لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

گرفتگی عضلات پا چیست؟

گرفتگی عضلات پا چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

گرفتگی عضلات پا و شایع ترین علل آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


گرفتگی عضلات پا یا اسب چارلی، یک اسپاسم یا گرفتگی عضلانی دردناک و غیرقابل کنترل در پاها است. این گرفتگی اغلب برای چند ثانیه یا چند دقیقه دوام می آورد، اما گاهی اوقات برای مدت طولانی تری می کشد و ممکن است در خواب یا فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند. بسیاری از مردم گرفتگی عضلات پا را در شب تجربه می کنند، اما ممکن است در روز نیز اتفاق بیفتد.

عوامل خطر خاصی وجود دارند که شانس ابتلا به آنها را افزایش می دهند، بنابراین شناسایی عوامل می تواند به پیشگیری از گرفتگی عضلات پا در آینده کمک کند. می توانید با کشش و ماساژ عضله به کاهش درد کمک کنید. اگر گرفتگی عضلات پا درمان نشد ممکن است به داروهای ضد درد نیاز باشد. گرفتگی عضلات پا می تواند آزاردهنده باشد و اغلب زمانی حمله می کنند که شما کاملاً در خواب هستید. در برخی موارد می توان از این گرفتگی ها پیشگیری کرد. برای آشنایی با محرک‌های آنها و چگونگی یافتن تسکین، ادامه مطلب را بخوانید.

گرفتگی پا چه حسی دارد؟

ماهیچه های شما زمانی که به طور غیر ارادی منقبض می شوند دچار درد شدید می شوند. این معمولاً مانند یک گره دردناک روی عضله پای شما احساس می شود و آن را برای لحظه ای بی حرکت می کند. یک تصور غلط رایج این است که گرفتگی عضلات پا  همیشه در ماهیچه های ساق پا اتفاق می افتد. این وضعیت در واقع می توانند در هر جایی از پا و گاهی اوقات در دست ها یا بازوها رخ دهند. گرفتگی ساق پا بیشتر در ماهیچه ساق پا دیده می شود، اما می تواند در ران یا پا نیز رخ دهد .گرفتگی عضلات پا مانند یک گرفتگی یا اسپاسم شدید در ماهیچه های ساق پا یا سایر قسمت های ساق یا پا احساس می شود. درد اغلب به طور ناگهانی و بدون هشدار ظاهر می شود و اغلب مجبور می شوید کاری را که انجام می دهید متوقف کنید.

علائم اصلی گرفتگی عضلات پا یا اسب چارلی

گرفتگی عضلات پا چیست؟ | پزشکت

به طور معمول، این وضعیت فقط چند لحظه طول می کشد تا عضله شل شود و درد از بین برود. اگر در هنگام خواب رخ دهد، ممکن است شما را بیدار کند. معمولاً فقط برای مدت کوتاهی اسپاسم شدید دوام می آورد. اما حتی پس از از بین رفتن آن، ممکن است برای چند روز درد طولانی مدت در عضله وجود داشته باشد. برخی از علائم اصلی این وضعیت عبارتند از:

  • درد گرفتگی، معمولاً در عضلات ساق یا پا
  • گرفتگی ممکن است بیشتر در شب رخ دهد.
  • وقتی عضله را لمس می کنید، گره، کشش احساس می شود.
  • گرفتگی عضلات برای چند ثانیه یا چند دقیقه طول می‌کشد و کمتر برای ساعت‌ها یا یک روز طول می‌کشد.

شایع ترین علل اسب چارلی

علت دقیق این وضعیت مشخص نیست، اما چندین نظریه وجود دارد. ممکن است ناشی از کم آبی یا عدم تعادل در الکترولیت هایی مانند پتاسیم و منیزیم باشد – عضلات ما برای حفظ سلامت خود به سطوح خاصی از آب و مواد معدنی وابسته هستند. همچنین صدمات، مانند رگ به رگ شدن، می تواند به عضلات آسیب برساند و باعث گرفتگی دردناک آنها شود. کشش کافی قبل از ورزش، ورزش در گرما و خستگی عضلانی نیز می تواند باعث گرفتگی عضلات شود.

گرفتگی عضلات پا و سبک زندگی

فعالیت های خاصی وجود دارد که شما را بیشتر مستعد گرفتگی می کند. اینها شامل تمریناتی است که به شدت به عضلات پا متکی هستند، مانند:

  • ورزشکار بودن چون بیشتر در معرض آسیب های عضلانی هستند.
  • افرادی که دچار مشکلات گردش خون هستند و خون کافی به عضلات پا و پا نمی رسد.
  • مصرف برخی داروهای تجویزی (مانند دیورتیک ها) یا داشتن سابقه بیماری (مانند دیابت) که می تواند باعث کم آبی خفیف یا تغییر در سطح الکترولیت شود.

برخی از کارشناسان می گویند خستگی عضلانی علت اصلی گرفتگی عضلات پا است. وقتی این ماهیچه ها در هوای گرم خسته می شوند یا زمانی که هیدراته نمی شوید، خطرات حتی بیشتر می شود .شما می توانید با نوشیدن آب فراوان از گرفتگی عضلات پا ناشی از فعالیت پیشگیری کنید. زمانی که خسته هستید از ورزش خودداری کنید. بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری عروق محیطی مکرر دچار گرفتگی عضلات پا می شوند. بیماری شریان محیطی منجر به کاهش جریان خون در پاها و گرفتگی عضلات پا می شود زیرا اکسیژن کافی به ماهیچه ها نمی رسد. در این مورد، ممکن است داروها یا برنامه های ورزشی برای کمک به افزایش جریان خون در طول زمان و کاهش خطر ابتلا به گرفتگی عضلات پا  وجود داشته باشد.

گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری

گرفتگی عضلات پا چیست؟ | پزشکت

علت دقیق گرفتگی عضلات پا  در دوران بارداری مشخص نیست، اما تصور می‌شود که به تغییراتی مانند گردش خون، وزن و سطح آهن مربوط می‌شود که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. گرفتگی عضلات در سه ماهه دوم یا سوم بارداری بیشتر و در شب بیشتر دیده می شوند. برخی از اقدامات برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا  در بارداری عبارتند از نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز، انجام حرکات کششی و فعال ماندن. مهم است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و ویتامین دوران بارداری خود را روزانه مصرف کنید. گاهی اوقات، پزشک شما ممکن است یک مکمل منیزیم را توصیه کند، که می تواند به جلوگیری از گرفتگی عضلات پا کمک کند.

دلایل پزشکی اسب چارلی

همچنین برخی سابقه بیماری، می تواند خطر ابتلا به گرفتگی عضلات را افزایش دهد. اگر هر یک از این شرایط را دارید و بیشتر از حد معمول گرفتگی عضلات پا را تجربه می کنید به پزشک مراجعه کنید:

علاوه بر این، داروها می توانند به تسکین علائم اسب چارلی کمک کنند، مانند:

  • استاتین ها
  • دیورتیک ها
  • ناپروکسن (Aleve)
  • آلبوترول ، داروی آسم
  • قرص های ضد بارداری

در گرفتگی عضلات پا چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم اسب چارلی که طولانی مدت نیست اغلب در خانه قابل درمان است. اما اگر به طور مکرر رخ می دهد یا باعث تداخل در خواب، فعالیت های روزانه یا کیفیت زندگی شما می شود، باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک به دنبال بیماری زمینه‌ای احتمالی، مانند بیماری‌ها یا داروهایی که مصرف می‌کنید، می‌پردازد. اگر درد بسیار شدید دارید، به خصوص اگر درد چند ساعت تا چند روز طول می کشد، یا وقتی با هر یک از این علائم همراه است، فورا به اورژانس مراجعه کنید:

  • تب
  • التهاب ساق یا پا
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • مشکل در تنفس، درد قفسه سینه یا سرگیجه
  • تغییر در دما یا رنگ پوست ساق پا یا پای شما

گرفتگی عضلات پا چگونه درمان می شود؟

گرفتگی عضلات پا چیست؟ | پزشکت

به پزشک خود بگویید که کدام قسمت از بدن شما دچار گرفتگی شده است، هر چند وقت یک‌بار اتفاق می‌افتد، چقدر طول می‌کشد و چه چیزی باعث بهتر یا بدتر شدن آن می‌شود. همچنین، فهرست کاملی از داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید و یک تاریخچه پزشکی از خودتان کامل ارائه دهید. وقتی دچار گرفتگی عضلات پا  می‌ شوید، هر فعالیتی را که انجام می‌دهید متوقف کنید و پا را ماساژ دهید. در صورت امکان می توانید تمرینات ملایمی انجام دهید یا در اتاق راه بروید تا عضلات پا کشیده شوند. از یک پد گرم کننده روی اسپاسم استفاده کنید، که می تواند با ایجاد جریان خون بیشتر در ناحیه، عضلات را شل کند.

دارو

گاهی اوقات، اگر اسب چارلی به دلیل التهاب عضله ای که اخیراً بیش از حد کار کرده است ایجاد شده باشد، ممکن است کیسه یخ مفیدتر باشد. همچنین اگر درد شدیدتر باشد، می‌توانید مسکن‌های بدون نسخه یا مالش ماهیچه‌ای مصرف کنید. اگر روش های درمانی پاسخگو نیست یا با داروهای بدون نسخه تسکین نمی‌یابند، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را توصیه کند یا داروهای مسکن قوی‌تری را تجویز کند. اما برخی دارو ها در این زمینه عبارتند از:

  • مالش عضلات حاوی کافور یا منتول
  • سایر داروهای مسکن مانند استامینوفن (تیلنول)
  • داروهای تجویزی مانند شل کننده های عضلانی در برخی موارد
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve)

اگر درد شما در عرض 1 تا 2 ساعت پس از کشش و مصرف داروها به هیچ وجه بهبود نیافت، برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید. بسته به عوامل خطر شما، پزشک ممکن است توصیه کند که چکاپ کامل شوید تا یک بیماری جدی تر مانند لخته خون را رد کنید.

چگونه از بروز اسب چارلی پیشگیری کنیم؟

شما می توانید با روش های زیر از گرفتگی عضلات پا جلوگیری کنید:

  • از فعالیت بیش از حد خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از صدمات، از کفش هایی با قابلیت نگهداری خوب استفاده کنید.
  • قبل و بعد از ورزش حرکات کششی انجام دهید تا خطر آسیب دیدگی کاهش یابد.
  • برای جلوگیری از کم آبی بدن، در طول روز و در حین ورزش مقدار زیادی آب بنوشید.
  • کافئین را محدود کنید زیرا کافئین می تواند به عنوان دیورتیک عمل کرده و باعث کم آبی بدن شوند.
  • اگر از داروهای تجویزی استفاده می کنید که می توانند خطر ابتلا به گرفتگی را افزایش دهند، گزینه های جایگزین (در صورت وجود) را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • اگر سابقه بیماری دارید که خطر ابتلا به گرفتگی عضلات پا را افزایش می دهد، مانند دیابت یا کم خونی، حتما با پزشک خود صحبت کنید تا راه های کنترل این بیماری ها تجویز شود.

سخن آخر

به طور کلی، اثرات گرفتگی در عرض چند دقیقه ناپدید می شود. اما اگر گرفتگی مداوم دارید، با پزشک خود صحبت کنید. در حال حاضر، هیچ دارویی به طور خاص برای درمان گرفتگی عضلانی مکرر طراحی نشده است. با این حال، اگر گرفتگی عضلات شما نشانه یک بیماری دیگر است، پرداختن به آن مشکل زمینه ای می تواند تسکین دهنده باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز