لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خناق در بزرگسالان، علائم و درمان

خناق در بزرگسالان، علائم و درمان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

محققان نمی دانند که خناق یا کروپ در بزرگسالان چقدر شایع است. معمولاً بر کودکان خردسال تأثیر می گذارد، اما در موارد نادر، بزرگسالان نیز ممکن است به کروپ مبتلا شوند. کروپ یا خناق عفونتی است که بر تنفس شما تأثیر می گذارد و باعث ایجاد سرفه «پارس» مشخص می شود.

علایم خناق در بزرگسالان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب شدید
  • صدای خشن
  • تحریک
  • خستگی
  • تنفس سخت، پر سر و صدا یا “سوت”
  • سرفه بلند و پارس که در شب بدتر می شود.

این علائم حدود سه تا پنج روز طول می کشد. بارزترین نشانه های کروپ سرفه ای است که مانند پارس مهر و موم و صدای بلند و سوت هنگام نفس کشیدن است. علائم معمولا در بزرگسالان بدتر از کودکان است. یک مطالعه در سال 2000 ، 11 مورد خناق در بزرگسالان را بررسی کرد و آنها را با 43 مورد کروپ کودکان مقایسه کرد. محققان دریافتند علائم دستگاه تنفسی فوقانی و تنفس پر سر و صدا در بزرگسالان شایع تر است.

علت بروز خناق در بزرگسالان چیست؟

کروپ معمولاً توسط یک ویروس مسری مانند ویروس پارا آنفلوآنزا ایجاد می شود. این ویروس ها می توانند در صورت تنفس قطرات هوا هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده پخش شوند. این قطرات می‌توانند روی سطوح نیز زنده بمانند، بنابراین اگر جسمی را لمس کنید و سپس چشم، بینی یا دهان خود را لمس کنید، می‌توانید آلوده شوید.

هنگامی که یک ویروس به بدن شما حمله می کند، می تواند تورم در اطراف تارهای صوتی، نای و لوله های برونش ایجاد کند. این تورم باعث بروز علائم کروپ می شود. بزرگسالان ممکن است به ویروس مسری مبتلا شوند، اما راه های هوایی بزرگ تری دارند، بنابراین بعید است که به کروپ مبتلا شوند. بچه‌ها به دلیل راه‌های تنفسی کوچک‌تر، مستعدتر هستند تا اثرات تورم و التهاب را احساس کنند.

کروپ در بزرگسالان نیز می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • سایر ویروس ها
  • یک عفونت قارچی
  • یک عفونت باکتریایی، مانند عفونت استاف

خناق در بزرگسالان چگونه درمان می شود؟

خناق در بزرگسالان، علائم و درمان || پزشکت

پزشک شما می تواند کروپ را با گوش دادن به تنفس شما با گوشی پزشکی و معاینه گلو تشخیص دهد. گاهی اوقات، رادیوگرافی قفسه سینه انجام می شود تا تأیید شود که کروپ است و نه چیز دیگری. مهم است که در مراحل اولیه تشخیص داده شود تا بتوانید قبل از اینکه وضعیت شما شدید شود، درمان را شروع کنید. اگر مشکوک به کروپ هستید به پزشک مراجعه کنید.

بزرگسالان مبتلا به کروپ ممکن است به درمان تهاجمی تری نسبت به کودکان نیاز داشته باشند. پزشک شما ممکن است یک استروئید مانند دگزامتازون (DexPak) یا اپی نفرین (نبولیزه شده – یعنی به شکل غبار) را برای کاهش تورم در مجاری هوایی شما تجویز کند.

اگر وضعیت شما شدید است، ممکن است لازم باشد زمانی را در بیمارستان بگذرانید. مطالعات نشان می دهد که بزرگسالان مبتلا به کروپ معمولاً بیشتر از کودکان مبتلا به کروپ در بیمارستان می مانند.

گاهی اوقات پزشکان برای کمک به تنفس شما باید یک لوله تنفسی را در نای شما قرار دهند. بیشتر بچه ها در عرض سه تا پنج روز احساس بهتری پیدا می کنند، اما بزرگسالان ممکن است به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز داشته باشند.

چه کسانی در معرض خطر موارد جدی تر کروپ هستند؟

بیشتر کودکان فقط با ویروس هایی که باعث کروپ عفونی می شوند، علائمی شبیه سرماخوردگی پیدا می کنند. اما کودکان و نوزادان کوچکتر بیشتر با موارد جدی کروپ روبرو می شوند. چرا؟ خوب، راه های هوایی آنها کوچک است، بنابراین هر تورمی ممکن است خطرناک تر باشد.

حدود 3 درصد از کودکان در این گروه سنی (6 ماه تا 3 سال) در یک دوره زمانی یا دیگری کروپ را تجربه می کنند. تا حدودی شایع است، بنابراین بهتر است با علائم و عوارض احتمالی آن آشنا شوید.

اگر کودک شما آلرژی، آسم یا سایر مشکلات تنفسی داشته باشد، ممکن است در خطر ابتلا به یک مورد شدیدتر کروپ نیز باشد.

در واقع، کروپ اسپاسمودیک وضعیتی است که ممکن است کودکان مبتلا به مشکلات تنفسی موجود را تحت تاثیر قرار دهد. این سرفه با شروع ناگهانی مشخص می شود که ممکن است علائم هشدار دهنده ای مانند گرفتگی بینی یا تب داشته باشد یا نداشته باشد.

آیا می توان خناق را در خانه درمان کرد؟

خناق در بزرگسالان، علائم و درمان || پزشکت

برخی از داروهای خانگی که ممکن است به سرعت بخشیدن به بهبودی شما کمک کنند عبارتند از:

هیدراتاسیون

هیدراته ماندن تقریباً در هر بیماری، از جمله کروپ، حیاتی است. گاهی اوقات، نوشیدنی های آرام بخش مانند شیر گرم می تواند به کودک شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد. بستنی، ژله و جرعه های آب نیز می تواند کودک شما را هیدراته نگه دارد. اگر کودک شما بدون اشک گریه می کند یا پوشک خیس زیادی ندارد، احتمالاً به مایعات بیشتری نیاز دارد. اگر نمی توانید آنها را وادار کنید چیزی بنوشند، با متخصص اطفال تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید که بزرگسالان مبتلا به کروپ نیز به مایعات نیاز دارند. نوشیدن مکرر مایعات خنک می تواند کمک کننده باشد.

تثبیت موقعیت

بسیاری از کودکان وقتی می‌نشینند و کمی به جلو خم می‌شوند، می‌توانند بهتر نفس بکشند. صاف دراز کشیدن ممکن است به آنها این احساس را بدهد که نمی توانند نفس بکشند. نوازش برای نشستن کودک شما نیز بسیار مفید است.

رطوبت

هوای مرطوب (گرم و مرطوب) می تواند به شل شدن تارهای صوتی فرد و کاهش التهاب که می تواند تنفس را سخت تر کند، کمک کند. خبر خوب این است که اکثر مردم در خانه خود یک دستگاه رطوبت ساز دارند: حمام.

اگر کودک شما به سختی نفس می کشد، او را به حمام ببرید و دوش را روشن کنید تا بخار خارج شود. کودک شما می تواند در هوای گرم و مرطوب نفس بکشد. در حالی که تحقیقات واقعاً ثابت نکرده است که این به کاهش تحریک راه هوایی کمک می کند، اما به کودکان کمک می کند تا آرام شوند و تنفس خود را بهبود بخشند.

با این حال، نباید از کودکتان بخواهید بخار از یک دیگ آب جوش تنفس کند. بعضی بچه ها سوختگی صورت یا سوختگی راه هوایی در اثر بخار بسیار داغ را تجربه کرده اند.

هوای خنک نیز می تواند موثر باشند. گزینه ها عبارتند از یک مرطوب کننده مه خنک یا تنفس در هوای خنک. این می تواند شامل هوای خنک در خارج از منزل باشد (ابتدا کودک خود را در بسته ببندید) یا حتی نفس کشیدن در جلوی در باز فریزر.

روغن گیاهی

اسانس ها ترکیبات تصفیه شده ای هستند که از میوه ها، گیاهان و گیاهان استخراج می شوند. مردم آنها را تنفس می کنند یا به دلایل بهداشتی آنها را (رقیق شده) روی پوست خود می زنند.

برخی از اسانس ها برای کمک به درمان عفونت های تنفسی، عبارتند از:

  • رازیانه
  • میوه تلخ رازیانه
  • نعناع تند
  • درخت چای

اما در حالی که این روغن ها ممکن است برای بزرگسالان مفید باشند، اطلاعات زیادی در مورد ایمنی آنها در کودکان وجود ندارد.

همچنین، احتمال بروز واکنش آلرژیک در کودک وجود دارد. به عنوان مثال، روغن نعناع می تواند باعث اسپاسم حنجره و مشکلات تنفسی در کودکان زیر 2 سال شود. بهتر است از روغن اکالیپتوس به دلیل عوارض جانبی احتمالی در کودکان اجتناب شود.

همچنین، برخی از روغن‌های ضروری (مانند رازیانه و روغن درخت چای) می‌توانند اثرات هورمونی در کودکان خردسال داشته باشند. به همین دلیل، برای اکثر کودکان مبتلا به کروپ بهتر است از مصرف آنها اجتناب شود.

داروهای کاهش دهنده تب بدون نسخه

اگر کودک شما علاوه بر علائم کروپ، تب یا گلودرد هم دارد، داروهای کاهنده تب بدون نسخه می توانند به شما کمک کنند.

اگر کودک شما بزرگتر از 6 ماه است، می توانید به او استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) بدهید. دستورالعمل های مصرف را با دقت دنبال کنید.

کودکان کمتر از 6 ماه فقط باید استامینوفن مصرف کنند. شما می توانید با پزشک اطفال تماس بگیرید تا دوز دارو را بر اساس غلظت دارو و وزن فرزندتان تعیین کند.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

خناق در بزرگسالان، علائم و درمان || پزشکت

از آنجایی که کروپ معمولاً باعث تب بالا نمی‌شود، سخت است که بدانید چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید یا به دنبال درمان باشید. علاوه بر شهود والدین یا مراقب در مورد زمان مراجعه، در اینجا چند علامت دیگر وجود دارد که نشان می دهد زمان تماس با پزشک فرا رسیده است:

  • رنگ آبی به ناخن ها یا لب ها
  • سابقه نارس بودن و لوله گذاری قبلی
  • خس خس سینه در حالت استراحت
  • سابقه بیش از دو قسمت کروپ در یک سال
  • شعله‌ور شدن بینی (زمانی که کودک تنفس سختی دارد و سوراخ‌های بینی او مکرراً باز می‌شوند).
  • شروع ناگهانی سرفه شدید (کروپ معمولاً در ابتدا علائم خفیف ایجاد می کند و حدود یک تا دو روز پس از شروع علائم به اوج خود می رسد).

گاهی اوقات، بیماری های دیگر که شدیدتر هستند می توانند شبیه کروپ باشند. به عنوان مثال اپی گلوتیت، التهاب اپی گلوت است. در حالی که کودکان مبتلا به کروپ به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند، برخی نیاز دارند. پزشکان می توانند استروئیدها و درمان های تنفسی را تجویز کنند تا به کودک شما کمک کنند راحت تر نفس بکشد.

پیش آگهی کروپ در بزرگسالان چگونه است؟

کروپ در بزرگسالان نادر است، اما ممکن است. اگر در بزرگسالی دچار کروپ شوید، ممکن است علائم بدتری را تجربه کنید و به درمان تهاجمی‌تری نیاز داشته باشید. اگر فکر می کنید ممکن است به این عفونت مبتلا شده باشید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا ابتلای زودهنگام می تواند به نتیجه بهتری منجر شود.

کروپ یک عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است که تقریباً 3 درصد از تمام کودکان 6 ماهه تا 3 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین می تواند کودکان بزرگتر و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد. در بیشتر موارد، ویروس پاراآنفلوآنزا باعث کروپ می شود، به این معنی که درمانی برای این بیماری وجود ندارد. با این حال، بسیاری از درمان‌های پزشکی و خانگی وجود دارد که می‌تواند به شما یا کودکتان کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز