده ای به خود بگیرد، و چه کاری باید در مورد آن انجام دهید.

کبودی

کبودی آلت تناسلی زمانی اتفاق می افتد که یک جراحت باعث نشت رگ های خونی ریز زیر پوست شما شود. که می تواند باعث شود پوست شما به رنگ بنفش، آبی، سبز یا حتی سیاه شود.

دکتر Jamin Brahmbhatt، پزشک جراح اورولوژی و یکی از مدیران کلینیک PUR می‌گوید: گیرکردن آلت تناسلی در زیپ، ضربه خوردن یا برخورد به چیزی، یا فقط داشتن رابطه جنسی خشن، همگی از دلایل شایع کبودی آلت تناسلی هستند. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنید، که می تواند باعث ایجاد کبودی راحت تر شود، ممکن است بیشتر مستعد باشید.

خبر خوب؟ کبودی‌های خفیف معمولاً زیاد آسیب نمی‌زنند (آره، حتی روی آلت تناسلی شما)، و در عرض چند روز شروع به محو شدن خود می‌کنند. اگر این اتفاق نیفتاد یا اگر درد شدیدی را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

کبودی های کوچک لزوماً نیاز به توجه خاصی ندارند. برخی از علل رایج کبودی جزئی آلت تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خودارضایی
  • رابطه جنسی شدید
  • گرفتار شدن در زیپ
  • نیشگون گرفتن جزئی

یک کبودی کوچک ممکن است در لمس دردناک یا حساس باشد. ممکن است با بهبودی به رنگ عمیق تری تبدیل شود. اگر کبودی کوچک به خودی خود بهبود نیافت یا بزرگتر شد، مرد باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

مردان

کبودی‌های شدیدی که در نتیجه ضربه‌های ناشی از نیروی بلانت ایجاد می‌شوند، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. یک مرد باید هنگام شرکت در ورزش های تماسی از لباس های محافظ استفاده کند تا از آسیب های شدید جلوگیری کند.

شکستگی

تغییر رنگ آلت تناسلی || پزشکت

بله، این ممکن است اتفاق بیفتد. اگرچه آلت تناسلی شما در واقع هیچ استخوانی ندارد، اما دارای رباط ها و بافت هایی است که می توانند بیش از حد کشیده یا حتی خم شوند. دکتر برهمبت می گوید که این می تواند منجر به کبودی شدید، تورم و رنگ بنفش تیره شود.

این به احتمال زیاد در طول رابطه جنسی خشن (به خصوص سبک سگی ) رخ می دهد، زیرا نعوظ باعث می شود آلت تناسلی شما انعطاف کمتری داشته باشد و بیشتر مستعد خم شدن به گونه ای باشد که نباید. اما شکستگی آلت تناسلی همچنین می تواند ناشی از ضربه شدید مانند آسیب دیدگی شدید در یک تصادف رانندگی باشد.

اگر آلت تناسلی شما شکسته باشد، احتمالاً صدای ترکیدن و به دنبال آن درد، تورم و تغییر رنگ عمیق ناگهانی خواهید شنید. دکتر برهمبت می گوید: «در بدترین موارد، آلت تناسلی ممکن است شبیه بادمجان باشد.

بهترین کار این است که فوراً به اورژانس مراجعه کنید. شکستگی آلت تناسلی معمولاً نیاز به جراحی دارد و انتظار طولانی مدت می تواند شما را در معرض خطر مشکلات آینده نعوظ قرار دهد.

واکنش آلرژیک

بسیاری از انواع داروها می توانند واکنش های آلرژیک ایجاد کنند. محتمل ترین مقصر معمولا آنتی بیوتیک ها، مسکن ها (مانند استامینوفن یا ایبوپروفن) و داروهای ضد تشنج یا ضد روان پریشی هستند. که گاهی اوقات می تواند منجر به راش ارغوانی روی پوست از جمله، بله، آلت تناسلی شما شود.

اگر بثورات با لایه برداری پوست یا درد همراه باشد، می تواند وضعیتی به نام سندرم استیونز-جانسون باشد . دکتر رامین می گوید در حالی که سندرم استیونز-جانسون نادر است، مردان را دو برابر زنان مبتلا می کند و داشتن یک اختلال خود ایمنی نیز می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

اگر بعد از مصرف دارو متوجه بثورات شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. او شما را به یک متخصص پوست ارجاع می دهد، که می تواند بثورات را ارزیابی کند و تشخیص دهد که آیا ناشی از یک واکنش آلرژیک است یا خیر.

پورپورا

تغییر رنگ آلت تناسلی || پزشکت

پورپورا با برجستگی های کوچک و بنفش روی پوست، اغلب روی آلت تناسلی، باسن، ساق پا یا آرنج مشخص می شود. برجستگی ها زمانی ایجاد می شوند که رگ های خونی زیر پوست شروع به نشت می کنند. برجستگی ها معمولاً دردناک نیستند، اما می توانند با درد شکم، درد مفاصل یا تورم و درد در کیسه بیضه همراه باشند.

پورپورا روی آلت معمولاً نتیجه یک واکنش خود ایمنی است که باعث التهاب می شود. دکتر رامین می‌گوید: «سیستم ایمنی بدن به رگ‌های خونی خود حمله می‌کند و باعث می‌شود رگ‌های [در آلت تناسلی] ملتهب شوند». این التهاب همان چیزی است که باعث رنگ بنفش می شود.

خوشبختانه، پورپورا بسیار کمتر از آنچه به نظر می رسد ترسناک است. دکتر رامین می گوید: اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، با پزشک خود تماس بگیرید، او ممکن است داروهای ضد التهابی را برای کمک به رفع برآمدگی ها و کاهش ناراحتی شما توصیه کند.

برخی از علل احتمالی پورپورا عبارتند از:

  • مشکل خونریزی یا لخته شدن
  • کمبودهای تغذیه ای
  • عوارض جانبی دارو
  • التهاب رگ های خونی

هماتوم

هماتوم یک کبودی است که در عمق بافت اندام ایجاد می شود. کبودی در لمس سفت یا توده ای است. هنگامی که هماتوم رخ می دهد، خون از یک رگ آسیب دیده در زیر پوست جمع می شود.

هماتوم می تواند باعث از دست دادن جریان خون شود. همچنین ممکن است یک مسئله خونریزی خطرناک را نشان دهد. هنگامی که هماتوم روی آلت تناسلی ایجاد می شود، مرد باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

لیکن اسکلروزوس

لیکن اسکلروزوس یک اختلال پوستی طولانی مدت و التهابی است که با لکه های سفید مشخص می شود که می تواند لکه های بنفش را ایجاد کند.

این عارضه تمایل دارد روی آلت تناسلی ایجاد شود. همچنین، احتمال ابتلا به لیکن اسکلروزوس در مردان ختنه نشده بیشتر از مردانی است که ختنه شده اند.

لیکن اسکلروزوس در صورت عدم درمان می تواند منجر به اختلال عملکرد جنسی و اسکار شدید شود. مانند بسیاری از اختلالات، درمان زودهنگام می تواند به جلوگیری از آسیب دائمی و زخم کمک کند.

ابتلا به STD

تغییر رنگ آلت تناسلی || پزشکت

اگر زخم ارغوانی روی عضو خود مشاهده کردید، ممکن است مقصر تبخال یا سیفلیس باشد. زخم‌های تبخال شایع‌تر هستند و معمولاً به صورت یک تاول شروع می‌شوند که به یک زخم قرمز یا بنفش دردناک تبدیل می‌شود که مایع شفاف یا زرد رنگی ترشح می‌کند. سیفلیس می تواند باعث ایجاد لکه های قرمز یا بنفش شود که سفت، گرد و بدون درد هستند.

در هر صورت، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که سفلیس زود تشخیص داده شود، می توان با آنتی بیوتیک ها را درمان کرد. در حالی که نمی توانید از شر ویروس تبخال خلاص شوید، درمان مناسب می تواند به شما در مدیریت شیوع بیماری کمک کند و داروهای ضد ویروسی می توانند درد را کاهش داده و به بهبود زخم ها کمک کنند. اگر برای یک بیماری مقاربتی تحت درمان هستید، از تماس جنسی خودداری کنید و در صورت منفی بودن نتیجه، همیشه بدون توجه به رابطه جنسی ایمن عمل کنید.

حلقه های آلت تناسلی

حلقه‌های آلت تناسلی خون را به دام می‌اندازند و نعوظ شما را قوی‌تر می‌کنند، اما همچنین می‌توانند مشکلاتی مانند خفه کردن آلت تناسلی که نیاز به مراقبت فوری پزشکی و برداشتن آن با کاتر پیچ و مهره دارد، ایجاد کنند. بله دکتر برهمبت می گوید: «من تعداد زیادی حلقه های سفت فلزی آلت تناسلی را دیده ام که روی آلت تناسلی گیر کرده اند. “بنابراین من به طور کلی استفاده از آنها را توصیه نمی کنم.”

اگر می‌خواهید از حلقه استفاده کنید، لاستیک‌ها یا حلقه‌های انعطاف‌پذیر دیگر ایمن‌تر هستند، به شرطی که به هیچ یک از مواد مورد استفاده در ساخت آنها حساسیت نداشته باشید. دکتر برهمبت می گوید: «یک راه برای کاهش خطر کبودی، استفاده از روغن برای قرار دادن حلقه است. و وقتی کارتان تمام شد، حلقه را خیلی آرام بردارید.

دکتر براهمبات می‌گوید: مردان مبتلا به اختلال نعوظ که از پمپ آلت تناسلی استفاده می‌کنند، که خون را به عضو وارد می‌کند تا نعوظ محکم‌تری داشته باشد، گاهی اوقات ممکن است کبودی آلت تناسلی را نیز در این فرآیند تجربه کنند.

خالکوبی آلت تناسلی

اگر خالکوبی آلت تناسلی یا سوراخ کردن آلت تناسلی خود را انجام دهید، ممکن است تورم آلت تناسلی یا کبودی آلت تناسلی را به عنوان عوارض جانبی تجربه کنید. دکتر برهمبت می گوید: «تورم یا کبودی باید پس از چند روز کاهش یابد. “من دیده ام که برخی از اینها عفونی شده اند، بنابراین اگر ظاهر یا بوی خوبی ندارد، یا اگر ناحیه در حال بدتر شدن است، خود را بررسی کنید.”

جراحی

به گفته دکتر برهمبت، کبودی آلت تناسلی ممکن است پس از انجام اقدامات پزشکی در ناحیه تناسلی، مانند جراحی در آلت تناسلی، کشاله ران، کیسه بیضه یا نواحی اطراف ایجاد شود. ترمیم فتق، وازکتومی، برش آبسه های عفونی و اکتشافات کیسه بیضه که برای بررسی بیضه های دردناک انجام می شود، نمونه های رایجی هستند.

دکتر براهمبت می گوید کبودی آلت تناسلی می تواند به داخل کیسه بیضه و بالعکس گسترش یابد. او می گوید: “صفحه ای از بافت وجود دارد که هر دو را به هم متصل می کند.” “اگر این لایه قطع شود، خونریزی می تواند از یکی به دیگری ردیابی شود.”

کبودی همچنین عارضه جانبی رایج درمان تزریق داخل ضایعه است، یک درمان برای بیماری پیرونی ، وضعیتی که در آن بافت اسکار آلت تناسلی، که به عنوان پلاک شناخته می‌شود، به عضو انحنا می‌دهد. گاهی اوقات از تزریق برای شکستن این پلاک ها استفاده می شود. اگر کبودی در حال بهبود نیست با پزشک خود صحبت کنید.

بیماری

نگران نباشید – این رایج ترین توضیح نیست، اما می تواند مهم باشد. گاهی اوقات مشکلات در سایر نقاط بدن می تواند ناحیه تناسلی شما را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین با پزشک خود در مورد اینکه چگونه سابقه پزشکی شما ممکن است در ایجاد کبودی نقش داشته باشد صحبت کنید. دو مثال بسیار جدی نارسایی کبد یا نارسایی احتقانی قلب می تواند باعث اضافه بار مایع در بدن شود که آلت تناسلی و کیسه بیضه شما را متورم می کند.

به گفته دکتر برهمبت، اختلالات خونریزی که بر توانایی لخته شدن خون شما تأثیر می گذارد، مانند اختلالات پلاکتی یا اختلالات انعقادی، می توانند از عوامل کبودی آلت تناسلی نیز باشند. او می گوید: «فرایند لخته شدن بسیار پیچیده است و بنابراین هرگونه اختلال در مسیر می تواند باعث خونریزی بیش از حد (در آلت تناسلی یا جاهای دیگر) شود. پایین بودن پلاکت ها می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد – سرطان، شیمی درمانی و عفونت های ویروسی. خبر خوب؟ او می‌گوید: «بیشتر این دلایل نادر هستند و احتمالاً دلیلی برای ترسیدن (هنوز) در صورت کبودی آلت تناسلی خود نیستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

 

تغییرات غیرقابل توضیح در رنگ پوست همیشه باید توسط پزشک ارزیابی شود. یک مرد باید برای هرگونه تغییر رنگ غیرقابل توضیح در آلت تناسلی، به ویژه زمانی که با درد یا ناراحتی همراه باشد، به دنبال پزشک خود باشد.

نشانه های دیگری که ممکن است به پزشک نیاز باشد عبارتند از:

  • تورم آلت تناسلی یا بیضه ها
  • خون در مدفوع
  • ادرار دردناک
  • درد در بیضه ها
  • لکه های خونی یا کبودی در جایی که هیچ آسیب شناخته شده ای وجود ندارد.
  • زخم های باز روی آلت تناسلی یا سایر قسمت های بدن
  • خونریزی بینی
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • خون در ادرار
  • درد در مفاصل یا شکم

پزشک احتمالاً یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد سابقه پزشکی فرد سؤالاتی می پرسد. آنها همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای کمک به تعیین علت دقیق تغییر رنگ آلت تناسلی مردان انجام دهند. تعیین علت به پزشک کمک می کند تا درمان صحیح را تجویز کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز