لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

توده در ریه و شایع ترین علل بروز آنها

توده در ریه ها || توده در ریه ها و شایع ترین علل آنها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


توده در ریه ممکن است چندین علت از جمله بیماری های زمینه ای مانند عفونت های قابل درمان یا سرطان ریه داشته باشد. احتمالاً برای شناسایی ماهیت دقیق توده ریه خود به آزمایشات بالینی نیاز خواهید داشت و درمان می تواند به رفع علت کمک کند. توده ریه به عنوان یک نقطه یا ناحیه غیر طبیعی در ریه ها به اندازه بزرگتر از 3 سانتی متر و حدود 1.5 اینچ، تعریف می شود. توده هایی با قطر کمتر از 3 سانتی متر به عنوان ندول ریه در نظر گرفته می شوند.

شایع ترین علل توده در ریه ها را بشناسید.

شایع ترین علل توده ریه با علل ندول ریه متفاوت است. احتمال بدخیم بودن ناهنجاری (سرطانی) برای ندول ریه کمتر از توده است.

سرطان

حدود 4 تا 5 درصد از توده های موجود در ریه سرطان ریه هستند. آزمایشات تشخیصی نوع سرطان ریه را تعیین می کند. درمان‌های سرطان ریه در سال‌های اخیر و همچنین بقا پیشرفت کرده‌اند. این را در نظر داشته باشید، به خصوص اگر فردی را می شناسید که بیش از یک یا دو سال پیش سرطان ریه داشته است.

در برخی موارد سرطان پیشرفته ریه (مرحله 4 سرطان ریه) تقریباً به عنوان یک بیماری مزمن قابل درمان است. داروهای ایمونوتراپی گاهی اوقات می توانند به یک پاسخ بادوام (زبان انکولوژی برای شاید حتی یک درمان) برای افرادی که حتی پیشرفته ترین مراحل بیماری دارند منجر شود.

سرطان ریه در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان در ایالات متحده است.  بروز در میان مردان مسن رو به کاهش بوده، اما در میان زنان جوان و هرگز سیگار نکشیده است.

سرطان ریه می تواند حتی در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند نیز رخ دهد، و در واقع، اکثریت  (حدود 80 درصد) افرادی که در این زمان به سرطان ریه مبتلا می شوند، سیگار نمی کشند. آنها یا قبلا سیگاری بوده اند یا هرگز سیگار نکشیده اند. حداقل 20 درصد از زنانی که به سرطان ریه مبتلا می شوند، هرگز یک سیگار هم نکشیده اند.

سرطان هایی غیر از سرطان ریه نیز ممکن است به صورت توده ای در ریه ها ظاهر شوند. اینها شامل لنفوم و سارکوم است.

متاستاز (انتشار) سرطان ها از سایر نواحی بدن به ریه یکی دیگر از دلایل آن است. شایع ترین سرطان هایی که به ریه ها سرایت می کنند سرطان سینه، روده بزرگ و سرطان مثانه هستند.

علل خوش خیم توده های ریه

توده در ریه ها || توده در ریه ها و شایع ترین علل آنها || پزشکت

گاهی اوقات توده های ریه علل غیر سرطانی دارند. این علل خوش‌خیم سرطان نیستند و متاستاز نمی‌دهند، اما برخی از آنها می‌توانند عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کنند و ممکن است در طول زمان نیاز به نظارت و یا درمان داشته باشند.

برخی از علل خوش خیم توده ریه عبارتند از:

  • عفونت های قارچی: مانند کوکسیدیومیکوز و بلاستومایکوز
  • عفونت های انگلی: مانند اکینوکوک (کیست هیداتید)
  • آمیلوئیدوز: تجمع پروتئین های غیر طبیعی که یک توده را تشکیل می دهند.
  • تومورهای خوش خیم (غیر سرطانی) ریه: مانند هامارتوما، شایع ترین نوع تومور خوش خیم ریه
  • ناهنجاری های AV: ارتباط غیر طبیعی بین شریان ها و سیاهرگ ها که معمولا از بدو تولد وجود دارند.
  • آنوریسم شریان ریوی: یک بیرون زدگی در شریان هایی که از قلب به ریه ها می رود می تواند به عنوان یک توده در آزمایش های تصویربرداری ظاهر شود.

تشخیص سرطان ریه

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یک شرح حال دقیق می گیرد و معاینه فیزیکی به عنوان بخشی از ارزیابی توده ریه انجام می دهد. برخی از سوالاتی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی احتمال دارد بپرسد عبارتند از:

  • آیا اخیراً سفر کرده اید؟
  • آیا تا به حال سیگار کشیده اید؟
  • چه بیماری های دیگری دارید؟
  • آیا سابقه خانوادگی بیماری از جمله سرطان ریه و سایر بیماری های ریوی دارید؟
  • آیا در خانه خود در معرض افزایش سطح رادون قرار گرفته اید؟ ( رادون دومین عامل سرطان ریه است.)
  • آیا علائمی مانند سرفه مداوم، سرفه خونی، تنگی نفس، درد ریه، درد شانه یا کمردرد دارید یا کاهش وزن غیرقابل توضیحی داشته اید؟

بسته به نتایج تاریخچه و معاینه فیزیکی، آزمایش‌های بالینی می تواند شامل تصویربرداری و یا بیوپسی باشد.

تصویربرداری

توده در ریه ها || توده در ریه ها و شایع ترین علل آنها || پزشکت

اگر پزشک یک توده ریه را در اشعه ایکس قفسه سینه مشاهده کرد، ممکن است توصیه کند که توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) را برای مشاهده دقیق تر توده انجام دهید.

این آزمایش‌ها می‌توانند به تعیین اندازه و محل جرم کمک کنند، و گاهی اوقات اطمینان حاصل کنند که جرم یک “مصنوع” در اشعه ایکس نیست. یعنی چیزی که شبیه یک جرم است اما اینطور نیست، مانند همپوشانی بافت ها

اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) یک مطالعه تصویربرداری است که افزایش فعالیت متابولیک مرتبط با رشد فعال را تشخیص می دهد. به عنوان مثال، ناحیه مشکوکی که در اسکن PET روشن نمی‌شود، احتمال دارد بافت زخم قدیمی باشد، در حالی که ناحیه‌ای که روشن می‌شود (نشانه‌هایی از افزایش متابولیسم را نشان می‌دهد) به احتمال زیاد تومور سرطانی است.

این آزمایش‌ها می‌توانند به ویژه در صورتی مفید باشند که فردی در گذشته درمان پرتودرمانی برای سرطان سینه، بیماری هوچکین یا سرطان ریه داشته باشد. زیرا اشعه احتمال دارد باعث ایجاد بافت اسکار شود که شبیه تومور در اشعه ایکس است.

برونکوسکوپی

اگر توده در ناحیه مرکزی ریه ها نزدیک راه های هوایی بزرگ باشد، ممکن است برونکوسکوپی توصیه شود. در طول برونکوسکوپی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی یک لوله انعطاف پذیر را از دهان  عبور می دهند و به داخل برونش ها پایین می آورند .

این آزمایش می تواند ناهنجاری ها را در مجاری هوایی بزرگ و نزدیک آن بررسی کند و در صورت نیاز نمونه برداری انجام شود. سونوگرافی اندوبرونشیال نیز احتمال دارد در حین برونکوسکوپی انجام  (سونوگرافی که از طریق برونش انجام می‌شود) تا ناهنجاری‌هایی که در عمق ریه‌ها و نسبتاً نزدیک به راه‌های هوایی هستند را بهتر مشاهده کنید.

بیوپسی با سوزن ظریف

اگر توده در نواحی بیرونی ریه‌ها قرار دارد، ممکن است ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی بیوپسی با سوزن ظریف را با سوزنی توصیه کند که از دیواره قفسه سینه و داخل توده برای گرفتن نمونه بافت قرار می‌گیرد.

گاهی اوقات احتمال دارد گرفتن نمونه ای از سلول های توده ریه با بیوپسی سوزنی یا از طریق برونکوسکوپی دشوار باشد. در این صورت احتمال دارد جراحی قفسه سینه برای گرفتن نمونه بافت توصیه شود. این می تواند از طریق برش‌های کوچک و با استفاده از ابزارهای مجهز به دوربین (جراحی توراکوسکوپی با کمک ویدئو)، یا از طریق یک برش سنتی برای دسترسی به ریه‌ها (توراکتومی) انجام شود.

تفاوت بین تومور بدخیم و خوش خیم

توده در ریه ها || توده در ریه ها و شایع ترین علل آنها || پزشکت

تصویربرداری و بیوپسی برای ارائه اطلاعات در مورد اندازه، ظاهر، محل و سلول‌های توده انجام می‌شود.

  • اگر توده ریه دارید، محتمل ترین تشخیص سرطان ریه است. اما دلایل غیرسرطانی زیادی وجود دارد.
  • اگر توده ریه در گزارش تصویربرداری به عنوان “شیشه خاکی” توصیف شود، احتمال سرطانی بودن آن بیشتر است.
  • یافته های “کلسیفیکاسیون” در تومورهای خوش خیم شایع تر است. اگر تومور به عنوان “حفره ای” توصیف شود، به احتمال زیاد خوش خیم است.

سابقه استعمال دخانیات یا کار در مشاغلی که در معرض مواد سرطان زا قرار گرفته اند، احتمال سرطان بودن تومور را افزایش می دهد.

درمان سرطان ریه

درمان توده ریوی به علت اصلی آن بستگی دارد. اگر تومور سرطانی اولیه ریه یا سرطان متاستاتیک از ناحیه دیگری از بدن به ریه باشد، گزینه های درمانی می تواند شامل جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد. سایر علل کمتر شایع توده های ریوی، مانند عفونت ها، بر اساس تشخیصی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی پس از آزمایش تعیین می کند، درمان می شوند. اگر توده ریه سرطانی است، ممکن است احساس ترس کنید ولی باید در مورد آن بیشتر بیاموزید.

به یاد داشته باشید که درمان ها در حال بهبود هستند. مدافع خود باشید و تا جایی که می توانید در مورد بیماری خود بیاموزید.

همچنین یک جامعه فوق‌العاده سرطان ریه به صورت آنلاین با افرادی وجود دارد که می‌توانند حمایتی را ارائه کنند (از نوع که فقط شخص دیگری که مبتلا به این بیماری است) و در عین حال به شما در درک بهتر سرطان و گزینه‌هایتان کمک می‌کند.

سوالات متداول

توده خوش خیم ریه چیست؟ توده خوش خیم یک خوشه غیر طبیعی از بافت است که در ریه ایجاد می شود اما سرطانی نیست. این بدان معناست که به سایر قسمت‌های ریه یا فراتر از آن سرایت نمی‌کند و بعید است که خطرناک باشد.  اغلب، توده ها یا تومورهای خوش خیم نیازی به برداشتن ندارد.

چه چیزی معمولا باعث ایجاد تومورهای خوش خیم ریه می شود؟ شایع ترین نوع تومورهای خوش خیم ریه هامارتوما هستند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به طور کامل نمی دانند که چه چیزی باعث این رشد می شود، اما به نظر می رسد یک پیوند ژنتیکی وجود دارد. افراد مبتلا به یک بیماری ارثی به نام سندرم کاودن در معرض خطر بیشتری برای این رشد هستند.

چگونه یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند تشخیص دهد که یک توده سرطانی یا خوش خیم است؟ بر اساس یک آزمایش تصویربرداری، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به دنبال جنبه های رایج تومور سرطانی خواهند بود. اینها اغلب بزرگتر هستند و می توانند در قسمت های مختلف ریه نسبت به رشد خوش خیم ظاهر شوند. سپس ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آزمایش های دیگری مانند بیوپسی سوزنی یا برونکوسکوپی را برای گرفتن نمونه بافت سفارش می دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. با کمال احترام، کمال تشکر از آگاهی بخشی شما.خوشبخت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز