لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


افراد زیادی در طول زندگی خود به استفاده از عینک نیاز پیدا می‌کنند. علاوه براین، ممکن است که متوجه شوند عینک کنونی‌شان برای چشم‌هایشان خوب نیست و نیاز دارند تا دوباره به چشم پزشک مراجعه کنند. با انجام معاینه دوباره ممکن است که پزشک عینک جدیدی را تجویز کند.

در هر صورت، اگر عینک طبی جدید شما باعث تاری دیدتان شود، بینایی شما را با مشکل رو به رو کرده است یا باعث سردرد شده است، ممکن است نگران شوید. گاهی اوقات، تجویز عینک جدید حتی ممکن است باعث بروز سرگیجه یا حالت تهوع در شما شود.

این وضعیت ناراحت کننده ممکن است باعث شود که فکر کنید مشکلی به وجود آمده است. با این حال قبل از اینکه از لنز و عینک قدیمی خود استفاده کنید، مطمئن شوید که علت سردرد شما چیست و چه کاری می‌توانید برای رفع مشکل ایجاد شده انجام دهید.

عینک زدن || پزشکت

شایع ترین علل سردرد همراه با عینک

علل متعددی می‌توانند باعث شوند که استفاده از عینک جدید سبب بروز سردرد شود. از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

فشار عضلانی و سردرد

هر چشم شامل شش ماهیچه است. به طور کلی با استفاده از یک عینک جدید چشم‌های شما باید برای دیدن جهان اطراف با شرایط جدید سازگار شوند. بنابراین عضلات چشم باید سخت‌تر یا متفاوت تر از قبل کار کنند. این وضعیت می‌تواند باعث کشیدگی عضلات داخل چشم و بروز سردرد شود.

در صورتی که برای اولین بار از عینک استفاده می‌کنید یا اگر عینک جدید شما به طور قابل توجهی با عینک قبلی متفاوت شد، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه جانبی باشید.

مشکلات مربوط به عدسی

سازگاری چشم‌ها با عدسی‌های دو کانونی، سه کانونی یا پیشرونده، مخصوصاً برای اولین بار، می‌تواند مسئله‌ای بسیار دشوار باشد. عدسی دو کانونی دارای دو لنز مجزا است. عدسی‌های سه کانونی دارای سه لنز مجزا هستند. پیشرونده‌ها به عنوان عدسی‌های دو کانونی بدون خط یا چند کانونی شناخته می‌شوند.

این عدسی‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید فواصل نزدیک و دور را ببینید. به طور کلی از عینک‌هایی که در آنها از بیش از یک عدسی استفاده می‌شود، برای رفع مشکلات متعددی مانند نزدیک‌بینی و دوربینی استفاده می‌شود. در این موارد، شما باید به قسمت خاصی از عدسی نگاه کنید تا اصلاح مورد نیاز در بینایی شما ایجاد شود.

قسمت پایینی لنزها برای خواندن، مطالعه و کار کردن از نزدیک است. قسمت بالای لنزها برای مواردی مانند رانندگی و دید از راه دور است. این مسئله ممکن است باعث شود که کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید. به همین علت، تا زمان سازگاری، این احتمال وجود دارد که با عوارضی از این دست رو به رو شوید.

استفاده از قاب‌ نامناسب

خرید عینک جدید اغلب به معنای استفاده از فریم‌های جدید و همچنین عدسی‌های جدید است. اگر عینک شما خیلی محکم روی بینی شما قرار بگیرد یا باعث ایجاد فشار در پشت گوش شود، ممکن است دچار سردرد شوید. قرار دادن عینک روی صورت توسط یک متخصص بسیار مهم است.

چشم پزشک

آنها به شما کمک می‌کنند تا عینکی را انتخاب کنید که به درستی متناسب با صورت شما باشد و فاصله مناسبی با مردمک چشم شما داشته باشد. اگر عینک شما احساس ناراحتی ایجاد می‌کند یا روی بینی شما اثری از نیشگون گرفتن باقی می‌گذارد، اغلب می‌توان آنها را طوری تنظیم کرد که راحت تر روی صورت شما قرار بگیرند. این کار باید باعث از بین رفتن سردرد شما شود.

تجویز نسخه اشتباه

حتی اگر تمام تلاش خود را می‌کنید تا اطلاعات دقیقی را در طول معاینه چشم به پزشک معالجتان ارائه دهید، اما احتمال زیادی برای بروز خطاهای انسانی وجود دارد. این مسئله ممکن است گاهی منجر به تجویز نسخه نامناسب و اشتباه برای چشم‌های شما شود.

علاوه براین پزشک معالج شما ممکن است فاصله بین مردمک‌های چشم شما (فاصله بین مردمکی) را به اشتباه اندازه گیری کرده باشد. این اندازه گیری باید دقیق باشد وگرنه می‌تواند منجر به بروز فشار چشم شود. اگر نسخه عینک شما خیلی ضعیف یا خیلی قوی باشد، چشمان شما خسته می‌شود. این مسئله باعث بروز سردرد می‌شود.

سردرد ناشی از استفاده از عینک جدید باید ظرف چند روز برطرف شود. با این حال در صورت رفع نشدن سردرد، ممکن است لازم باشد که چشمانتان مجدداً معاینه شوند تا مشخص شود که آیا نسخه اشتباه تجویز شده است یا خیر.

سردرد || پزشکت

نکاتی برای پیشگیری از بروز سردرد ناشی از عینک جدید

نکات زیر می‌توانند به پیشگیری از بروز یا کاهش سردرد ناشی از استفاده از عینک جدید کمک کنند:

دست به عینک قدیمی خود نزنید.

به هیچ وجه به استفاده دوباره از عینک قدیمی خود روی نیاورید. این کار فقط سردرد را طولانی تر می‌کند. چشمان شما برای تطبیق با عینک جدید به زمان نیاز دارند. بهترین راه برای انجام این کار این روش است که عینک جدید خود را به همان میزان که عینک‌های قدیمی خود را زده‌اید، بزنید.

در طول روز به چشمان خود استراحت دهید.

درست مانند عضلات دیگر بدن، ماهیچه‌های چشم شما نیاز به استراحت دارند. سعی کنید عینک خود را بردارید و در یک اتاق تاریک با چشمان باز یا بسته به مدت 15 دقیقه در طول روز استراحت کنید. این کار ممکن است به کاهش فشار چشم، تنش و سردرد کمک کند.

هر چیزی که به چشمان شما احساس آرامش می‌دهد (مانند کمپرس خنک) به کاهش سردرد ناشی از استفاده از عینک جدید کمک می‌کند.

لنزهای ضد انعکاس را انتخاب کنید.

در صورتی که ساعت‌های زیادی جلوی صفحه کامپیوتر می‌نشینید، این وضعیت ممکن است که باعث بروز خستگی چشم و سردرد شود. این مسئله ممکن است که با فشار اضافی ناشی از تطبیق با عینک جدید تشدید شود. یک راه برای به حداقل رساندن این امر، این مورد است که مطمئن شوید لنزها و عینک جدید شما دارای پوشش ضد انعکاس درجه بالایی هستند.

این کار به کاهش تابش خیره کننده از صفحه کامپیوتر کمک می‌کند و مقداری از فشار روی ماهیچه‌های چشم شما را کاهش می‌دهد.

ازعینک خود درست استفاده ‌کنید. اگر احساس می‌کنید که عینک شما سفت شده است، بینی خود را مالش یا پشت گوش خود را فشار دهید، فریم را دوباره نصب و تنظیم کنید.

برای تسکین سردرد از داروهای OTC استفاده کنید. برای تسکین سردرد از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

به چشم پزشک مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که تطبیق کامل با عینک جدید ممکن است چند روز طول بکشد. در صورتی که بعد از یک هفته همچنان با سردرد، سرگیجه یا حالت تهوع رو به رو می‌شوید، با پزشک خود تماس بگیرید. معاینه مجدد چشم می‌تواند تعیین کند که آیا عینک نیاز به تنظیم دارد یا اینکه فریم‌ به درستی تنظیم نشده است.

عینک‌های رنگی برای میگرن

اگر مستعد حملات میگرنی هستید، ممکن است نگران باشید که استفاده از عینک جدید باعث تحریک آنها شود. اگر چنین است، با پزشک خود در مورد تهیه لنزهای رنگی که برای فیلتر کردن طول موج‌های مضر نور، مانند آنهایی که در اثر تابش نور فلورسنت یا خورشید ایجاد می‌شوند، صحبت کنید.

ثابت شده است که این طول موج‌های نور در برخی از افراد مبتلا به این بیماری باعث بروز میگرن می‌شود. محققان در یک مطالعه قدیمی دریافتند که عینک‌های رنگی با کاهش اعوجاج بینایی و افزایش وضوح و راحتی به کاهش فراوانی بروز میگرن کمک می‌کند.

به طور کلی، سردردهای ناشی از تجویز عینک جدید شایع هستند. این سردردها معمولاً در عرض چند روز با سازگاری چشم با عینک جدید از بین می‌روند. اگر سردرد شما در عرض یک هفته برطرف نشد، با پزشک خود تماس بگیرید، به خصوص اگر سرگیجه یا حالت تهوع نیز بروز پیدا کرده باشد.

در برخی موارد، تغییرات جزئی در قاب یا لنزها مشکل را کاهش می‌دهد. در برخی موارد دیگر، ممکن است که عینک جدیدی مورد نیاز باشد.

اپتومتری || پزشکت

استفاده از عینک برای رفع سردرد

سردرد یک عارضه شایع است و می‌تواند به طرز باورنکردنی ناراحت کننده و نامطلوب باشد. به جرات می‌توان گفت که هر فردی در مقطعی دچار سردرد شده است، اما آیا می‌دانستید که راه حل رفع است سردردها ممکن است استفاده از یک عینک باشد؟

چه اغلب برای درمان سردرد خود به سراغ مصرف داروهای مسکن می‌روید، یا اینکه به سادگی صبر می‌کنید تا درد کاهش پیدا کند، ممکن است ندانید که معاینه و اصلاح مشکلات چشمانتان می‌تواند روش درمانی موثر برای کاهش سردرد باشد. اگر اغلب هنگام انجام فعالیت‌هایی مانند خواندن، مطالعه یا تماشای تلویزیون سردرد می‌گیرید، بهتر است به یک اپتومتریست مراجعه کنید.

آیا مشکلات بینایی می‌تواند باعث بروز سردرد شود؟

در صورتی که به طور مرتب از این مشکل رنج می‌برید، ممکن است از استفاده از عینک برای سردرد سود ببرید. این نکته به این علت است که ممکن است به یک مشکل بینایی مبتلا باشید که باعث بروز سردرد می‌شود. مثلا در صورتی که برای دیدن اشیاء دور یا نزدیک با مشکل رو به رو هستید، ممکن است نیاز باشد که به چشمان خود فشار بیاورید تا واضح ببینید.

هایپر متروپی یا دوربینی می‌تواند چشمان شما را تحت فشار قرار دهد و باعث بروز سردرد شود. زیرا تمرکز بر روی فضای نزدیک برای چشمان شما خسته کننده خواهد بود. این تلاش برای واضح شدن بینایی اغلب می‌تواند باعث بروز سردرد شود. به طور مشابه، آستیگماتیسم در اغلب موارد می‌تواند منجر به بروز سردرد شود.

عینک‌های مخصوص سردرد می‌توانند به اصلاح بینایی شما و کاهش نیاز به فشار بر روی چشم برای وضوح بینایی کمک کنند. شاید حتی نمی‌دانستید که مشکلی در بینایی شما وجود دارد، به همین علت است که برای معاینه منظم چشم به چشم پزشک مراجعه کنید.

آیا در صورت ابتلا به سردرد به عینک نیاز دارم؟

سردرد یکی از علائم اصلی است که نشان می‌دهد ممکن است نیاز به استفاده از عینک داشته باشید. در صورتی که به نظر می‌رسد به طور مکرر سردرد را تجربه می‌کنید، مراجعه به بینایی سنج محل زندگی خود برای بررسی اینکه آیا مشکلی در بینایی شما وجود دارد یا خیر، ضرری ندارد.

اگر از سردرد و همچنین تاری دید، دوبینی یا مشکل در دید در شب رنج می‌برید، به احتمال زیاد نیاز به عینک دارید.

برای رفع سردرد چه عینکی بزنم؟

دانستن اینکه از کدام عینک برای رفع سردرد باید استفاده کنید به نیازهای بینایی شما بستگی دارد. شما باید از عینک‌هایی استفاده کنید که نیاز به فشار بر روی چشم‌های شما را کاهش دهد که به نوبه خود باعث کاهش بروز سردرد می‌شود. اغلب سردردهای مربوط به بینایی عارضه جانبی یک عیب انکساری مانند هایپرمتروپی، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم است.

استفاده از عینک برای رفع سردرد مستلزم این نکته است که مشخص شود از کدام مشکل بینایی رنج می‌برید. سپس می‌توانید از لنزهای خود برای اصلاح مشکل استفاده کنید. تعدادی عینک مختلف برای درمان سردرد وجود دارد که می‌توانند به بینایی شما کمک کنند.

لنزهای تک دید می‌توانند دور بینی، کوتاه بینی و آستیگماتیسم را اصلاح کنند. همچنین مهم است که از یک عینک تک بینایی مناسب برای سردرد استفاده کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز