لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

مدیریت علائم فیبروز ریوی

مدیریت علائم فیبروز ریوی و راهکارهای خانگی برای آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مدیریت علائم فیبروز ریوی با رعایت برخی راهکارها و تغییرات امکان پذیر است. با علائم مدیریت فیبروز ریوی می توانید وضعیت خودتان را بهبود ببخشید. فیبروز ریوی یک بیماری ریوی است که با بافت های ضخیم و زخمی ریه مشخص می شود که می تواند تنفس را دشوار کند. جریان کم اکسیژن نه تنها بر ریه های شما تأثیر می گذارد، بلکه می تواند بر عملکرد سایر اندام های ضروری نیز تأثیر بگذارد.

این بیماری با 5 میلیون نفر در سراسر جهان، فیبروز ریوی تشخیص داده نشده و درمان نشده می تواند کشنده باشد. در حالی که نمی توان آن را به طور کامل متوقف یا درمان کرد، چند راه برای مدیریت طبیعی فیبروز ریوی وجود دارد. دفعه بعد که بدون هیچ دلیلی دچار تنگی نفس شدید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. در این مقاله، علل، علائم، عوامل خطر و گزینه‌های درمانی موجود برای فیبروز ریوی را بررسی می‌کنیم. این به شما کمک می کند وضعیت سلامتی خود را بهتر درک کنید و به موقع به دنبال کمک پزشکی باشید. برای دانستن بیشتر به خواندن ادامه دهید.

روغن اسطوخدوس، برای مدیریت علائم فیبروز ریوی

یک دیفیوزر را با آب پر کنید. سه تا چهار قطره روغن اسطوخودوس را به آن اضافه کنید. هوای منتشر شده را استنشاق کنید.

. این کار را 1 تا 2 بار در روز انجام دهید. روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و تعدیل کننده سیستم ایمنی است. ممکن است هنگام استنشاق، درد و التهاب بافت های ریه شما را کاهش دهد. همچنین به کاهش استرس کمک می کند و برای رفاه کلی شما عالی است.

روغن نعناع، برای مدیریت علائم فیبروز ریوی

مدیریت علائم فیبروز ریوی و راهکارهای خانگی برای آن || پزشکت

سه تا چهار قطره روغن نعناع را به یک دیفیوزر پر از آب اضافه کنید. دیفیوزر را روشن کنید و عطر نعناع را استشمام کنید.  . می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید. روغن نعناع حاوی منتول است – یک خلط آور به طور گسترده استفاده می شود که فعالیت های ضد التهابی را نشان می دهد. این باعث می شود روغن نعناع (به میزان کمتر از ال-منتول به تنهایی) یک داروی بالقوه برای درمان علائم مزمن فیبروز ریوی مانند دردهای عضلانی و التهاب بافت های ریه باشد.

ویتامین D

روزانه 50 تا 100 میکروگرم ویتامین D مصرف کنید. شما می توانید با مصرف ماهی های چرب، لبنیات غنی شده، زرده تخم مرغ، پنیر، قارچ و صدف، میزان ویتامین D خود را در رژیم غذایی افزایش دهید. همچنین می توانید پس از مشورت با پزشک، مکمل های اضافی برای ویتامین D مصرف کنید. شما باید روزانه مقادیر کمی ویتامین D مصرف کنید. ویتامین D اثرات محافظتی بر فیبروز ریوی نشان می دهد. افراد مبتلا به فیبروز ریوی سطح ویتامین D پایینی دارند. بازگرداندن سطح ویتامین D می تواند به کاهش علائم التهاب و تخریب بافت کمک کند و در عین حال برخی از آسیب های فیبری را نیز معکوس کند.

جوش شیرین

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنید. محلول را قبل از صرف غذا بنوشید.  . می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید. ماهیت قلیایی جوش شیرین به افزایش جذب مواد مغذی در بدن شما کمک می کند و سموم را از بین می برد. همچنین از اسیدیته جلوگیری می کند و به هضم کمک می کند، بنابراین از ریه های شما در برابر آسیب بیشتر محافظت می کند.

نقره کلوئیدی

2.5 میلی لیتر محلول نقره کلوئیدی را به یک لیوان آب اضافه کنید. خوب هم بزنید و بنوشید. می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید. نقره کلوئیدی یک درمان خانگی محبوب است که برای کاهش علائم بیماری هایی مانند فیبروز ریوی و فیبروز کیستیک استفاده می شود. به طور حکایتی، ثابت شده است که مصرف این معجون در افزایش عملکرد ریه برای بسیاری از مبتلایان به فیبروز ریوی موثر است. اثربخشی بالقوه این درمان نیز در یک مطالعه موردی منتشر شده در مجله انجمن سلطنتی پزشکی در سال 2008 به نتیجه رسید.

روغن کبد ماهی کاد

1000 تا 3000 میلی گرم مکمل روغن کبد ماهی را مصرف کنید. قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنید. شما باید این کار را به صورت روزانه انجام دهید. روغن کبد ماهی از جگر ماهی کاد گرفته می شود. این روغن منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است و برای ارتقای سلامت کلی شما، از جمله سلامت ریه‌ها، عالی است. همچنین منبع غنی ویتامین D است و می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیشتر فیبروز ریوی کمک کند.

روغن شاهدانه

مدیریت علائم فیبروز ریوی و راهکارهای خانگی برای آن || پزشکت

یک یا دو قطره روغن شاهدانه را زیر زبان خود بریزید. قبل از قورت دادن، اجازه دهید 60 تا 90 ثانیه در دهان بماند. همچنین می توانید عطر روغن شاهدانه را برای مزایای بیشتر استشمام کنید. می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید. روغن شاهدانه حاوی کانابیدیول است که به دلیل خواص ضد التهابی آن به کاهش درد و التهاب در ریه‌های شما کمک می‌کند. با این حال، سیگار کشیدن محصولات شاهدانه به ریه ها آسیب می رساند.

روغن بذر کتان

نصف تا یک قاشق غذاخوری روغن بذر کتان مصرف کنید. برای مصرف آسان می توانید آن را به سالاد یا اسموتی های مورد علاقه خود اضافه کنید. روغن بذر کتان را یک بار در روز مصرف کنید. مصرف منظم روغن بذر کتان اثر محافظتی بر روی افراد مبتلا به فیبروز ریوی ناشی از دارو دارد. اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره کوتاه در روغن بذر کتان به کاهش فیبروز ریه کمک می کند. اگر در مراحل اولیه فیبروز ریوی هستید، این درمان ها مفید هستند. اما اگر در مرحله پیشرفته هستید، باید به دنبال کمک پزشکی باشید و از درمان برای کمک به مدیریت علائم خود استفاده کنید.

سایر درمان ها برای مدیریت فیبروز ریوی

اگر برای فیبروز ریوی با پزشک مشورت کنید، ممکن است درمان‌های زیر را برای مدیریت علائم و افزایش طول عمرتان توصیه کنند:

  • اکسیژن درمانی برای جلوگیری از آسیب ریه
  • توانبخشی ریوی برای بهبود علائم شما
  • پیوند ریه برای ریه های آسیب دیده شدید
  • داروهایی مانند پیرفنیدون (Esbriet) و نینتدانیب (Ofev) برای کند کردن پیشرفت فیبروز ریوی

شروع فیبروز ریوی نیز ممکن است با کاهش وزن ناگهانی مشخص شود. از این رو، برای جلوگیری از خستگی و مبارزه بهتر با این بیماری، باید غذاهای سالم مصرف کنید. در اینجا چند نکته رژیم غذایی برای مدیریت فیبروز ریوی آورده شده است.

نکات رژیم غذایی برای فیبروز ریوی

مدیریت علائم فیبروز ریوی و راهکارهای خانگی برای آن || پزشکت

یک رژیم غذایی مناسب برای مدیریت مؤثر فیبروز ریوی باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه های خانواده مرکبات
  • غذاهای غنی از پروتئین مانند ماهی و مرغ
  • سبزیجاتی مانند بروکلی، هویج، گوجه فرنگی، اسفناج و سیب زمینی شیرین
  • میوه های آنتی اکسیدانی مانند انواع توت ها، گیلاس، انبه و موز
  • جلبک دریایی، ماهی چرب، دانه کتان، نعنا و چای اسطوخودوس

پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل برای تقویت ایمنی و کمک به مدیریت بهتر این بیماری مهم است. شما همچنین باید با ایجاد تغییرات زیر یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید.

فیبروز ریوی یک وضعیت جدی و خطرناک است و نباید آن را ساده گرفت. اگرچه ممکن است خلاص شدن از شر این عارضه یا معکوس کردن آن دشوار باشد، اما می توانید با رعایت نکات و درمان های طبیعی ارائه شده در این مقاله، پیشرفت آن را کاهش داده و شدت علائم آن را کاهش دهید. اگر از هر گونه درمان طبیعی یا نکته دیگری که می تواند به مدیریت بهتر این بیماری کمک کند، اطلاع دارید، لطفاً آنها را در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

فیبروز ریوی چیست؟

فیبروز ریوی یک وضعیت پزشکی است که ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری در اثر آسیب و اسکار بافت های ریه ایجاد می شود که ممکن است عملکرد طبیعی ریه های شما را دشوار کند. با پیشرفت فیبروز ریوی، دچار تنگی نفس می شوید.

اگر علت دقیق این عارضه ریوی شناخته شود، به آن فیبروز ریوی می گویند. اگر علت ناشناخته باشد به آن فیبروز ریوی ایدیوپاتیک می گویند. در ادامه به برخی از تفاوت های اصلی این دو شرط اشاره می شود.

فیبروز ریوی در مقابل فیبروز ریوی ایدیوپاتیک

تفاوت اصلی بین فیبروز ریوی و فیبروز ریوی ایدیوپاتیک این است که علت اولی قابل شناسایی است در حالی که علت دومی قابل شناسایی نیست. بیایید به تفاوت ها با جزئیات نگاه کنیم.

فیبروز ریوی
  • علت آن قابل شناسایی است.
  • هیچ درمانی برای معکوس کردن آسیب وارده به ریه ها وجود ندارد، اما درمان ها می توانند علائم و کیفیت زندگی فرد مبتلا را بهبود بخشند.
  • اگرچه در کودکان نیز رخ می دهد، اما بیشتر افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • علائم آن شامل تنگی نفس، کاهش وزن، سرفه خشک و چاق شدن انگشتان است.
فیبروز ریوی ایدیوپاتیک
  • علت آن ناشناخته است.
  • هیچ درمان شناخته شده ای ندارد.
  • اکثر افراد مبتلا فقط 3 تا 5 سال پس از تشخیص زنده می مانند.
  • بیشتر افراد میانسال و مسن را مبتلا می کند.
  • علائم آن شامل تنگی نفس، خستگی و در برخی موارد چاق شدن انگشتان است.

به جز علت، بیشتر خصوصیات فیبروز ریوی و فیبروز ریوی ایدیوپاتیک مشابه هستند. و هر دو به یک اندازه تهدید کننده زندگی هستند.

اگر این بیماری مدیریت نشود، علائم فیبروز ریوی بیشتر یا بدتر می شود. مرحله بندی بیماری برای آگاهی از چگونگی پیشرفت آن ضروری است. اگرچه هیچ سیستم مرحله‌بندی رسمی برای این بیماری وجود ندارد، پزشکان اغلب از افراد مبتلا می‌خواهند که آزمایش‌های خاصی را برای شناسایی مرحله فیبروز ریوی انجام دهند.

مراحل فیبروز ریوی

مدیریت علائم فیبروز ریوی و راهکارهای خانگی برای آن || پزشکت

اخیراً، پزشکان شروع به استفاده از آزمایش FVC (ظرفیت حیاتی اجباری) برای یافتن مرحله فیبروز ریوی کرده‌اند. در این آزمایش از دستگاه اسپیرومتری استفاده می شود. اغلب از بیمار خواسته می شود تا یک نفس عمیق بکشد و سپس تا زمانی که ممکن است در دستگاه اسپیرومتری نفس بکشد.

کاهشی که بیشتر یا مساوی 10 درصد ظرفیت حیاتی اجباری باشد، نقطه برش در تعریف پیشرفت بیماری در نظر گرفته می شود. نتیجه آزمایش بیش از 75% فیبروز ریوی متوسط ​​است و نتیجه 25-59% نشان می دهد که وضعیت شدید شده است. اگر نتیجه آزمایش کمتر از 25 درصد باشد به این معنی است که بیماری به مرحله بسیار بحرانی رسیده است.

علائم و نشانه های فیبروز ریوی

افراد مبتلا به فیبروز ریوی ممکن است علائم و نشانه هایی مانند:

  • تنگی نفس
  • خستگی و ضعف
  • سرفه خشک
  • کاهش وزن بی دلیل
  • دردهای عضلانی و مفاصل
  • ضخیم شدن نوک انگشتان دست و پا

بر خلاف فیبروز ریوی ایدیوپاتیک، تشخیص علت فیبروز ریوی نسبتا آسان است. موارد زیر برخی از عوامل اصلی ایجاد فیبروز ریوی یا افزایش خطر آن در افراد غیر مبتلا هستند.

سوالات متداول

پیش آگهی افراد مبتلا به فیبروز ریوی چگونه است؟ پیش آگهی کلی برای افرادی که تحت تأثیر فیبروز ریوی قرار دارند بسته به سن، سلامت، سبک زندگی و شدت بیماری در هنگام تشخیص متفاوت است. میانگین امید به زندگی برای بیماران حدود 3 تا 5 سال است. اما اگر به موقع تشخیص داده شود، درمان می تواند به کاهش سرعت پیشرفت این بیماری کمک کند.

علائم مرحله پایانی فیبروز ریوی چیست؟ هنگامی که فیبروز ریوی به مرحله شدیدتر می رسد، علائمی مانند درد قفسه سینه، از دست دادن اشتها، افسردگی، اضطراب، سرفه، ریه ها و الگوهای خواب مختل ایجاد می کند.

آیا فیبروز ریوی همیشه کشنده است؟ فیبروز ریوی یک بیماری پیشرونده است که برای سلامت فرد کشنده است. فقط تعداد کمی از افرادی که زود تشخیص داده می شوند بیش از 3 تا 5 سال زنده می مانند.

آیا فیبروز ریوی همان COPD است؟ هم فیبروز ریوی (PF) و هم بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) بیماری‌های مزمنی هستند که بر عملکرد ریه‌ها تأثیر می‌گذارند. این شرایط یکسان نیستند و انواع مختلفی را به ریه های شما آسیب می رسانند. فیبروز ریوی منجر به زخم، سفت و ضخیم شدن بافت های ریه می شود در حالی که COPD باعث مسدود شدن کیسه های هوایی در ریه های شما می شود.

آیا فیبروز ریوی یک بیماری ارثی است؟ اگر خانواده فرد مبتلا سابقه این بیماری را داشته باشند، فیبروز ریوی می تواند ایجاد شود. این باعث می شود که این بیماری تا حدی ارثی باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز