لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

جراحی صافی کف پا

جراحی صافی کف پا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

جراحی صافی کف پا زمانی در نظر گرفته می شود که سایر گزینه های درمانی هیچ فایده ای نداشته باشد. اگر قصد جراحی بای رفع صافی کف پای خود دارید این مقاله را تا انتها بخوانید. فرم پای معمولی باید قوس داشته باشد تا وسط پا هنگام ایستادن با زمین تماس نداشته باشد. صافی کف پا زمانی اتفاق می افتد که قوس کف پای شما جمع شده یا افتاده باشد. این بیماری هم می تواند در دوران کودکی ایجاد شود یا بعداً در بزرگسالی ظاهر شود.

صافی کف پا دلایل مختلفی دارد، از وراثت گرفته تا ضربه و دیابت. این بیماری می تواند در یک پا یا هر دو پا رخ دهد. صافی کف پا می تواند به تدریج تشدید یابد تا جایی که تاندون ها یا رباط ها کشیده یا پاره شوند. پیشگیری و مدیریت می تواند احتمال مشکلات پا مانند آرتریت، بونیون، انگشت چکشی و ضایعات پوستی ضخیم را کاهش دهد. در بسیاری از موارد، صافی کف پا را می توان از طریق یک روش غیر جراحی درمان کرد.

جراحی صافی کف پا یک روش پیچیده است و به بازسازی کف پا برای ایجاد قوس اشاره دارد. معمولاً یک پا در یک زمان جراحی می شود. این جراحی شامل ترکیبی از روش‌های جراحی برای بازیابی رباط‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌های بد شکل پا می‌شود.

ترمیم می تواند درد را کاهش دهد و به بیمار در بازگشت به کیفیت زندگی فعال کمک کند. افراد در هر سنی واجد شرایط این جراحی هستند.

چه زمانی جراحی صافی کف پا توصیه می شود؟

گاهی اوقات، گزینه های غیرجراحی صافی کف پای بزرگسالان و کودکان را تسکین نمی دهد. اگر درد و تورم بر زندگی شما تاثیر گذاشته باشد، درد مداوم باشد یا توانایی راه رفتن شما را مهار کند و اگر به نظر می رسد کودک به طور غیر طبیعی راه می رود و گزینه های محافظه کارانه کمکی نمی کند، جراحی ممکن است گزینه بهتری باشد.

به طور منظم در مورد رشد پای کودک خود با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که پای او در مسیر درست رشد می کند. جراحی معمولاً به عنوان “آخرین راه حل” درمانی ارائه می شود. اگر مدیریت محافظه کارانه تاثیرگذار نباشد، جراحی را در نظر بگیرید تا از شدت یافتن تغییر شکل پیشگیری کنید.

چکاپ قبل از جراحی صافی کف پا

جراحی صافی کف پا || پزشکت

قبل از انجام عمل جراحی، تعدادی از مراحل باید انجام شود. پزشک یک شرح حال کامل خواهد گرفت. شرح حال باید شامل وجود درد و محل آن، شدت، زمان، مشکلات عملکردی و عوامل تسکین دهنده یا تشدید کننده باشد.

پزشک از شما سوالات مختلفی از جمله موارد زیر را می پرسد:

  • حرفه شما چیست؟
  • آیا شما دیابتی هستید؟
  • چه نوع کفشی می پوشید؟
  • آیا فرزند شما نقص عصبی دارد؟
  • سابقه تروما یا جراحی پا داشته اید؟
  • آیا در هنگام زایمان عوارضی وجود داشت؟
  • در چه فعالیت های تفریحی شرکت می کنید؟

پزشک راه رفتن، حرکت مفاصل و ساختار استخوانی شما را بررسی می کند. همچنین پا و کفش‌های شما را معاینه می‌کند تا ساییدگی بیش از حد را بررسی کند.

ممکن است روش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، تصویربرداری MRI یا سی تی اسکن انجام شود. اینها برای ارزیابی ساختار استخوان، رباط‌ها و تاندون‌های پا ضروری هستند. آنها می توانند به جراح کمک کنند تا روش های جراحی مناسب برای انجام را تعیین کند.

روش های بازسازی جراحی برای صافی کف پا

جراحی صافی کف پا || پزشکت

طیف گسترده ای از رویکردها برای درمان جراحی صافی کف پا وجود دارد. جراحی بازسازی کف پای صاف شما متناسب با نوع کف پای شما خواهد بود.

ساختاری که اساساً در ایجاد صافی کف پا نقش دارد تاندون تیبیال خلفی است. اگر این تاندون به دلیل صافی کف پای شما آسیب دیده باشد، می توان آن را با جایگزینی آن با تاندون دیگری در پای خود بازسازی کرد.

استخوان پاشنه را نیز می توان برای کمک به ایجاد قوس در روشی به نام استئوتومی پاشنه تقویت کرد. برش در استخوان پاشنه انجام می شود تا بتوان آن را به موقعیت مناسب منتقل کرد و با یک پیچ فلزی یا منگنه در کنار هم نگه داشت. جراح همچنین احتمال دارد یک صفحه فلزی در بالای پا قرار دهد تا قوس بزرگتری ایجاد کند.

گاهی اوقات، برداشتن استخوان با برداشتن استخوان اضافی در پای شما که باعث صافی کف پا شده است، انجام می شود. این عمل جراحی برداشتن ائتلاف تارسال نامیده می شود. استخوان و غضروف برداشته شده و با بافت ماهیچه ای یا چربی جایگزین می شود. برای صافی شدید کف پا و تغییر شکل قابل توجه، فیوژن مفاصل ممکن است ضروری باشد. بهبودی معمولاً 6 تا 12 هفته طول می کشد. در این مدت نمی توانید وزنی را تحمل کنید یا روی پا راه بروید.

بهبودی پس از جراحی صافی کف پا

جراحی صافی کف پا || پزشکت

برای کنترل تورم تا حد امکان پای خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید. پای خود را به پایین آویزان نکنید. گچ یا چکمه خود را تمیز و خشک نگه دارید تا از عفونت پیشگیری کنید. سعی کنید دستورالعمل های جراح خود را دنبال کنید.

تا زمانی که جراح به شما توصیه نکرده است، روی پای عمل شده خود فشار وارد نکنید و راه نروید. برای پیشگیری از عوارض درمانی از مصرف سیگار خودداری کنید. برای کمک به کاهش تورم، یخ را پشت زانوی خود قرار دهید.

حتی برای کنترل درد از داروهای ضد درد طبق توصیه های پزشک استفاده کنید. برای پیشگیری از عفونت، در صورت تجویز جراح آنتی بیوتیک مصرف کنید. توصیه می شود از رانندگی کردن خودداری کنید. فیزیوتراپی می تواند برای آموزش صحیح راه رفتن و آموزش نحوه استفاده صحیح از عصا مفید باشد. تا حد امکان استراحت کنید. خانه خود را برای راحتی پس از جراحی آماده کنید و وسایل را به راحتی در دسترس خود قرار دهید.

خطرات و عوارض مرتبط با جراحی صافی کف پا

عوارض بعد از بازسازی کف پای صاف ممکن است رخ دهد. مهم است که جراح، شما را در مورد تمام احتمالاتی که ممکن است بعد از جراحی رخ دهد و نحوه رسیدگی به آنها آموزش دهد. عوارض مرتبط با جراحی صافی کف پا محدود است و شامل موارد زیر می باشد:

  • عود بیماری
  • آسیب عصبی
  • عفونت پوست
  • تاول های خونی
  • لخته خون در پا
  • تورم بیش از حد
  • عفونت استخوان
  • درد طولانی مدت
  • خون ریزی بیش از حد
  • جوش خوردن استخوان ها در محل نادرست

برخی از عوارض را می توان با داروها، محرک های استخوان، درمان موضعی یا تزریق درمان کرد. با عوارض جدی تر، جراحی تجدید نظر ممکن است تنها گزینه باشد. جراحی اصلاح کف پای صاف باید ناهنجاری باقیمانده را در صورت وجود برطرف کند، درد مفصلی را که ادامه دارد درمان کند و قدرت و تعادل را به پا و مچ پا بازگرداند.

به طور معمول، شما باید در عرض 1 هفته پس از جراحی به جراح خود مراجعه کنید. پزشک، محل برش های شما را ارزیابی می کند و پای شما را ارزیابی می کند. جراح شما عفونت، لخته در پای شما، بهبود مناسب برش و تورم را بررسی می کند. بانداژ عوض می شود و گچ، آتل یا چکمه مجددا اعمال می شود.

عوارض صافی کف پا

جراحی صافی کف پا || پزشکت

صافی کف پا به دلیل فشار بر روی مچ پا و زانو می تواند باعث آسیب به پا و ساق های شما شود. برخی از مشکلات رایج مرتبط با صافی کف پا عبارتند از:

زانو درد

اگر قوس پای شما صاف شود، حرکت در مچ پا تغییر می کند. تغییر در حرکت مچ پا به نوبه خود می تواند حرکت زانوهای شما را نیز تغییر دهد و باعث درد در این مفاصل شود.

فاسیای کف پا

فاسیای پلانتار، نواری از بافت است که در کف پای شما از پاشنه پا تا انگشتان پا کشیده می شود. التهاب این نوار بافتی به نام فاسیای کف پا شناخته می شود. مبتلایان به فاشیای کف پا اغلب از درد پاشنه پا شکایت دارند. هنگامی که صافی کف پا دارید، فاسیای کف پا می تواند کشیده شود و باعث ایجاد درد در پاشنه پا شود.

التهاب تاندون آشیل

هنگامی که کف پای شما صاف است، حرکت بیشتری در ناحیه وسط پای شما وجود دارد که به آن کف پای میانی نیز می گویند. تاندون آشیل شما این حرکت اضافی را با کار سخت‌تر جبران می‌کند و گاهی اوقات بیش از حد سفت می‌شود.

آتل ساق پا

هنگامی که قوس پای شما صاف می شود، استرس به پاهای شما افزایش می یابد و بر ساق پا تأثیر می گذارد. آتل های ساق پا دردی است که در جلوی ساق پا احساس می شود. آنها اغلب در ورزشکارانی که صافی کف پا دارند، به ویژه در دوندگان رخ می دهد.

درمان های غیر جراحی برای صافی کف پا

اکثر کودکان مبتلا به صافی کف پا، نوع پای خود را از یکی از اعضای خانواده به ارث برده اند. پاهای آن‌ها انعطاف‌پذیر است و می‌توان آن‌ها را با درج‌هایی برای کفش‌هایشان به نام ارتزهای قالب‌گیری سفارشی، همراه با سایر مداخلات غیرجراحی درمان کرد. این درمان ها برای بزرگسالان نیز قابل استفاده است.

انواع درمان های محافظه کارانه غیرجراحی برای تسکین و پیشگیری از درد کف پا وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد :

  • داروهای ضد التهاب می توانند درد و تورم را کاهش دهند.
  • کفش های ارتوپدی می توانند از پاهای شما محافظت کنند و پایه بدن شما را تثبیت کنند.
  • تمرینات کششی و تقویتی می تواند به پا کمک کند تعادل را حفظ کند، مفاصل و بافت ها را تثبیت و از درد پیشگیری کند.
  • اگر صافی کف پا به شدت پیشرفت کرده باشد و این مفصل را تحت تأثیر قرار دهد، بریس می تواند مفصل مچ پا را کنترل و تثبیت کند.
  • فیزیوتراپی می تواند روش هایی را برای کمک به تسکین درد ارائه دهد، مانند درمان اولتراسوند و سرما درمانی (یخ درمانی).

ممکن است زمانی پیش بیاید که این درمان های محافظه کارانه دیگر وضعیت شما را تسکین ندهد. در آن زمان، جراحی ممکن است یک گزینه باشد.

سخن آخر

برخی از بیماران ممکن است دردی را از صافی کف پا احساس نکنند. با این حال، این وضعیت احتمال دارد به مرور زمان شدت یابد و منجر به درد شود. برای پیشگیری از درد و تغییر شکل بیشتر، تشخیص زودهنگام صافی کف پا بسیار مهم است.

قبل از فکر کردن به جراحی، باید تمام رویکردهای مدیریت محافظه کارانه برای صافی کف پا را به کار بگیرید. اگر درمان‌های غیرجراحی نتوانستند علائم را کاهش دهند و بدشکلی بدتر شد، می‌توانید نگاهی عمیق‌تر به جراحی داشته باشید. جراحی باید به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز