لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فرورفتگی چشم از علل تا درمان

فرورفتگی چشم از علل تا درمان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

فرورفتگی چشم ها معمولاً نتیجه افزایش سن یا بیماری های زمینه ای است. گزینه های درمانی گودافتادگی چشم می تواند شامل درمان های دارویی و خانگی باشد که از مواد طبیعی استفاده می کنند. پوست زیر چشم ظریف است، به همین دلیل است که گاهی گود افتاده و رنگ تیره‌تری نسبت به سایر نقاط صورت دارد. سن نقش مهمی در فرورفتگی چشم دارد، عوامل دیگری می‌توانند در این امر نقش داشته باشند، ممکن است افراد جوان‌تر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اکثر مردم وقتی در آینه نگاه می کنند متوجه گودی چشم می شوند. ظاهر دقیق از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. فرورفتگی چشم ها می تواند در سالمندان شایع باشد. چشم پزشک شرح حال پزشکی بیمار را می‌پرسد و صورت و چشم‌ها را معاینه می‌کند تا تصمیم بگیرد که آیا فرد به درمان نیاز دارد یا خیر؟

علل فرورفتگی چشم

چشم‌های فرورفته ممکن است علائم نامطلوبی ایجاد نکند، به جز اینکه پوست اطراف چشم تیره‌تر و “توخالی” به نظر می‌رسد. بیشتر موارد فرورفتگی چشم به کیفیت تغذیه و زندگی سالم فرد مربوط می شود. هنگامی که این علل اصلاح شوند، در اکثر مواقع گودی چشم بدون درمان برطرف می شود. در زیر چند نمونه از مسائل مربوط به سلامتی و سبک زندگی که بر پوست زیر چشم تأثیر می گذارد آورده شده است:

کم آبی بدن

شایع ترین علت گودی چشم کم آبی بدن یا کمبود آب کافی در بدن است. مصرف بیش از حد قهوه، نوشابه و نوشیدنی های از پیش بسته بندی شده ممکن است باعث اثرات ادرارآور، از جمله افزایش تولید ادرار و در نهایت منجر به کم آبی بدن شود.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین C، ویتامین K و آهن می تواند باعث فرورفتگی چشم شود. همانطور که در SM Journal of Nutrition and Metabolism گزارش شده است، در حقیقت، چشم های “توخالی” یکی از علائم سوء تغذیه است. ویتامین C به جذب آهن و کاهش کبودی کمک می کند، در حالی که ویتامین K مسئول لخته شدن خون است. کمبود یک یا هر دوی این ویتامین ها می تواند منجر به کبودی آسان، پوست ناسالم و گودی چشم شود.

مشکلات خواب

فرورفتگی چشم از علل تا درمان | پزشکت

اختلال در خواب یا کمبود خواب ممکن است باعث فرورفتگی چشم شود. ایجاد یک الگوی خواب خوب می تواند به بهبود و درمان این بیماری کمک کند. خواب ناکافی یا خواب با کیفیت کم می تواند باعث گودی چشم و تغییر رنگ پوست ظریف زیر چشم شود.

سن

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن انسان است و به پوست قدرت و انعطاف آن را می دهد. با افزایش سن، بدن تمایل به از دست دادن کلاژن دارد. اولین جایی که از دست دادن کلاژن بیشتر قابل توجه است، پوست زیر چشم است. از دست دادن کلاژن باعث می‌شود که چشم‌ها دوباره در حدقه‌های چشم قرار بگیرند و چشم‌ها فرورفته به نظر برسند.

کاهش وزن

بیشتر افراد در هنگام کاهش وزن تمایل دارند ابتدا در صورت خود وزن کم کنند. گاهی اوقات، کاهش وزن به اندازه ای چشمگیر است که باعث می شود رگ های خونی زیر چشم برجسته و پوست شفاف شود و ظاهر چشم های فرو رفته را ایجاد کند. کاهش وزن چشمگیر همچنین ممکن است باعث کمبودهای تغذیه ای شود که خود این وضعیت می تواند منجر به فرورفتگی چشم شود.

ژنتیک

ممکن است گودی چشم ناشی از ژنتیک یا DNA فرد باشد. به عنوان نمونه ای از تأثیر DNA، موقعیت چشم ها در حفره ها عمدتاً به دلیل ژنتیک است.

سیگار

سیگار کشیدن باعث تخریب کلاژن و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می شود. این ضایعات می تواند باعث افتادگی پوست صورت و فرورفتگی چشم ها شود.

چشم پزشک

آلرژی

آلرژی می تواند باعث فرورفتن چشم ها و ایجاد حلقه های سیاه زیر آنها شود. این اثرات ناشی از التهاب در رگ های خونی کوچک زیر چشم یا مسدود شدن مجرای بینی است که می تواند با آلرژی همراه باشد.

عفونت های سینوسی

سینوس های ملتهب یکی دیگر از شایع ترین علل گودی چشم است. گرفتگی بینی و فشار از علائم عفونت سینوسی است و در این شرایط باید به پزشک مراجعه شود.

آسیب یا ضربه

هر گونه آسیب به صورت یا استخوان های اطراف چشم می تواند باعث فرورفتگی چشم ها شود. اکثر شکستگی های چشمی در عرض چند هفته یا چند ماه بهبود می یابند. با این حال، بسیاری از شکستگی ها، شکستگی های اوربیتال هستند، جایی که لبه استخوانی چشم سالم است، اما کف نازک حدقه چشم پاره یا ترک بخورد.

فرورفتگی چشم چگونه درمان می شود؟

گودی چشم ناشی از شرایط پزشکی مانند آلرژی و مشکلات سینوسی را می توان با دارو درمان کرد. این داروها ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها برای عفونت های سینوسی و آنتی هیستامین ها و قطره های چشمی برای آلرژی باشد. جراحی های زیبایی و پرکننده های پوستی ممکن است برای چشم های فرورفته ناشی از افزایش سن یا ژنتیک مورد توجه قرار گیرند. با این حال، جراحی هرگز بدون خطر نیست. فیلرهای پوستی شامل تزریق اسید هیالورونیک به بافت حساس زیر چشم است، بنابراین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. جراحی بهترین راه برای درمان شکستگی چشم، بازگرداندن نظم چشم و متعادل کردن حجم مدار آسیب دیده در صورت آسیب دیدگی چشم است.

چگونه فرورفتگی چشم را در خانه درمان کنیم؟

فرورفتگی چشم از علل تا درمان | پزشکت

تغییرات سبک زندگی و درمان های خانگی می تواند به کاهش گودی چشم کمک کند. برای درمان های زیر که شامل استفاده از مواد در ناحیه مورد نظر می شود، فرد باید اطمینان حاصل کند که چشمان خود را بسته نگه داشته و از وارد شدن مواد به چشم خود اجتناب کند. درمان های خانگی عبارتند از:

هیدراته ماندن

کم آبی ممکن است باعث فرورفتگی چشم شود، بنابراین مصرف آب می تواند در درمان این وضعیت موثر باشد. آب ضروری ترین چیزی است که بدن برای سالم ماندن به آن نیاز دارد. هر اندام بدن، از جمله بزرگترین آنها (پوست) را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولا افرادی که گودی چشم دارند با افزایش مصرف آب و محدود کردن نوشیدنی های ادرار آور بهبود می یابند. مصرف 8 تا 10 لیوان آب در روز می تواند به افراد کمک کند تا از گودی چشم جلوگیری کنند.

خواب با کیفیت خوب

چشم های فرورفته اغلب نشان دهنده این است که فرد به اندازه کافی و خوب نمی خوابد. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب در هر شب نیاز دارند. در حالی که نوزادان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشند.

روغن بادام

فرورفتگی چشم ها نشان می دهد که پوست زیر چشم مواد مغذی خود را از دست داده است. فضای زیر چشم را می توان با روغن بادام تغذیه کرد که سرشار از ویتامین E است که یک ویتامین حیاتی پوست است. روغن ویتامین E نیز یکی دیگر از گزینه های تغذیه کننده پوست است. هر دو روغن بادام و روغن ویتامین E برای خرید آنلاین در دسترس است.

سیب زمینی خام

فرورفتگی چشم از علل تا درمان | پزشکت

سیب زمینی حاوی ویتامین C، آنزیم ها و نشاسته برای تغذیه پوست نازک زیر چشم است. و خنکی سیب زمینی خام التهاب رگ های خونی را کاهش می دهد تا تورم و ظاهر تیره به حداقل برسد. سیب زمینی را می توان زیر چشم ها در حالی که به مدت 20 دقیقه دراز کشیده اید، استفاده کرد.

کیسه های چای

چای، حاوی آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است. استفاده از چای کیسه ای با تقویت گردش خون و شل کردن اعصاب و ماهیچه های چشم، گودی چشم را بهبود می بخشد. دو کیسه چای را حداقل به مدت 5 دقیقه دم کنید. مایع را از آنها فشار دهید و مطمئن شوید که برای ناحیه نازک و حساس زیر چشم خیلی داغ نیستند. حداقل 10 دقیقه زیر هر چشم قرار دهید.

برش های خیار

خیار یک درمان خانگی محبوب برای سیاهی و گودی چشم است. برش های خیار را می توان زیر چشم ها قرار داد تا اثر خنک کنندگی داشته باشد و تورم و تغییر رنگ پوست را کاهش دهد.

روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب است که آن را به یک ضدالتهاب تبدیل می کند و باعث بهبود سلول های آسیب دیده می شود. این روغن را می توانید با شکستن کپسول روغن ماهی و قرار دادن روغن روی پوست زیر چشم استفاده کرد. این کار باید قبل از رفتن به رختخواب تا 4 هفته انجام شود.

آب لیمو

آب لیمو سفید کننده طبیعی است و وقتی روی پوست زیر چشم مالیده شود به از بین بردن و تغییر رنگ پوست کمک می کند. رقیق کردن آب لیمو با آب برای کاهش سوزش پوست و دور نگه داشتن آن از چشم ضروری است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

فرورفتگی چشم از علل تا درمان | پزشکت

اگر گود افتادگی چشم ها با وجود خواب بیشتر و هیدراته ماندن، با گذشت زمان بدتر می شود، و اگر با علائم دیگری همراه باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

علائم دیگری که می تواند نشان دهنده بیماری زمینه ای باشد، عبارتند از:

  • سردرد
  • خستگی
  • احتقان مجاری بینی
  • خارش، خشکی یا قرمزی چشم
  • حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی
  • کاهش وزن شدید یا غیرعادی یا مشکلات اشتها

بر اساس معاینه فیزیکی یا علائم، پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری را برای تعیین علت فرورفتگی چشم درخواست کند. در اغلب مواقع، گود افتادگی چشم ها مربوط به شرایط جدی نیست. اگر آنها با پیری یا ژنتیک مرتبط باشند، معمولاً مشکلات دیگری ایجاد نمی کنند. با این حال، هر گونه نگرانی در مورد چشم های یک فرد در صورتی که عزت نفس او را تحت تاثیر قرار می دهد یا باعث افسردگی و اضطراب می شود، بهتر است توسط پزشک بررسی شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز