لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

حملات آسم در تابستان

حملات آسم در تابستان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آسم، یک بیماری مزمن تنفسی، التهاب و تنگ شدن مجاری هوایی است. محرک های معمول حملات آسم در تابستان، مانند آلودگی، نور شدید خورشید و تنفس در هوای گرم، می توانند راه های هوایی شما را تنگ کرده و منجر به تنگی نفس و سرفه شوند. اگر آسم دارید، تابستان می تواند فصل سختی برای شما باشد. گرما و رطوبت می تواند بر راه های هوایی شما تأثیر بگذارد و باعث خس خس سینه، تنگی نفس و سایر علائم شود و احتمال حملات آسم را افزایش دهد. این بدون توجه به نوع آسم شما است، اما اگر به آسم آلرژیک مبتلا هستید، ممکن است مدیریت آسم خود را به ویژه چالش برانگیز بدانید، زیرا آلرژن‌ هایی مانند گرده و کپک به‌ خصوص در هوای گرم و مرطوب فراوان هستند.

علل آسم تابستانی چیست؟

اگرچه علائم آسم معمولاً در پاییز و زمستان شایع است، اما تابستان خطرات منحصر به فردی را به همراه دارد. برخی از محرک ها می توانند حملات آسم در تابستان را بدتر و شدیدتر کنند، از جمله:

گرده درخت و علف

تابستان زمانی است که گرده در محیط بسیار فراوان است. وجود گرده‌های زیاد، می‌تواند راه‌های هوایی شما را ملتهب کند یا به بینی و چشم‌های شما برود و در نتیجه باعث آلرژی و آسم شود. گرده گل ابروسیا که در اواخر تابستان و اوایل پاییز رخ می دهد نیز می تواند باعث رینیت آلرژیک فصلی (تب یونجه) شود که خطر حمله آسم را افزایش می دهد.

گرما و رطوبت

صرف این واقعیت که شما آسم دارید به این معنی است که ریه های شما به شدت به گرمای شدید حساس هستند و بنابراین تنفس در هوای گرم می تواند راه های هوایی شما را تشدید و علائم را تحریک کند. علاوه بر این، اگر دچار کم آبی شوید، به طور طبیعی سریع‌تر از حد طبیعی نفس می‌کشید، که می‌تواند در بروز علائم نیز نقش داشته باشد.

هوای مرطوب نیز، هوای سنگین است، بنابراین تنفس آن سخت‌تر می‌شود، مخصوصاً زمانی که هوا نیز گرم است. علاوه بر این، هوای مرطوب، محرک‌های ریه مانند گرده، کپک، و در داخل خانه، کنه‌ های گرد و غبار را به دام می‌اندازد.

کپک

کپک ها به ویژه کپک قارجی علائم آسم فصلی را ایجاد می کنند. به گفته AAFA (بنیاد آسم و آلرژی آمریکا) آلرژی های ناشی از کپک به ویژه در تابستان رایج هستند.

عفونت های ویروسی

تابستان شاهد افزایش فعالیت ویروس های تنفسی فصلی است که می تواند باعث فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی و التهاب راه های هوایی شود. ویروس های رایجی که باعث ایجاد آسم در گروه های سنی مختلف می شوند عبارتند از:

  • راینو ویروس. باعث حملات آسم در کودکان و بزرگسالان می شود.
  • عفونت پاراآنفلوانزا. می تواند آسم را بدتر کند، اما در فرکانس های پایین تر.
  • عفونت RSV (ویروس سن سیشیال تنفسی). اگر در اوایل دوران کودکی به دست آید، خطر خس خس سینه و آسم را در سنین بالاتر افزایش می دهد.

ازن

ازن محصولی از مواد شیمیایی اتمسفر و نور خورشید است. اگرچه تا حدودی بحث برانگیز است، برخی از محققان معتقدند که این آلاینده می تواند آسم را تشدید کند، مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد عملکرد ریه در روزهای پس از به حداکثر رسیدن سطح ازن بدتر می شود و بر افراد مبتلا به آسم و حتی افراد بدون آن تأثیر می گذارد.

چگونه می توان آسم تابستانی را مدیریت کرد؟

حملات آسم در تابستان || پزشکت

اگر سابقه تشدید آسم در تابستان دارید، با پزشک خود برای طراحی یک برنامه اقدام فصلی، که ممکن است شامل ترکیب کردن داروهای اضافی و یا اقدامات سبک زندگی در اقدامات کلی مدیریتی شما باشد، مشورت کنید. مهم است که با آسم تحت کنترل خود به پیشواز تابستان بروید. اگرچه آلودگی، آلرژی ها، عفونت های ویروسی و رطوبت بالا باعث ایجاد آسم در تابستان می شود، اما دانستن نحوه مدیریت آن به شما کمک می کند از علائم آسم جلوگیری کنید و ریه های خود را سالم نگه دارید.

نکاتی که به وسیله آن ها می توان آسم را مدیریت کرد عبارتند از:

کیفیت هوای بیرون خانه را بررسی کنید.

گرد و غبار موجود در هوا، گرده ها و هاگ های کپک می توانند ریه های شما را تحریک کرده و باعث علائم آسم شوند. بنابراین، هنگام برنامه ریزی فعالیت های خود در فضای باز، سطح کیفیت هوای بیرون و پیش بینی آلودگی هوا در جامعه خود را بررسی کنید.

از شمع ها و اسپری ها دوری کنید.

شمع‌های سیترونلا و اسپری‌های حشرات ممکن است پشه‌ها را دور نگه دارند، اما بوی قوی آن‌ها می‌تواند باعث آسم شود. استفاده از اسپری ها و مواد دافع بدون عطر، جایگزین خوبی برای دور نگه داشتن این حشرات و عدم ایجاد علائم آسم است.

مراقب کار با چمن باشید.

قبل از کار در باغ، تعداد گرده های محلی خود را بررسی کنید. زمانی که تعداد گرده ها کم است، برای نگهداری چمن و باغ خود برنامه ریزی کنید. از آنجایی که گرده علف های تازه بریده شده و ذرات معلق در هوا از کودها نیز می توانند علائم آسم شما را بدتر کنند، برای جلوگیری از استنشاق آنها از ماسک استفاده کنید.

از داروهای تجویزی استفاده کنید.

برای کاهش علائم آسم و آلرژی از داروهای تجویز شده توسط پزشک، از جمله داروهای تسکین دهنده سریع، داروهای طولانی مدت نگهدارنده آسم و داروهای استنشاقی استفاده کنید.

واکسن های آلرژی دریافت کنید.

دریافت واکسن آلرژی یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از آلرژی تابستانی است. این واکسن ها پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به محرک های آلرژی را کاهش می دهند و در نتیجه از علائم آسم جلوگیری می کنند.

سیگار را ترک کنید.

سیگار نکشید و از قرار گرفتن در اطراف دود خودداری کنید زیرا می تواند علائم آسم شما را بدتر کند و داروها را کم اثر کند.

از خوابیدن با حیوانات خانگی خودداری کنید.

شوره حیوانات خانگی یک عامل رایج است که می تواند علائم آسم را ایجاد کند، بنابراین از خوابیدن با حیوانات خانگی خودداری کنید.

از قرار گرفتن در معرض محرک های آلرژی خودداری کنید.

حملات آسم در تابستان || پزشکت

پنجره های خود را در فصل گرده افشانی، به خصوص در روز بسته نگه دارید. دوش بگیرید، موهای خود را بشویید و بعد از فعالیت در فضای باز لباس عوض کنید. برای جلوگیری از رشد کپک، نشتی را در لوله ها، سقف و دیوارهای خود برطرف کنید.

از کولر استفاده کنید.

اگر به هوای گرم یا رطوبت زیاد حساس هستید، از تهویه هوا در خانه و ماشین استفاده کنید تا خنک تر بمانید.

رختخواب و پتو های خود را بشویید.

ملافه های خود را حداقل هر هفته در آب داغ بشویید تا کنه های گرد و غبار و سایر مواد حساسیت زا را از بین ببرید.

 از رطوبت گیر استفاده کنید.

رطوبت بالا در تابستان می تواند باعث مشکلات تنفسی و سایر علائم آسم شود. بنابراین، از رطوبت‌گیر استفاده کنید زیرا با کاهش رطوبت هوا  تنفس شما راحت تر می شود. با افزایش دما، نمی دانید چه زمانی علائم آسم ممکن است بروز کند. بنابراین، برای پیشگیری یا تسکین علائم آسم، همیشه دستگاه تنفسی معمولی خود را همراه داشته باشید.

هیدراته بمانید.

کم آبی بدن می تواند باعث تنفس سریع یا دشوار و در نتیجه حمله آسم شود. وقتی در هوای گرم بیرون هستید، حتماً آب و سایر نوشیدنی‌ها  را بنوشید تا هیدراته بمانید.

از ورزش در فضای باز خودداری کنید.

وقتی سطح رطوبت یا درجه حرارت بالا است در بیرون ورزش نکنید زیرا ممکن است حملات آسم را تحریک کند.

راهکار های دارویی مقابله با آسم چیست؟

حملات آسم در تابستان || پزشکت

اگر آسم آلرژیک دارید که توسط یک آلرژن شناخته شده ایجاد می شود، مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که سعی کنید تا آنجا که می توانید از آن آلرژن اجتناب کنید. هنگامی که نمی توانید، پزشک شما ممکن است رژیم دارویی شما را افزایش دهد این رژیم می تواند شامل موارد زیر باشد:

آنتی هیستامین های خوراکی

آنتی هیستامین ها  با تغییر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به آلرژن ها عمل می کنند و از انقباض برونش (تنگ شدن راه های هوایی) و تولید مخاط جلوگیری می کنند. یک آنتی هیستامین خوراکی می تواند تا دو هفته طول بکشد تا به اثربخشی کامل برسد، بنابراین باید قبل از به حداکثر رسیدن آلرژن ها، مصرف آن را شروع کنید.

اسپری های ضد احتقان بینی

 این اسپری ها علائم بینی را به صورت کوتاه مدت تسکین می دهند، اما نمی توان آنها را به طور ایمن در طول تابستان استفاده کرد. اگر بیش از حد استفاده شوند، در واقع می توانند علائم بینی را بدتر کنند. از پزشک خود سوال کنید که چند بار می توانید با خیال راحت از اسپری بینی استفاده کنید.

اسپری‌های استروئیدی بینی یا کرومولین سدیم بینی

 این اسپری‌های بینی بدون نسخه ، مانند فلوناز (فلوتیکاسون) از مؤثرترین داروها هستند و از آنجایی که فقط در صورت نیاز عمل می‌کنند، از بی‌خطرترین داروها نیز هستند.

استفاده از آب نمک

 این شامل شستشوی حفره های بینی با آب نمک برای خارج کردن گرده ها و سایر مواد حساسیت زا است. یکی از راه های انجام این کار با دستگاه ساده ای به نام نتی پات است که می توانید آن را در داروخانه ها خریداری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید لازم است که فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • عدم تاثیر دارو های تجویزی
  • مواجه شدن با علائم تشدید شده آسم
  • وجود مشکل در راه رفتن یا صحبت کردن.
  • نیاز داشتن به چندین بار دارو استنشاقی در طول هفته
  • در حین استنشاق، تنفس سریع و سوزش سوراخ های بینی را تجربه کنید.

آیا COVID-19 برای مبتلایان به آسم کشنده است؟

طبق تحقیقات، خطر عفونت و مرگ ناشی از ویروس کووید-19 برای افراد مبتلا به آسم و بدون آسم مشابه است. احتمال ابتلای افراد مبتلا به آسم به کووید-19 و بستری شدن در بیمارستان 14 درصد کمتر از جمعیت عمومی است. در حالی که مشخص نیست که چرا خطر ابتلا به کووید-19 در بیماران مبتلا به آسم زیاد نیست، محققان گفته اند که درمان آسم ممکن است توانایی ویروس برای تأثیرگذاری بر ریه ها را محدود کند. با این حال، افراد مبتلا به آسم متوسط تا شدید یا کنترل‌ نشده همچنان نیاز به مراقبت دارند، زیرا طبق CDC، احتمال بیشتری برای بستری شدن در اثر کووید-19 در بیمارستان وجود دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز